Mijn oudste ging naar een peuterspeelzaal met hele leuke juffen, altijd werkjes, aan het einde ook een map met wel 50 werkjes erin. Vervolgens ging mijn tweede naar dezelfde groep, maar toen hij 3.5 jaar was ging hij over naar een andere groep (na een verhuizing). Het viel me op dat hij op die nieuwe groep weinig werkjes mee nam, maar ik dacht ze sparen het waarschijnlijk op. Dus aan het einde van het jaar kan je mijn verbazing voorstellen dat er maar 5 werkjes in zijn map zaten, even andere moeders gevraagd en die vertelde mij precies hetzelfde. Nu twijfel ik al heel lang of ik mijn peuter daar wel wil doen (3e kind) want ik vind het wel belangrijk dat ze die werkjes doen. Dus ik bespreek dit met een moeder en hoor ik dat ze af en toe de tv naar binnen rolde toen haar dochter daar zat (tegelijk met mijn middelste kind) Ik schrok daar erg van, ik ben helemaal niet tegen tv ofzo hoor, maar dit is niet waar ik voor betaal. Bovendien wil ik zelf bepalen wat mijn kinderen kijken en hoe lang. Wat zouden jullie hier nou mee doen? Ik wil eigenlijk een klacht indienen, of overdrijf ik nou dat ik hier zo enorm pissed om ben?
Wat is 'af en toe'? Ik zie het probleem niet echt van af en toe rustig en gezellig samen een filmpje te kijken. Maar als tv de reden is dat er nauwelijks werkjes gemaakt worden, dan is dat natuurlijk wel een probleem.
Wat betreft je eennalaatste alinea: de peuterspeelzaal is in mijn idee de eerste stap naar het niet meer alles bepalen als ouder zijnde. Dus dat zul je toch los moeten laten, denk ik. En verder eens met shakes: Als ze iedere dag 10 minuten een educatief filmpje kijken, zou ik een klacht erg overdreven vinden. Zitten ze elke dag een uur tv te kijken zou ik ook niet blij zijn. Je zou het eerst gewoon eens informeel aan de leidsters kunnen vragen, hoe lang ze tv kijken en wat ze kijken?
Zonder meteen een klacht in te dienen zou ik in gesprek gaan. Vertel dat je hoort dat de tv aan gaat en wat ze dan kijken en hoe lang. Ik bepaal ook graag wat hij komt kijkt en heel veel dingen vind ik echt vreselijk. Betreft werkjes zou ik vragen wat ze dan in de plaatst doen, vertellen dat je andere kindjes meer werkjes maakte.
Dat zou ik ook doen. Lijkt me een veel logischere stap dan meteen een klacht indienen. En mbt de werkjes zou ik ook gewoon in gesprek gaan. Misschien doen ze wel hele andere dingen? Mijn oudste dochter kreeg van het eerste KDV na 1,5 jaar al een map mee ivm verhuizing. Stonden allemaal hand- en voetafdrukjes in...dat vind ik dus echt totaal niet boeiend... Bij het tweede KDV kwam er na 2,5 jaar een map mee met ongeveer een vergelijkbare hoeveelheid werkjes: in verhouding minder dus, maar kwalitatief zoveel beter! En daarnaast deden ze door de dag heen ook zoveel meer en andersoortige dingen, die niet in 'werkjes' te vatten waren. En dat is mij dan meer waard dan de hoeveelheid die ik na afloop in een map krijg. Ik zou dus echt eerst in gesprek gaan. Wie weet wordt je mening bijgesteld. En zo niet, dan kun je dan weer verder kijken hoe en wat. Een klacht indienen zou ik zelf pas doen als het echt kwalijk is (dus bv. de hele dag tv kijken of filmpjes met 12+ kijkwijzer ofzo). Los daarvan zou ik een volgend kind er niet naar toe brengen als ze niet aansloten bij wat ik in een PSZ zoek (dus bv. als jij iedere dag een (kort) educatief filmpje te veel vindt en zij doen dat, dan zou ik op zoek gaan naar een PSZ waar ze dat niet doen).
Kan het ook gewoon zo zijn dat ze met thema's werken en daar gerichte filmpjes over laten zien?? Kan me maar moeilijk voorstellen dat ze in de weinige uurtjes van de peuterspeelzaal nog televisie gaan kijken.
Waarom vind je het trouwens zo belangrijk dat ze werkjes doen?? Lekker spelen, zingen, puzzelen of in de kring zitten is mijn inziens minstens zo belangrijk. Als je werkjes zo belangrijk vindt, kun je ook thuis met ze gaan knutselen toch.
Ik zou het ook niet fijn vinden als ze op de psz gewoon tv kijken, want idd daar betaal je niet voor. Ik denk dat ik heet eerst met de leidster zou bespreken voor ik een klacht in zou dienen
Ik denk dat ik hoogstens 5 werkjes in een jaar tijd mee kreeg, ze speelden, gymden, zongen enz. T.v. werd ook niet gebruikt en dat vond ik ook prima.
Hier werken ze ook veel met materiaal dat hergebruikt wordt, denk aan klei, speelzand, etc. En soms dingen met water, scheerschuim etc. Dat kan allemaal niet in en mapje mee naar huis natuurlijk. Hier geen tv, en ik zou gewoon eens informeren hoevaak ze kijken, hoelang en wát. Als ze 1x per week een peuterprogrammaatje kijken en daarna bv een liedje daarvan leren, lijkt me dat helemaal prima. Iedere dag gewoon tv aan zodat de juf niks hoeft te doen is natuurlijk een ander verhaal.
Ik zou het ook niet super vinden, afhankelijk van hoe vaak en hoe lang ze dan tv kijken. De oudste 2 zijn hier wel naar een psz geweest, omdat ik dat vooral in sociaal opzicht voor hen zelf prettiger vond. Maar dat waren slechts enkele uurtjes per week. Als ze daarvan dan ook nog dagelijks (dat zal toch niet?) een deel voor de tv zitten, ja dat zou ik ook zonde vinden...
Ik weet van onze peuterspeelzaal dat ze inderdaad gekozen hebben voor minder knutselaar omdat dit veel voorbereidingstijd heeft wat dan weet af gaat van de tijd met de kinderen. Ze steken deze tijd liever in meer tijd voor de kinderen.
Dat is gek, want in principe zou de voorbereidingstijd búiten de tijd met de kinderen moeten vallen..
Mijn zoontje heeft wel een knutselwerkjes, maar ook niet wekelijks (gelukkig, want met 3 kinderen loopt dit echt de spuigaten uit haha). Ze spelen samen, in de kring lezen en zingen ze. Ze spelen buiten. Kleien, sorteren diertjes en voertuigen, doen spelletjes. En dansen met het smartboard aan of kijken iets van zandkasteel. Mijn zoon is geen knutselaar, dus die vind het prima zo denk ik. Het gaat mij om zijn sociale ontwikkeling met andere kinderen. Fijne motoriek een beetje bijschaven is prima, maar niet de hoofdtaak denk ik.
Dat mag hoor. Dit is een soort van schoolbord, maar dan digitaal. Hierop kan tv gekeken worden, maar ook internet op worden afgespeeld. Maar ook kunnen leraren (ze gebruiken ze bij ons in het onderwijs ook) hierop al het werk laten zien wat de kinderen moeten doen of leren. Werkt heel fijn.
Als ze hier vooraf het klaar zetten dan kunnen de kinderen niet meer aan de tafel spelen. En verf een uur vtv klaarzetten is volgens mij vragen om problemen