Zoontje 4.5

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by sm1990, Jan 15, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sm1990

    sm1990 Bekend lid

    Nov 28, 2012
    618
    9
    18
    Goedenavond mamas!


    Mijn zoontje heeft een TOS taalontwikkelingsstoornis en heb altijd al getwijfeld aan zijn ontwikkeling. Dit valt voor anderen weinig op tot nog toe. Wel dat hij een wat opvalleende motoriek heeft etc. maar verder niet. Er is een IQ test afgenomen met 2,5 jaar die kwam op 118 uit wat mij zeer erg verbaasde.
    op de basisschool gaat t tot nog toe goed.. maar ik voel aan me water dat hij straks vet gaat vastlopen.

    De zorgen die ik heb:
    Hij doet alles heel langzaam heel snel afgeleid> eten en aankleden
    Hij is de enige in de klas die word gehollpen met aan het uitkleden anders duurd het te lang.(hij kan het wel)
    Ik voer hem nog steeds zn avondeten anders komt er niks in zo afgeleid is hij van niks!? hij neemt geen intiatief zelf.
    Kan met lepel eten nog steeds heel moeilijk ook als wij hem helpen met goed vast te houden hij maakt een hele rare beweging met de lepel..
    Wat ik zelf heel opvallend vind dat hij vrijwel niks natekenen. Wel een kruis een streep en een rondje. maar als ik een 3 teken kan hij dit met geen enkele mogelijkheid namaken. Hij herkent nog geen cijfers, wel zn eigen letter van zn naam. Alleen begrijpt de context nog niet. Hij zegt bijvoorbeeld en B van elsa. :D

    Hij is erg van ik kan het niet, ik kan 100x zeggen mama vind alles mooi en goed wat jij doet. maar hij durft gewoon niks te tekenen bijvoorbeeld hij kan inmiddels wel een koppoter tekenen.
    IK zie veel dingen van een ontwikkelingsachterstand en ik denk dus dat dat pas echt duidelijk aan het licht zal komen eind groep 2... ik zie echt enorme verschillen met kindjes zelfs van 3 jaar....hij kan na 2 jaar eindelijk tot 10 tellen(nog niet altijd feillooos maar het kwartje lijkt langzaam te gaan vallen)

    herkennen mensen dit? kan hij wel leren schrijven straks als hij niks kan natekenen? alle kinderen uit zn klasje tekenen hun naam op het papier behalve hij... ondanks dat hij niet de jongste is..

    Oja mijn ex kon pas schrijven op zn 11e.. wat precies t probleem was weet ik niet.
     
  2. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    Apr 22, 2017
    2,099
    941
    113
    Female
    Ik heb net ook je andere topic gelezen over je jongste kindje. Je maakt je echt zorgen, over beide kindjes. Kan je er niet een keer met je huisarts over praten? Hij kan je wel hulp aanbieden. Of via school?
     
  3. sm1990

    sm1990 Bekend lid

    Nov 28, 2012
    618
    9
    18
    Klopt dat het over beide gaat helaas :(
    Niemand neemt het echt serieus ach komt wel goed zeggen ze dan..
    bij mn oudste ook nooit gehoord gevoeld pas toen hij nog geen zinnige zinnen maakte met 3 luisterde ze... En ik wist t al die tijd al.
     
  4. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    Apr 22, 2017
    2,099
    941
    113
    Female
    Wat zegt zijn juf over zijn prestaties op school?
    Met 4,5 jaar hoef je toch nog niet je eigen naam te kunnen schrijven? Dat komt toch in groep 2? Tenminste dat hoor ik van anderen. Ik heb nog geen schoolgaande kindjes. Maar ik zou een gesprek aanvragen met de juf en eventueel een IB'er. (zo heet dat toch?)

    V.w.b. je jongste: geen idee of hij 'achterloopt', maar mijn dochtertje begreep op die leeftijd die dingen wel. Hoort hij wel goed?
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hebben jullie voor zijn TOS hulp? Misschien kun je daar ook kijken of je dit kan bespreken met iemand? Door een TOS kunnen kinderen zich ook anders gedragen door bv onzekerheid, dit kun je echt op allerlei punten zien, niet enkel op taalgebied.
     
  6. sm1990

    sm1990 Bekend lid

    Nov 28, 2012
    618
    9
    18
    Schrijven hoeven ze niet te kunnen hetis meer na tekenen wat ze allemaal doen. dat doet hij dus niet ..
    school zegt niet zoveel die zegt voornamelijk: wij gaan uit van wat een kind wel kan en niet van wat het niet kan en dat was het dan.. in de kleuterklas valt t misschien nog niet zo op ooK!
    mn jongste loopt zeker wel achter indd met begrip.
     
  7. sm1990

    sm1990 Bekend lid

    Nov 28, 2012
    618
    9
    18
    Hij zit in een PUKgroep voor extra taal elke dag op school en heeft logopedie. Hij kan zichzelf wel goed duidelijk maken zn begrip en woordontwikkeling alles is voldoende. Alleen zn zinsontwikkeling niet. maar begrijpen doet iedereen hem. Plaatst alleen de woorden in aparte volgorde en kan geen vloeiende zinnen zeggen.
     
  8. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    Apr 22, 2017
    2,099
    941
    113
    Female
    Maar heb je het gehoor van je jongste wel eens laten checken? Behalve de gehoortest in de kraamtijd?
     
  9. sm1990

    sm1990 Bekend lid

    Nov 28, 2012
    618
    9
    18
    Nee eerlijk gezegd niet na de kraamtijd. maar dat hij hoort is wel duidelijk ! want als ik iets zeg komt hij wel.. en hij kijkt bij hard /zacht altijd.
     
  10. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    Apr 22, 2017
    2,099
    941
    113
    Female
    Dan zal dat niet het probleem zijn.
     
  11. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Geen 3 na kunnen tekenen met 4,5 jaar is nog niet zo gek. Mijn dochter is ook 4,5 jaar, en loopt juist voor (kan al lezen), maar een 3 natekenen husselt ze soms ook wel als een dubbele S bij het stukje wat op elkaar moet. En voordat ze naar school ging kon ze nog geen enkele letter namaken, probeerde ze niet eens. Poppetje tekenen kwam ook uit het niets. Ze moeten er wel echt interesse in hebben en het lijkt een trucje wat ze ineens kunnen snappen/willen. Pas in/eind groep 2 moeten ze hun naam kunnen natekenen bij mijn weten, zou me daar geen zorgen over maken. Als ik de tekeningen van andere groep 1 kinderen zie hebben sommige kinderen (vaker jongens) er gewoon geen zin in om meer dan een paar krassen te zetten. Of de concentratie niet.

    Motorisch lijkt hij wel onhandig en misschien snel afgeleid. Maar cognitief zijn de 'eisen' in groep 1 echt nog heel laag. Volgens mij is er ook geen enkele kleuter die groep 1 moet 'doubleren' zegmaar. Gewoon lekker laten spelen als ze dat willen, en eind groep 2 gaan ze pas kijken of hij klaar is om te leren lezen, schrijven, rekenen.
     
  12. Uuz

    Uuz VIP lid

    Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Ik denk dat je het wel zou horen van de juf, als er een achterstand was. Bij dl op school kijken ze naar hele andere dingen (helaas voor dl, want die kan al wat lezen en schrijven en krijgt steeds hele andere werkjes ). En alle tekeningen zijn goed en mooi op deze leeftijd! Als ze iets ouder worden, gaan ze pas echt dingen natekenen en willen ze dat netjes doen etc.
     
  13. Tazzy

    Tazzy Fanatiek lid

    Aug 20, 2013
    1,364
    31
    48
    Vervelend dat je dit gevoel hebt en je niet gehoord voelt.
    Ik weet zo niet welke stappen je het best kunt nemen maar volg wel je gevoel!!
    Mijn dochtertje is 2,5 en telt nu tot 21, heel bewust, noemt de namen van de week op, kan vertellen dat ze twee jaar is met twee vingertjes omhoog, weet ook wat twee of drie of vier snoepjes bijvoorbeeld zijn en benoemd dit. Tekent ook al vormen na en maakt puzzels heel makkelijk, benoemd alle kleuren. Tevens praat ze echt al hele volzinnen en begrijpt ook wat ze zegt, legt ook verbanden tussen bepaalde woorden. Bv oma is ziek, moet ze naar de dokter of ziekenhuis? Oh het regent, worden we nat, dat soort dingen.
    Ze kleed zich ook al deels zelf uit en aan en droogt zich ook zelf af na het douchen.
    Misschien eens in gesprek gaan met je huisarts hierover? Wellicht weet die je door te verwijzen naar bepaalde instanties.
    Succes en volg je gevoel hierin hoor!!
     
  14. Syane

    Syane VIP lid

    Aug 21, 2013
    12,255
    11,861
    113
    Als ik je verhaal lees dan denk ik meteen aan fysiotherapie. Die kunnen testen hoe het is gesteld met zijn motoriek (grof en fijn) en echt zeggen of het doorsnee is zijn ontwikkeling of niet.
     
    owly likes this.
  15. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    #15 sydneys, Jan 16, 2018
    Last edited by a moderator: Jan 16, 2018
    Hier denk ik ook aan. Problemen met eten, lepel raar vasthouden. Niet kunnen tekenen. Aankleden ook niet goed,... Ik denk dan aan hypermobiel zijn.

    Verder hoeven ze nog niet te kunnen lezen en schrijven. Onderzoek heeft uitgewezen dat de hersenen daar pas rond 6 naar klaar voor zijn. In Nederland beginnen ze er eerder mee maar ik vind dat niet zorgwekkend. Allee dat heb ik eens op google opgezocht hè van dat kinderen daar pas op die leeftijd klaar voor zijn :)

    Hier telde zoontje heel lang tot 15. Tot 3 weken geleden. Toen begon hij ineens tot 50 te tellen en kon hij ineens plussommen maken tot 10 en minsommen tot 5. Begon hij ineens met woorden te hakken en ook met knutselen. Hij is net 5 jaar geworden.
    Net daarvoor was hij een tweetal weken heel vervelend. Lijkt wel alsof die babysprongen gewoon nog doorlopen. :roflmao:

    Ik herken m'n zoontje wel in uw verhaal. hier ook logopedie gehad.de laatste logopediste heeft er niks van gezegd maar de vorige logopediste zei wel dat hij in spraak de taalfouten maakte die kunnen wijzen op dyslexie maar dat is nog afwachten. Cijfers kan hij nu wel goed lezen tot 10 maar dat is sinds enkele weken.

    En ook bij alles mij roepen want hij kan het niet zegt hij dan. Hij is op dat gebied heel onzeker.

    Verder is zijn geheugen wel heel goed. Als we nu ergens naartoe gaan waar we 3 jaar geleden 1 keer zijn geweest weet hij dat onmiddellijk. Alles onthoudt hij. Verteld nu soms verhalen van lange tijd geleden. Echt abnormaal wat hij allemaal weet. Hij is gewoon echt een beelddenker.
     
  16. sydneys

    sydneys Niet meer actief

  17. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    Sep 6, 2013
    20,185
    23,261
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn dochter is zoals de jouwe, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met situatie van TS. Die van ons lopen voor, wil niet zeggen dat zoon TS erg veel achterloopt.
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Met 4,5 leken de tekeningen van mijn zoon ook nergens op, ik kreeg steeds te horen, ook met 5,5 en 6 dat zijn fijne motoriek niet zo goed was in vergelijking tot de rest van zijn ontwikkeling.
    Nou, hij blijkt nooit goed van dichtbij te hebben gezien, las daardoor ook langzaam en niet goed. Ondertussen wint hij tekenwedstrijden in de klas, hij schrijft netter en leest hij prima, mét bril. CB en schoolarts testen alleen zicht veraf en kinderen die niet beter weten, kunnen dat best lang onbewust verborgen houden door zich aan te passen.
    Nou ja, het was bij mij niet opgekomen, maar achteraf vallen er wel wat puzzelstukjes op hun plaats.
    Al ging aankleden snel en eten met bestek enzo ook normaal.

    Laten ze hem op school enz. er ook steeds mee wegkomen als hij zegt dat hij iets niet kan of begeleiden ze hem, maar moet hij het wel echt uitvoeren?

    Misschien is het iets lichamelijks, helpt bijv. fysiotherapie, misschien een concentratiestoornis, misschien maakt hij opeens enorme sprongen.
    Maar goed, zijn vader was dus ook een late schrijver? Wie weet heeft hij het daarvan. Al zou ik als je gevoel zegt dat het niet klopt daar zeker naar luisteren.
     
  19. Tazzy

    Tazzy Fanatiek lid

    Aug 20, 2013
    1,364
    31
    48
    #19 Tazzy, Jan 16, 2018
    Last edited: Jan 16, 2018
    Dat zeg ik toch ook nergens?? Dit is onze enige kindje dus ik heb niet echt een idee hoe en wat qua ontwikkeling bij kinderen, ik maak het nu voor het eerst mee, daarvoor nooit mee bezig gehouden.
    Ik zeg alleen maar dat ze haar gevoel moet volgen en het bespreekbaar moet maken met bv de huisarts die de juiste wegen weet.;)
    Het lijkt me namelijk heel vervelend als je je niet gehoord voelt, dus ik hoop alleen maar voor haar dat ze daar haar weg in vind.
     
    Liekje81 likes this.
  20. sm1990

    sm1990 Bekend lid

    Nov 28, 2012
    618
    9
    18
    Bedankt voor de reacties meiden!
    School helpt hem dus met aankleden etc omdat ze gewoon geen tijd hebben een half uur op hem te w8en. Of hij laat zich door andere kinderen helpen. School vond zin motoriek zeer opvallend hij is door de fysiotherapeut getest en alles viel binnen de normaal waarden. Fysiotherapie zegt altijd de kwaliteit is niet best maar de kwantiteit (scores) is voldoende.
    Hij loopt dus sinds 9 mnd al regelmatig periodes bij de fysiotherapeut en heeft indd lichte hypermobiliteit maar dit zit alleen in de knieën en heupen. Hij kan ook niet lang lopen dan krijgt hij veel pijn. Zijn l meerdere onderzoeken(echo,mri) en foto's gemaakt maar daar is verder niets uitgekomen.
    School is heel makkelijk ze gaan dus uit van wat een kind kan de rest word weggewuifd en ze zullen ongetwijfeld afwachten tot hij naar groep 2 of 3 gaat om het zeker te weten of er iets niet goed gaat met zijn ontwikkeling.
    Ik zocht vooral ervaringsverhalen van mensen die het herkennen en misschienj een stukje gerust stelling :)
     

Share This Page