Dan zou ik gewoon voor een kleintje gaan, hoeveel ruimte heb je nu nodig met 1 babytje? Mijn man vindt ons kleine peugotje 108 ook heerlijk rijden en zei al dat als het zou passen (3 kinderen, dus past echt niet) dat hij onze station weg zou doen.
Dit idd. Veel mensen vergeten de afschrijving als ze een auto kopen!! Als je een nieuwe auto zou kopen ben je al 3000 euro armer als je de garage uit rijdt. Bij een tweedehands auto gaat het iets minder snel, maar ook daar heb je met veel afschrijving te maken, naast repartiekosten, belasting en verzekering. Dus vaak is leasen echt een uitkomst, mits je een goede overeenkomst/ contract kan afsluiten en waarde hecht aan een nieuwe auto. Een nieuwe Golf station lease je voor ongeveer 400 euro. Dan heb je echt een flinke auto. Wij overwegen bij een volgende auto ook om deze te leasen...
Ja dat precies. Zoals het voorbeeld van Biny hierboven als ze afschrijving wel mee zou tellen zou lease niet zoveel duurder zijn. We leasen nu (net) een klein autootje, maar denken er nu al over na om de grote auto ook te gaan leasen wanneer deze aan vervanging toe is of duur wordt in onderhoud. Een golf station zou idd een mooie optie zijn! En misschien ruilen we die andere dan wel in voor een klein autootje.
En je moet er rekening mee houden dat je wordt geregistreerd bij het bkr. Dan kun je bijvoorbeeld minder hypotheek krijgen.
Maar dan alsnog ben je duurder uit... En als ik een auto koop, koop ik die van spaargeld..dan ben ik m'n geld gelijk kwijt en dat de waarde een paar duizend vermindert voel ik verder niets van in mijn maandelijkse kosten. Terwijl het maandelijkse verschil van 150 Pm voor mij een groot genoeg verschil is om het gewoon elke maand nodig te hebben.
Wij hebben een Ford Focus station, als ik alles meereken (onderhoud 1500 per jaar, belasting 356, verzekering 350, ANWB 117, afschrijving 800 euro (gokje, auto kostte 8000 en verwacht dat hij na 10 jaar bij ons ongeveer op is), benzine niet meegerekend) zitten we op 257 euro per maand. Met het verschil in kosten kunnen we over 5 jaar een nieuwe (tweedehands) auto van 8000 euro kopen (kostte onze auto 6 jaar geleden bij een dealer met garantie ook en nog nooit hoge onderhoudskosten aan gehad).
Wij hebben ook een Ford Focus, een nieuwere denk ik, kostte ons 12000 aanschaf, maar heb zeker niet het idee dat we daarmee nog 10 jaar vooruit kunnen? Onze vorige was na 10 jaar ook echt wel af. Maar ja, leasen is idd duurder. Ik heb dat er wel voor over, je hebt nooit meer omkijken naar het onderhoud, geen spanning over onverwachte reparatiekosten. Oh en onze vorige Ford kostte ons op een gegeven moment 3000 in 1 jaar aan onderhoud. Niet grappig meer.
Hoop je, maar het blijft een auto en garantie heb je nooit. Wij hebben een redelijk nieuwe tweedehands (3 jaar oud gekocht) en toch al aardig wat aan kosten gehad. Elektrisch raam kapot, waterpomp.
Wij hebben hem nu 6,5 jaar, auto is uit 2004, hebben hem gekocht toen hij precies 6 jaar oud was, verwacht dat hij zeker nog wel 3,5 jaar mee kan. Laatst de grootste rekening ooit voor deze auto gekregen, spruitstuk vervangen, kostte in totaal 700 euro. Die 1500 euro onderhoud per jaar is nog best ruim, want dat was op basis van 2 auto's die aardig wat reden. Ik heb nog wel een auto maar gebruik die nauwelijks, mijn man rijdt er 50-100 km per week mee zodat hij niet vastroest Spanning over onverwachte kosten hebben we niet, want dat hebben we gewoon op de spaarrekening staan. Mocht de auto echt teveel gaan kosten, dan komt er een andere.
Ja ok, maar het is ook een mindset denk ik. Ik voel mij absoluut niet prettig bij een heel oude auto, onze vorige was ook uit 2004 en dat vond ik echt niet meer fijn. Ik vind onze huidige ford focus al oud met 4 jaar haha. Ik betaal daar graag wat meer voor. En als je graag nieuwe auto's rijdt, dan vallen de kosten met private lease best mee vind ik. Mijn man moet er ook altijd mee naar zijn werk kunnen, dus dan vind ik een betrouwbare auto echt wel heel belangrijk en dat gaat ook wel om wat meer dan 100 km per week. Dat maakt ook veel uit natuurlijk.
