Blijven zitten of toch doorgaan? groep 5

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door ShineBright, 19 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Mijn zoontje zit nu in groep 5 en ik heb vorige week een gesprek gehad met de meester en IB-er en die adviseren om mijn zoon een jaar over te laten doen. Maar nu ligt de keuze bij ons en ik weet totaal niet wat het juiste zal zijn.

    Het gedeelte taal, spelling en zijn leestempo is dus aan de slechte kant en daar loopt hij dus qua niveau achter. Er is 7 maanden geleden een aanvraag gedaan door school bij een leeskliniek maar daar is hij nog steeds niet aan de beurt ivm wachttijd en ik heb het gevoel dat hij daar nu de dupe door is omdat hij dus niet geholpen wordt.

    Heb ook aangegeven bij school dat ik het een beetje nalatigheid vind van hun dat ze er nu pas mee komen terwijl het al een langere tijd zijn zwakke kant is. Daar gaven ze mij gelijk in en nu werd er gezegd we gaan hem even een boost geven met zijn lezen omdat op te krikken maar dan denk ik waarom nu pas??
    Dus nu moet ik binnenkort beslissen wat te doen maar ik heb geen idee wat het beste zal zijn voor hem.

    Iemand hier ervaring mee met kinderen laten zitten in de bovenbouw?
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als het lezen echt niet op niveau is wordt het wel heel lastig in de volgende groepen denk ik. Verder denk ik dat school beter inzicht heeft of hij het wel of niet gaat redden dan wij.

    Wat heb je zelf er aan gedaan met hem? Ik zou zelf alles op alles zetten om zelf met hem aan de slag te gaan om het lezen te verbeteren, dan afwachten op school.
     
  3. Syl72

    Syl72 Bekend lid

    14 mrt 2008
    817
    176
    43
  4. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als lezen echt een issue is, moet je wel bedenken dat dat niet alleen voor de taal-vakken een probleem is. Lezen hebben ze steeds meer nodig ook voor de andere vakken. Voor de geschiedenis, aardrijkskunde en natuurtoetsen bijvoorbeeld en voor de verhaaltjes-sommen.

    Heb je zelf het idee dat hij veel uit de pas loopt met zijn klasgenoten op dit gebied?

    Verder zou ik ook advies vragen over hoe blijven zitten hem op emotioneel gebied zal beïnvloeden. Zou de beslissing ook zeker samen met school maken. Wat kunnen ze doen als je besluit hem over te laten gaan, wat verwachten ze dan in groep 6 van hem, hoe denken ze dat het gaat als hij blijft zitten trekt zijn achterstand dan weg?
     
  5. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Als ik kijk naar wat er in groep 6 allemaal wordt verwacht van een kind zou ik denk ik toch kiezen om in groep 5 het lezen en de spelling op te krikken.

    Hier hebben ze al regelmatig toetsen, spreekbeurten en werkstukken. Als je de basis al niet helemaal goed hebt lijkt het me dat je dan al dit extra erbij zwaar kunt gaan vinden.


    De meester en IB er geven het advies niet voor niks.
     
  6. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    En wat jij zegt denk ik dus ook want dan heeft blijven zitten geen zin.

    Maar daar doen ze geen uitspraken over omdat ze zelf niet gespecialiseerd zijn daarom loopt de aanvraag bij de leeskliniek alleen daar is hij nog lang niet aan de beurt. Ben al bij de huisarts geweest maar die zegt dat het beter is om het door school te laten regelen en dat ik voor dit einde schooljaar toch niet meer kom te weten dan.
     
  7. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Nou qua natuurtoetsen, aardrijkskunde ed. gaat het dus goed want hij haalt daar goede cijfers voor. Zijn rekenen ging even wat minder maar heeft hij opgetrokken dus dat is prima.

    Het emotionele aspect maak ik me geen zorgen om bij mijn zoon en de meester ook niet. Het is een erg sociaal jongetje die met iedereen kan opschieten en zich snel kan aanpassen en makkelijk contact maakt met kinderen.

    Maar die vragen ga ik zeker nog stellen want ik zit nu gewoon zo in tweestrijd.
     
  8. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Nou wij lezen dagelijks en naar mijn idee gaat het goed, tuurlijk het is geen leeswonder die boeken verslind maar het is niet dat hij het niet kan.
    Het speelt ook mee dat mijn zoon totaal geen interesse heeft in lezen dus het gaat ook nooit van harte als er geoefend moet worden.

    Ik begrijp dat het voornamelijk met zijn tempo te maken heeft.
     
