Als je in het gedwongen kader werkt ben je de reguliere hulpverlening al voorbij. Dan is het allemaal geen pais en vree meer. Als hv'er kijk je dan met er dubbele bril. Het vrijwillige kader waar alles begripvol en aardig is, is dan reeds gepasseerd. Ik heb juist het hele verhaal gelezen voordat ik kwam 'zwaaien'... Ik herken bepaalde zaken uit citaten. Mag je wat van vinden, maar laat mij dat dan ook. Ik hoop dat het ts bespaard blijft, want het is niet niks. Ook mijn stuk kun je als advies zien, zonder daar meteen een persoonlijk label/gedachte op te plakken. Hulpverlening kan twee kanten hebben. De goede en de minder aardige aanpak. Ieder z'n vak toch? Hoeft het niet meteen onzin te zijn. T's: succes!
Tja er is nu al zoveel over gezegd en geschreven. Als jij wilt dat je zoon zich prettig voelt en lekker in zijn vel zit op school en goed begeleid wordt dat zit er maar 1 ding op en dat is alles eerlijk zeggen tegen school. School kan jou kind nu niet begeleiden naar wat het nodig heeft om tot persoonlijke ontwikkeling te komen. En het gaat dadelijk iedereen frustreren op de eerste plaatst je kind zelf, de leerkracht want zonder diagnose kunnen ze hem niet helpen en begrijpen ze elkaar verkeerd. Kortom.er is maar 1 oplossing vertellen!! En ziet dat je kind de juiste hulp krijgt
Dag dames! Inmiddels is natuurlijk het gesprek met de juf geweest was een goed gesprek.Ik heb in grote lijnen verteld wat wij gedaan hebben met hem.Ik heb ook aangegeven dat wij weer een traject gaan starten en haar op de hoogte houden. Nu gaat het helemaal niet goed op school hij is erg agressief en boos op school van de week ook weer gesprek gehad dat de juf met haar handen in het haar zit de weet niet hoe ze hem moet aanpakken. Ook vertelde ze dat als hij iemand pijn heeft gedaan hij gelijk een tekening voor mij wil maken en dit vindt zij opvallend dit vind ik een beetje raar wat bedoelt ze hier toch mee?Hebben jullie enig idee? Hopelijk kunnen we snel terecht voor de nieuwe onderzoeken!
Die tekening vind ik ook typisch. Als een gemiddeld kindje iemand pijn doet zal deze geen tekening maken voor mama. Vaak is het sorry zeggen en verder spelen. Eventueel een tekening maken voor het kindje wat pijn heeft. Bij een tekening voor jou zou je denken dat hij dit doet om jou blij te maken. (Klinkt als verkeerde koppeling, wat echt bij ass kan passen) De juf zou, met jouw goedkeuren, ook een ib-er of orthopedagogisch medewerker mee kunnen laten kijken. Die kan het gedrag dan observeren en advies geven hoe te handelen. Weet je al wanneer je terecht kunt voor de intake?
Verkeerde koppeling kan bijvoorbeeld zijn; Kindje valt als het regent. Dus; kindje valt altijd als het regent (denkt hij/zij) en wil niet meer naar buiten als het regent. Even een heel simpel voorbeeld hoor (het regent hier )
Sorry hoor maar ten eerste is uit de onderzoeken gekomen dat je kindje pdd-nos heeft dat is iets anders dan autisme. PDD-NOS valt wel onder het spectrum ass waar ook autisme onder valt maar is niet hetzelfde. Je kind heeft trekken van autisme maar niet genoeg dat het werkelijk autisme is. En of jij als ouder dat wel of niet ziet blijkbaar een deskundige wel. Je kan het ermee eens zijn of niet dat is jouw issue. Zulke dingen hoor je bij aanmelding te vertellen zodat een leraar ervan af weet en het kind beter kan begeleiden. Heb trouwens alleen je begin post gelezen.
Bedankt voor je reactie! De ib-er heeft er al naar gekeken en gaat nu samen met juf een plan maken.Dat hoor ik nog.Maar ik merk wel dat de juf veel dingen opvallend vindt aan hem... Maar die tekening maken kan dus bij pss-nos passen?
Ok bedankt voor je uitleg.Ik merk dat ik dit ook heel moeilijk vind elke dag komen er ouders naar de juf dat hun kind is geslagen door mijn zoon is niet leuk ook niet voor mijn kind hij lijkt niet te weten hoe hij moet omgaan met andere kinderen. Ik heb toevallig een bel afspraak vanmiddag met het centrum waar we weer een traject gaan starten.
De ib-er heeft ze trouwens niet met mijn goedkeuren erbij betrokken en naar hem laten kijken dat heeft ze allemaal zonder overleg gedaan.
De juf kan de IB'er inschakelen en laten kijken zonder jouw toestemming, de IB'er is namelijk intern dus mag de juf daarmee overleggen als collega. Zodra er mensen van buiten (externen) betrokken worden is jouw toestemming nodig, hiervoor moet je vaak zelfs een handtekening zetten. Onthoud dat alles wat school doet in het belang van je kind is! Wanneer de juf de IB'er vraagt om mee te kijken is dat puur omdat de juf het zelf niet goed weet en dus ondersteuning vraagt van de IB'er. Wees daar blij om! Beter dan dat de juf zelf blijft aanmodderen.
Pdd-nos bestaat niet meer, alles valt nu onder autisme spectrum stoornis en daar heb je gradaties in. Pdd-nos valt onder autisme en is een (lichte) vorm van autisme. Misschien voortaan wel even alles lezen voor je overhaaste conclusies trekt...
Dus in de laatste 5 jaar is ineens heel PDD-NOS komen te vervallen? Wat betreft lezen raad ik je hetzelfde aan. Lees even goed wat ik getypt heb. Ik zeg namelijk dat het onder hetzelfde spectrum valt maar niet precies hetzelfde is als autisme.
Ben ik ook blij om hoor zeker weten! Ben ook blij dat we op korte termijn weer een traject ingaan want ik wil dit niet meer voor mijn zoon.En mocht hij het reguliere onderwijs toch niet aan kunnen dan zouden we eventueel kunnen overwegen om hem naar speciaal onderwijs te kunnen doen.Maar eerst maar is kijken wat de aanpak van de juf gaat worden. Maak me alleen wel zorgen dat hij zoveel slaat en vervelend doet tegen anderen kindjes.Vindt ik niet leuk krijg ook boze gezichten van anderen ouders maar ik weet echt niet waar dat vandaan komt dit boze gedrag is begonnen sinds hij is gestart op school.
Ik ken je zoon niet en ben er niet bij. Maar ik denk dat het mogelijk een verkeerde koppeling is en dat gebeurd vaker bij autisme. Heel vaak zelfs. Dat de juf veel dingen opvallend vind kan ook 2 dingen zeggen. 1. Jouw zoon valt buiten de gemiddelden die bij zijn leeftijd horen. 2. De juf ziet bepaalde dingen en kan het niet goed plaatsen en vindt het daarom opvallend. Probeer vooral in gesprek te blijven. Luister naar wat de juf zegt en vindt en denk vooral mee aan oplossingen. Wel of geen ass zal je nu even naar de achtergrond moeten verplaatsen (omdat je toch al nieuwe onderzoeken laat doen) en vooral kijken wat voor hem goed is.
Sinds 2017, per 1 januari dus, bestaat er geen pdd-nos, asperger of klassiek autisme meer in de dms 5. Al (?) deze mensen vallen dan onder Autisme Spectrum Stoornis, ASS. Afgelopen jaren (volgens mij vanaf 2013? of 2015?) mochten hulpverleners onder dsm IV en dsm 5 diagnoses verstrekken, vanaf dit jaar dus alleen nog maar dsm 5.
Slaan en vervelend doen kan een uiting zijn van overprikkeling. Hij heeft dan te veel last van alle prikkels om zich heen en uit dit op deze manier. Voor mij helaas heel herkenbaar. Mijn lieve en doorgaans niet agressieve zoon kan gaan slaan als hij overprikkelt is.. Kan he? Ik weet het niet, maar het kan....
Wat fijn dat het een goed gesprek was en dat er stappen ondernomen worden. Dat er geslagen wordt is inderdaad niet leuk voor die kinderen en ook niet leuk voor je zoon. Hij weet zich waarschijnlijk niet goed een houding te geven/raakt overprikkeld. Heel veel succes met de plannen en onderzoeken, ik hoop dat het in ieder geval handvatten gaat bieden om je zoon lekker in z'n velletje te krijgen.
Hallo meiden, Nou op korte termijn krijgen wij een mdo op school zie hier best tegen op ook omdat wij natuurlijk niet alles bij aanmelding hebben vermeld.Deze week staat er ook een afspraak voor het nieuwe traject wat we ingaan,erg spannend dus! Ik zie zo erg tegen dat mdo op( multidisciplinaire overleg )Ben ook zo bang dat ze nu zijn hele voorgeschiedenis te weten gaan komen aan de ene kant beter maar aan de andere kant erg lastig.ik schaam me ook omdat ik zijn voorgeschiedenis niet vermeld heb ben benieuwd hoe ze hierop gaan reageren.... Ben ook erg benieuwd wat er uit de nieuwe onderzoeken gaan komen.School heeft het zelfs over sbo onderwijs.
ik wil heel veel schrijven, maar het komt er niet goed uit. Mijn ouders waren een beetje hetzelfde en hebben ook veel weggewuifd. Ik was overgevoelig, verlegen.. mijn hele leven heb ik mij anders gevoelt en nu, naar een zware depressie en twee burn-outs weet ik op mijn 37e eindelijk dat ik ASS heb. Ik belde mijn moeder op en die zei "ja dat hebben ze vroeger ook wel eens gedacht" had ze er maar voor open gestaan, dat had mij zoveel ellende bespaard. Zoek hulp, gooi alles open en bloot op tafel, ook jouw gevoelens. ASS heb je in zoveel verschillende vormen, ik heb een heel hoog iq en kan redelijk normaal functioneren zolang ik maar genoeg tijd krijg om te ontprikkelen. Had ik het maar eerder geweten, dan was mijn leven waarschijnlijk veel leuker geweest.