Groep 3 vvl zon en maan

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door one of kind, 27 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Ja kijk! Natuurlijk zijn die maanboekjes dan saai. Maar.... die zonboekjes net zo goed. Ik weet niet precies welk niveau die dolfje weerwolfje boeken zijn (ik geloof dat er verschillende niveua's zijn) maar ik schat minimaal midden 4. Dan is het toch ontzettend demotiverend om helemaal vooraan weer te beginnen met leren lezen?
     
  2. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Durf je ook niet te zeggen welk niveau dat die boekjes zijn.
    Hij heeft iig die van de nacht baan
    Hij heeft een hele boekenkast thuis
    Van avi start tot avi m5.
    Geronimo stilton ( of hoe dat ook alweer hert )
    Ik wacht het iig af maar houdt het goed in de gaten.
    Zijn kleuterjuf was verstomd hij was het trots gaan laten zien.
     
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar hebben ze avi-niveau getoetst bij bij lezende kinderen aan het begin van groep 3?

    Hier wordt vrij vroeg de leesvaardigheid getoetst, en bij lezende kinderen AVI-niveau doorgetoetst.
    Zon-kinderen kregen dan leesboeken op eigen niveau.
    Mijn zoon las bijv in groep 3 boeken van E6, dochter zat op E4. Beide kregen ze leesboeken op eigen niveau.
    Zoon was in april alweer gestopt met de zon werkboeken en mocht Harry Potter lezen en daar een boekverslagje over typen.
     
  4. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Nee zo werken ze dan weer niet.
    Enkel de maan en zon
     
  5. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Mijn dochter zat aan de start van groep 3 op niveau m5 met lezen. De juf heeft haar toen in kern 7 van de zonboekjes laten starten i.c.m Humpie Dumpie boekjes op dat niveau, Het was veel te makkelijk en ze is al haar motivatie om (schools) te leren kwijtgeraakt. (met rekenen had nl hetzelfde probleem).
    Ik zou toch een gesprek inplannen met de juf om te bespreken wat de plannen zijn want zo onder zijn niveau werken is echt niet goed.
     
  6. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ga dan heel snel een gesprek aan.
    Beginnend zon-niveau is echt veel te laag voor een kind dat echte boeken begrijpend leest.
     
    one of kind vindt dit leuk.
  7. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Ga ik doen.
    Dank je wel voor je tip.
    Mijn ouders en ik ( ben alleenstaande moeder ) zijn ook helemaal verrast.
    We waren zelfs bang dat hij achter zou blijven.
    In de zomer heeft hij zichzelf leren lezen.

    Hadden niet verwacht na zo'n slechte cito dat het nu zo zou gaan.
     
  8. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Dat bedoelde ik dus te zeggen :thumup:.
     
    one of kind vindt dit leuk.
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het grote verschil is met de klas mee werken9maan) of met je boekje in een klein groepje zelfstandig ergens anders werken. werkhouding is dus ook een belangrijke reden voor maan of zon.
     
    one of kind vindt dit leuk.
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Cito is ook geen betrouwbaar meetinstrument voor die leeftijd, omdat kleuters zich sprongsgewijs ontwikkelen. Mijn dochter kon 2 weken voor de zomervakantie opeens lezen, daarvoor niet. Na de zomervakantie werd ze dus eerst in maan geplaatst, maar mocht juist door zo'n leestest snel door.
    In groep 5 was ze ondanks dyslexie, Avi uit.
    Bij ons op school hadden ze ook nog ster en raket, raket zat tussen zon en maan in.
     
  11. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Hij zal toch wel gewoon boeken op zijn eigen niveau mogen lezen? Ik neem aan dar ze naar de schoolbieb gaan en dat hij daar boekjes haalt? Kan me niet voorstellen dat hij AVI start boekjes moet lezen nu. Misschien eens vragen of jij je kan laten zien wat voor boekjes hij leest?
     
  12. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Zo simpel is het toch niet? Mijn zoontje leest op M4 niveau en is ook net begonnen in groep 3. Hij is gestart met de zon lijn, die hij ook maar saai en "een makkie" vindt. Maar schrijven kan hij toch echt nog niet goed genoeg om op een ander niveau aan de slag te gaan.... of zie ik het verkeerd en mis ik iets?
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dolfje was toen m5, maar er is ook een lijn daarin als ik het goed begreep. sommigen de latere boeken gingen omhoog in avi samen met de kinderen die het eerst toen lazen, je hebt dus e4 dofje en m6. ze zijn niet op een lijn voor zo ver ik weet.
     
  14. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    M4 is deze blijkbaar wat hij heeft
     
  15. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Met de zon lijn is het vooral belangrijk dat ze goed zelfstandig kunnen werken (net als bij het plus boek van rekenen trouwens). Als een kind (goed) kan lezen maar zelfstandig werken lastig vindt zal het dus geen zon boekje krijgen. Op zich dus ook raar dat er nu al testen zijn geweest op zon en maan.
    En qua uitdaging, het vraagt wat creativiteit van de juf, maar in het zon boekje zijn best veel aanvullende opdrachten / eisen aan de opdracht te verzinnen.

    Q zit nu in groep 4 waar er weer een nieuwe methode is. Maar ook hier geldt weer dat je goed zelfstandig moet kunnen werken voor het andere boekje.
     
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Probleem met zulke dingen is dat mijn zoon bijv. juist totaal geen goede werkhouding liet zien toen hij onder zijn niveau werkte. Geen motivatie, dingen gewoon niet doen, overslaan, afraffelen enz. Zijn werkhouding, nou ja, zeg maar gerust hele houding, want hij ging klieren uit verveling, veranderde toen hij werk op niveau kreeg. En ja, dan is een andere methode ook nog altijd even wennen, tijd wat sommige leraren de kinderen ook niet geven.
    Ik snap dat het even meer tijd kost in het begin, maar sinds hij alles op het juiste niveau heeft, is hij erg veranderd.
     
    one of kind vindt dit leuk.
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #37 tupp, 30 sep 2017
    Laatst bewerkt: 30 sep 2017
    Een paar mensen hebben al gezegd dat de zonlijn meer is dan alleen maar 'snel lezen'. Sterker nog, ondanks het te lage leestempo van onze zoon, werkte hij na een paar maanden wel in de zonboekjes. Technisch leest hij niet vlot, maar begrijpend lezen kon hij wel al vroeg behoorlijk goed. Hij maakte de werkboekjes van maan foutloos en de leesboekjes die erbij hoorden waren voor hem veel te saai. De juf heeft hem dus vanaf de eerste kern al de boekjes laten lezen van een paar kernen later. Hij was dus al vanaf de eerste kern bezig met het lezen van zinnen en koete stukjes tekst, in plaats van plaatjes met losse woorden. Die konden hem echt niet boeien en waren een enorme domper op zijn motivatie.
    Ik vind bij (leren) lezen het leesplezier en motivatie heel belangrijk. Ik ben dus blij dat zijn juf hem al gelijk moeilijkere boekjes liet lezen en uiteindelijk zelfs, ondanks het lage tempo, de overstap naar zon heeft gemaakt.

    Los van de motivatie, is het voor onze zoon ook belangrijk om uitgedaagd te worden omdat hij echt moet leren dat fouten maken mag. In een maanboekje leert hij alleen maar om geen fouten te maken. Dat geldt ook voor jouw kind. Als een goede lezer toch een keer een foutje maakt in zo'n boekje, is het meestal uit slordigheid / snelheid. Dan leert het kind alsnog niks van het verbeteren van zo'n fout, want hij wist het eigenlijk wel. Dat zijn dus in de beleving 'domme fouten' en dat is precies wat je niet wilt bereiken: het idee dat fouten dom zijn en dat je er niks van leert.
    Bij de zonboekjes maakte hij af en toe een foutje en leverde uitleg & verbeteren echt leerwinst op. Hij leerde er inhoudelijk iets van èn kon ervaren dat fouten maken mag en hoort bij 'iets leren'.

    Mijn advies voor jou is om nog eens met de juf in gesprek gaan. Ze heeft je zoon blijkbaar goed in beeld èn ze wil het goed doen voor hem. Ze ziet immers dat hij goed leest, weet dat hij faalangstig is en wil hem daartegen beschermen. Ze realiseert zich alleen nog niet, dat je een kind niet helpt met zijn faalangst door hem ver uit de beurt van mogelijk 'falen' te houden. Juist niet! Daarover zou ik echt met haar in gesprek gaan. Geef aan dat jij denkt dat jouw zoon het juist nodig heeft om in een veilige omgeving fouten te mógen maken!

    Misschien dat voor een kind dat al zo goed leest de zonlijn ook nog wel te gemakkelijk is. Maar het lijkt me op zich wel een fijne opstap voor een kind dat faalangst heeft of mogelijk risico loopt om faalangst te ontwikkelen. Door eerst te starten met zonboekjes, kan hij al kennis maken met het zelfstandiger werken, zonder constante begeleiding en bevestiging door de juf. Fijn als hij daarbij in het begin wat succeservaring opdoet. Zodra hij merkt en voelt dat hij ook best een werkje kan maken zonder mee te doen met de klassikale uitleg, kan de juf het langzaam gaan opbouwen. Het is dan zoeken naar de balans van werk waar hij wen beetje uitleg bij nodig heeft, zelf moet nadenken, af en toe fouten maakt maar over het algemeen wel het gevoel houdt dat hij vooruit komt.
    Als een kind helemaal geen uitleg nodig heeft en het alsnog (bijna) foutloos maakt, is het werk te makkelijk. (Tenzij je bezig bent met automatiseren. Maar dat is nooit het enige wat een kind moet doen op een dag!)
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    tupp, je legt het perfect uit! :thumup:
     
    one of kind vindt dit leuk.
  19. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Tup het is idd precies zoals je beschrijft idd.
    Ik heb zijn kern start en kern 1 boekje nagekeken.
    Bij kern start 1 foutje ( slordigheid) en kern 1 geen een.
    Ik ga eens vragen om zijn juffen samen een gesprek.
    Nu moet je het met elk apart .
    Merk thuis ook met zinnen lezen dat hij bv altijd het laatste woord op de pagina a snel verkeerd zegt.
    Echt van zo het is klaar en niet opletten haha.

    Hij kon zich wel goed zelfstandig werken maar kreeg binnenkort voor een restje eens een koptelefoon op om niet afgeleid te worden door zijn omgeving.
     
  20. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik vind koptelefoon op deze leeftijd en niveau niet echt ok eigenlijk als ik eerlijk moet zeggen. hij moet juist leren om prikkels te onderdrukken en te focussen. als er niets serieus mis is met hem, zou ik hem leren zonder koptelefoon te werken. hersenen leren dat nog, en als je de omgeving zo vroeg op deze manier aanpast, ontwikkelen de prikkel onderdrukking en concentratie in n onvoldoende mate. het is de taak van de juf om de leerlingen aan het werk te zetten -zoals ze zijn, dus zonder koptelefoons-. want als je zo vroeg met koptelefoon begint te werken komt het probleem straks weer steeds terug op hogere groepen. je kind leert op deze manier dus prikkelonderdrukking nooit. EN: vaak is het zo dat de zon leerlingen net als de rest nog moeten leren om in boekjes te werken, zelfstandig te werken. als het goed is moet de juf ook deze kinderen goed begeleiden. maar vaak is er daar geen ruimte of tijd om dat netjes te doen aan het begin van het jaar. en daarom gaan alleen de kids die al zelfstandig kunnen werken naar de zon. straks als de grote groep begint te lezen en netjes te werken krijgt de juf meer ruimte voor deze kinderen die sneller gaan. ik vind eigenlijk dat de juf hulp moet regelen die de zon leerlingen helpt/begeleidt. Straks heeft de juf avi toets uitslagen en dan weet zij wie wat nodig heeft. want er zijn nu vast en zeker kinderen die niet lezend in gr3 gekomen zijn, maar binnen 2 maanden de al lezende kinderen enorm inhalen. in het begin leren alle kinderen goede werkhouding te ontwikkelen die bij hun eigen leerbehoefte hoort. en de ontwikkelingsproces hierin moet je niet saboteren, door het kind met een koptelefoon af te sluiten. liever laten inkleuren of spelen dan met koptelefoon zon boekjes lezen, is mijn mening.
     

Deel Deze Pagina