apotheekfrustratie...

Discussie in 'De lounge' gestart door MirW, 21 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Daar mogen ze dan met meer medicijnen dan wel naar kijken. Tijdens mijn laatste zwangerschap moest ik rond 36 weken toch nog aan de insuline. Ik kreeg 5 insulinepennen mee terwijl ik aan 1 ruim voldoende had. Ik heb het toen ook aangegeven dat het onzin was dat ik er 5 kreeg omdat 1 genoeg zou zijn en dan is het antwoord, ja ze zitten nu eenmaal met 5 in een doosje. Nu werd het natuurlijk wel vergoed door mijn verzekering maar wel zonde. Heb de 4 overige pennen gelukkig kunnen doneren.

    Hier duurt het ook altijd lang als ik met een nieuw recept kom. Zelfs mijn pil duurde altijd onnodig lang terwijl ze zelf die herhaling uitgeschreven. Als ik via de ha mijn herhaalrecepten regel staat het smiddags klaar. Maar over het algemeen dus eindeloos wachten
     
  2. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Ooohhhh wat een frustratie topic !

    Jawel! Een apo ass hier !!

    Sommige dingen geef ik jullie echt wel gelijk in hoor ! Er zijn diverse dingen die echt niet kunnen ! Ik leg zelf altijd veel uit. Ook als iets wat langer duurt. Dan weet je waarom het langer duurt.

    Maar oh oh wat zijn hier veel opmerkingen kort door de bocht !

    Het is toch niet heel moeilijk om chronische medicatie op tijd door te geven? Hoezo verwachten dat je dat gelijk op kan halen ? Enig idee hoeveel soorten medicijnen er zijn? De kasten liggen overvol. Ook mede door het preferentie beleid wat ons opgelegd wordt door de zorgverzekeraar. Kleine moeite om van te voren te bellen om het te bestellen. Je kan al bellen als je het laatste doosje open maakt. Heb je een maand de tijd. Waarom regelen als je de laatste tablet pakt ?

    Ook de apotheek heeft last van bezuinigen. De leraren roepen maar hard genoeg. Maar wij wilden ook wat haren geleden staken en betere regelingen. Maar wij mochten niet staken. De apotheek moet immers toch open blijven. Jullie willen toch ook niet voor een dichte deur staan? Door te weinig personeel lopen de wachttijden op. Daar houden de grote bazen op kantoor geen rekening mee. Dus doen wij maar braaf ons best. Zodat de patiënt er zo min mogelijk last van heeft. Nou stank voor dank als ik de opmerkingen hier lees ! (Ik weet ook wel dat er een hoop langzame taarten zijn. Maar niet iedereen over 1 kamp scheren )
    Vandaag kwam ik erachter dat er medicatie nog steeds niet was binnen gekomen voor iemand. Onmacht voor mij. Maar ik zit er mee en kan het oplossen. Ben er best een poos mee bezig geweest. De mensen aan de balie zagen mij lopen en ik hielp niet mee aan de balie nee. Maar ik was wel met iets heel belangrijks bezig en deze mevrouw kan morgen haar spullen ophalen en voor een half jaar naar het buitenland ermee.

    Vandaag ook een lang recept. Medicatie wat de specialist heeft voorgeschreven had Dhr al jaren in gebruik. Het is maar goed dat ik dat heb gezien en gecontroleerd. Arts gebeld. Daar was het ook druk. Lang in de wacht en doorverbonden worden. Mensen moesten een half uur wachten bij mij. Aantal wachters liep ook op. Maar die mensen werden niet zomaar met het doosje naar huis gestuurd maar een nieuw en ander medicijn.

    Er zit vaak zoveel meer achter het werk dan alleen maar dom doosjes schuiven. Ga eens een keer naar een open dag ! Of vraag gewoon aan de assistente wat ze doen moet.

    Ik werk in een politheek in het ziekenhuis. Dat scheelt wel veel vind ik. Onze patiënten zijn niet vaak boos door het wachten oid. Ze hebben een keus. Ze kunnen ook naar de eigen apotheek. En wij zijn geen lid van een keten. Benu of Mediq oid. Dat scheelt ook veel.

