Gedrag zoontje door oppassen oma

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door LW85, 12 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Hoe zouden jullie dit aanpakken? Zoontje wordt echt een beetje verpest door zijn oma, en momenteel ben ik er echt klaar mee na bijna 3 jaar.

    Op dinsdag past zij bij ons thuis op, zodra ik smiddags thuis kom is hij brutaal, luistert hij niet en doet hij alles wat niet mag, gelukkig trekt dat wel weer weg zodra zij weer naar huis is.
    Afgelopen week is hij 4 dagen met oma geweest, 2 met mijn vriend (zijn vader dus) erbij en 2 nog zelf bij oma thuis gelogeerd. En nu is hij dus al sinds gistermiddag vreselijk vervelend. Zeurt om alles, accepteert geen nee, doet wat niet mag en doet niet wat moet, wil niet in zijn bed slapen (we hebben nooit problemen met slapen gehad met hem), dwars, nukkig en als hij geen gelijk krijgt zet hij het op een jankbui en roept om oma.
    Zo is het dus elke keer als hij daar geweest is, en eigenlijk ben ik op het punt dat ik niet meer wil dat zij alleen met hem is als er niets veranderd.

    Moet ik het gesprek met haar aangaan of kan mijn vriend dat beter doen, het is immers zijn moeder. Ze is de laatste 1,5 jaar emotioneel nogal instabiel doordat ze in scheiding ligt en verlaten is door haar man en ik kan door de hormonen niet zo aardig zijn als het onderwerp mijn zoontje is :p

    Zaken die gebeuren en waar het fout gaat:

    - Als zoontje niet wil slapen smiddags hoeft hij niet, want die discussie wil ze niet met hem aangaan. Gevolg: wij zitten vanaf de middag tot hij savonds naar bed gaat met een saggerijnig kind. Detail: Bij ons en op de opvang slaapt hij wel elke middag zo'n 1,5 tot 2,5 uur.

    - Als hij niet aan tafel wil neemt ze hem op schoot en voert ze hem hapjes van haar eigen bord. Bij ons en op de creche zit hij gewoon op zijn eigen plek en eet hij zelf. Maar als hij met oma is geweest krijgen wij daar dus driftbuien over op ons bord.

    - Thuis mag hij niet de hele tijd rennen en springen ivm de onderbuurvrouw die letterlijk alles hoort. Maar oma "vergeet" dat en rent en springt en kruipt gewoon vrolijk met hem mee, al dan niet op hakken, waardoor de buurvrouw elke dinsdag de pineut is en hij het niet afleert om te rennen en springen in de woonkamer.

    - Zoontje wordt soms snachts wakker, zegt dan vaak dat hij een geluid hoorde (9 van de 10 keer is dat niet zo en was het een droom). Wij troosten hem in zijn bed en dan slaapt hij lekker verder tot de volgende ochtend. Nu heeft oma hem dit weekend dus uit bed gehaald, bij haar gelegd. De dag erna wilde hij natuurlijk graag in het grote bed, en dat heeft ze gedaan (want: die discussie wil ik niet aangaan met hem als hij dat fijn vindt :/). Gevolg: Gisteravond van 19.30 tot 21.00 bezig geweest hem in zijn bed te krijgen en houden. Hij zette steeds een nephuil op (nep want zodra hij ons hoorde stopte hij meteen en geen traan te zien), wilde bij ons, wilde flesje melk, wilde nog een boekje enz. Vanmorgen was hij dus bloedsaggerijnig want hij sliep pas om 22.00 en moest wel om 8uur op de opvang zijn.

    - Gister hadden we bij de koffie een paaseitje (massief). Ik vind die te hard om in 1x te geven dus wilde stukjes maken voor hem. Nou dat mocht niet en hij vroeg steeds aan oma of hij hem in 1x mocht. In plaats van dat ze zegt: Nee, want hij is te hard en dat is gevaarlijk, zegt ze: Mama is de baas dus vraag maar aan mama (terwijl ik dus al 4 of 5x had gezegd dat hij niet een hele mag eten terwijl hij aan het spelen is).

