Hoi mama's, Mijn zoon zit sinds januari op Kentalis. Hij heeft een taalontwikkelingsstoornis. In eerste instantie was het grootste probleem vooral dat hij gewoon nauwelijks woorden sprak en ook eigenlijk niet (wilde) proberen. Hij was erg bewust van zijn probleem. Op het moment dat hij ook maar een beetje druk voelde of voelde dat van hem verwacht zou gaan worden dat hij zou praten, klapte hij dicht en weigerde hij. Na verloop van weken, door de geweldige aanpak van de medewerkers van Kentalis, heeft hij deze drempel overwonnen! Hij ging steeds meer woorden gebruiken, durfde ook echt fouten te maken en probeerde eigenlijk alles wel na te zeggen). Momenteel heeft hij nog problemen met de uitspraak. Hij heeft zijn tong laag in de mond liggen en moeite met tongheffing, waardoor bepaalde klanken voor hem moeilijk zijn wat zich dus uit in een slechte verstaanbaarheid. Hij heeft nog altijd moeite met druk, dus als hij aanvoelt dat iets van hem verwacht wordt wat hij moeilijk vindt, wordt hij tegendraads en wil niet meer echt meewerken. Het moet allemaal heel speels worden aangepakt. Nu wist ik dat zijn vooruitzicht was, dat hij vanuit Kentalis naar de gewone basisschool zou doorstromen. Hij is nu net vier geworden, dus hij heeft in principe nog een jaar de tijd voor hij echt móet. Afgelopen week kreeg ik echter opeens te horen dat de behandelduur van 9 maanden (en dus indicatie die hiervoor afgegeven is) op 4 december afgelopen is, en of ik al contact heb gehad met scholen...(!?!) Dit overviel mij enorm, aangezien ik dit helemaal niet aan had zien komen. Ik heb eigenlijk pas 1 keer een "officieel" gesprek gehad over zijn voortgang en dit was voor de zomervakantie ergens... Ben toen een beetje beduusd naar huis gegaan en heb dit toen eens overdacht... Zelf vind ik niet dat hij er nu al aan toe is om naar een basisschool te gaan, omdat hij nog niet genoeg verstaanbaar is. Ik versta hem zelf vaak al niet, laat staan vreemden. De klassen zijn tegenwoordig erg groot, en komt hij in zo'n klas wel mee met de andere kindjes? (die wel goed kunnen praten?) Hoe gaat hij daar da nom met de druk en hoe bewust zal hij dan zijn van zijn probleem als er alleen maar goed sprekende kindjes naast hem zitten...? Pffff.. ik zie het al voor me.. Dat hij dan helemaal in zijn schulp kruipt, andere kindjes hem raar vinden, hem uitlachen ofzo? Ik moet er bijna van huilen als ik eraan denk. Aan de andere kan denk ik, misschien overdrijf ik ook wel. Ik probeer het dan objectief te bekijken, dat dit hem misschien juist een duwtje geeft en hij harder gaat proberen? Heb mijn zorgen gedeeld met Kentalis en zij geven aan dat hij qua IQ (hij had een boven gemiddelde score) hij het nodig heeft om meer uitgedaagd te worden op cognitief vlak. Ze zeiden ook dat ze - als ze vinden dat hij nog stappen te maken heeft bij Kentalis - een verlenging aanvragen voor zijn behandeling. Ik ben er echter zo bang voor, dat het gewoon zo werkt (ik werk zelf in de jeugdzorg en hier werkt het vaak wel zo) --> indicatie afgelopen dus moet je nu eenmaal gaan.. Wat vinden jullie? En heeft iemand hier misschien ervaring mee? Een kindje dat ook vanuit Kentalis (of thuis) naar de basisschool gegaan is terwijl de spraak nog niet goed was?
Kentalis heeft ook basisscholen. Hebben ze het daar over gehad? Wij hebben onze zoon destijds expres niet naar kentalis laten gaan omdat wij vonden dat hij juist met andere normaal pratende kinderen moest omgaan. Dit heeft bij ons gelukkig goed uitgepakt, hij pikte het praten aardig snel op. Wie weet werkt dat bij jouw zoon ook zo tussen andere kinderen. Die kinderen maakt het echt niet uit. Spel behoeft vaak ook geen woorden. Heel magisch hoe dat tussen kinderen werkt. Ik was er ook vang voor maar het was echt een geruststelling. Naast kentalisscholen zijn er ook nog de clusterscholen vertelde kentalis ons destijds. Hebben ze het daar over gehad? Als de voortgang "te goed" gaat kan hij alsnog doorstromen naar een reguliere basisschool
Ik begrijp niet zo goed dat hij al 4 is en je je nu nog moet orienteren op een basisschool? Of was het eerst de bedoeling dat hij bij Kentalis zou blijven? Als nu bekend is dat hij daar dus niet hoeft te blijven zou ik contact opnemen met scholen in de buurt, de situatie uitleggen en dan kijken op welke school hij het beste zou passen en welke school hem het beste kan bieden wat hij nodig heeft. Ik neem aan dat er vanuit Kentalis nog wel iets van begeleiding wordt geboden of heeft hij straks helemaal geen indicatie meer? Ik zou echt niet wachten tot hij 5 is, dan mist hij zoveel! En juist kinderen met een taalachterstand hebben baat bij onderwijs!
Heeft hij geen (JRK)indicatie voor een SBO als jong risico kind? Dan zou je na de kleuterschool gewoon kunnen instromen in regulier basisonderwijs en krijgt hij in de kleuterperiode wel meer ondersteuning en begeleiding in een kleine klas.
Mijn zoon wordt over 2 weken 4 jaar en loopt sinds maart bij de vroegbehandeling van Kentalis. Hij heeft ook een TOS. Ik heb hem al ingeschreven bij een reguliere basisschool voordat hij startte bij Kentalis maar tot vorige week de knoop doorgehakt om naar een cluster 2 school te gaan van Kentalis. Hij zal dan vanuit daar de mogelijkheid kunnen krijgen weer door te stromen naar regulier onderwijs. Op die reguliere school weten ze ook van onze situatie. Hij Gaat nu ook met sprongen vooruit maar de klanken en uitspraak is ook echt nog iets waaraan gewerkt moet worden. Maar hier is ook zijn prikkelverwerking een "probleem" . In een overvolle klas zal.hij het niet kunnen volgen. Vandaar dat wij deze opstap gaan gebruiken.
Op onze basisschool zitten ook kinderen die nauwelijks verstaanbaar zijn, viel me pas op toen ik er een ochtend was. Misschien komt het vaker voor dan je denkt!
Het lijkt me dat gedragsdeskundige/behandelteam van Kentalis samen met jullie gaan kijken naar de best passende oplossing? En dan in overleg gaan met een beoogde school of met samenwerkingsverband welke plek het meest passend is. Ze zullen toch wel een idee/advies hebben? (tenminste, zo ging dat bij mijn zoon toen de overstap van Kentalis naar school gemaakt moest worden. Dat is allemaal in goed overleg en op basis van onderzoeksresultaten en observaties besloten. De beoogde school is hem ook komen observeren om betere inschatting te kunnen maken of ze konden bieden wat hij nodig had) Als regulier wat hun betreft een goede optie is, dan zou ik contact opnemen met reguliere school bij jou in de buurt en bespreken of plaatsing mogelijk is en hoe verdere begeleiding dan kan worden vormgegeven e.d. Ik weet dat bij mijn dochter in kleuterklas een jongen van Kentalis dagbehandeling begonnen is op reguliere school, maar nog wel naschoolse behandeling/revalidatie heeft gekregen. Zoon van een vriendin van mij had verbale dyspraxie en dus flinke spraakproblemen, maar is ook vanuit Kentalis naar reguliere school gegaan met de nodige ondersteuning en ook therapie. (beide jongens uit dit voorbeeld zijn nu 8-9 jaar en zitten beide nog zonder problemen op regulier, de ene met nog wat extra begeleiding, de andere zelfs zonder).
Oh ja hij heeft eerst ook op de gewone peuterspeelzaal gezeten, maar hier werd zijn taal niet beter van (vooral door dat bewust zijn van zijn probleem). Hij is toen na een aantal onderzoeken op de vroegbehandeling van Kentalis terecht gekomen en hier heeft hij hele grote stappen gemaakt. Maar hij is nog niet voor iedereen verstaanbaar. Voor de clusterscholen is hij "te goed". Dus ik wist dat hij zou doorstromen naar regulier onderwijs. Maar ik had niet verwacht dat het al zo snel zou zijn. Ik weet niet goed hoe hij zich nu - op deze leeftijd - zou handhaven in een klasje tussen andere kindjes (die goed praten). Toen hij namelijk op de reguliere PSZ zat, was het ook nog voornamelijk spelen en dan maakt dat praten ook nog niet zoveel uit. Hoe dat gaat als ook echt van hem verwacht wordt dat hij praat, is nog maar de vraag. Ik ben bang dat hij dan helemaal in zijn schulp kruipt.
Ik heb mij nog niet georienteerd op basisscholen omdat hij pas sinds kort vier is geworden en er (zover ik wist) nog geen sprake was van een overplaatsing naar een regulier basisschool. Ik was natuurlijk wel al bezig met info inwinnen over scholen, maar had nog niks concreet gepland. Hij is toen hij 3 was op de vroegbehandeling gestart, en is in augustus 4 geworden. In principe is hij pas met 5 leerplichtig, wat natuurlijk ruimte geeft om nog een tijdje in behandeling bij Kentalis te blijven. Kentalis zal mij zeker begeleiden in de keuze voor een school. Daar ligt ook echt mijn angst niet. Ook op het gebied van uitdaging denk ik ook echt wel dat hij er baat bij heeft hoor. Mijn angst zit hem erin dat ik bang ben dat hij door zijn onverstaanbaarheid dadelijk in het diepe gegooid wordt op een basisschool in een klas met 20 kindjes...(nu zit hij in een klasje met drie juffen en 5 kindjes) en dat hij niet boven kan blijven. Snap je? Ik weet niet, om mij heen zie ik alleen kindjes die heel goed, vlot en vloeiend kunnen praten en kunnen uitten wat ze voelen, vinden en willen. Mijn zoon kan dat niet. Ik ben bang dat hij niet tot zijn recht komt, in zijn schulp kruipt. Maar misschien ben ik ook wel te beschermend... het is zo moeilijk als het je eigen kind is. Ik denk de hele tijd zo van: "als iemand het WAAGT hem ook maar raar aan te kijken..." hahaha (Leeuwinnen gedrag). Misschien denk ik ook te negatief. Daarom ben ik op zoek naar ervaringen.
Dit ken ik niet, ik zal eens googlen, haha Hij kan niet op een speciale school terecht en moet naar het regulier onderwijs, zeiden ze. Ook voor de onderbouw. Of bedoel je dat je met deze indicatie ook bij reguliere scholen terecht kan?
Ja ze begeleiden mij er ook goed bij, daar ben ik zeker niet bang voor. Heb alleen maar positieve ervaringen met Kentalis tot nu toe! Daarom schrok ik hier nu zo van. Maar ik wil wel zeker weten dat zij hier ook echt 100 procent achter staan en niet overplaatsen omdat de indicatie afloopt (en als dit wel zo is, wil ik het ook weten). Hij heeft verder op cognitief vlak geen beperkingen of wat dan ook en ook geen bijkomende problematiek, dus hij zal vooral (intensief) logopedie moeten krijgen.
Oh ja? Dat stel met gerust, want ik ken eigenlijk alleen kindjes in mijn omgeving die heel goed praten!
Ik was er wat laat mee met oriënteren op scholen, maar ik had er nog helemaal niet bij stil gestaan, omdat ik niet verwacht had dat hij al door moest stromen. Maar een cluster 2 school, kan hij niet terecht. Hij voldoet niet aan die criteria en moet dus uiteindelijk doorstromen naar regulier onderwijs. Dus die tussenstap krijgt hij niet!
