Zijn er hier mama's (papa's) van kinderen die qua leesniveau wel op de lijn lopen, maar toch dyslectisch zijn? Onze dochter van bijna 8 zit in groep 4 en zit qua lezen op M4, maar dreigt uit te vallen op de overige taalgebieden. Juf gaf aan dat ze bij de DMT het niveau bij lange na niet haalt, maar ook bij spelling rare, opvallende fouten maakt. Om nog maar niet te spreken over begrijpend lezen. (cito resp. D, C, E) Ze krijgt binnenkort extra begeleiding in de klas en we krijgen oefenmateriaal mee voor thuis. Ik benoemde de term dyslexie, de juf gaf aan dat dit ondanks het lezen wel zou kunnen. Ik ben daarom benieuwd hoe dit bij andere kinderen is.
Herken het niet. Onze dochter valt op alle taal vlakken uit. Is net deze week getest op dyslexie. Weet wel dat de eisen tegenwoordig streng zijn om getest de te worden. Moet 3 maal e op rapport hebben. Dacht dat lage D ook mag mits slechte dmt. Vraag of ze bij elke Cito dmt ook afnemen. En gebode hulp goed vastleggen. Dit alles om in aanmerking te komen voor onderzoek. Oudste van ons werd in groep 3 ook van dyslexie "verdacht". In groep 4 net niet slecht genoeg Cito uitslag en haalt nu af en toe een 10 op speling in groep 5??? Succes met je dochter
Thanks voor je antwoord. Bij jullie dus uitval op alle vlakken. Dochter scoort steeds slechter op taal. Dmt wordt ook nog elke keer afgenomen, mocht ze dyslectisch en ze moet 3 E scores halen, dan duurt het nog even voor er duidelijkheid komt. Juf vind het ook frappant omdat haar rekenen veel hoger ligt.
Mijn dochter is ws ook dyslectisch, ze is ruim 7 en spiegelt de letters nog vaak. Ze leest nu M3 maar wel te langzaam. Het automatiseren met rekenen gaat ook moeizaam en ze heeft moeite met links en rechts. Haar woordenschat is wel heel goed, een a zelfs. Ze leert het beste door naar filmpjes te kijken.
Mijn dochter van 14 zat op de basisschool altijd net op het leesniveau. DMT en begrijpend lezen bijna altijd een D en spelling altijd een A. Op het vmbo hebben ze dyslexie bij haar ontdekt (op het gebied van lezen). In de eerste klas van het vmbo zat ze met de test op M5 niveau. Ondanks dat ze op de basisschool in groep 8 net klaar was met avi-lezen. Onze basisschool is ook niet zo goed met dyslexie/herkennen ervan.
@Syl72: Ja vervelend is dat als ze net niet slecht genoeg scoren voor een onderzoek. Ik ben ook een beetje bang dat dat gaat gebeuren. Vandaag gesprek gehad met de juf. Ze heeft overleg gehad met de IB'er en er wordt zeker in het achterhoofd gehouden dat ze dyslectisch kan zijn, maar om dat te testen moet ze dus eerst 3x een E scoren halen. Zuur genoeg haalt ze nu lage D-scores (dus op schaal van I t/m V een V, maar op schaal A t/m E een D) op lezen (DMT), en lage C scores op spelling. We hebben oefen materiaal gekregen en ze krijgt op school extra instructie. We kunnen haar dus op z'n vroegst pas testen eind groep 5. Ik ben dan toch geneigd om een particulier onderzoek aan te vragen, want als we daar op moeten wachten....... En wellicht gebeurt hetzelfde als bij Syl72, dat het pas opgemerkt wordt op de middelbare school. Ik maak me er in ieder geval best wel druk om, wil niet dat ze zover gaat achterlopen dat ze er verdrietig van wordt.