Ik heb dus geen probleem met oudere auto's, zolang ze maar betrouwbaar zijn en dat is die van ons nog steeds, en anders hebben we de ANWB nog . Ik vind 10 jaar ook nog niet oud. Mijn man rijdt er ook meer dan 100 km per week mee hoor, dat rijdt hij met onze 2e auto (Peugeot 206). De Ford rijdt per week ongeveer 300 km en als we een verjaardag ofzo hebben in Noord-Holland of Gelderland zo'n 700 km per week en dat komt regelmatig voor. En de zomervakantie, is zo'n 2500 km extra.
Absoluut niet mee eens. Moet je geluk mee hebben. Wij kochten een paar jaar terug een nieuwe volkswagen.. hij heeft het eerste jaar meer in de garage gestaan dan op de oprit. Dus zelfs met nieuwe auto's kun je pech hebben, laat staan 2e hands. Dan weet je nooit precies wat voor (betrouwbare) historie die heeft....
Wat een meningen en reacties alemaal, interessant om te lezen Mijn man heeft zn zinnen een beetje gezet op een grote auto (als de auto dan toch vervangen moet worden, dan maar goed doen..) En dan liefst nog een volvo, daar is ie fan van. al zijn die niet goedkoop in onderhoud en niet allerzuinigst. Ze zijn in principe wel degelijk en betrouwbaar, ook als ze al iets ouder zijn of meer km's op de teller hebben (uitgaande van een tweedehands dus).andere merken durft hij niet zo goed tweedehands. Met leasen komen ook andere merken in aanmerking, aangezien reoaratiekosten toch niet voor ons zijn. Qua formaat zou het wel heel fijn zijn als een kinderwagen er makkelijk in kan zonder dat ik een kwartier moet proppen. (Oftewel als we gaan kijken voor een auto gaat kinderwagen mee, om uit te proberen of het makkelijk past). Die BKR-registratie wist ik niet, ga ik even onthouden. Mocht ik volgend jaar vast contract krijgen, dan wordt huis kopen een optie, maar zonder megasalaris en met ook nog eens een registratie wordt het een miniflatje...eerst maar overwegen of we dat wel willen. Spaargeld hebben wel wat, maar wil niet alles aan een auto uitgeven. Lenen ervoor liever ook niet (als in: lenen om te kopen). Ergens is het wel jammer als je maandelijks betaalt maar na een paar jaar alsnog geen auto hebt van jezelf. Dank voor jullie input!
Ik zou eerder voor een tweedehands toyota/volkswagen/ford gaan dan voor een volvo trouwens. Niets dan ellende met volvo lease auto's hier op het werk. Soms na een half jaar al.
Hou er met private lease wel rekening mee dat als het contract is afgelopen en de auto wordt ingeleverd en er deukjes of krassen op zitten, je hier wel een rekening van krijgt
Je moet er idd geluk mee hebben. Reed tot een paar jaar geleden met een auto uit 99 (fiat bravo) die echt mijn oogappeltje was. Heeft me 5 jaar lang nooit in de kou laten staan en reed er elk jaar 25.000 km mee. In al die jaren 2x banden vervangen, 1x distributieriem en elk jaar apk incl verse olie en filters a 150e. Meer heeft die auto mij nooit gekost. Wij rijden nog steeds alleen maar Fiat en (afkloppen) nog nooit een grote reparatie gehad.
Heb het iver de grote afschrijving die je hebt als je de garage uitrijdt. Heb 10 jaar terug een Volkswagen gekocht bij de vw dealer die een jaar oud was. Dit was een demomodel. Omdat de auto al een jaar oud was was die grote afschrijving al geweest, hij was immers gebruikt. Maar omdat hij nog "nieuw" was wel de fabrieks en garagegarantie. Een bijna nieuwe auto voor relatief weinig geld dus. Vergeet ook niet dat je schade die de auto heeft als je hem inlevert zoals kleine kransjes, steenslag enz. Zelf moet betalen. Dit kan ook aardig oplopen.
Dit geldt alleen voor dingen die buiten normale gebruikersschade vallen. Vaak staat dat heel duidelijk omschreven. Een deukje mag best bijvoorbeeld, maar niet groter dan een bepaald formaat en een sterrertje mag wel, maar geen gebroken ruit.
Dit is dan iets wat je goed moet nalezen in je contract, niet elke leasemaatschappij denkt daar zo iver.