    Verder behandelt ze hem gewoon echt als een baby, al het eten moet nog geprakt of gepureerd, brood het liefst zonder korstjes. Wil hij op een stoeprandje van 20 cm hoog lopen dan staat ze er panisch bij. Als wij hem een standje geven zegt ze kom maar bij oma, enz. Hij is bijna 3 en nog steeds houdt het niet op. Als hij geen gedag wil zeggen als ze weggaat pakt ze hem vast en gaat ze hem kusjes geven en zeggen oma gaat jou ook missen hoor ik wil ook niet weg ga je met mij mee? Terwijl als je gewoon zegt doei tot volgende keer dan gaat hij alsnog wel zwaaien en een knuffel geven.

    Maar nu dus de vraag, hoe gaan we dit aanpakken?
     
  2. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    Nou in ieder geval niet zo hoog opspelen als je het nu doet.
    Oma kan helemaal niets goed doen in jouw ogen.
    En alles wat niet goed gaat komt door haar en jullie zijn perfect.

    Bv het paaseitje. Ze dwarsboomt je dan toch niet. Als ze zou zeggen dat het wel mocht is er ander verhaal.

    Laat wat je geschreven hebt ook eens aan je vriend lezen en jijzelf ook nog eens.

    Ik vind het behoorlijk ver gaan om te zeggen dat ze niet meer alleen meer met hem mag zijn.

    Bedenk waar je het meest last van hebben en bespreek dat rustig.
     
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Een kind kan echt prima leren dat in verschillende huizen verschillende regels gelden. Dat hebben ze echt snel genoeg door, daarvoor hoeven andere mensen niet exact jouw stijl 1 op 1 te volgen.

    In een aantal punten begrijp ik je frustratie, maar ik vind ook dat je daarin te ver gaat.

    Mijn schoonmoeder is ook een zachtgekookt ei, en mijn 3 kinderen krijgen haar nog steeds zover dat ze stukjes fruit in hun mond stopt terwijl ze tv kijken. En dat met 7 jaar (!). Ze trekt ook hun schoenen aan en pempert ze maximaal.
    En dat gaat al jaren zo.
    Echter weten ze alle 3 dondersgoed dat zoiets thuis niet gaat gebeuren, en ook niet gepikt gaat worden. Zolang de ouders duidelijke scheiding houden tussen oma en thuis snappen kinderen deze ook.

    Jij hebt een peuter van 3 en die tast jullie grenzen. Dat doet hij vooral thuis, want dat is heel veilig. Dat hoort echt bij de leeftijd, en dat gaat ook niet verdwijnen als je oma de schuld geeft.
    Oma heeft andere grenzen, en bijv over slapen kun je over praten, maar voor de rest lees ik geen schokkende schadelijke dingen.
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat het makkelijker voor hem zou zijn als oma in haar eigen huis oppast. Dan weet je zoontje duidelijk dat dat gedrag is dat enkel daar kan, bij haar. Nu is het vooral lastig omdat hij sommige zaken op dezelfde plek soms wel en soms niet mag. Want echt dramatisch vind ik jouw issues nu ook weer niet. Kan het oppassen niet bij haar thuis?
     
  5. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou wel een gesprek aangaan over hoe jullie willen dat er met hem wordt omgegaan. Ze is een vaste oppas, dan kun je niet alleen maar oma zijn maar moet je toch ook wat opvoeden. Tuurlijk kun je iets anders zijn in bepaalde dingen, maar grotendeels moet je toch wel meegaan in hoe de ouders dingen willen hebben.

    Verder denk ik wel: pick your battles. Sommige dingen zul je niet kunnen veranderen en sommige dingen komen niet doordat oma heeft opgepast maar gewoon omdat je kind ouder wordt en andere dingen probeert en leert.
     
  6. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Daar zou het inderdaad ook aan kunnen liggen. Want bij haar mag hij letterlijk echt alles en krijgt hij overal zijn zin in. Wil hij niet eten maar wel 3 toetjes? Dan krijgt hij toch 3 toetjes in plaats van eten. Dat gaan we thuis niet aanpassen, ook niet als oma erbij is of als hij terug is van een weekend bij oma.
    Helaas woont ze op zo'n afstand dat we hem niet kunnen brengen (50 minuten zonder files, maar eigenlijk elke ochtend in de spits wel file en is het dus langer). Het is ook helemaal de andere kant op dan mijn vriend zijn werk en ik heb zelf geen auto..
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als anderen op je kind passen, krijg je gewoon te maken met dat zij het anders doen... ik vind dat je sommige dingen best kan aangeven (zoals het overlast bij onderbuurvrouw bezorgen door springen). Maar verwachten dat oma alles exact zo doet zoals jullie, dat kan gewoon niet... Misschien helpt het inderdaad wel als zij bij haar thuis oppast ipv bij jullie? Edit; ah, dat kan dus niet, helaas!

