Beide. Maar je leert je kind ook om door te zetten in plaats meteen op te geven als je het even niet meer leuk vindt of als het niet meteen lukt. Het gaat niet om nog maandenlang zwemles.
Voor zwemles wellicht, voor zwemmen zelf zal het wel meevallen, maar dat is nog maar een paar keer met extra oefenen vermoed ik. Verder vond de dochter van ts zwemles altijd leuk.
Ze is ook pas 10 lessen bezig voor C, dat vind ik nou niet echt extreem lang oid... En het meeste is al voldoende. Dan zou ik zou inderdaad een paar keer extra oefenen met vrijzwemmen (even oefenen, verder spelen!), dan heeft ze het diploma wellicht zo.
Ze is op weg naar A ook heel vaak tegen het krachtprobleem opgelopen. Ze is in veel badjes langer blijven hangen. De schoolslag heeft ook veel moeite gekost om die goed te kunnen en nu met kleding aan komt ze nog langzaam vooruit met de schoolslag. De docent bij C gaf ook aan dat het aan de kracht ligt, waardoor de borstcrawl met name nu nog niet lukt. 10 lessen is inderdaad niet lang, maar ik zie niet gebeuren dat ze in een paar lessen extra die kracht wel opeens heeft. Ik ben zeker niet iemand die zomaar zegt dat ze mag opgeven als iets haar niet gelijk lukt. Tuurlijk moet ze leren dat ze voor sommige dingen ook moeite moet doen. Maar zaterdag lukte het weer niet en moest ze zo huilen.,omdat ze zich elke keer verslikte. En toch zwom ze door en heeft ze de les huilend uitgezwommen. En dat vind ik het niet echt waard eerlijk gezegd. Ze kan zwemmen. Ze gaf ook zelf aan dat ze voor C wilt gaan als haar zusje op zwemles gaat. Dat is over een jaartje. Dus we hebben afgesproken dat we het op die manier gaan doen en daar was ze erg blij mee.
Zo hebben wij dat gedaan met B. Oudste ging samen met de middelste voor B en ik snap niet wat daar het probleem aan is. Ze zijn dan ouder en sterker en daarmee gaat het makkelijker. Dat is niet je kind leren dat het op kan geven, maar gewoon realistisch zijn en rekening houden met je kind.
Er is ook geen probleem; TS vroeg alleen wat anderen zouden doen, dus dan reageer ik daar op. Uiteindelijk moet ze (natuurlijk!) doen wat haar in haar situatie het beste acht: zij kent de situatie/haar dochter.
Hier heeft oudste ook 9 maanden na b toen jongste zwemles begon in 10 lessen zijn c gehaald vooral omdat hij inderdaad flink wat kracht extra had gekregen. Jongste is bij b gestopt. Die had daar al zoveel kracht voor nodig dat c toen ook geen optie was. Inmiddels 9 zwemt hij prima en c nooit meer gedaa; omdat hij daar zelf geen behoefte aan had. Hij zou t in iddels vlot halen denk ik....en is nu nog maar amper 125....
Hier was C ook een must. Ik vond het verschil tussen B en C best groot en ben blij dat ze C gehaald heeft. De jongste heeft geen keus, haar zwemdiploma is 3-in-1 volgens een nieuwe methode. Deze is meer gebaseerd op zwemsituaties.
Ik zou gewoon stoppen, en het later oppakken. Dat snel diploma-halen bij kindjes die er fysiek niet klaar voor zijn slaat ook nergens op. Kinderen worden over de streep getrokken voor een diploma, maar in open zwembaden kun je kinderen zo uitpikken die onvoldoende kracht of onvoldoende zwemkilometers hebben gemaakt. Daarom zijn zoveel zwemscholen va 2017 ook hun ABC-vergunningen kwijt (vandaar zoveel nieuw verzonnen varianten voor een zwemdiploma. Ze mogen de nationale zwemexamen niet meer afnemen). Het zijn diploma-fabrieken geworden. Hier in de weide omgeving heeft van de 4 maar 1 school zijn vergunning behouden: de school die hele strikte regels aanhoudt voor voldoende zwemervaring (dus langer op les) en leeftijd bij diploma C.
