Sowieso lijkt mij de kwaliteit van de opvang niet af hangen van het aantal knutseltjes in een map. Voor het thema kinderboekenweek heb ik vandaag een mummiedeur gemaakt met de kinderen, verschillende dingen zijn daarbij aan bod gekomen: - fijne motoriek (voorzichtig wc papier lostrekken) - meten (de stroken wc papier lang genoeg maken) - samenwerken (allebei het uiteinde vasthouden Allemaal dingen die niet in een mapje te vangen zijn maar waarvan de kinderen wel een hoop geleerd hebben. Qua tv zou het er bij mij helemaal aan liggen wat ze kijken en de frequentie. Ik speel bv wel eens een digitaal prentenboek af op de tablet.
Heel educatief Blaze monstertrucks (inmiddels zoon gevraagd OF hij tv daar keek en WAT).......maar goed ieder zn ding, ik vind teveel tv niet goed en als hij dan hier mag kijken tijdens het koken had ik wel graag willen weten dat hij die dag al eerder voor de tv was gezet (blijkbaar heel stiekem want de tv heb ik daar niet ontdekt...) Maar goed, peuterspeelzaal is niet alleen voor de sociale ontwikkeling maar de gehele ontwikkeling. Een andere moeder had dus precies hetzelfde idee, ze zei als ik mn dochter vraag wat heb je gedaan; gespeeld, of tv gekeken. Nooit eens iets anders. Mijn oudste zat daar op een andere groep dus en kwam thuis met boetseer werkjes plak werkjes en het enige wat ik hier kreeg was paar schilderijen. Niks plakken...terwijl hij daar juist zo dol op is! Ik kreeg ook de indruk toen ik pas kwam kijken voor mijn kleinste zoon, dat ze ook geen kring moment doen zo bij het starten van de dag.... mijn kleinste staat nu ingeschreven voor de goeie groep, waar ze wel dingen doen voor de hele ontwikkeling, dagen van de week en werkjes en ga zo maar door...
Tsja ik zou gewoon eens daar een gesprekje aangaan, je kunt toch vragen hoe het zit en aangeven wat jou dan eventueel stoort en hoe je het liever wilt zien. Wellicht zijn ze zich van geen kwaad bewust daar. Communicatie is de sleutel!
ik laat het klacht indienen maar zitten, maar ik heb erg mn twijfels bij die groep...het is ook zo'n bijzonder groot verschil met de andere groep ieder zn eigen winkeltje blijkbaar....
Wat let je om een gesprek aan te gaan dan?? Een klacht hoeft idd niet meteen maar je kunt het toch bespreekbaar maken?
ik blijf het wel erg jammer vinden voor mijn middelste, ik dacht echt nou die werkjes komen dan in die map. Hij nam noit wel mee, en ik heb ook 3 kinderen en komt me ook soms de spuigaten uit de werkjes maar bij hem dus juist helemaal niks. En ik maar denken dat komt ah einde van het jaar. En de kwaliteit van die werkjes was knudde, een gezicht geknipt in een plastic bord, hartje ingekleurd, zoiets dergelijks...dat is zo'n beetje het enige...
Ik heb net te horen gekregen dat mijn kleinste op die andere groep mag zodra er plek is, en dan zie ik die andere groep nog wel als ik daar binnen kom 's morgens. Die juffen van deze groep zijn echt super en ook dus wat ze met ze doe. Ik vind het ongemakkelijk een klacht in te dienen als ik hun nog anderhalf jaar zie in de ochtend en bij het weggaan..
Er word juist gezegd geen klacht indienen maar gooi het open, zeg gewoon dat het je opvalt dat er weinig knutselwerkjes zijn en dat je kinderen dat juist zo leuk vinden, je klaagt nu steen en been maar durft niks te zeggen... Ik heb ook wel eens een goed eerlijk en open gesprek met mijn collega gehad, waar ik nu al meer dan een jaar mee samen werk, dat is toch veel beter dan dat je je blauw ergert hoe de zaken lopen maar dat je niks zegt, wees niet aanvallen maar houd het bij jezelf. Als jij niks zegt veranderd er ook niks en dan vind ik ook dat je niet mag klagen hier over.
Dus daarom spui je je maar op het internet? Ik vind dat ook best laag. Je hebt het er met andere moeders ook over, stap dan ook gewoon naar de leidsters toe. Je hoeft toch niet gelijk een klacht in te dienen? Vraag gewoon hoe ze dat nou precies doen en wat ze nou precies doen. En daarbuiten; als je knutselen zo belangrijk vind; dat kan ook gewoon thuis gedaan worden he? Dat hoef je niet perse uit te besteden:
Wat verwacht jij dan precies van jou peuter? Hij heeft die werkjes gemaakt he? Wees er trots op zou ik zeggen! Ik hoop dat je begrijpt dat er nou niet zo heel veel tijd is om mega ingewikkelde werkjes te laten maken he? Meestal hebben ze maar een uurtje ofzo. Sowieso is dat niet geschikt voor die leeftijd, maar dat snap je zelf denk ik ook wel.
