Mijn dochter van 9 heeft 2 weken geleden een iq test gemaakt. Aangevraagd vanuit school,omdat school denkt ( zij weten de uitslag nog niet ) dat mijn dochter minder begaafd zou zijn. Ze komt niet goed mee met rekenen en spelling. De overige vakken gaan wel prima. Nu scoort mijn dochter gemiddeld met uitschieters op subtesten in het onderzoek naar bovengemiddeld. Met deze uitslagen zou ze het schoolwerk met twee vingers in haar neus moeten kunnen. Helaas lukt het haar niet. Er wordt nu verder gekeken. Maandag krijgen we de uitslagen voor het sociaal emotionele gebied en als het goed is een advies hoe verder.
Wat fijn dat is gebleken dat ze zo goed scoort, vooral als men vanuit school dacht dat ze minder begaafd zou zijn! Heel herkenbaar, dat wachten op uitslagen van zulke testen. Onze oudste dochter is ook getest, intelligentie- en dyslexieonderzoek vanwege het vermoeden van dyslexie. Ondanks haar geconstateerde dyslexie blijkt het een erg slimme meid te zijn. We zijn nu bezig haar te leren hoe ze om moet gaan met de dyslexie. Heel veel succes met de uitslag. Super dat men meewerkt om erachter te komen wat het achterliggende (mogelijke) probleem is van het niet-meekomen! Vroeger was men dan gewoon 'dom', gelukkig zijn tijden veranderd.
Nou, spannend idd...! Ben dan benieuwd naar de uitslagen over het sociaal emotionele gebied. Hoe testen ze dit dan eigenlijk? Vragenlijsten ofzo?
Wow,... benieuwd naar het vervolg, ... de reactie van de leerkracht en het plan uit te zetten naar 'hoe verder'... Vind het zeer bijzonder dat 'school' denkt dat jullie dochter minder begaafd is en na testen juist tegenovergesteld blijkt te zijn. Succes!
Vraag haar eens wat ze er zelf van vind? Verveeld ze zich? Vind ze het saai of stom? En wat ook nog kan... is dat ze gewoon anders denkt. Topdown of beelddenken.. zijn dan dingen waar je eens op kunt googlen. En wat ook nog een optie is.... waar vroeger altijd vanalles vanzelf ging... krijg je vanaf groep 4/5 dat je regels moet gaan toepassen en dus moet nadenken bij wat je doet. Dat geldt voor zoveel rekenen als taal. En voor rekenen... is de basis wel geautomatiseerd of zit ze stiekem (heel snel) alles nog uit te rekenen ipv dat ze het gewoon weet. Ook de tafels moeten langzaam aan geautomatiseerd zijn in groep 5.
De uitslagen zijn bekend. Ze is normaal begaafd,maar ze heeft veel last van faalangst en een heel negatief zelfbeeld Hiervoor komt er nu een kindercoach op school. Daarnaast hebben wij de citouitslagen gehad. Begr lezen, technisch lezen zitten ver boven gemiddeld. Rekenen heeft zij een groei laten zien van 6 mnd en spelling staat volledig stil. Ik ga haar audiologisch laten screenen en daarnaast is er in mijn familie disorthografie. Dit had ik al een aantal keer op school aangegeven en volgens school zou ze daar te goed voor zijn,maar passend onderwijs wil het wel laten testen en voor haar zelfbeeld heb ik haar opgegeven op een theaterschool en dan musical. Op her podium voelt zij zich thuis
Voornamelijk de ib'er was heel verrast door de uitslagen en ik moet zeggen dat school tijdens het gesprek ook flink op zijn nummer is gezet, want de juf van groep 5 kwam er rond de kerst pas achter dat er in groep 3 en 4 een heel andere spellingsmethode is gegeven. Hier was passend onderwijs ook niet echt van gecharmeerd en daarnaast heeft school hiervoor nooit aangegeven dat het slecht met haar ging. Toen ik hier naar vroeg wijde ze het aan de thuissituatie.