Super fijn dat je zo goed uitlegd wat jullie doen. Jullie zijn dus echt kei goed zelf aande slag. Zo jammer dat dit soort berichten niet vaker worden weergeven in de hoe discussie rondom het staken. En zeker in de media. Gewoonste sterk weergegeven door oa PoinActie. Gemiste kans.
Ik wil ook de handelingspannen de deur uit doen. Helaas werken wij met het DORR systeem; erg duur! Het systeem zit vol observaties, handelingsplannen, logboeken, leerlingprofielen, groepsprofielen en leerlijnen. Erg secuur en tijdrovend! Maar ik klaag niet want ik zit eindelijk op mijn plek (kleuters) Voordat je het weet, zet onze corrupte algemeen directeur mij voor de bovenbouw
Nog iets... Cito voor kleuters hoeft niet eens van de inspectie, maar ons bestuur verplicht het. O...wacht...ik ben weer aan het klagen...en dat mag hier niet
Ow irritant zeg. Daar ken ik er ook veel van. Beste jongetje van de klas willen zijn en daarom allerlei protocollen en systemen bedenken die niet eens hoeven.
Oh wat vreselijk! Ook je eerdere berichtje.. heel naar! Ik heb 3 jaar in moeten vallen voor ik hier kwam, wel echt op mn plekje nu. Ook kleuters haha! We ‘moesten’ cito doen omdat er geen goed ander observatiesysteem was bij kleuters.. nu hebben de training van KIJK bijna afgerond en kan cito de deur uit, alleen voor de onderbouw dan.
Lijkt een beetje op hoe het bij ons nu is, behalve dan het nieuwe gebouw (jaloers ). Cito de deur uit voor groep 1 en ter beoordeling van de leerkrachten of ze hem voor groep 2 nog willen gebruikten, en i derdaad groepsplanloos. Het irritante is alleen dat je niet om de administratie voor zorgleerlingen heen kunt omdat dat schijnbaar allemaal moet om geld te krijgen/vrij te maken Maar we kijken nu of we dat voornamelijk bovenschools af kunnen laten handelen door bijvoorbeeld een administratieve toevoeging aan het zorgteam.
Dankjewel! Ja het zou indd een goeie zijn voor PO in actie! Helaas zitten de meesten van ons zo krap in tijd... waaronder ikzelf.
Wat ik wel veel lees en zelf ook zie is dat volgens mij het probleem niet zozeer zit in geld maar in incompetente schoolbesturen. Ik ben wel gekleurd moet ik zeggen want heb net 3 jaar gewerkt om een idioot incompetent schoolbestuur te laten vervangen en nu kunnen we pas weer gaan bouwen, zowel onderwijsinhoudelijk als financieel. Maar je komt een stuk verder met het krappe budget als er competent mee omgegaan wordt. Nu nog een paar niet al te succesvolle schooldirecteuren laten vervangen
Ah ja dat zou heel fijn zijn! Inderdaad om je zorgleerlingen kan je niet heen... iets met dossieropbouw enzo haha.. een administratieve toevoeging zou een goeie zijn!
Toevallig heb ik zelf twee kinderen met een stempel, dus ik weet heus waarover ik praat. En ja, ik vind dat sommige mensen hier lange tenen hebben, omdat ik DUS niet beweer dat alle ouders met een kind met een etiket opgelucht zijn, omdat het dan niet aan hun opvoeding ligt,maar die ouders zijn er zeker wel en die ken ik ook. Dat is wat ik schreef . Zoals ik bijv al schreef over de schoonzus van mijn zus. Haar dochter is zogezegd hooggevoelig. Nou, dat zal ze misschien best zijn, maar ze verpesten dat kind zelf helemaal en ze schuiven haar onaangepaste gedrag altijd maar op die hooggevoeligheid. Zulke ouders bedoel ik en niemand hier persoonlijk. Ik ken de ouders en hun kinderen hier op het forum helemaal niet irl en dat heb ik er ook bij gezegd, maar blijkbaar voelen mensen zich aangesproken ( forumleden beginnen zichzelf ineens te verdedigen) terwijl dat helemaal niet nodig is. Dat bedoel ik met lange tenen.