Onze oudste dochter zit in groep vier. Begin van het schooljaar gesprek gehad met de IB-er omdat het lezen nog steeds niet goed ging, ondanks dat ze met 4 jaar alle letters al kende en zichzelf had leren lezen. Op haar advies zijn we naar een orthopedagoog gegaan en is ze getest. Gezien haar jonge leeftijd hebben ze een halve dyslexietest gedaan na de intelligentietest. Daaruit kwam naar voren dat ze hoogstwaarschijnlijk dyslexie heeft. Dit kan pas bevestigd worden na een complete test én na 3x E te hebben gescoord. Afgelopen Cito scoorde ze D maar volgens mij wordt er een oogje dichtgeknepen. Overigens hebben we zelf alles betaald ( 350,-). Misschien dat we alles later terug kunnen krijgen, maar voor ons was het het belangrijkst dat ons meisje geholpen kon worden. Ik voelde dat er 'iets' aan de hand was, hoewel ik van tevoren nooit aan dyslexie heb gedacht. Er staat me ook iets bij dat je een bepaalde periode ondersteuning moet hebben gedaan in de vorm van oefenen thuis (wat we al een tijd doen). Goed dat ze dat bij jou ook aanbieden. Je kan de school vragen of ze in jullie geval ook een onderzoek kunnen aanraden. Er zijn vaak orthopedagogen waar ze goed mee samenwerken of je kan zelf er eentje zoeken. Je zal het alleen zelf moeten betalen voor nu.
Ik denk idd ook dat we, wanneer de resultaten eind groep 4 nog steeds slecht zijn ondanks het oefenen, een test laten doen. Ik wil niet afwachten tot ze mijlenver achterloopt.
Helaas wordt er echt geen oogje dichtgeknepen maar 3x E score is een harde eis. Als je dochter deze leeftijd reeds heeft bereikt, zou ik dit onderzoek zelf aanvragen. Nu zit je nog in het begin van de wachtlijst, deze is nog laat, halverwege het jaar zou je zomaar 3 mnd kunnen wachten. Volgende week heeft mijn zoon zijn intake bij een Dyslexie centrum, voor ons ook erg spannend. Maar die scoort over de hele linie slecht en leest nu E3.
Hoi Onze zoon scoort op alle taalgebieden ruim voldoende en goed. Behalve spelling. Daarin is hij zeer zwak. Cito heeft hij 2 keer een V gescoord. Juf dacht ook aan dyslexie. Juf heeft gezegd dat we kunnen laten testen, maar dat het pas vergoed wordt als je 3 keer een V score hebt. Juf zei ook dat het op de basisschool nog niet veel uitmaakt wat er uit die test komt. Aangezien de kinderen met dyslexie en de kinderen die 'gewoon' moeite hebben met spelling dezelfde extra begeleiding en oefening krijgen. Voor middelbare wordt het wel belangrijk om het 'officieel' vast te leggen. Voor nu zit hij in het extra uitleg groepje voor spelling. En we wachten maar even af hoe het verder loopt.
Dat is echt kul, met een beetje oefenen trek je dyslexie echt niet recht, want het is iets wat je je hele leven bij je blijft dragen. Ik kan daar echt boos om worden, dyslexie is niet een beetje oefenen en klaar. Als je zoon alleen met spelling een achterstand heeft en met lezen niet, dan denk ik zeker niet dat hij dyslectisch is. Het is juist belangrijk om er vroeg bij te zijn, zodat je het kan sturen en niet met lage scores naar de middelbare te gaan en verder te modderen, terwijl je kind met enige hulp naar de HAVO had gekund.
Hier leest dochter ook niet beroerd m4, maar moet ze technisch lezen (Dmt) is het een ander verhaal. Juf zei, dat ze ondanks dat haar avi niveau op pijl is, toch dyslectisch kan zijn. Ik heb wel vertrouwen in de juf, omdat ze ook jaren op speciaal onderwijs les heeft gegeven. Ze zette er gelukkig snel actie op, in de klas doen ze niets aparts, behalve dat dochter nu verlengde instructie krijgt voor taal. Nu hopen dat het oefenen significante verbetering laat zien.