Wil je peuter daar wel werkjes maken? Onze uk is echt een knutselaar maar heeft op de peuterspeelzaal wel andere dingen te doen. Zemaken een werkje bij het thema en als ze willen doen het nog een keer. Thuis wil hij juist heel lang knutselen en werkt dan veel netter, minder afgeleid.
Ten eerste: ik bedoel met knudde niet dat mijn zoon het slecht heeft gedaan. Ik ben trots op alles wat hij maakt! Het gaat erom dat de ideeën nou niet bepaald origineel zijn....(dus de peuterspeelzaal en niet mijn kind!). En over het uitbesteden, ik doe dit puur voor zijn ontwikkeling, ik ben fulltime thuis en doe thuis allerlei leuke dingen met ze. En hij gaat naar de peuterspeelzaal om iets te leren, niet een beetje tv kijken en tekenen maar echt dingen knutselen (waar juffen vaak goed in zijn en voor opgeleid zijn). En verder ..waar slaat dat hele spuien nou op?! Daar is een forum voor, om iets te delen, een zorg, en te horen wat anderen daarvan denken. Of zij dat herkennen
Maar het verhaal is nu vooral geklaag; ga gewoon eens een gesprek aan, dat hoeft niet meteen een Officiele Klacht te zijn. Dit zit je dwars, doe er wat mee.
Het hangt er volgens mij ook erg vanaf met welk doel/verwachting jij je kind naar de psz doet. Zoals ik het lees, verwacht jij een beetje voorschoolse educatie, toch? Voor mij ging het enkel om het sociale gedeelte. Maakt me niet uit wat ze daar doen, als het maar samen met andere kinderen is. Mede daarom gaat de rest hier straks niet naar de peuterspeelzaal, want ik heb nu een groter sociaal (kinder)netwerk dan ik bij de oudste 2 had, dus ik vind het niet meer nodig.
True. Maar degene die ik citeerde had het over voorbereidingstijd. En dat is best een breed begrip. Dat houdt óók o.a. in het bedenken van een activiteit, en dat vind ik hoort niet tijdens de tijd dat de kinderen er zijn te gebeuren. Daarnaast hoort een activiteit klaarzetten ook buiten de tijd dat de kinderen er zijn te gebeuren. Opruimen is een geval apart. I.p. hoort dat net zo te gaan, maar er valt wat voor te zeggen om dit sámen met de kinderen te doen. Ze moeten tenslotte ook in hun verdere leven leren dingen op te ruimen.
Je kunt natuurlijk ook dingen klaarzetten op een dienblad en/of rolkarretje (snel te pakken) búiten het bereik van kinderen
Jep. Gewoon een hele grote tablet Onze kinderen zijn nooit naar speelzaal geweest omdat kdv in principe dezelfde voorschoolse activiteiten doen. Knutselen is een onderdeel. Maar ook spelletjes, rollenspellen, zingen en (buiten) spelen. Speelzaal is in feite voorbereiding op school. En ook op school wordt regelmatig tv gekeken. In iedere groep is er wel een programma wat voor die leeftijd geschikt is. Vaak ook gekoppeld aan de les. Er is ook specifiek lesmateriaal wat bij dat programma hoort. Het lijkt me dus niet gek dat een peuterspeelzaal dat ook heeft. Als je wil weten wat je kind daar doet, vraag er dan gewoon naar.
Maar waarom horen al die dingen buiten de tijd dat de kinderen er zijn te gebeuren? In de zin van dat je vaak gewoon beperkte ruimte hebt. Ook al staat alles klaar (wat je vaak inderdaad kunt doen als de kinderen er niet zijn - maar tussen twee groepen zit ook niet zoveel tijd vaak, geloof ik en een juf moet dan toch ook even wat eten ed, lijkt me), het kost toch altijd even wat tijd om het te pakken. En opruimen zou ik zeker met bv. verf direct nadat je klaar bent doen en niet pas een uur later als de kinderen weg zijn. Ook natte verfwerkjes moeten opgeruimd worden, enz. Het lijkt soms zo simpel, maar volgens mij is het soms nog best heel wat werk. Zelf vind ik het ook niet zo dramatisch als er een klein deel van de tijd op gaat aan dat soort dingen en opruimen ed vind ik er inderdaad gewoon bij horen, ook voor de kinderen. Op de basisschool gaat het ook zo (mijn dochter is vorige week nog met twee klasgenootjes alle klassen (stuk of 20) afgegaan om knutselmateriaal te verzamelen, dát is nog eens tijdsverspilling ), lijkt me dus alleen maar goed dat ze dat meteen leren.