dat klopt, hij verwerkt de informatie inderdaad anders, dit hindert dus in het bepalen van zijn IQ. Dat bedoel ik dus ook met dat het voor een autist (die informatie anders verwerkt) niet altijd betrouwbare score geeft. (maar dan heb je het ook over een peuter die getallen tot 100 kent, maar de opdracht "bouw me na" niet snapt ) EDIT: ik zie dat Berte het ook al heel mooi heeft uitgelegd.
Ik snap wat je zegt. Wanneer kinderen niet in staat zijn om de instructies van de test te begrijpen (verbaal), wordt vaak ook niet een verbale IQ-test zoals de WISC afgenomen maar wordt er een nonverbale IQ-test gebruikt om het IQ te meten.
t ging hier om de peutervariant van WISC, welke weet ik niet. Wel dat je in t begin telkens uit 4 dingen moest kiezen, aanwijzen lukte hem niet, dus hij mocht een muntje leggen. Maar bijvoorbeeld: welke kleur heeft gras? die vraag kon hij niet beantwoorden. Zeg ik " gras is rood", antwoord hij "nee, gras is groen". of waar gebruik je ...voor, dan vroeg ik "met een ... doe je ..." en dan kon hij de zin afmaken. maar dan scoorde hij dus niet meer