Dyslexie kun je al vroegtijdig signaleren maar diagnosticeren gebeurt vaak vanaf groep 4. Vroegsignalering kan zitten in: moeilijk liedjes kunnen onthouden, moeilijk kleuren leren kennen, moeilijk namen kunnen onthouden, erfelijkheid, moeite met aanleren van letters, spiegelen, moeite met klanken en rijmen. Vanaf groep 3 worden 'harde' toetsmomenten gebruikt; AVI, DMT, evt andere toetsen. Maar ook automatiseringstoetsen als een tempotoets rekenen kan meespelen. Als een kind drie keer achter elkaar een E/V-score behaalt én er is sprake van didactische resistentie (ondanks veelvuldig en planmatig oefenen ontwikkelt een kind zich niet of nauwelijks), dan kan een dyslexieonderzoek uitkomst bieden. Je kunt dyslectisch zijn voor lezen maar ook voor de combinatie lezen/spelling. Als je een dyslexieverklaring hebt, betekent dit NIET dat je je er bij neer moet leggen! Oefenen, oefenen, oefenen, leeskilometers maken en bij ernstige dyslexie kan gerichte hulp helpen. Ik ben overigens wel van mening dat een dyslexieverklaring soms te snel afgegeven wordt. Goed lees- en spellingonderwijs is essentieel. Ik ben echt van mening dat veel scholen (laten we het netjes zeggen) niet altijd het beste onderwijs bieden. En dat is zonde, want zo krijgen kinderen een dyslexieverklaring terwijl dat niet nodig is.
Zover ik weet kun je dyslexie niet 'recht trekken'. Zoals je zelf al zegt heb je het de rest van je leven. Deze juf weet echt wel waar ze over praat. Zeker waar het taalonderwijs betreft ( heeft specialisatie op dat gebied en is binnen school ook actief in het ondersteunen van taalonderwijs). Ik heb dus ook vertrouwen in haar. Wat zij zegt is dat, als wij op dit moment zouden gaan toetsen, en als daar dyslexie uit zou komen, dat de extra begeleiding dan hetzelfde zou blijven dan wat die nu is. Simpelweg omdat deze het beste is wat ze kunnen geven. Dat hij wel goed leest komt ws door zijn intelligentie. Hij heeft aan een half woord genoeg om de tekst te begrijpen. Moeilijke woorden raad hij gewoon. Dus dat hij er verder geen last van heeft bij de overige Taalonderdelen verbaast me niet.
Ik heb ook een vermoeden dat mijn dochter (10, groep 6) dyslexie heeft. Ze scoort al jaren slecht op de DMT toets en op spelling en rekenen. Begrijpend lezen scoort ze juist heel hoog. Ze loopt altijd voor met het AVI niveau. Ze verslind boeken. Probleem is het hardop lezen en maakt veel schrijffouten. De IB-er op school houdt haar in de gaten. Omdat ze groep 4 twee keer heeft gedaan scoorde ze het 2e jaar groep 4 wat hoger waardoor we helaas nog niet aanmerking komen voor het onderzoek. Maar ik ben blij dat de school goed meewerkt.
Ik herken het niet TS. Mijn zoon zit in groep 5 en zijn leesniveau was tot voor kort M3. Twee jaar lang bijna niet vooruit gegaan dus. Alleen maar een E op zijn rapport gehad. Sinds begin dit schooljaar heeft hij een dyslexieverklaring en zit hij in een vrij intensief 'behandelings' programma. Sindsdien in hij naar E3 gegaan. Dit is echt wel een andere aanpak en gegeven door een externe juf gespecialiseerd in dyslexie. Maar lastig TS! Misschien toch zelf de test bekostigen?
mijn neef(mijn mans kant) kreeg diagnose op VVO. hij was dus op basisschool een A en A+ leerling. het kan dus wel.
sorry dat ik het vraag, maar hoe kon hij het redden op gr5 met M3? want alleen bij rekenen is het lezen op veel hoger nivoo? kreeg hij alles voorgelezen door de juf? Of extra tijd?minder opdrachten? ze moeten elke dag heel veel lezen op gr5 om mee te kunnen komen in alle vakken.
ik bedoel de rest van de boekjes liggen e5 leesnivoo om te leren, werkjes maken allemaal zitten op hoge leesnivoo