Tips: snel afgeleid op school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MoederK, 10 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoederK

    MoederK Fanatiek lid

    19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Hallo,

    Mijn dochter zit in groep 3 nu.
    Al vanaf het begin komt ze thuis met werkboekjes die amper ingevuld zijn.
    Ze ging ook ineens met tegenzin naar school (en nachtmerries) en als ik vroeg wat er was zei ze dat ze school stom vind omdat ze nooit haar werkjes afkrijgt en dus nooit andere dingen mag doen.

    Op school besproken en het blijkt dat ze dus snel afgeleid is waardoor haar werktempo enorm laag is.
    De stof beheerst ze wel voldoende.

    Ze hebben haar een tijdje vaker bij de juf aan het bureau laten zitten en dat ging iets beter.... even... .

    Maar nu de laatste tijd weer meer tegenzin en zegt weer hetzelfde..

    Juf weer gesproken en die zegt dat ze gewoon niet tot werken komt. Ze zit nu trouwens aan de zijkant van de klas. Haar juf zei al, ik kan haar wel minder bladzijdes laten maken (voor haar zelfvertrouwen) maar ik denk dat dit niet de oplossing is. Denk ik ook niet trouwens

    Iemand dit ook meegemaakt en goede tips? (voor ons of voor school)

    Ps. Bij mij is pasgeleden add gediagnosticeerd...
     
  2. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Het werk opdelen in kleinere stukken en dan tussendoor iets anders laten doen. Al is het maar iets kleins. Dat wil soms nog wel eens helpen. Dan is het wat overzichtelijker en lijkt het niet heel veel ineens
     
  3. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Mijn zoon draagt sinds een half jaar een koptelefoon in de klas, daardoor ook minder afgeleid.
     
  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    koptelefoon? en de duidelijke uitleg wat de bedoeling is. samen met haar afspreken wat zij af gaat maken elke keer. wat ook handig kan zijn dat zij blaadjes werk krijgt ipv in het werkboekje te moeten werken. los bladje af maken heeft minder zwaar effect dan t juiste boek zoeken, pagina zoeken, opdracht maken. los pagina kan dus helpen.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Heeft de juf niet meer ideeën dan? Ze zit nu toch al een tijd in groep 3, juf is niet verder gekomen dan haar aan de zijkant te zetten?

    Hier hebben ze op school koptelefoons en sommige kinderen werken met een soort schot (inklapbaar); daarmee kunnen ze minder makkelijk naast zich kijken en zich dus beter focussen op wat voor ze ligt. Verder idd ook taakjes opdelen in kleinere stukjes, zodat het te behappen is.
     
  6. MoederK

    MoederK Fanatiek lid

    19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Koptelefoons hebben ze inderdaad maar werkt niet voldoende bij haar.

    Het werk in delen gaat niet qua tijd en de juf denkt dat ze dan misschien nog langzamer gaat werken als ze minder (per keer) hoeft te maken.

    Sinds dit jaar is het dalton onderwijs dus in de ochtend zijn ze maar met 15 kinderen (en is ze nog erg afgeleid) en in de middag zitten ze met groep 3/4 samen en zijn ze met bijna 30 kinderen.

    Binnenkort weer oudergesprek en dan wil ik toch graag inderdaad dat er wat meer actie komt want het is niet fijn als ze met tegenzin naar school gaat.

    Het vorige oudergesprek zeiden ze dat het beter ging en scoorde ze zelfs voldoende bij "concentratie"..... Wel vreemd..

    En misschien dat ik er zelf teveel op let omdat ik zelf add heb en dus nu me afvraag of ze het ook zou kunnen hebben maar zoals eerder gezegd, mijn maatstaf is dat ze niet met plezier naar school gaat en dat wil ik graag aanpakken.

    Sorry voor de misschien wat warrige reactie
     
  7. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Wij kregen in november ook te horen dat onze zoon groep 4 zich slecht kan concentreren. Omdat cito ook achteruit was gegaan heeft juf ons geadviseerd hulp in te schakelen. Dat hebben we gedaan. Diverse testen adhd en ook een iq test. Blijkt nu dat performale stuk lager scoort dan verbale en spreken van een kloof. Nu gaan we beginnen met remidial teaching leren hoe je het beste kunt leren. Ben benieuwd.
     
  8. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Iets te snel gepost.

    Jammer dat school niet veel heeft gedaan. Onze ook niet. Koptelefoon, apart zetten is ook enige wat ik kan bedenken. Vermoed juf iets van bijv add of adhd. Omze juf wel maar adhd is even uitgesloten voor dit moment. Niet uitgesloten voor altijd. Suc6
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.321
    10.286
    113
    Wat ontzettend vervelend. Het eerste wat ik ook dacht was koptelefoon en een tafel met schot wat je in kan klappen maar als dat ook niet voldoende werkt moeten ze toch echt verder kijken dan alleen mededelen.

    Werkt ze al met een timer? Of Bijvoorbeeld 1 blz maken en dan even een taakje voor de juf, of even tekenen voor 5 min, springen en dan weer een blz maken. Ik denk dat ze een ib'er in moet schakelen en haar observeren.

    Hopelijk komen jullie er snel uit om haar toch echt weer met plezier naar school te laten gaan.
     
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Studdybuddy en koptelefoon kunnen helpen. Maar sommige kinderen gaan als de prikkels afnemen juist meer dagdromen. Dus dan helpen die dingen niet. Wat je dan zou kunnen proberen is haar in de klas af en toe op een wiebelkussen te laten zitten en haar te laten friemelen. En dan wel met een echt friemelding, niet zo'n fidgetspinner. Maar bijvoorbeeld een friemelkubus of een friemelspeeltje van fidgetland.
     