    #okay frustratie uit
     
    Syane, steenbokje, Adje en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Als jij het lsp dossier open laat zetten (wat wel verstandig is) kan jij gewoon bij elke apotheek medicijnen halen op recept
     
  4. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik maak een foto van het recept en mail het naar de apotheek. Dan bel ik er achteraan zodat ze het ook daadwerkelijk bestellen. Dan bel ik een dag later dan wat het zou moeten zijn of het al klaarligt. Dan ga ik het pas halen. Of ik laat het bezorgen. In beide gevallen ruil ik het originele recept voor de pillen.

    Overigens kreeg ik vandaag gewoon faliekant verkeerd advies dat ik 2 pillen samen mocht nemen, terwijl ik wist dat het niet mocht en blijkt dat er 4u tussen moet zitten. Kan ik nu een schadeclaim indienen? Nu weet ik wel beter maar het is heel kwalijk als je aan een zwangere hierover verkeerd advies geeft want het is gevaarlijk voor de baby.

    Als ts zoveel gezeik heeft met de apotheek dan zou ik een andere apotheek zoeken
     
  5. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ik vind het altijd jammer dat in zo’n topic als deze een hele beroepsgroep wordt gebasht. Vervelend dat jij geen goede ervaringen heb met je apotheek maar dan ga je toch naar een ander? Of je gaat een keer het gesprek aan en je probeert erachter te komen waarom ze bepaalde dingen doen. Misschien hebben ze wel hele goede redenen waarom het zo lang duurt/je medicijnen er niet zijn/die dame zo langzaam loopt/andere klaagzangen die hier voorbij komen
     
    Marchella en jupke vinden dit leuk.
  6. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Daar zit zeker veel frustratie bij jou.:roflmao: Ik denk niet dat als jij weet dat jij je werk goed doet je je aangesproken hoeft te voelen.

    Jij zegt dat ik (wij) "jullie" niet over één kamp moeten scheren. Maar ik ben serieus(!) nog nooit één apotheker tegen gekomen die goed heeft gehandeld ivm mijn epilepsie. En ik ben in mijn leven 10 keer verhuist, dus 10 keer een nieuwe apotheek en elke keer maken ze de zelfde fouten en ik geloof niet dat dat alleen toevallig bij mij is. Ik denk echt dat veel apothekers niet op de hoogte zijn van bepaalde zaken waarvan ze wel op de hoogte moeten zijn.

    De kwalijkste zaak vind ik dat apothekers heel makkelijk opeens patiënten op andere medicatie zetten, terwijl ze vaak geen idee hebben wat daar de gevolgen van kunnen zijn. Soms kan alleen al doordat het omhulsel anders is de patiënt totaal verkeerd reageren op de medicatie. Dat zouden alle apothekers die ik langs heb zien komen toch moeten weten? Of in ieder geval moeten controleren? Ik heb genoeg verhalen op internet gevonden waarbij het helemaal fout liep met de patiënten. En buiten dat ze dat niet weten, nemen ze niks van je aan of zoeken het niet uit. Dus ik denk dat daar nog een hoop te winnen valt.
     
  7. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Eens !!
     
    Louise11110 vindt dit leuk.
  8. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Onze apotheek is wel traag en ik moet vaak lang wachten, maar ze doen hun werk wel goed.
     
  9. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Eigenlijk voel ik me idd ook helemaal niet persoonlijk aangesproken :) ik weet dat ik niet zo ben . maar vind het wel heel vervelend als er zo over mijn beroep gesproken wordt. Dus eigenlijk voel ik me ook weer wel aangesproken. En dan heb ik ook nog hormonen.. whaaahhhh ;)

    In jou geval mag je niet zomaar switchen nee! Dat gebeurd bij ons ook niet zomaar. Bij schildkliermedicatie ook niet.
    Er valt ook nog vast veel te halen in het gat tussen arts en apotheker. In sommige dingen heeft de arts gewoon niet altijd gelijk. Daar hebben apothekers meer op gestudeerd. Maar ja de arts heeft een hogere status bij de patiënt dus de apotheek probeert het goedkoopste mee te geven (of zo iets) want dan krijgen ze geld voor uitjes en kadotjes (dat is zoiezo al lang niet meer).
     
  10. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Oh jeej hormonen! Nou ik vind je in iedergeval heel netjes en rustig reageren!

    Ik kan mij heel goed voorstellen dat jij je dan op die manier aangesproken voelt,ik denk alleen dat je dat moet proberen los te laten. Ik ben bijvoorbeeld een thuis blijf moeder en mijn schoonzus vind dat zo'n onzin, terwijl haar moeder ook een thuis blijf moeder was. Er hebben dus altijd mensen "commentaar" even heel zwart wit gezegd.

    Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat tussen dokter en apotheker gaat. Blijkbaar gaat daar al iets fout? Dat is op zich zelf staand al een hele grote fout. Je zou juist denken met al die kennis die jullie beiden hebben dat je dan je "krachten" moet bundelen voor de beste medische zorg.
    Dat lijkt mij als apotheker al enorm frustrerend( daar heb je geen hormonen voor nodig Haha:roflmao:)

    Ik moet wel zeggen dat ze mij vaak de goedkopere variant wilde aansmeren. Of bijvoorbeeld in drank vorm ( ik slik tegretol met langzame afgifte) Ze hebben ook een keer gezegd ( stiekem was ik trots op mezelf) dat ik de enige was die moeilijk deed. Blijkbaar weet niemand iets van het veranderen van medicatie en de gevolgen er van. Super jammer want er word echt wel onderzoek naar gedaan.

    Ik vind het fijn te horen dat jij je werk serieus neemt zulke mensen zijn er echt nodig bij de apotheek!
     
    spruitjes vindt dit leuk.
  11. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Lief je reactie!

    Vaak werken ze/we wel goed samen. Gelukkig! Maar vorige week had ik nog een eerste uitgifte concerta, stond meteen medische noodzaak bij. De arts zei dat het echt de orginele moet zijn... Maar de mensen hebben het alternatief nooit geprobeerd. Iets wat veel goedkoper is omdat het merkloos is. Maar exact dezelfde werkzame stof bevat. Dan denk ik dokter waar ben je mee bezig. Als je nou jaren ingesteld bent en dan switcht en problemen ervaart okay (bij jou is ff een ander verhaal) .
    De apotheek zit echt tussen arts en zorgverzekeraar in, en moet het altijd verklaren naar de patiënten toe. Terwijl we gewoon maar de regels volgens.

    Veel mensen weten niet dat de zorg zoveel duurder is geworden. Wij leveren veel oncolytica af. Chemotabletten. Dat kost per maand tussen de 4 en 6 duizend euro ! En het werkt goed. Het zijn levensverleners maar sommige mensen kunnen er vele jaren langer door leven. Daarom is ook het preferentie beleid. Om ergens de kosten zoveel mogelijk te drukken.
     
  12. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Maar jij bent niet bij het gesprek tussen die arts en de patiënt geweest en je weet dus niet met welke reden die arts besloten heeft deze patiënt niet het goedkopere alternatief voor te schrijven, toch?
    Dit soort dingen snap ik niet zo goed, als ik bij de apotheek zo'n' opmerking zou krijgen zou ik me hardop afvragen waar de betreffende medewerker zich mee bemoeit.
    Dit zijn vaak ook de dingen waarover ik op mijn werk (evenals mijn collega's, ik ben oncologieverpleegkundige ) aanvaringen hebben met de apotheek. Dat ze zich, in onze ogen, bemoeien met zaken waar ze weinig over te zeggen hebben. Als er na onderzoek en gesprek iets wordt voorgeschreven door de arts, dan is daarover nagedacht. Het is echt heel irritant als je dan ook nog 3x gebeld wordt met de vraag of het wel klopt, of het ook middel B. mag zijn etc.

    Als ik een recept aflever in de apotheek heb ik echt zelf wel gecontroleerd of dat klopt en heb ik geen zin om te wachten tot hun de onduidelijkheid die ze zelf hebben gecreëert weer opgehelderd hebben.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  13. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Ik flipte ook bij merkloze concerta ( mijn moeder had het opgehaald) ipv Merk.

    Het verschil met merkloze medikinet was zo groot dat het geen vraag was of er direct naar merk concerta gegaan moest en hij moet absolute max. aan werkzame stof voor zijn gewicht hebben omdat het dan eigenlijk nog te weinig is. En er zit echt echt wel verschil tussen als zelfs mijn toen 7 jarige aangeeft dat zijn hoofd sneller weer druk word is het geen vraag of je het merk spul wil hebben.

    Ik heb eigenlijk nooit problemen met de apotheek en ik kom er aardig wat. Maar dit kon ik niet waarderen want we mogen het wel zelf betalen dat doosje waar niets uit gebruikt word, terwijl het niet voor jan doedel op medische noodzaak staat.
     
