https://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/onderwijs/onderzoek-rtl-nieuws-plattelandsscholen-scoren-beter-op-eindtoets
De basisschool van onze kinderen scoort al jaren erg hoog, maar daarnaast zijn de klassen klein, hangt er een fijne sfeer en, niet onbelangrijk, er wordt niet gestaakt
Ik geloof niet zo in dit soort cijfers. De vorige school van mijn kinderen, el Habib, scoort een 9.4. Heel hoog dus. Wij zijn daar weg gegaan omdat het daar veels te competitief is. Ze gaan daar elke dag tot 16u naar school. En er wordt dan nog steeds verwacht dat je al vanaf groep 3 een uur huiswerk per dag maakt. Daarbij gymen ze bijna niet waardoor je dat na school absoluut nog moet doen. De school waar ze nu zitten scoort een 6. Maar ik ben daar vele malen meer tevreden over en de kinderen duidelijk beter op hun plek.
Die van mijn kinderen een 6,5. Ben niet heel erg tevreden. Zoon gaat na de zomer naar de middelbare. Het viel mij op hoeveel VMBO adviezen er zijn gegeven in zijn klas.
Dit inderdaad! Mijn zoon zat op een school met 350 leerlingen en zij scoren een 7,8. Hij zit nu op een school met 140 leerlingen en die scoren een 6,6 maar ik (en mijn zoon) zijn super tevreden over zijn huidige school. Een school waar het kind echt tot zijn recht komt.
De nieuwe school van mijn dochter scoort ook best laag. 6,nog wat. Tot nu toe komt ze zelf met goede cijfers thuis en voelt ze zich erg welkom op school. Ze zit er beter op haar plek en dat merk ik ook aan haar.
Hier een 8, school van ongeveer 150 leerlingen en wij zijn erg tevreden. Klein stadje, 5000 inwoners, en 3 basisscholen die gewoon erg goed scoren. Openbaar, katholiek en christelijk.
Lol, wij hebben een fijne school. Kinderen komen er ook op goede niveau's van af. Alleen door de onderwijsvorm(montessori) hebben kinderen moeite om de cito toetsten goed te maken. Dus het niveau is er wel, maar de manier van toetsen past niet goed. En daarom een 5,7.. Ach, het is ook positief te bekijken, misschien scheelt het een beetje op de instroom, want er is nu eigenlijk net teveel aanloop voor de kleuterklassen.. En zolang het niveau verder wel goed is, dan maak ik me niet druk.
Tja, de citotoets is om te kijken wat een kind aankan en op welk niveau hij/zij kan werken. Niet om te kijken of de school erg goed is of niet. Voor mij is een school goed als elk kind het beste presteerd op zijn eigen niveau en of dat straks vmbo of vwo is interesseert mij geen biet. Het cijfer is trouwens 7,1 van de school hier.
Klopt, en er spelen zoveel factoren mee waardoor zo'n cijfer tot stand komt zoals de wijk, opleidingsniveau ouders, of school heel cito-gerichte leerstof aanbiedt of niet enz. Ik ken ook een school hier die kinderen met leerproblemen of die om de een of andere manier minder presteren er zoveel mogelijk uitwerkt. Laten al doorschemeren bij kennismakingsgesprekken dat je in dat geval niet zo welkom bent daar. Tegen de tijd dat ze in groep 8 zitten, zit er zowat geen kind nog met een achterstand, dyslexie etc. op school daar wanneer ze de eindtoets maken.
Mijn dochter zit op een antroposofische school. Staat er niet tussen, dus kan niet zien wat deze voor cijfer heeft. Een islamitische school zit hier ook in de buurt, misschien moet ik een overstap wagen Nee hoor, ik ben erg tevreden over de kwaliteit en alle rust en warmte die deze school uitstraalt.
Een citotoets zegt toch ook iets over het niveau van lesgeven? Als je kind nog zo pienter is, als het niveau van lesgeven ondermaats is word je kind er toch niet slimmer door. Of mis ik nu iets? Hier btw een 5,8. Ben echt in shock en overweeg een gesprek met de school aan te gaan..
Ja en nee. Niet elke leraar haalt het beste uit een leerling en kan op die manier idd invloed hebben op de scores. Maar andersom kan je nog zo veel je best doen als leerkracht en dan halen ze nog de laagste score die haalbaar is, voor het kind top want die scoort het meest haalbare voor zichzelf maar dat haald het gemiddelde van de klas wel (enorm) omlaag,zeker als er meerdere kinderen zijn die gewoonweg minder pienter zijn. En dat geld ook andersom. Een kind die met 2 vingers in de neus de topscore van 550 haald krikt het gemiddelde flink omhoog.maar is dat omdat hij gewoonweg erg slim is of heeft hij daarnaast ook de goede begeleiding gehad? Daarom kijk ik niet naar de citoscore maar hoe word er les gegeven. Verder stond hier in de nieuwsbrief van school een poos terug dat elke doorgestroomde leerling op het niveau dat zei aangeraden hadden ook daadwerkelijk nu op de middelbare volgen en geen leerling van die klas op een lager/hoger niveau is overgeplaatst. Dat zegt mij persoonlijk meer,want dat betekent dat ze die leerlingen goed hebben ingeschat en dat iedereen terecht is gekomen op de plek waar ze het beste uit zichzelf kunnen halen.
een 8.1 dit ook tijdens de schoolkeuze allemaal bekeken en ook meegenomen in het besluit voor een school
Bij ons blijven ook kinderen redelijk lang op school ipv speciaal onderwijs. Het is voor die kinderen soms fijn om langer bij dezelfde leerkracht en klasgenootjes te blijven. Omdat het montessori onderwijs is, kun je veel aanpassen. Maar die kinderen vliegen bij cito's ook eerder onderuit. Maar als een school kinderen snel doorsturen naar speciaal onderwijs. Of kinderen eerder laten zitten, vaker langer laten kleuteren, dan heb je ook een ander gemiddelde. Onze school houdt kinderen lang binnen boord. Bij ons is het een 5,7 en dat ligt vooral aan de rekenscores. Daar wordt hard aan gewerkt, maar eigenlijk redden de kinderen het prima op hun niveau op het volgende onderwijs. Daarom was school een jaar geleden al verbaasd dat ze slecht scoren. De leerlingen maken de toetsen in de boeken prima, en lijken het ook te beheersen. Maar in de Citovorm komt het er niet uit. Ook in het vervolgonderwijs gaat het prima om hun niveau. Dat is dus regelmatig hoger dan de cito-verwachting. Dus nu moet school gaan werken om cito's omhoog te halen, en niet om de leerlingen beter te krijgen, alleen toets-vaardiger. Beetje jammer, dus ze gaan ook op zoek naar andere toetsmethodes die beter aansluiten bij de school. Alleen cito zegt dus niet zoveel over de school..
Hier een 7,3, zeer kundige school met zeer gemengde populatie. Hier in de stad ook een school met een 9,4, maar zó’n andere onderwijsvorm, veel strenger, erg veel nadruk op presteren en goede cijfers halen. Ik heb verhalen gehoord van kinderen die de cito niet mogen maken omdat ze bang zijn voor een lage score etc... Dus deze school scoort goed volgens zijn eigen maatstaf, maar ik kijk verder dan hoge cijfers en hoge cito’s.