Wat goed verwoord dit! Ik heb idd ook geen lange tenen, maar vind berichten als: iedereen wil dat zn kind iets mankeert en gedrag kunnen afschuiven erg kwetsend. Nee dat wil ik helemaal niet, en die diagnose zorgt er zeker niet voor dat deproblemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. En ook al wordt er soms te snel een label gegeven dan is de opmerking: overlabelen nog steeds kwetsend voor de gezinnen die het wel nodig hebben. En vorig jaar riep ik nog vrolijk dat de jongste gelukkig een heel ander kind is maar nu een jaar later blijkt dat dus niet zo te zijn. En dat geeft echt een hoop zorgen en verdriet.
Wat jammer dat de discussie zo op de persoon word gespeeld. Laten we onze mening Ik reageerde niet om vervelend te zijn of om jouw een vervelend gevoel te geven. Wat me opvalt is dat mensen soms onbedoeld een vervelend gevoel geven aan anderen. En dat soms bepaalde uitspraken reacties uitlokken. Ik weet ook niet of diegene die reageerde zozeer verdedigend was als wel uitleggend waarom zij zich opgelucht voelde.. Ik vraag me ook af of het persé verkeerd is als iemand zich opgelucht voelt dat het niet aan hun opvoeding ligt.... wat zul je je als ouders schuldig/ongelukkig voelen als het wél aan je opvoeding ligt.....
Zoals gewoonlijk ruk je mijn post weer volledig uit zijn verband. Vreselijk irritant! IK ( ik dus) ken verschillende mensen ( niet hier op het forum maar in mijn echte leven) . JIJ dus NIET en ook al die andere ouders op het forum hier NIET! Maar in mijn echte leven dus. Die ouders voeden hun kind niet op en hebben kinderen met bepaald gedrag. Die kinderen ( dus niet JULLIE kinderen!) hebben een etiket gekregen en die ouders ( dus jullie zeker NIET!) zijn opgelucht en schuiven nu al het gedrag van hun kind op ADHD/ ass. Zo, dat bedoelde ik. Ik hoop dat het nu duidelijk is. Ik schreef ook ( maar dat is misschien even vergeten) dat het een opluchting kan zijn voor ouders omdat alles op zijn plaats valt met een diagnose en dat het juist kan helpen. Daar is niks mis mee!
Ik heb het niet alleen over jou hoor. Maar meer opmerkingen die hier gemaakt zijn. Ik snap ook niet zo goed wat het toevoegt om te vertellen dat jij kinderen kent met een stempel die hun kind niet opvoeden. Ik ken een aantal vaders die in de bouw zitten en hun kinderen niet corrigeren. Maar dat zegt toch niks over andere vaders in de bouw? Dat voegt toch niks toe.
Ik had al aangegeven in mijn post dat ik persoonlijk ouders ken die opgelucht waren na een ( twijfelachtige) diagnose, zodat ze al het ( onaangepaste) gedrag van hun kinderen op ADHD/ass/ hooggevoeligheid kunnen schuiven. Meteen komen er dan (stekelige) reacties van forumleden over hoe ongelijk ik heb, want hun zoon of dochter...... Ik had het helemaal niet over hun kinderen. Die ken ik nl helemaal niet en nergens heb ik beweerd dat ik twijfel aan de diagnose van hun kind. Gelukkig klopt de diagnose vaak wel en is een kind en de ouders daar erg mee geholpen. Super toch?!
Nogmaals: het ging over over-diagnostiseren. Oa jij beweerde dat dat niet gebeurd. Als reactie daarop vertelde ik dat ik daar wel degelijk van overtuigt ben dat dat wel zo is, omdat ik die mensen ken. Dat voegde het toe. Vervolgens reageert een psycholoog dat zij het met me eens is en dan is het ineens stil...........
Maar is het zo moeilijk te begrijpen dat niemand geld gaat uitdelen aan mensen die geen antwoord hebben op de 'hoe' vraag. Daar zit het probleem qua financiën, dat heeft de minister ook duidelijk aangeven tijdens de eerste staking. Een staking is namelijk een wettelijk recht, maar het moet voldoen aan min 2 punten: - je moet precies weten wat je wilt veranderen -> dit is simpelweg niet duidelijk; - staken doe je tegen je werkgever. Leraren staken tegen de rest van Nederland, maar klagen dat het de schuld van de besturen is. Van andere kant staat de werkgever (bestuur) achter de stakingen. Niemand die het meer snapt. En het tweede probleem is het imago van het vak. Imago dat inmiddels de mannen uit het vak heeft gejaagd en totaal onaantrekkelijk is voor jongeren. Die los je niet op met wat meer loon. Vooral niet na afgelopen maanden. De houding van de leraren in de media, het geklaag zonder inzicht in de oplossingen of überhaupt inzicht in de huidige financiën is niet op te poetsen met wat meer loon. Ik zeg eerlijk dat de reacties zoals in deze topic nieuwe studenten alleen maar kan afstoten.
Ik heb het niet over het over-diagnosticeren stukje, want dat komt vast en zeker ook voor. (Is een andere discussie maar ik mag toch hopen dat, als je als radeloze ouders ergens aanklopt, men daar niet altìjd een etiket hoeft op te plakken als dat niet nodig is. Dat is dus iets om als psychologenpraktijk iets aan te doen. Aan de andere kant: Soms is het wél nodig om “zomaar” een etiket te plakken, ook al heeft de kind dàt etiket niet, om toch hulp (en budget) te krijgen. Maar dat is een hele andere discussie waar ook veel kanten aan zitten) Terugkomend op het “lange tenen”. Ik en ik denk de anderen met mij, snappen wel dat jij niet persé ons of onze kinderen bedoelt maar dat wil niet zeggen dat het desondanks iets in ons losmaakt. Ik vond dat degene die op jouw post reageerde en waarop jij met “lange tenen” reageerde niet stekelig antwoorde maar juist antwoorde met een andere invalshoek. Daarom vond ik “lange tenen” een beetje jammer. Dat deed afbreuk aan wat zij in de discussie wilde inbrengen. Ik weet niet of je “lange tenen” in een discussie kunt gebruiken omdat je dan mensen afkapt wat juist niet de bedoeling is in een discussie. Nogmaals ik post het niet om persé een punt te maken en wil niemand een vervelend gevoel bezorgen. Het was meer dat het mij opviel dat het juist de discussie doodslaat terwijl we juist van elkaar willen leren of ontdekken in een discussie. Tenminste dat is wat ik zo leuk vind aan discussies. Nieuwe invalshoeken waar ik nooit bij stil heb gestaan en waardoor ik weer wat leer over andere mensen en hun gevoel en gedachten.... Dat is gelijk ook waarom ik in de psychiatrie werk maar soms denk ik wel eens dat ik filosoof had moeten worden
Dit is volgens mij ook de kern van het probleem. En als je afzakt naar concrete problemen komen de oplossingen vaak bij zaken die op bestuursniveau opgelost kunnen worden. Het is zeker schrijnend dat leraren het gevoel hebben daar geen impact op te hebben. Maar daar zou de staking zich op moeten richten. Daar lost een verhoging van lumpsum niet op, deze verloopt namelijk ook via besturen.
Ja dat begrijp ik zeker. Maar helaas zie ik ook geen andere weg om ons punt duidelijk te maken. Als je verder hebt gelezen lees je ook reacties van mij waarin ik beschrijf wat wij als school al doen en waarom ik vind dat er gestaakt moet worden. Het imago is zeker een probleem. Er wordt altijd maar gezegd: oh joh je hebt zoveel vakantie.. heerlijk! Maar de realiteit is anders. Ook dat heeft veel jonge leraren afgeschrikt