  14. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Waar wij ons mee bemoeien? Heb je enig idee dat als merkloos niet geprobeerd wordt we soms niets of maar een klein deel vergoed krijgen van de zorgverzekeraar? Dit is voor 1 patient te doen maar niet voor 2000 dan zijn we failliet of worden er weer collega's ontslagen. Moeten we het werk met minder mensen doen en loopt de wachttijd nog meer op

    Daarnaast voel ik me ook aangesproken op het stukje ze lopen geen stap harder hier iemand met chronisch bekkeninstabiliteit ik kan niet harder lopen zak dan door mijn benen.

    Mensen ik snap dat er frustraties zijn maar hier zijn niet altijd de apotheek schuldig aan de zorgverzekeraar en het prevelentiebeleid maken ons werk soms onmogelijk
     
    jupke vindt dit leuk.
  15. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    #75 Paris91, 22 feb 2018
    Laatst bewerkt: 22 feb 2018
    Medische noodzaak kun je niet verantwoorden tegenover de verzekering als er nog nóóit wat anders is geprobeerd.
    Zij kunnen dan het deel dat wel vergoed wordt weigeren te betalen. Als patiënt heb je al een flinke eigen bijdrage voor originele concerta, moet je je voorstellen wat dit zou zijn als je het helemaal zelf moet betalen.

    @MirW de apotheker wordt wettelijk gezien als medezorgbehandelaar en is dus voor de wet net zo verantwoordelijk als de arts. Het is niet ons werk om klakkeloos een recept over te nemen, ook door artsen worden namelijk veel fouten gemaakt. Is er enige twijfel dan wordt er natuurlijk gebeld. En als ze vragen of het een ander medicijn mag worden kan dit ook zo zijn omdat het voorgeschreven middel niet op voorraad is en een net zo goed alternatief wel. Zo kan de patiënt direct starten, wat bijv. bij pijnmedicatie noodzakelijk is.
     
    Juul75, Manque, jupke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Dan moet dat misschien eens aangepakt worden vanuit de zorg ( artsen voorop) dat de verzekeraars het eigenlijk voor het zeggen hebben en jullie medische kunde dus feitelijk niet respecteren.

    Dat is toch belachelijk , wij betalen alleen als je iets anders probeert dat wat jij zelf voorschrijft die er jaren voor gestudeerd heeft, omdat wij vinden dat dat eerst moet.
    Ik snap echt niet dat artsen dat gelijk in de kiem gesmoord hebben en bij de politiek is gaan lobbyen .

    Met een man met hele specifieke medicatie waarvoor hij dus nu van de verzekering 4/5 x per jaar 75 km enkele reis ( dus 150 heen en terug) moet rijden om medicatie op te halen in een ziekenhuis, wat ook weer door een verpleegkundige alleen meegegeven mag worden ipv voor een half jaar ophalen bij de apotheek van dat ziekenhuis..absurd.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  17. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.973
    590
    113

    Klopt daar zijn we ook al jaren meebezig helaas blijven de zorgverzekeraar en de regering boven de arts en apotheek staan. Maar staken of iets kan en mag niet want apotheek mag niet gesloten worden
     
  18. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Blij te lezen dat er ook mensen zijn die het wel snappen. Of willen snappen.

    De rest laat ik maar even gaan.... Ik kan wel bezig blijven.

    Mensen als jullie zo heel erg met dingen zitten en vragen hebben, vraag het dan eens gewoon (graag netjes zonder meteen in de aanval te gaan) in de apotheek. Desnoods aan de apotheker. Dat mag gewoon hoor. Wij zijn ook maar gewoon mensen
     
    jupke vindt dit leuk.
  19. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Tja ook apothekersassistent he ik ben me zelfs aan het oriënteren op andere werk. Ik vind de ruzies over de balie getrokken worden en je maar verontschuldigen voor dingen die de zorgverzekeraar en regering bepaald niet meer leuk en dat incombinatie met chronische bekkeninstabiliteit . Heel jammer dat het beroep niet meer is wat het 15 jaar geleden was
     
  20. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier gaan ze zelfs de discussie nog met je aan nadat jr het goedkope hebt geprobeerd en het niet beviel.
    En dan krijg je alleen maar, is precies hetzelfde want het is dezelfde werkzame stof...

    Ja dat kan best, maar ik wil dat niet, ik wil gewoon de originele....
    En na 10 minuten discussie zegt hij, ja ik heb ook wel eens wat anders geprobeerd en dat werkte ook niet helemaal hetzelfde :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina