Vaccinaties

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Stampertje1, 5 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Dat borstvoeding het immuunsysteem een boost kan geven is naar mijn weten ook echt een feit toch? Ik denk dat (bijna) niemand daarover twijfelt.

    Zoals met elke ziekte hangt rs ook erg samen met het eigen immuunsysteem etc. In dit geval waren beide kindjes herfst-kindjes, met nog maar minimale zelf opgebouwde weerstand. De andere kinderen uit dezelfde gezinnen zijn uit het voorjaar en die hebben veel meer weerstand. Ik heb zelf toch het idee dat dat invloed heeft gehad. En zo zijn er nog een paar factoren die mogelijk een rol speelden.
    Premature kindjes krijgen toch vaak sowieso al een rs prik dacht ik?

    Ik vind het wel lastig om te bepalen of alle vaccinatie vrije keuze zou moeten zijn. Aan de ene kant natuurlijk wel, omdat je recht hebt om over je eigen lichaam te beschikken. Aan de andere kant zijn er ook mensen die niet gevaccineerd kunnen worden om medische redenen en zij worden beschermd door een gevaccineerde omgeving.
    Zo is ook bijvoorbeeld een baby van 4 weken in mijn omgeving besmet met kinkhoest door een ander kind, wat bewust niet gevaccineerd werd. De baby heeft een aantal hele zware weken gehad inclusief beademing... Dat vond ik ook best heftig...
     
  2. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dat is het ook. Kinkhoest vind ik altijd een lastige, omdat er ook onder gevaccineerde kinderen regelmatig een uitbraak is. Dan kunnen jonge baby’s ook besmet raken. Bij de gevaccineerde kinderen verloopt het wel milder maar zo’n baby heeft nog niks bij te zetten dus die krijgt de “volledige” versie. Daarom kunnen wij ook alleen de keuze maken om uitgesteld te vaccineren omdat onze kinderen pas met een half jaar naar de kinderopvang gaan. Op “ons” kdv was vorig jaar ook een kindje met kinkhoest (wel gevaccineerd) en daar zou ik mijn jonge baby ook niet graag bijzetten. Maar of het bij rs ook zo werkt weet ik niet. Eigenlijk is dat namelijk een gewoon verkoudheidsvirus en wordt vaak pas als rs herkend als het echt ernstig is.
     
  3. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Weet ik ook niet, van rs... Soms is het ook gewoon pech of juist geluk als ze het niet krijgen. Op onze opvang zijn er bijvoorbeeld al een aantal waterpokken 'epidemieën' geweest, maar onze dochter ontloopt het nog steeds. Ook alle andere standaard kinderziektes zijn ons steeds bespaard (gelukkig!). Geen hvm, geen vijfde/zesde, geen waterpokken etc. Toevallig hoest ze nu een beetje, maar echt ziek hebben we haar maar een of twee keer gezien! En dat is niet omdat ze zoveel groente eet in ieder geval :roflmao:
    . Ik hou het er maar op dat ze gewoon een hele goede weerstand heeft en dat is voor iedereen erg fijn! Hoop dat dat bij nummer twee ook zo is :)

    Wat fijn dat jullie het zo kunnen regelen dat ze pas met 6 maanden naar de opvang gaan. Dat geeft inderdaad wel wat ruimte voor uitstel van de vaccinaties
     
  4. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ja, dat is heel fijn. Toevallig hebben we dat nu twee keer kunnen regelen maar ik vind eigenlijk dat daar wat meer mogelijkheden voor zouden moeten zijn. Ik ben een voorstander van het kinderdagverblijf maar voor bijvoorbeeld kindjes met een zwakke weerstand is het misschien helemaal niet goed om met 10 weken al tussen de verkoudheidsvirussen en kinderziekten te zitten. Ik ben dus ook echt voor langer verlof, voor beide ouders, en dan zelf mogen kiezen wie er thuis blijft, net als in Scandinavië. Maar dat is weer een andere discussie.;)
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  5. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb zelf diabetes type 1 direct naar aanleiding van een vaccinatie gekregen. (of anders was het jaren later wel een keer naar buiten gekomen misschien).

    Ik kies er alsnog/desondanks voor om mijn kind volledig in te laten enten.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  6. Tazzy

    Tazzy Fanatiek lid

    20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Sorry maar dit klopt niet wat je zegt hoor!
    Ik zie hier in het ziekenhuis heel veel kindjes met het virus voorbij komen en er is geen onderscheid in BV of FV kindjes en de hoeveelheid daarvan en de ernstigheid ervan! Het is een vreselijk virus en of je nu BV of FV geeft heel veel kindjes zijn er ontzettend ziek van! Het is echt niet zo dat kindjes die BV krijgen over het algemeen minder ziek zijn, dat is een fabeltje. Oh en ik ben niet pro BV of FV.
    Je ziet wel vaker een heftige vorm van het RS virus bij herfst/winter kindjes dan bij lente/zomer kindjes, daar is wel een verschil in.
     
    Uuz en Oceanna vinden dit leuk.
  7. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Je toon lijkt wat fel, volgens mij proberen we elkaar hier elkaar met onderling respect wat te leren. Volgens mij zijn wij ons allemaal wel bewust van de mega impact die rs kan hebben.

    Wel interessant dat je mijn beeld over bepaalde geboorteperioden bevestigt. Ik meende dat te zien op basis van een hele kleine groep (gelukkig overigens), maar vond het zo frappant

    Wat betreft de bv, het is natuurlijk geen wondermiddel, dat lijkt mij duidelijk. Toch geloof ik wel dat het kan helpen.
     
  8. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    En terecht fel. Ik 'leer' ook liever geen dingen die niet waar zijn...
     
    Tazzy en Oceanna vinden dit leuk.
  9. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wacht maar, dat komt allemaal als ze naar de basisschool gaat :)
    En gelukkig maar, want bepaalde ziektes zijn veel heftiger als je ze pas op volwassen leeftijd krijgt.
     
  10. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ik wil nog even reageren op de vergelijkingen tussen bv/fv en geboren in najaar of voorjaar. Die dingen kan je niet vergelijken denk ik. Een voorbeeld van bij ons in beide families. Onze dochter is in december geboren, ze heeft net 10 dagen borstvoeding gehad. Haar neefje en nichtje zijn beide in het voorjaar geboren en hebben zelfs een half jaar en een maand of 3 bv gehad. Onze dochter is nu 3, is gewoon naar gastouder en opvang geweest en heeft een milde vorm van waterpokken, een paar x buikgriepje, 1x krentenbaard gehad. Daarnaast natuurlijk wel verkoudheden met koorts maar dat is niet benoemingswaardig. Enigste waar ze goed ziek van is geweest was een herpes infectie. Haar neefje en nichtje hebben de 5e of 6e ziekte gehad, ergere vorm van waterpokken, oorontsteking, om de haverklap verkouden en koorts. Nichtje heeft wel al 3x krentenbaard gehad. Ik bedoel dat het gewoon met de weerstand van het kindje te maken heeft. En dan komen we terug op het vaccineren dat ik denk dat als een kindje een goede weerstand heeft op het moment van vaccineren en verder niks groots of kleins onder de leden heeft dat hij/zij nauwelijks op de prikken gaat reageren.

    Onze dochter heeft tot nu toe alle vaccinaties gehad, maar wel vaak gesplitst en uitgesteld omdat ik pas wilde vaccineren als ze op dat moment een goede weerstand had.
     
  11. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Rotavirus zorgt jaarlijks voor ziekenhuisopname van meerdere baby's. De vaccinatie bestaat uit druppels, geen prik. Buikgriep is vaak het rotavirus. Ik heb het zelf 2 jaar geleden opgelopen en waar mijn dochter 2x een diarreeluier ervan had, heb ik 2 dagen op het toilet geleefd en moest mijzelf dwingen te drinken omdat het er bijna meteen weer uitkwam. De rationele kant hebben baby's niet en daarom is het extra gevaarlijk.

    Van waterpokken sprak ik twee weken geleden nog een moeder op de psz waarbij haar zoon gelukkig bleef drinken. De waterpokken zaten namelijk overal, ook in zijn mond en ziekenhuisopname lag op de loer ivm het gevaar van oa uitdroging doordat kinderen dan stoppen met drinken. Ze kunnen ook nog verder naar binnen slaan en dan is een ziekenhuisopname onvermijdelijk. De jongen was overigens verder kerngezond en 5 jaar oud, dus had geen verminderde weerstand. Ik ben voor het waterpokkenvaccin omdat ik steeds vaker mensen hoor die kinderen hebben die er niet zomaar doorheen wandelen. Wij hebben besloten om het pas te geven als onze dochter op school zit en nog geen waterpokken heeft gehad. Hoe ouder, hoe heftiger, blijkt uit ervaringsverhalen die ik heb opgedaan nadat ik flink heb rondgevraagd (ook op oa FB-groepen). Er zijn ook landen waar ze voor waterpokken vaccineren als ze 9 jaar zijn als ze het dan nog niet hebben gehad. Niet overal houden ze een combinatie met de BMR aan zoals in de VS en vaccineren ze dus meteen voor ieder dingetje.
    RS virus heb ik verder weinig ervaring mee. Ik heb mij ook nooit in die vaccinatie verdiept