Ik kom als hulpverlener op verschillende scholen en ken toevallig enkele kinderen met een TOS op het regulier onderwijs. Het komt dus zeker wel voor. Maar ik snap je angst heel goed. Het gaat nu zo goed met hem en dat moet je ineens opgeven voor een situatie die voor jou heel onzeker is. Ik denk toch dat je goed met overleggen met Kentalis (zij kunnen beter inschatten waar hij tot zijn recht komt) en potentiele scholen (wat kunnen jullie bieden? Een zorgarrangement bijvoorbeeld? Hebben jullie ervaring met kinderen met TOS?) Succes! Het is niet altijd makkelijk als ouder in zorgland!
Dat dacht ik ook, maar viel dus mee. Veel expatkinderen bij ons, of van ouders die geen tijd hebben om voor te lezen misschien .
Klopt idd.. als ze hoger scoren qua taalbegrip etc dan gemiddeld dan mogen ze al niet naar cluster 2. Ik snap je onzekerheid evengoed heel goed hoor. Ik zag mijn kind ook verzuipen tussen die grote klassen en kinderen kunnen best gemeen zijn.. maar hoor ook heel veel positieve verhalen. In ieder geval veel succes in de zoektocht naar de juiste school en ik hoop met je mee dat hij daar lekker op zijn plek gaat zitten en het uiteindelijk mee valt
Ik zou idd kentalis basisschool bespreken, mijn zoon zit hier ook nog op, hij zit nu in groep 3 en is duidelijk zijn laatste jaar hier en na de herfstvakantie gaan we gesprekken aan op regulier, maar de jaren die hij hier heeft gehad zijn zo belangrijk geweest, als hij meteen op regulier was begonnen had hij het nooit gered. Oh en mijn zoon had ook een hoger dan gemiddeld IQ en dat merken we nu wel.
Mijn zoon heeft na de kleuterjaren op Cluster 2 ook de overstap gemaakt naar het regulier. Dat is ook heel snel gegaan. Zijn indicatie liep nog een jaar door, maar door de komst van passend onderwijs werd ons geadviseerd om hem in groep 3 op een reguliere school te plaatsen. In de zomer tussen groep 1 en 2 gingen de schuiven open en ineens ging hij van een groep 6 uitstroomprofiel naar een eind groep 8 regulier profiel. Ineens was hij te goed voor Cluster 2. Hij zit nu in groep 5, kost hem veel moeite maar dat komt grotendeels door zijn ADHD/ASS. Op school krijgt hij nog steeds logopedie voor simplistisch taalgebruik, maar hij is geen hele slechte prater en kan zich qua taal ook prima redden. Hij maakt alleen nog wel kromme zinnen soms en foutjes als liepte/loopte. Vraag op scholen na wat ze doen met zorgleerlingen en misschien kan je zoon nog een arrangement meekrijgen? Zou je met kentalis moeten overleggen. Maar indicaties gaan niet meer zo makkelijk ben ik inmiddels wel achter.
Ik was vorig jaar klassenouder in de onderbouw (groep 0-1-2). De ene is inderdaad prima verstaanbaar. Maar sommigen ook echt niet. Klanken die nog niet lekker gaan, kleine woordenschat, verlegenheid etc. En ook eentje die zoveel met klanken rommelt dat ik echt maar een kwart verstond (met raden).. Maar ze speelde vaak met mijn jongste, en dan ging dat prima. Alsof hij het wel verstaat. Net als kindjes met 2 verschillende talen, die samen spelen. Dus zij heeft er in de klas weinig problemen mee. Ze krijgt 2 keer per week logopedie, maar hoop wel dat het verbeterd, want als ze volgend jaar naar groep 3 gaat is het wel handig als je de letters goed kunt zeggen. Ik zou wel gaan kijken of er een school in de buurt is die wat kleiner is. Bij ons hebben de kleuterklassen straks wel weer 30 kinderen rond de kerst. Maar een andere school in de buurt hebben maar 16 kindjes bij de kleuters, dat scheelt toch de helft..