  9. Humtum

    Humtum Fanatiek lid

    9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    School kan echt wel een inschatting maken van dyslexie!
    Voorwaarde voor diagnose is nl 3x een E-score op cito.
    Heb je die niet mag je officieel nl niet Eens de diagnose dyslexie krijgen volgens de richtlijnen.
    Dus ga dat iig checken op school!
    En bel zon leespoli ook, wachttijd is echt heel lang!!!!
    Werk zelf op psychiatrie poli (incl dyslexie) en soms kun je voorrang vragen voor Oz, zeker als dit er vanaf hangt. Soms kan t echt niet door teveel aanvragen/te weinig geld voor personeel maar soms ook wel.
     
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Gaat het vooral om technisch lezen of is ook begrijpend lezen erg lastig? Als dat laatste ook zwak is, kan dat wel een probleem worden ook bij andere vakken.

    Andere vragen die in me opkomen:
    Wat zijn op dit moment zijn cijfers en CITO-scores? Als er een groot verschil is tussen technisch lezen en / of spelling aan de ene kant en begrijpend lezen / rekenen aan de andere kant, zou je eventueel kunnen denken aan dyslexie. Om voor onderzoek in aanmerking te komen, moeten er al minstens twee periodes extra hulp zijn geboden (intensieve begeleiding tijdens extra leestijd) zonder dat het resultaat beter werd. Is dit al gebeurd?

    Heeft je zoon er last van dat het hem zoveel moeite kost?

    Op dit moment ontwikkelt hij zich -op dit gebied- blijkbaar wat langzamer dan leeftijdsgenootjes. Is dat altijd al zo geweest?
    Als hij gewoon langzamer leert, trekt dat niet weg door een jaar overdoen. Dan kan hij het misschien een jaar of anderhalf jaar goed bijhouden, maar daarna loopt hij toch weer acherstand op, als zijn leertempo gewoon lager ligt.

    Ik vind zittenblijven altijd iets moeilijks. Als er een duidelijk aanwijsbare reden is voor de lage punten (langdurige ziekte, problemen thuis o.i.d) waardoor een kind veel lesstof van een leerjaar heeft gemist, is het duidelijk dat een jaar overdoen helpt. Maar bij een kind dat mogelijk gewoon wat langzamer leert, vraag ik me af het zin heeft. Zeker als, zoals in het geval van jullie zoon, 1 of 2 vakken langzamer ontwikkelen maar de rest goed gaat. Wat gaan ze dan volgend jaar voor hem doen met rekenen en de zaak!vkken? Dat kent hij allemaal al!
     
  11. tuc

    tuc Niet meer actief

    Ik zou aan school nog eens precies vragen welk onderdeel en wat precies het probleem is.
    Want hier is een vermoeden van dyscalculie, nog niet vastgesteld. Maar de juf kan heel goed aan het soort fouten zien dat dit geen kwestie van oefenen is maar dat ze een bepaald inzicht mist wat (heel waarschijnlijk) nooit komt. De leerkracht moet kunnen zien wat voor soort fouten het zijn.

    Hier gaf de juf duidelijk aan dat als zij ook maar het idee had dat een jaar over doen zou helpen dat ze dat dan voor zou leggen aan ons. Maar dat is hier dus zeker niet het geval.
     
  12. Medinilla

    Medinilla Actief lid

    20 mei 2016
    317
    32
    28
    Hebben ze geen lees clubje op school voor kinderen die niet helemaal bij kunnen benen met de rest ?
     
  13. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Als alleen het lezen op tempo het probleem is en er niet aan dyslexie of een ander probleem wordt gedacht zou ik het met hem bespreken. Hij is immers al 9 en je kunt aangeven wat de consequentie kan zijn en misschien motiveert dta hem om de schouders eronder te zetten en elke dag te oefenen zodat hij alsnog door kan. Maar alleen als er dus geen andere problemen spelen.
     
  14. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Nou begrijpend lezen is hij juist in vooruit gegaan dus dat heeft hij goed opgepakt terwijl dat eerst ook slecht was maar nu dus voldoende.

    Zijn cijfers en Cito's zijn op dat gebied slecht maar nu maakt hij zijn Cito's sowieso altijd slecht. Vanaf vorig jaar voornamelijk slechte Cito's! Daarvoor eigenlijk niet, kleuterklassen met vlag en wimpel doorlopen en groep 3 ook.

    En die extra intensieve hulp heeft hij niet gehad hoor, het is dat ik bij dat gesprek aangaf het via de huisarts te spelen anders omdat ik geen feed back krijg dat ze zeiden we gaan hem een boost voor het lezen geven.

    En mijn zoon heeft er zelf geen last van, die vind alles wel prima en verteld eigenlijk ook nooit wat.

    Nu is het ook dat hij de concentratie van een doperwt heeft dus dat werkt ook niet mee. Hij zit vaak met een koptelefoon op zodat hij niet zo snel is afgeleid. Ook hier heb ik gevraagd of dit misschien door iets kan komen denk aan ADD bijvoorbeeld maar er wordt gezegd daar mogen wij geen uitspraken over doen. Maar ja ik heb hem niet in de klas, hij is hier alleen thuis dus ja dat is heel anders. Het is een hele sociale jongen, goud eerlijk zegt de meester en op dat gebied zou hij wel meer van zulke kinderen willen want daar ligt het niet aan, maar ja zijn concentratie en tempo werken niet mee.

    Waar ik vooral meezit is dat er nu pas wat mee wordt gedaan en niet eerder. De meester zei dat de juf van groep 4 had gezegd dat hij vorig jaar met hakken over de sloot overging nou sorry dat is mij nooit verteld. Nee hoor hij kon gewoon naar groep 5 en toen was zijn taal en spelling ook zwak. Heb zijn rapport van vorig jaar bekeken en enige lagere cijfers waren taal en spelling. Maar Cito ook voor rekenen slecht, terwijl dat altijd zijn sterke kant is al is dat ook wat terug gelopen maar nog wel op niveau gewoon.

    Ik wil het beste voor hem en ja wat is dat dan?? Zucht!!

    Ga morgen even naar de IB-er en ga ik wat later naar mijn werk. Dalijk twee weken vakantie dus dan blijf ik nog meer piekeren.
     
  15. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Hij is nog geen 9 in september pas maar dat maakt verder niet uit. Maar soms denk ik dat ook hoor even schop onder zijn kont en hop doorgaan maar ik vind het lastig omdat het op andere gebieden dus wel goed gaat.
    Heb nu ook tegen hem gezegd dat als het toch groep 6 wordt dat er een andere wind gaat waaien voor hem en zag al gelijk een :( gezicht want ja dat wordt keihard bikkelen dan. En de motivatie ontbreekt er weleens aan bij hem.
     
  16. tuc

    tuc Niet meer actief

    Ik vind het eigenlijk gek dat er nu twijfel is of hij over kan terwijl hij nooit extra en intensieve begeleiding gehad heeft. En dat je hoort dat hij eerder met de hakken over de sloot overgegaan is.
     
  17. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Mijn idee en ik zeg eerlijk ik zat gewoon met tranen bij dat gesprek (hormonen nog) :p en heb ook mijn ongenoegen uitgesproken en zei ook echt eigenlijk denk ik dikke vinger voor jullie omdat er nu pas wat mee gedaan wordt en dat ik het gevoel heb dat hij de dupe is van de laksheid van school.

    Begreep van mijn zoon net dat hij vandaag voor het eerst met iemand alleen buiten de klas heeft gelezen. Dit is nooit eerder geweest.
     
  18. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113

    Oh ik ging uit van groep vijf plus vier jaar. Maar hoe was het laatste rapportgesprek? Werd er toen al een en ander duidelijk? Wat zijn slechte. Cito's? D en E? Het gebrek aan motivatie herken ik ook wel van mijn eigen kind. Die verdomd het iets te oefenen of met veel moeite als hij echt moet. Maar die is zeven dus niet vergelijkbaar maar ik weet dat het dan echt lastig is ze te helpen als ze zelf niet willen.
     
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Heel raar dat je dat allemaal nu pas hoort en dat school nooit eerder iets heeft ondernomen. Als een kind op bepaalde vlakken achter blijft, ga je als school aan de slag daarmee om te kijken of het verbetert. Ook zonder diagnose.
    Het is half april, ze komen er nu mee aanzetten, hebben nooit extra energie in hem gestoken en leggen nu het probleem bij hem en jullie neer. Rijkelijk laat. Ik zou meteen een gespek met de ib-er willen en een handelingsplan. Met zulk vaag gedoe kom je geen steek verder.
     
  20. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Als hij zo lang moet wachten bij die leeskliniek, zou ik echt eens rond gaan bellen/ zoeken naar een andere plek waar hij.eerder terecht kan. Niet van die wachtlijst afhalen natuurlijk, maar wel verder kijken dan 1 plek. Behandeling van en onderzoek naar leesproblemen kan op heel veel.plekken gedaan v worden
     

Deel Deze Pagina