Wij vinden A B én C echt het minimale. Voor C heeft Q de borstcrowl ook vaker moeten oefenen. Uiteindelijk lukte het haar goed genoeg voor C. Ze heeft ook zwemvaardigheid 1, 2 en 3 gehaald, ook door borstcrowl en vlinderslag extra te oefenen. Pas bij zwemvaardigheid zie je echt een verschil met wat ze kunnen. Daar leren ze veel beter zwemmen en ook andere vaardigheden die in mijn ogen goed zijn om te hebben als je dicht bij het water woont (met kleren onder een mat door zwemmen, jezelf dmv een plastic zak drijvend houden, etc). Ze was nog 6 toen ze al haar diploma’s had en het is ook maar een klein slank meisje.
Om die reden hebben wij onze 5 jarige dochter laten zwemmen bij de reddingsbrigade. Elke zaterdagmiddag een uur. Heeft zoveel toegevoegde waarde en daar leert ze idd écht zwemmen. Over 3 wkn zwemt ze af voor C en ben blij dat ze daarna dus gewoon lekker door blijft zwemmen. Gelukkig vindt ze het zelf ook heel erg leuk.
Ik zou het een tijdje uitstellen en volgend jaar of zo nog eens proberen. Ze is er nu misschien gewoon nog te klein en te licht voor, om met al die zware kleren te zwemmen enzo. Mijn kinderen hebben alleen A en B. De oudste zag C niet zitten, omdat hij dacht dat hij niet met die kleren aan kon zwemmen. Vervolgens wou hij wel op de reddingsbrigade, waar ze precies hetzelfde doen, nl. met spijkerbroek, langemouwenshirt, regenjas en echte schoenen aan zwemmen, haha. Inmiddels heeft hij reddingsbrevetten en zwemt hij wekelijks met al die kleren aan. De tweede vond heel die zwemles vreselijk en wou zeker niet voor C, maar na een tijdje wou hij toch ook wel op de reddingsbrigade. Hij heeft ook 2 brevetten inmiddels. Ik vind C niet echt een must, zeker niet als ze toch regelmatig blijven zwemmen.
Mijn dochter had na 1,5 jaar haar A en haar B na 7 lessen. Ze is nu 6,5 jaar. C wil ze nu niet.....en als ik zie wat ze moeten doen, regenpak aan, hele baan borstcrawl. Lijkt me best zwaar. In groep 5 krijgen ze schoolzwemmen dan gaat ze voor haar c.....is ze ook wat groter en heeft meer kracht. Ik heb zelf alleen mijn A en kan echt wel zwemmen hoor. ik vindt A en B genoeg. Het is dat ze schoolzwemmen heeft in groep 5 anders hadden we het erbij gelaten.
Dat is juist het doel ook van het C diploma, dat ze zich ook redden met zware kleding aan als ze in het water vallen. En ja dat is zwaar, maar zelfs die kleintjes kunnen dat echt wel En dat je als volwassene kan zwemmen, je bent ook al een stuk groter, sterker en ervaren inmiddels. Kinderen nog niet en kunnen met zwemles ook een hoop ervaring opdoen waar ze als ze nog jong zijn al veel aan hebben.
Ik zou even volhouden. Zwemmen is tegenwoordig meer dan jezelf kunnen redden in het water; je wilt ook dat ze zichzwlf kan redden en plezier kan hebben in onbekend water, op verre vakanties, of in al die wildwaterspeeltuinen/zwembaden etc. Bovendien is zwemmen ook goed voor spierontwikkeling, en turnen lijkt me juist erg belastend, als ze niet genoeg kracht voor zwemmen heeft?
Precies! Ik heb laatst uitgebreid met iemand van het zwembad (degene die de zwemlessen hier coördineert) over de zin van diploma C en wat zij daarin adviseerden. Zij zei dat het eigenlijk het allerbelangrijkste was wat je ná het behalen van het diploma doet. Of dat nou B of C is. Als je niet meer regelmatig gaat zwemmen (en niet alleen spelen in het water maar ook echt een serie baantjes of bijv in de zee zwemmen) dat de zwemtechniek dan vrij snel weer achteruit gaat. Dus na diploma B regelmatig blijven zwemmen is minstens zo belangrijk als die paar weken/maanden doorgaan voor papiertje C.