    Over dat tegendraads zijn etc nadat zij heeft opgepast; dat zou ik niet volledig bij haar leggen, dat hebben mijn kinderen ook na school/psz/oppas. Komt hier door alle indrukken etc.
     
  8. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Dan krijgt hij toch 3 toetjes? Hij kan makkelijk leren dat er bij iedereen andere regels zijn. Mijn dochter krijgt bij oma zomers bijv ook 3 ijsjes per dag maar weet dat het thuis toch anders is. Helaas pindakaas.

    Kan je hem niet daar laten slapen? Voor oma is het ook 50min?
     
  9. tuc

    tuc Niet meer actief


    Ik vind uiteraard dat je wel eens wat extra's mag bij oma, maar zeker als oma een vaste oppas is mag je bij sommige dingen echt wel je grens trekken. Geen eten en dan 3 toetjes vind ik echt bezopen.

    Ts, sommige dingen geef ik je gelijk in, sommige dingen niet. Punt is dat wat ik en anderen vinden niks uitmaakt. Het is jullie kind.
    Ik zou (na overleg met je man, het is mij niet helemaal duidelijk hoe hij erin staat) voor jezelf een keuze maken. Oma's die zich zo opstellen veranderen nl niet zo makkelijk. Dus ik zou oma de keuze geven: of we stellen samen regels op voor dingen die we belangrijk vinden en als vaste oppas zul je daaraan moeten meewerken om het voor hem niet zo verwarrend te maken, of we zoeken een andere oppas.
     
  10. Cato1981

    Cato1981 Actief lid

    23 apr 2013
    422
    3
    18
    #10 Cato1981, 12 apr 2017
    Laatst bewerkt: 12 apr 2017
    Hier zijn de kinderen ook wat lastiger na een Omadag, is even grenzen weer zoeken denk ik. Wij vinden het ook vervelend en zeggen wel eens tegen elkaar "weer bij oma geweest".
    Wat wij doen, tot slaaptijd uitzitten en los laten de volgende dag is weer over :)

    Vind jou in sommige punten ook wel wat streng. Zoiets als de toetjes kun je toch gewoon zeggen. Als we dat hier tegen oma zeggen gebeurd dat echt niet nog een keer.

    Vind het wel juist dat oma zegt, mama is de baas, hier respecteert ze wel jouw positie en gaat niet tegen/ door jou heen, dat lees ik hier ook wel eens daar zou ik meer moeite mee hebben.

    Belangrijkste is dat ze graag naar oma (en opa hier) gaan.
     
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.067
    3.860
    113
    Ik lees een aantal dingen die ik ook irritant zou vinden, maar ook dingen waar ik het probleem niet van inzie, zoals dat met dat paaseitje, hapjes voeren, bang zijn dat hij van een stoeprandje valt etc. Mijn moeder gaf ze met 6 jaar nog een tuitbeker. Sloeg ook nergens op, maar het levert ook geen probleem op.
    Ik zou het wel vervelend vinden als ze zou zeggen 'blijf je bij oma' enzo als je weg gaat, zo brengt ze je kind ook in een vervelende situatie, want die wil zowel jou als oma niet afvallen, hoe jong het ook is. Niet slapen zou ik ook vervelend vinden, want dat hebben ze vaak hard nodig. Al scheelt het dat je zoontje drie is, maar dan nog. Ook veel snoepen zie ik liever niet.
    Dat zou ik ook rustig met haar bespreken. Zeggen dat je ziet dat ze gek om hem is, maar dat hij hier toch wel last van heeft.
    En blijven de ergernissen dan zou ik de kinderopvang geheel aan een kdv of gastouder overlaten. Dan krijg je niet zulke persoonlijke conflicten. En oma gewoon op laten passen als je een avondje weg moet en voor logeren.
     
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het eerste wat ik denk; waarom is je kind zo vaak bij oma??
    Oma zit niet lekker in haar vel maar wordt wel steeds opgescheept met een 3 jarige. Als je niet lekker in je vel zit kan ik me voorstellen dat ze sneller toegeeft. Ze heeft nu wel iets anders aan haar hoofd.
    Misschien tijd om oma te ontlasten?
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit ook ja, oma rijdt dus ook iedere keer 2x 50 minuten en soms langer vanwege spits? Ik vind dat nogal wat.
     
  14. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Oppassen doet ze heel graag, als het een keer een week niet zo is belt ze dat ze hem zo mist en wanneer ze hem weer mag zien. Omdat het best een afstand is kan ze niet zomaar even spontaan langskomen voor een bakje koffie in de avond. Hebben al meerdere keren aangegeven dat we hem ook een dag extra naar het kdv kunnen brengen maar daar wil ze niks van weten.
    Daar logeren gebeurd ook maar af en toe, maar als hij een keer naar mijn ouders is geweest is gelijk haar vraag: Oh en wanneer mag hij weer hier logeren? Mag je ook aan mij vragen hoor!

    Gister weer ellende met slapen, zoontje kwam uit zijn kamer en is bij mij in bed gekropen, duurde nog een half uur voor hij in zijn eigen bed sliep. Gister is hij ook 2x hysterisch gaan huilen omdat hij een snottebel had..

    Gisteravond met vriend besproken en we gaan inderdaad vaste afspraken maken over eten en slapen. Dus niet 3 toetjes als hij niet eet, gewoon net als thuis je bord leegeten hoeft niet maar als je honger krijgt is het pech en krijg je niet nog eens 3 toetjes maar gewoon het ene toetje dat hij savonds altijd krijgt. Middagslaapje gebeurd gewoon wel, iig als hij bij ons is, als hij daar is en niet naar huis komt mag ze het zelf weten. Savonds slaapt hij in zijn eigen bed, troosten mag maar erna weer terug in bed. Als wij straks 2 kleintjes erbij hebben die bij ons op de kamer slapen is het geen goed idee dat er ook een kleuter bij ligt die elke voeding en verschoning wakker wordt.
    Dingen als op de bank klimmen/springen, door het huis blijven rennen en springen en met auto's gooien niet bij ons thuis, in haar eigen huis mag ze het zelf weten.

    We gaan het zo brengen dat we merken dat hij op deze gebieden structuur nodig heeft omdat hij het keer op keer probeert en of ze bij ons thuis wil proberen niet toe te geven als hij het bij haar ook probeert. Dan hoeft ze zich niet aangevallen te voelen en lijkt het of hij bij ons ook zo de grenzen opzoekt :p.
     
  15. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou samen met je man/vriend met haar bespreken dat er sommige dingen zijn die je graag anders zou willen zien en dat ze hem minder als een baby behandeld.
    Ik kan me ergens voorstellen dat je je soms irriteert, zo heb ik ook een schoonmoeder (we liggen elkaar sowieso al niet) die mijn zoon (bijna 4) als een baby behandeld, hij hoeft nooit zijn broodkorsten te eten en zijn brood snijdt ze in kleine stukjes, wanneer hij valt maar geen kick geeft trekt ze hem op schoot en doet alsof hij erg zielig is, waardoor hij zich ook zielig voelt.

    Maar het is een oma, oma's verwennen hun kleinkinderen graag en bovendien heeft iedereen zo zijn eigen regels en kijk op dingen, het is wat dat betreft geven en nemen. Echter blijft het jullie kind en is het belangrijk om het te bespreken en om zo samen op 1 lijn te komen.
     
  16. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    @Zonnebloem: precies dat dus. Als hij is gevallen en niet eens pijn heeft toch laten komen om te kijken, broek uit om het ene miniscule puntje bloed te laten zoeken, waarna hij dus gelijk een pleister wil en dagenlang nog verteld dat hij is gevallen en pijn aan zijn knie heeft :/ .

    Maar inderdaad, het blijft oma en die 24/7 aandacht als hij met haar is is voor hem natuurlijk heerlijk. Ze werkt niet dus als hij of zij komt heeft ze ook echt alle tijd en aandacht voor hem en dat is wel heel fijn om te zien.

    Alleen de punten eten, slapen en dingen die niet mogen zoals rennen op de bank springen en klimmen en autos gooien moeten echt wel serieus aangepakt worden. Ze vindt het gewoon moeilijk om nee te zeggen en hem niet zijn zin te geven.
    Zo heeft hij zondag op het strand een hand vol zand van dichtbij keihard in haar gezicht gegooid, ogen vol zand, mond vol zand, oma kon een kwartier niks zien door tranen/zand. Dan zegt ze gewoon niks en moest mijn vriend boos worden dat dat echt niet kon, en dan trekt ze hem alsnog op schoot alsof er niks gebeurd is..
     
  17. MamaenMini

    MamaenMini Fanatiek lid

    6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Wat klinkt oma lief! Ik zou er geen problemen mee hebben, als m'n kind 1/2 x in de week even helemaal in de watten gelegd word. Mijn schoonouders zijn ook zo, geweldig!

    Andere oplossing is dus meer dagen opvang
     
  18. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou oma een beetje ontzien, gezien haar situatie. Ik vind dat jullie haar wel erg vaak op laten passen. Ze is daardoor mede-opvoeder. Ik zou zelf voor een dagje minder kiezen, en oma op die dag een leuke cursus bloemschikken oid aanbieden. Kan ze even echt ontspannen :)

    Voor je kind gewoon een paar belangrijke regels opstellen inderdaad, waar iedereen (ook oma) zich aan moet houden.
     
  19. Snoeki

    Snoeki Fanatiek lid

    30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hier ben ik het helemaal mee eens. Hier ook een oma die in huis bij ons oppast.

    Mijn dochter wist met drie jaar heel goed dat er bij oma meer kon soms maar dat ze dat bij ons niet hoefde te proberen.
    Probeer gewoon zelf rustig te blijven en consequent naar je zoon toe dan snapt hij het wel en heb je het snelste resultaat.


    Probeer je er niet zo druk over te maken.

    Oma geeft hier soms aan dat mijn dochter slecht luisterd en brutaal is.
    Toen heb ik aangegeven dat dat alleen veranderen zal als ze haar duidelijkere grenzen geven en haar aanspreken op haar gedrag tijdens het oppassen.
    Ik straf namelijk niet voor dingen die ik niet gezien heb of waar ik niet bij ben geweest. Uiteraard geef ik wel aan tegen dochter dat ik het niet leuk vind te horen dat ze zich bij oma zo gedraagd maar daar blijft het dan ook bij.

    Oma wil hier graag oppassen wij willen haar die kans geven en de leuke hechte band met mijn dochter die daarbij hoort.
    Prima maar daar hoort ook grenzen aangeven bij en deels mee opvoeden.
     
  20. Michelle88

    Michelle88 Actief lid

    26 okt 2013
    122
    0
    16
    Nieuwegein
    Grappig om te lezen dat ik niet de enige ben die zich vreselijk irriteert aan oma als oppas. Vorige week kwam er op Facebook ook een stukje voorbij en iedereen nam het voor oma op. Want oma als oppas is ideaal en je moet je kind een band met oma gunnen ect.
    Ik ben het er zo niet mee eens en irriteer mij ook mateloos aan de opvoedmanier van mijn schoonmoeder. Gelukkig is het maar 1 dag in de week en nog maar voor 4 weken. Dan ga ik met verlof en in mijn verlof en ook daarna gaat ze niet meer naar oma toe. Ik ben er helemaal klaar mee en ze gaat een dag extra naar de opvang toe na mijn verlof. Ze gaat nu 2 dagen in de week en vanaf oktober 3 dagen.

    Wij hebben al meerdere keren aangegeven dat als oma vast oppast er wel regels zijn. Natuurlijk mag ze haar kleinkinderen verwennen als wij gewoon langs komen of ze een keertje bij oma is als extra maar niet vast 1 dag in de week. Dochter (bijna 3) is ook niet te houden op donderdag.. elke donderdag een drama. Om voorbeelden te noemen:
    - eet elke middag bij oma patat!! Want dat wil ze graag... echt de grootste onzin ooit dat je een kind van 2,5 laat beslissen wat je tussen de middag eet.
    - krijgt als ontbijt witte boterhammen met Chocopasta want ook dat wil ze...
    - krijgt de hele dag door limonade mega sterk. De meer zoete lucht ruik je van ver.
    - mag de hele dag tv kijken/ op de iPad of allebei te gelijk.. ook het geluid keihard want dan kan je het beter horen.
    - oma gaat ook geen discussie aan met slapen dus slaapt daar niet.. ook chago kind als gevolg
    - mijn dochter is overal zindelijk behalve bij oma.... oma doet haar altijd wen luier aan.
    - dochter mag de hele dag door gillen en rennen.
    - ze mag snoep wanneer ze wilt
    En zo kan ik nog wel even doorgaan.......
     

Deel Deze Pagina