  11. tuc

    tuc Niet meer actief

    Ik zou de vraag gewoon eens op school neerleggen: wat is het plan om haar beter aan het werk te krijgen? Wat gaan we doen om haar beter te laten concentreren?

    Wat betreft je laatste zin: hier viel dochter ook enorm op, in de kleuterklas zagen ze vooral dat ze extreem alert was (dus werkelijk alles zag en hoorde: beter dan de leerkracht;))
    Vanaf groep 3 ging het concentreren opvallen, of beter het gebrek eraan. Natuurlijk omdat er dan ook echt gewerkt wordt. Begin dit schooljaar (groep 4) merkte de juf dat het echt ten koste van haar schoolwerk ging. Omdat wij ook al langer vermoedens hadden hebben we besloten om haar te laten onderzoeken. Uiteindelijk is hier ADD uitgekomen.
     
  12. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik zou t ook op school bespreken. Zij kunnen ook iemand mee laten kijken voor tips. Waar ik.nu aan denk:
    Probeer veel afwisseling. Even werken en dan weer even bewegen, bijv even iets voor de juf halen.
    Probeer weer suvceservaringen op te bouwen. Dus nu misschien wel even minder maken, zodat ze ervaart dat het wel lukt en dan voorzichtig weer opbouwen. Zou icm een beloningssysteem in de klas kunnen. Iedere keer als ze het opgegeven werkje af heeft krijgt ze bijv een sticker/dikke duim/smiley op haar beloningskaart.
    Probeer eens uit of het helpt om de werkjes wat prikkelende te maken. Bijv doordat ze een keer met een speciale pen mag schrijven.
    Probeer eens of het werkt om de werkjes overzichtelijker te maken. Bijv door met een stift te omlijsten welk deel ze moet maken. Of door losse blaadjes te gebruiken met daarop alleen wat ze echt moet doen (dus haalbare hoeveelheid voor haar, zie succeservaringen).

    Het is echt belangrijk dat ze gaan aansluiten bij wat je van haar mag verwachten, anders neemt ook de intrinsieke motivatie om te leren af en dat is lastiger dan add.
    Heel veel succes ik hoop dat je er iets aan hebt.
    Oja je kunt natuurlijk ook nog aan koptelefoons, rustige plekken en een scherm op het bureau denken, maar het is belangrijk om te proberen en te kijken wat echt bij jouw dochter past.
     
  13. Haak muts

    Haak muts Actief lid

    25 mrt 2016
    389
    67
    28
    Heel herkenbaar. Mijn zoon kan zijn concentratie er moeilijk bijhouden. Vooraan in de klas zitten is niet altijd de oplossing,omdat er regelmatig kinderen naar het bureau lopen(afleiding).
    Ze gaven bij ons op school een tip van oorkleppen. Vind dit zelf nogal wat dus zijn we niet op ingegaan. De meester controleerd bijvoorbeeld normaal bij 4 rijtjes sommen en hij mag na elk rijtje laten kijken,zodat hij meer zelfvertrouwen krijgt. Dit kan natuurlijk niet altijd zo doorgaan, maar merk dat dat steeds beter word. Ook hier helpt als mijn zoon zelf aangeeft wat hij lastig vind om huiswerk van school mee te krijgen zodat hij kan oefenen en op school dus makkelijker gaat.
    Heb het met mijn zoon over gehad. En heb het vergeleken met een auto die tijdens een werkje op de snelweg moet blijven. Hij legde uit dat de auto soms stopt om te tanken. Hebben toen afgesproken om de auto vol te gooien en pas te tanken op het moment dat het werkje klaar is.
    We hebben het hier regelmatig over. En reageer erg enthousiast als het hem gelukt is binnen de tijd een werkje af te maken. Is het niet geluk, volgende keer beter. Moet zeggen dat het steeds beter gaat.
    Hopelijk heb je er wat aan
     
  14. MoederK

    MoederK Fanatiek lid

    19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Dankje voor de genoemde tips allemaal!
     
  15. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    779
    156
    43
    Kon over mijn zoon gaan. Niet tot werken komen, niet af, onoverzichtelijke brij en soms dagen dat het wel lukt. Mijn zoon wil geen koptelefoon (dan is ie een uitzondering, dat wil hij niet).
    Zit te denken aan zo'n elastiek tussen zijn tafelpoten, maar of dat het gaat zijn? Hij heeft overigens ADHD + nog iets meer.
    Tijdens de observatie bleek dat hij iedere keer gaat staan, zit te gapen, zijn pen kwijt is, niet weet waar zijn potlood is en dan niet kan bedenken om de vraag te stellen.
    Dit alles zorgt ervoor dat hij gewoon veel te weinig oefent met de stof. Hij is nu nog bij omdat hij wel een slim kereltje is, maar hoe lang hij dat nog vol houdt?
    Maar hij reageert ook op alles om hem heen. Iemand die praat, tikt met zijn pen, een deur die open gaat. Hij zat achter in de klas, maar inmiddels ergens in het midden. Ze bespreken zijn werk voor met hem en dan mag hij kiezen welk deel hij eerst wil maken en krijgt hij te horen wat in ieder geval af moet.
    Het is in ieder geval moeilijk in een lokaal met 28 kinderen en dan moeten ze ook nog in groepjes zitten. Wij weten het momenteel ook niet meer zo goed.
    Hij heeft een friemelkubus, maar die durf ik nog niet mee te geven naar school. Thuis werkt dat prima voor hem tijdens tafels oefenen en logopedie. Maar het is een klein ding en hij raakt alles kwijt.
     

Deel Deze Pagina