Wat is het verschil met volledig staken en alleen administratief staken? Op beide punten pak je de kinderen toch? Je wilt toch een punt duidelijk maken met een staking? Als je dan wilt dat er administratief iets moet veranderen moet je niet de hele school sluiten maar daar staken waar het het meeste opvalt.
Met een paar losse dagen staken valt de "schade" voor de kinderen best mee hoor. Dat wordt behoorlijk overtrokken. Als je de administratie echt laat liggen (dus niet 1 dag) dan loopt dat grote achterstand op. Niet bij alle administratie hoor, maar wel bij aanvragen voor hulp e.d
Nou, het zijn wel aardig wat lesuren wat mijn kind mist, ik vind dat nog best veel en totaal niet overtrokken. Ik zou zeggen, stop met op ieder kind een stempeltje te willen plakken, niet ieder kind die rustig is is meteen autistische of niet ieder kind die lekker druk is heeft meteen ADHD. We willen te snel en te vaak dat kinderen iets '' mankeren '' Denk dat als je daar al veel minder mee bezig zou zijn zou dat ook al heel stuk schelen.
Met het laatste stuk in je reactie blijkt echt wel dat je geen idee hebt waar je over praat. Een kind wat rustig is is niet meteen autistisch en ADHD houdt niet in dat je gewoon druk bent en die diagnose krijg je niet enkel om die reden. Wat een bizarre reactie. En geloof mij: helemaal NIEMAND wil dat zijn kind iets mankeert. Het gaat qua staken nu om 1 dag in november, 1 dag in december en evt 1 dag in maart. Het lesprogramma en uren zijn er zo op ingericht dat 1 dag in die maand echt op te vangen is
Ik denk dat dat ‘oordeel’ juist vaker door omgeving word gegeven en niet door school. Van mijn oudste zeggen er ook heel veel dat hij vast ADHD heeft. Nou, dat heeft hij dus niet. Vind school ook helemaal niet. Hij is alleen op bepaalde vlakken belachelijk slim, dat het niet leuk meer is. Ook niet voor hemzelf. Hij is enorm onzeker en uit dit door clownesk gedrag. Nu is hij de laatste weken enorm vooruit gegaan qua gedrag op school. Maar je moet hem horen als hij enorm boos is. Dat taalgebruik heeft hij niet van thuis in elk geval zijn klasgenootje heeft wel ADHD en je merkt soms niet veel verschil tussen die twee. De problemen van mijn oudste liggen heel ergens anders. Maar dankzij observatie en een plan van aanpak is dat dus verbeterd. Maar daar is heel veel voor nodig om dat voor elkaar te krijgen bij het bestuur.
Reden dat ik het vroeg is dat ik altijd een beetje moeite heb als er een vergelijking wordt gemaakt met het bedrijfsleven, tenzij je er zelf voor lange tijd in hebt gewerkt en je kent de situatie. Echter zou je dan naar alle waarschijnlijkheid niet insinueren dat het in het bedrijfsleven makkelijker af gaat. In het bedrijfsleven wordt er ook enorm gepushed en gestretcht met mensen. Ondersteuning staat op minimaal, structuren lopen internationaal waardoor er veel verschillende belangen zijn en je zelf maar moet inschatten waar je goed aan doet en zo kan ik nog wel door gaan. Meer verwachtingen van hetzelfde salaris is ook hier van toepassing. Ik besef mij dat er meer carrièregroei mogelijk is, maar als parttimer is dat veel lastiger dan als fulltimer, en het vaak weggelegd voor de high potentials. Natuurlijk hebben jullie recht om te staken, maar ik krijg er wel afkeer tegen en minder begrip voor als dergelijke vergelijkingen worden gemaakt. Het is heel belangrijk dat je het bij jezelf houdt. Ik zal nooit van een beroepsgroep waar ik niet in werk een vergelijking met mijn werk maken als het gaat om werkdruk.
Wat een rare opmerking zeg. Een school stopt geen stempeltje op een kind. Dat mogen alleen de daarvoor bevoegde instanties doen. En een ‘stempeltje’ lost een probleem voor een kind, ouder of leerkracht niet op hoor. Een kind dat gediagnosticeerd wordt met bijv AHDH verandert heus niet in gedrag als hij een stempeltje heeft. Met het diagnosticeren wordt het wél gemakkelijker om passende hulp voor het kind te krijgen. Hulp in de thuissituatie maar ook op school. En ja, daar is vaak nog wel een ‘stempeltje’ voor nodig en daaraan voorafgaand een berg administratie. Geeft allemaal niets, want het helpt een kind uiteindelijk. Maar het kost tijd en veel werk en dat is dus het probleem. Ik vind je opmerking behoorlijk naïef.
Het zal ook zeker niet alleen door school gegeven worden, denk dat de maatschappij daar in het geheel gewoon goed in is. Maar denk wel dat een school sneller zo'n oordeel heeft.
Hoezo rare opmerking? Niet alleen school maar de hele maatschappij is tegenwoordig ( naar mijn mening ) snel met stempeltjes plakken. En je mag het naïef vinden hoor, ik vind ervaar het gewoon zo. Toen mijn oudste in groep 3 zat en een rustig ventje was ( nog steeds trouwens ) werd er geprobeerd het stempeltje '' Dispraxie '' op te plakken ( lichte vorm van autisme ) er werden toen allemaal onderzoeken naar gedaan die ik persoonlijk overdreven vond maar hey, alles voor je kinderen toch? Heb dan ook gewoon meegewerkt aan de onderzoeken maar ik was van mening dat hij absoluut geen vorm van autisme had maar het was gewoon een rustig ventje, had gewoon vriendjes, deed het sociaal goed maar omdat hij '' rustig '' was tijdens de lessen had hij ineens lichte vorm van Autisme? Kom op zeg. Een vriendje van hem had ADHD omdat hij continue buiten aan het rennen, spelen en druk doen was, nee het was gewoon een jongetje, een knulletje dat lekker buiten aan het ravotten was en niet hield van continue in de boeken te zitten. Tja noem mij naïef maar ik vind gewoon dat er tegenwoordig te snel een stempel op een kind word geplakt. En ja daar zijn scholen ook goed in.
Volgens mij zeggen jullie precies hetzelfde. Dat het eigenlijk raar is dat om de juiste ondersteuning te krijgen stempels op kinderen nodig zijn. Ik lees niet dat Debaky daar de school voor aanwijst maar het over het hele systeem hierbij heeft. En dat deel ik. Jij geeft zelf ook aan dat het enorm veel tijd kost om de administratie voor elkaar te krijgen om de stempel te krijgen. Terwijl de DSM eigenlijk is opgesteld om verzamelnamen te creëren voor bepaalde symptomen zodat men wist dat men wereldwijd over hetzelfde sprak. Hoe het nu gebruikt wordt in de systemen om hulp te financieren klopt eigenlijk niet eens.
Nee ik weet niet waar ik het over heb Ik spreek toch over de ervaringen die ik zelf heb en wat ik om mij heen zie en hoor. Maar nee, ik weet niet waar ik het over heb.
Volgens mij zegt ze in de tweede post toch echt ‘dat de school daar goed in is’... De staking draait om verminderen van werkdruk en een passender salaris. Laten we de boel niet zo uit zijn verband rukken door allerlei persoonlijke voorbeelden maar focussen op de onderzoeken die er liggen: - personeel in het PO verdient tov andere HBO geschoolden minder; - de werkdruk in het PO staat in de top 3 van de banen in NL. Genoeg reden om te staken. Momenteel wordt opgeroepen om ouders mee te nemen naar de stakingsbijeenkomst. Ik ben wel benieuwd of je als ouder mee gaat om de lkr van je school te steunen.
Nee dat weet je idd niet. Een school kan helemaal geen diagnose ADHD geven en een kind krijgt die diagnose niet omdat die een beetje druk is. Dus als jouw school diagnoses denkt te kunnen geven zitten je kinderen op een heel verkeerde school. Dat betekend niet dat alle scholen makkelijk stempeltjes plakken en dat dat allemaal onzin is.
Never nooit dat ik hier mee naartoe zou gaan! De werkdruk op de basisschool van onze kinderen is sowieso niet (te) hoog. Ik/ wij staan totaal niet achter de stakingen. Ook omdat er nog steeds helemaal geen goed plan is wat er met extra geld wordt gedaan ( extra salaris vind ik onzin en extra geld om de werkdruk te verminderen gaat niet helpen als er geen plan is hoe dat geld goed besteed gaat worden). Mwah, misschien zou mijn man gaan, als de leerkracht ook een dagje met hem mee zou gaan naar zijn werk. Kijken wie er dan nog hard roept dat de werkdruk zo hoog is, tov het salaris.
Ontzettend mee eens. Ik werk dagelijks met de DSM en ik voel mij misbruikt door de zorgverzekeraars en andere instanties. Zij eisen dat ik een stempel plak voordat ik mag behandelen. Dit is werkelijk nooit het doel geweest van de hele DSM. Je wilt kinderen ook kunnen helpen zonder etiket. Wat nu gebeurt en ik zie het om mij heen gebeuren, is dat er sneller etiketten worden geplakt (vaak ook in overleg met ouders) om maar hulp te kunnen bieden! Het hele systeem is hartstikke verrot. Waar wat mij betreft het geld heen mag is naar een centrale werkgroep met mensen uit het werkveld die het hele systeem kritisch onder de loep gaan nemen en vanaf nul weer gaan opbouwen. Wat is er nu echt nodig om goed onderwijs te bieden, waarbij we vertrouwen op de mening van de docent en niet alleen wat cijfertjes.
Ow mijn hemel, ik noemde gewoon even een voorbeeldje. Het ging mij om het feit '' Stempeltjes '' plakken. Een school kan wel degelijk aangeven dat zij verdenken dat een kind ADHD heeft of weet ik veel welke andere stempel. En mijn kinderen zitten gewoon op een goede school hoor, juist een hele goede school maar het is wel een school die dus hun uitspraken daarin doen, is dat verkeerd? Nee op zich niet maar aan de andere kant is het wel iets wat weer veel administratief werk met zich meebrengt wat niet nodig is naar mijn inziens.
Voordat je met dat o mijn hemel begint moet je misschien eens nadenken wat zo'n opmerking doet als: we willen veel te graag dat kinderen iets mankeren.
Die is overleden toen ik 15 jaar was aan borstkanker dus die mis ik al 18 jaar... Ik weet dat jij het niet zo bedoeld hoor en snap de context van je bericht.
Hoezo? Omdat ik uitspreek wat vele mensen denken tegenwoordig maar niet willen zeggen? En ik zeg niet dat iedereen zo denkt. Ga mij geen woorden in de mond leggen @tuc Het is gewoon een feit dat de maatschappij tegenwoordig in veel gevallen van het stempeltjes plakken is. In veel gevallen is dit goed voor kinderen omdat ze er mee geholpen worden maar er zijn ook zat gevallen waarvan ik persoonlijk denk dat mensen er juist graag een stempel op willen plakken omdat het '' hoort ''. En nogmaals, ik spreek uit ervaring dus ga niet lopen verkondigen dat ik niet weet waar ik het over heb. Maar ik ben klaar met mensen die mij woorden in de mond gaan leggen.