Verder niet alles doorgelezen. Maar jeetje, het is precies mijn jongste zoon die je beschrijft. Hoe meer hij gepusht wordt, hoe trager hij doet. Met alles, schoolwerk, eten, aankleden, fietsen. Hij is 10 en zit in groep 7. We voeren al een gevecht sinds hij in gr 4 zat. Hij kan geen levelwerk doen, omdat hij zijn taakjes niet afkrijgt. Hij zit gewoon in de klas om zich heen te kijken en niks te doen. Maar alle toetsen zijn 8,9 of 10. Er is ADD bij hem geconstateerd (in mijn ogen is het kind zwaar hooggevoelig) en zijn iq is op een aantal punten boven gemiddeld. We komen niet verder, elke rapport bespreking verloopt hetzelfde. Ik zal de vlag uithangen als hij straks naar voortgezet mag en hopelijk dat veel beter tot zijn recht komt. Eerst nog anderhalf jaar doorbikkelen.
Dat denk ik ook. Het is heel makkelijk om iemand die traag oogt lager in te schatten. Mijn moeder (hb+add) heeft dezelfde trekjes en wordt vaak lager geschat. Mensen krijgen het idee dat ze geholpen moet worden bij zaken. Terwijl ze gewoon een ander software programma heeft dan de gemiddelde persoon.
Hier ADD en sensorische integratieproblemen en herkenning. Wel iets milder dan bij jou mbt traagheid maar je ziet hier ook echt een moment tot enkele ogenbikken tussen de vraag en het antwoord of de actie die erop moet volgen. PB me gerust voor meer info of vragen.
Dl was ook heel traag. Ik herken het van mijzelf. Wij kunnen de halve dag kijken hoe een plant groeit. Er zit geen afwijking achter voor zover ik weet. We kunnen ook razendsnel (als dl naar dansles moet en ik zet er wat vaart achter, dan is ze binnen een half uur uit bed, aangekleed, heeft ze een boterham op en tandengepoetst!). Maar langzaam is gewoon fijner. Ik leer haar (en mezelf) wat gangbare termijnen zijn. Half uur eten (zandloper op tafel), daarna gaat het in een bakje (voor de volgende maaltijd soms). Gewoon omdat we anders teveel missen, en dat snapt ze wel. Soms slaan we ook dingen over. Qua 'als je binnen 5 min. je pyjama aantrekt, dan is er tijd om 2 verhaaltjes te lezen en anders maar 1'. Het trekt wel bij merk ik, ze komt vaak trots melden hoe snel ze iets heeft gedaan.
Het laatste werkt bij ons ook redelijk. Ze KAN ook snel zijn, als het echt moet en als ze dat zelf wil.
Lees toch wel veel symptomen van add. Mogelijk eens een deskundige raadplegen? Of observatie op school vragen? Want sneu dat ze intelligent is maar niet mee kan op haar niveau