Opmerkingen in de rapporten: ook negatieve?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Marihi, 14 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marihi

    Marihi Fanatiek lid

    3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Waar het me waarschijnlijk nog het meest om gaat is het feit dat ze zelf zo goed door hebben dat ze bij de minst goede leerlingen horen als het op leren aan komt en dat dit dan nog eens onderstreept wordt in hun rapporten. Terwijl de leerlingen die beter/goed presteren zulke opmerkingen niet in hun rapport hebben staan. Vind het altijd sneu voor ze. De oudste twee zitten nu op het vo, die hebben dat dus niet meer zo. Maar sinds met name de tweede op het vo zit, bij leerlingen met hetzelfde niveau, is hij zó veel vrolijker geworden omdat hij zich niet meer het 'domste jongetje' voelt, zoals hij zelf zei... dan doen ze op de basisschool hun best om ze zo goed mogelijk te helpen en begeleiden, maar eigenwaarde is ook een belangrijk iets.
     
  2. tuc

    tuc Niet meer actief


    Maar dat hij zich het "domste" jongetje van de klas vindt komt toch niet door zo' n opmerking op een rapport?
     
  3. Marihi

    Marihi Fanatiek lid

    3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Nee zeker niet, maar dat heeft hij natuurlijk prima Door dat hij minder goed mee kan komen dan de meeste anderen. Die opmerkingen bevestigen dat dan nog eens voor ze.
     
  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    die opmerkingen horen er bij. familieleden moeten je kinderen toch feliciteren en extra misschien omdat zij zoveel extras aan kunnen. gewoon positief reageren.

    ik zou dom of slim zijn, in de gedachten van je kinderen los koppelen van hoe een kind leert. wat ze nodig hebben om iets te kunnen leren/begrijpen staat echt los van de kwestie of ze dom zijn/intelligent zijn. dat moet je aan je kinderen leren begrijpen. niet alle kinderen leren op dezelfde manier, en niet alle kinderen hebben dezelfde drive om te leren waarmee werkhouding bepaald wordt. en iedereen heeft zijn eigen tempo om te leren.
    dom zou ik noemen wanneer je de kansen die je aangeboden krijgt om jezelf te verbeteren, om meer te leren, niet wilt benutten en alleen maar wilt luieren. (niet verstandig)
    slim is; je kijkt niet alleen naar de dingen waar je goed in bent maar ook naar de zaken waar je je kunt verbeteren; willig zijn om verder te leren. (verstandig)

    dat de kunst is dat jij leert gelukkig te zijn met jezelf en het beste uit jezelf haalt om een gelukkig leven voor jezelf te bouwen. dat is voor iedereen heel anders, heel persoonlijk.
     
  5. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Ik vind dat het benoemd moet worden. Zo leren ze dat iedereen kwaliteiten heeft en dat je goed bent zoals je bent OOK met de dingen waar je iets minder in bent. Ik vind wel dat er geschreven moet worden volgens de sandwich methode ( deze heb ik op de PABO geleerd wat betreft het feedback geven ) je begint met iets wasr hij of zij goed in is, dan het punt wat hij of zij nog moet ontwikkelen en fan sluit je weer af met iets positiefs!
    Bv. Je doet heel erg je best tijdens het rekenen, je krijgt nog wel hulp van de rt, maar wanneer je zo je best blijft doen, komt het zeker goed! (Oid) dit komt helemaal niet vervelend over, maar ook dan wordt vermeld hoe de zaken ervoor staan. Voor * zie hierboven, ben ik trouwens allergisch. Maak er ff een leuk verhaaltje van, dezelfde maar dan in een andere context ofzo, is veel leuker :)
     
  6. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mee eens.
     
  7. Hestia12

    Hestia12 Actief lid

    14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    #27 Hestia12, 16 dec 2016
    Laatst bewerkt: 16 dec 2016
    Nee. Maar ook niet iedereen hoeft dat rapport te zien, toch?

    In mijn ogen is een rapport bedoeld als verslaglegging: het geeft een overzicht van hoe het kind er voor staat op school, wat de leerlijn is, welke speciale aandacht (hetzij extra hulp, hetzij extra uitdaging) het kind krijgt of nodig heeft, welke bijzondere observaties er zijn, etc. Voor de ouders, maar ook voor de leerkrachten en andere professionals, nu en evt. later als er misschien reden is om te kijken naar de gehele leerlijn van een kind. Of bijvoorbeeld alleen al ten behoeve van de overdracht naar de volgende leerkracht / school.

    Het rapport is in mijn ogen niet bedoeld voor het kind om te lezen, hooguit een aparte bladzijde die de leerkracht speciaal voor het kind schrijft en waar inderdaad wel opbouwende formuleringen worden gebruikt. Bij ons op school schrijft de leerkracht zo'n aparte bladzijde speciaal voor het kind. Geen tekst die een volledig beeld hoeft te geven, maar een mooi verhaaltje waardoor het kind zich gezien voelt.

    Het rapport is in mijn ogen ook niet bedoeld voor familie en andere geinteresseerden om te lezen. Het hele gebeuren van je rapport laten zien aan familie enzo heb ik nooit zo begrepen. Net alsof je de uitdraai van je medisch dossier bij de huisarts gaat laten zien: daar vraag je toch ook niet of alle kwaaltjes en voorgeschreven medicijnen er uit gefilterd kunnen worden, zodat je het kunt tonen aan familie en vrienden? Het geven van een feitelijk overzicht is, vind ik, nu juist de reden dat zo'n rapport opgesteld wordt!

    Opa's en oma's kunnen prima trots zijn op een kind en als ze willen een extraatje geven als beloning voor het harde werken op school, zonder dat ze het rapport hoeven te lezen.

    Je zou wel aan school / de leerkracht kunnen vragen of die een apart iets zou willen schrijven speciaal voor het kind. Iets wat benoemt wat het kind goed doet en in opbouwende woorden wat het misschien nog beter zou kunnen doen. Dat kan dan ook trots getoond worden aan anderen.
     
  8. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Hestia; rapport is voor de kinderen zelf. staat er ook 'jij hebt dat en dit gedaan' etc.
     
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ben jij allergisch voor mij?
     
  10. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Waar komt dit vandaan?
    Wanneer je * zie hierboven in een rapport schrijft, dan ben ik daar allergisch voor ja.
     
  11. Hestia12

    Hestia12 Actief lid

    14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Echt? Bij ons niet! Bij ons zit het in een gesloten envelop 'voor de ouders/verzorgers van...'

    Ja, als het rapport voor het kind zelf is, mag je daar heel andere verwachtingen van hebben! (Vraag me wel af of dat dus een terechte keuze is, om een rapport voor de kinderen zelf te schrijven, anders dan een bemoedigend tekstje)
     
  12. Hestia12

    Hestia12 Actief lid

    14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    #32 Hestia12, 16 dec 2016
    Laatst bewerkt: 16 dec 2016
    Ballon doelde volgens mij op een uitspraak in de openingspost, niet op degene die boven haar schreef :)
     
  13. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Dat is ook de enige link die ik kan leggen, maar zolang Belize niet de juf is van de kinderen van ts. ( Ts geeft aan dat de juf * zie boven schrijft in het rapport ) snap ik werkelijk waar niet waar de opmerking vandaan momt?
     
  14. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Ja inderdaad 😊
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    haha ok. ik snapte dat even niet.
     
  16. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja bij ons is het echt zo. en zij lezen het ook zelf. maar er staat bij iedereen ook de dingen zoals 'je hebt een rapport om r trots op te zijn'. mijn zoon moest wat dingen inhalen vorig jaar dus in de eerste rapport stonden die heel duidelijk. maar ook dat hij daar aan hard werkte. hij denkt daarvan niet meteen dat hij dom is. maar ik moet zeggen dat de kinderen op school soms erg hard zijn tegen elkaar. jij kunt dat niet, daarin ben je heel slecht, ik ben het beste etc. zoon heeft 2 beste vriendinnen die straks naar speciaal onderwijs gaan. nou die dachten af en toe ook dat zij dom zijn, en ik praat met deze meiden regelmatig om uit te leggen dat zij gewoon anders zijn en op andere manier leren. maar op school praten de kinderen soms heel anders helaas.(vele kinderen doen dat niet gelukkig maar af en toe bij een ruzie etc)
     
  17. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik snapte even niet en omdat ik net er boven stond vroeg ik het op een grappige manier. met mijn onbegrepen gevoel voor humor. ik moest een :) aan het eind van mijn vraag plaatsen zodat er geen misverstanden konden komen. mijn excuses. echt niets aan de hand. nu snap ik wat jij bedoelde.
     
  18. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Haha zoals jij het nu verklaard vind ik het wel grappig hoor, zo kun je het ook bekijken, maar dat was idd niet de insteek haha.

    Ps. Ik denk niet dat ik allergisch ben voor je, krijg nog geen rode vlekken:D
     
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    weet je, het ligt niet aan de rapporten, maar aan wat van de kinderen verwacht wordt op de school. ik ken dus meisjes op leeftijd, net 8 jaar die zichzelf dom noemen omdat ze extra begeleiding nodig hebben/krijgen. dat heet zo tegenwoordig maar het komt omdat de klassen zo groot zijn en de juffen van alles moeten doen, steeds uitzoeken, regelen etc. het kan toch niet goed zijn dat zulke jonge kinderen zo een negatief beeld moeten krijgen over zichzelf? Ik krijg tranen in mijn ogen als ik die kleine meiden af en toe zie, die niet eens iets durven uit te proberen omdat ze alvast geloven dat het niet gaat lukken vanwege de extra begeleiding. dat zelfbeeld bepaalt zoveel in hun levens in de toekomst. heel slecht.
     
  20. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.672
    833
    113
    Vrouw
    Ik vind dat dingen als RT en extra hulp nodig hebben wel in het rapport horen te staan maar dat in de tekst ook positieve dingen geschreven moeten worden. Het rapport klinkt bij jullie vooral heel droog met alleen korte feiten erin vermeld. Ik vind juist die stukjes tekst van de juf leuk om te lezen.

    Bij ons is het rapport trouwens ook primair voor de leerlingen zelf bedoeld, maar daar tegenover staat wel dat er een OPP voor de ouders is.
     

Deel Deze Pagina