Wij kijken wel naar veiligheid bij aankoop van een 'nieuwe' auto. Alleen heb je dan uiteraard nog wel te maken met je prijsklasse. Een stoelverhoger geeft gewoon geen bescherming aan de zijkanten, waar een stoelgroep 2 dit wel geeft.
Dat is dus ook mijn idee. Gordel snijdt en loopt niet goed over je lijf ed (is ook minder veilig). Denk dus dat het vanaf 135cm gewoon veilig is...of er is geen verder onderzoek naar gedaan oid?
Wat vind je absurt hoog? En wat is het voordeel om je kindje vroegtijdig over te zetten naar een nieuw stoeltje? Je zal ze toch alle 3 (0, 1 en 2) moeten doorlopen. En of je nu met 4 jaar in 2 zit of met 2,5 jaar. Je kan niet van groep 0 naar groep 2, tenzij je een combi stoel hebt.
Ik kan het zo niet vinden. Vind het wel interessant, want waarom hanteren wij 'maar' 1.35 en is de eu voor 1.50?
Ik weet niet wat jij absurd hoog vind...? Naar voor een groep 2 stoel ben je rond de €100/150 kwijt.....
Nee maar mensen met meerdere kinderen schuiven naar mijn mening de oudste kinderen te vroeg door zodat het jongere kind dan in de volgende stoel kan Kosten besparen op veiligheid. Ze hoeven dan bv geen 2 groep 1 stoelen aan te schaffen of 4, want veel werkende ouders hebben in beide auto's een stoel, omdat ze het oudste kind dan naar een groep 2 stoel doen.
Ja dat zie ik ook veel gebeuren. Wij hebben 3 stoelen nog nu. Alledrie voor de jongste. 2 voor in onze auto's en 1 bij opa en oma die hem 1 keer per week vervoeren.
Dat vind ik idd ook wel erg oud. Kan me niet voorstellen dat dat past. Onze kinderen zijn met ongeveer 3 jaar overgestapt van de stoel naar de verhogen met leuning. Met 4 begon oudste te klagen over beenruimte en zijn we naar verhoger overgestapt. Oudste is nu 8 en zit nog op de verhoger omdat hij dat prettig vind. Maar hoeft het niet meer. Behalve voorin. Ze zijn wel beide redelijk groot. Maar niet extreem. Met kinderfeestje toen oudste 5 werd hadden alle vriendjes (4-5) een verhoger mee.
Tja... Bij mij zou ze dan dus niet mee gaan. Niet omdat ik zo moeilijk doen... Maar het zou niet passen naast stoeltje van jongste en zit verhoger van oudste. Tenzij jongste niet mee zou gaan. Dan kon je dochter in zijn stoeltje (indien die jouw goedkeuring zou krijgen) Jij zei ergens hierboven ook dat het zo raar is dat je voor incidenteel vervoer een drie-jarige wel alleen in de gordel mag zetten... Incidenteel betekent hier wel dat het alleen echt in noodgevallen mag. Bijvoorbeeld als je ineens naar de eerste hulp moet en het kind moet mee. Dus zeker niet wanneer je een keer 3 kinderen van 3 op je achterbank wil zetten naar het past niet.. oh het is maar voor 1 keer en dus incidenteel. Verder ken ik de exacte regeltjes niet uit mijn hoofd, en ook de lengte en gewicht van mijn kinderen niet. Ik kijk hoe ze zitten en gebruik mijn gezonde boeren verstand.
Onze oudste van 4 zit nog steeds in een autostoel van nania (groep 1-2-3) en daar blijft ze voorlopig ook nog in. En deze zijn ook helemaal niet zo duur als vele denken. Een autoriem blokkeerd pas met minimaal 15 kilo en ze weegt pas,rond de 13 kilo dus ze mag er nog wel even in. No way dat ze zonder stoel ergens heen gaat. Ook met uitjes gaat ze in de stoel en echt niet zonder.
Wij maken er altijd wel grapjes over. In de eu is het inderdaad tot 1,50 dat je in ieder geval op een verhoger moet zitten. Ik haal net de 1,50...Heb dus overal een speciaal kussen bij zeker als ik zelf moet rijden al gebeurd dat niet heel veel.
Maar voor wie zegt dat haar kind nooit zonder stoel gaat... Wat doen jullie dan als jullie kinderen met de bus op stap gaan?
In de meeste bussen zitten ook geen gordels? Ook in schoolreisbussen zijn het heupgordels en geen driepuntsgordels. Lijkt me dat een losstaande stoel ook niet veilig is... Maar goed, wij gaan zelden met de bus, eigenlijk alleen met schoolreis. En jac dat vind ik dan ook spannend.
Dat zijn twee aparte 'regels' en het mag dus wettelijk gezien wel (een kind vanaf drie jaar enkel met gordel vervoeren als een stoeltje niet past doordat er al twee stoeltjes staan). Of je het ook wil/moet willen is een tweede. (Een kind mag vanaf drie jaar achterin zelfs zonder gordel vervoerd worden als de auto daar geen gordels heeft... )