    Wist je dat in de VS veel anti-vaccinatiemensen dingen als 'mazelenparty's' houden? Zodat kinderen het gecontroleerd op jonge leeftijd krijgen? Eigenlijk hetzelfde effect als vaccinatie, alleen zijn de bijwerkingen veel heftiger.
    Ik ga iemand niet zeggen dat ze moeten vaccineren. Het verplicht stellen, zoals in Australie gebeurt zou aan de ene kant mijn voorkeur hebben, maar ik vind het ook belangrijk dat mensen een eigen keuze moeten kunnen maken. Goede voorlichting vind ik daarom belangrijker. Hierin moet een objectief beeld gegeven worden van de voor - en nadelen en dus geen gekleurd beeld zoals veel voor - of tegenstanders geven.

    Objectieve informatie is trouwens heel moeilijk te vinden. Daarvoor moet je echt bij wetenschapstijdschriften etc zijn.

    En sorry voor mijn lange verhalen. Ik word nogal fanatiek als ik mensen wil proberen te informeren over de dingen die ik 'juist' vind, maar wil wel goed informatie met zowel voor -als nadelen geven
     
  12. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Dat hoopten we dus juist te voorkomen door naar het kdv te gaan

    En ik vond je toon onnodig fel, daar reageerde ik op
     
  13. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    En wat betreft bv/kv: in borstvoeding zitten antistoffen van de moeder waardoor je een bepaalde natuurlijke weerstand hebt, maar dit wordt langzaamaan steeds meer aan het eigen immuunsysteem overgelaten. Bovendien zijn het antistoffen tegen bactererien/virussen in de directe omgeving.
    Iedereen weet dat bv het beste is, maar kunstvoeding is een heel goed alternatief voor mensen die bv niet kunnen/willen geven door wat voor reden ook. Er zijn ook moeders die medicijnen slikken die bv onmogelijk maken of bijv geen productie hebben of misschien wel een heel andere reden. Laten we niet teveel een bv/kv discussie gaan houden, want de keuze voor kv kan heel moeilijk en gevoelig liggen. Ik kan het weten omdat ik noodgedwongen over moest gaan op kv. Mijn dochter is echter bijna nooit ziek (verkoudheid uitgezonderd en zelfs buikgriep/rota wandelde ze zo door, zie hierboven) en heeft slechts 2 maanden beperkt bv gehad.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  14. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Je bedoelt de toon van Tazzy, neem ik aan? Wat is er mis met fel? Ik hou wel van mensen die met een beetje passie leven. Iedereen zijn eigen toon, qua respectvol met elkaar omgaan. Ik hoor irl wel eens dat ik te fel ben, maar eigenlijk alleen als ik gelijk heb en de ander daarvan baalt.
     
    Tazzy vindt dit leuk.
  15. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Sorry je hebt gelijk, ik heb even verkeerd gekeken. Irl is fel of passie makkelijker, omdat je de persoon erbij ziet. Irl ben ik ook best fel. Online realiseer ik mij dat men mij niet kan zien en let ik dus wat meer op met wat ik schrijf. Geen behoefte om anderen te kwetsen of online ‘ruzie’ te maken. Dus kies ik ervoor om anderen daar soms op aan te spreken, in de hoop dat ze dat ook bij mij doen als ik eens wat fel of onaardig uit de hoek kom
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier had jongste op het kdv ook alle waterpokkenepidemiën overgeslagen, toen ze net een week 4 was kreeg ze ze ;)
     
  17. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Uit interesse; hoe is dat bewezen dat dit een direct link heeft met een vaccinatie?
     
  18. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik accepteer fel en onaardig, dat ligt mij beter dan anderen steeds aan te gaan spreken zodra ik mij ergens aan stoor :)
     
  19. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier nog geen pokken gezien, of het moet er 1 geweest zijn. Maar het pakje zemelen staat al klaar. We hebben nu voor de 3e keer griep dus ik reken op alles. :cool:
     
  20. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Dat is uiteraard je goed recht. We hebben een ander idee hierover, dat is natuurlijk prima
     
    Uuz vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina