‘Voorlopende / snellere' kinderen (deel 2)

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Deliana, Feb 14, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Hier heeft juf daar bij woord gevoegd...

    Dochter hoeft nog maar 1x per week met het dictee mee te doen (doen ze 5x), met de taallessen alléén op dinsdag en donderdag (ipv alle dagen) en taal opdrachten worden gecompact zodat er voldoende tijd is voor extra werk. Ze kwam helemaal blij uit school vandaan gisteren.

    Nu rekenen nog, pluswerk was tot op heden "vrijwillig" en moest ze zelf nakijken. Toen ik er inkeek bleek al snel dat ze daar nogal een potje van maakt (niet nagekeken of half en heel veel fouten... "boeit me niet" aldus dochter :confused:).

    Wil juf wel de kans geven, dus als daar met 1 week nog niets voor geregeld is, trek ik weer aan de bel...
     
  2. pluk

    pluk VIP lid

    Dec 13, 2005
    16,266
    4,500
    113
    Die is aankomende maandag
     
  3. pluk

    pluk VIP lid

    Dec 13, 2005
    16,266
    4,500
    113
    Ligt er ook aan welk systeem ze gebruiken voor het leesonderwijs. Hier gebruiken ze estafette, dat houdt in dat de kinderen op niveau ingedeeld worden en ze dus alle klassen door elkaar halen en ze op AVI niveau ingedeeld worden.

    Daarbij zou ik het jammer vinden als een kleuter zichzelf iets verkeerds aanleert alleen maar omdat hij/zij geen begeleiding hierin krijgt.
     
    belize likes this.
  4. pluk

    pluk VIP lid

    Dec 13, 2005
    16,266
    4,500
    113
    Lijkt me erg demotiverend als je je eigen pluswerk na moet kijken, lijkt me ook niet dat je er veel van leert want niets is moeilijker dan je eigen fouten uit je eigen werk te halen. Ze ziet wel dat het antwoord fout is, maar dus niet waar ze de fout heeft gemaakt. Kan me voorstellen dat het je dan niet meer boeit.
     
  5. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Klopt inderdaad. Dochter verwoorde het wat anders, maar dat was inderdaad ook mijn conclusie :)

    Ze had het werkboek mee naar huis in de vakantie om wat "in te halen". Er werken nog 2 kinderen uit het plusboekje, maar omdat dochter zo gedemotiveerd was afgelopen periode was ze wat achter geraakt. Anders hadden we het dus gewoon nooit geweten :rolleyes: Ze snapte inderdaad haar eigen fouten totaal niet...

    Juf heeft belooft wekelijks met de 3 samen te gaan zitten voor het extra rekenwerk, dus ik ben benieuwd....
     
  6. Roanna

    Roanna Bekend lid

    Aug 24, 2015
    880
    395
    63
    Volgens mij kun je bij lezen niet jezelf iets verkeerd aanleren... Lezen leer je door te doen, dus gewoon kilometers maken. Wat denk jij dat ze verkeerd zouden kunnen leren?

    Het kan inderdaad dat ze in hogere groepen leerlingen per niveau indelen voor leesonderwijs, maar ik vind dat een kleuter spelenderwijs onderwijs nodig heeft. Dus ik zou er niet voor zijn dat ze hem in zo'n groep laten meedoen. Spelen is leren :)
     
  7. Roanna

    Roanna Bekend lid

    Aug 24, 2015
    880
    395
    63
    Ja, dat zou voor de mijne denk ik ook nodig zijn..
     
  8. Roanna

    Roanna Bekend lid

    Aug 24, 2015
    880
    395
    63
    Fijn dat er wel verbetering is! Hopelijk komt het met rekenen nu ook 'vanzelf' opgang!
     
    Deliana likes this.
  9. pluk

    pluk VIP lid

    Dec 13, 2005
    16,266
    4,500
    113
    Op zich niet echt iets verkeerds maar als je qua uitspraak iets "verkeerds" uitspreekt is het toch wel handig dat er iemand je daar op wijst. En het klopt dat kleuters spelenderwijs onderwijs nodig hebben alleen is de ene kleuter er eerder aan toe om de overstap naar groep 3 te maken dan de ander. Ik weet van mijn dochter hoe frustrerend het kan werken voor een kind dat graag die volgende stap wil maken (en er ook aan toe is) en het wordt alleen maar tegen gehouden omdat het schooljaar nog niet om is.
     
  10. pluk

    pluk VIP lid

    Dec 13, 2005
    16,266
    4,500
    113
    Jammer dat dit zo gaat, hier zitten de plus groep (zijn 5 kindjes bij elkaar uit de klas van mijn dochter) gewoon in de klas en kunnen dus (net als de rest van de klas) dmv hun blokje (blokje met een rode stip - niet storen, groene stip - je mag mij dingen vragen en een vraagteken- juf ik heb hulp nodig) dus hulp vragen aan de juf (of aan elkaar). De juf kijkt het ook gewoon na, ze geeft wel aan wanneer een antwoord fout is maar geeft nooit het goede antwoord zodat ze uitgedaagd worden om de fout op te sporen en te corrigeren.
     
  11. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Dat klinkt mij inderdaad een stuk logischer! Ook wel nuttig om te horen hoe het op andere scholen gaat!

    Dochter vertelde vanmddag dat haar rekenen nu ook gecompact is en dat ze dus meer tijd heeft voor het pluswerk, kan ze de rood/groen kaartjes waar ze ook mee werken gaan gebruiken ;)

    Het blijft ‘bijzonder’ dat er steeds weer eerst een Cito en oudergesprek nodig is voordat er wat gaat gebeuren. Volgend jaar weer een andere juf en dan beginnen we weer van voor af aan ben ik bang :mad:
     
  12. debq

    debq Fanatiek lid

    Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Maar krijgen kinderen dan daadwerkelijk leesonderwijs in de zin van leren hoe ze moeten lezen? Ik had het idee dat het vooral meters maken is. Ze verbeteren zichzelf toch als een woord niet klopt, in de zin of dat het woord niet bestaat. Of zit ik er nu zo ver naast?

    Met schrijven zou ik het overigens wel begrijpen, jezelf een spellingsregel verkeerd aanleren is lastig afgeleerd. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
     
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Gister het oudergesprek gehad met de nieuwe juf. Gelukkig was het een prettig gesprek. Alleen wel erg jammer dat ze van bepaalde afspraken niet af wist. Ik heb wel het idee dat ze die dingen op gaat pakken. Wat ik ook fijn vond, slaat waarschijnlijk nergens op hoor maar gewoon voor mijn idee, was dat zij iemand kent die op de leonardo school heeft lesgegeven waar Q zeer waarschijnlijk heen gaat. Ze wist daar ook wel het een en ander over te vertellen.

    Ondanks ik me weer over een aantal dingen verbaasde was het wel een positief gesprek.
     
  14. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    Jan 17, 2018
    1,965
    933
    113
    Female
    Gisteravond hebben we het gesprek gehad met de meester. Hij was heel tevreden over het rapport van onze zoon. Maar behalve dat ook over zijn sociaal emotionele ontwikkeling. Hij speelt goed met de andere kinderen uit zijn klas. Bij veel HB kinderen zie je daar nog al eens problemen.
    Omdat er hier op school geen aparte plusklas is hebben ze niet meer te bieden dan plustaken. Er is wel extern een plusklas met meerdere scholen in de regio. Om toegelaten te worden moet je je kind laten testen op hoogbegaafdheid. Volgens de meester is onze zoon dit zeker. Alleen willen wij hem geen stempel opleggen. Daarnaast krijgen ze vanuit die plusklas huiswerk mee. Daar zit onze zoon niet op te wachten. Hij heeft naast school al best veel dingen te doen, waar ook de nodige tijd in gaat zitten. (instrument, orkest, muziekexamen, typediploma en daarnaast nog 3x per week sporten) Spelen met vriendjes en gamen vindt hij ook leuk. Wij willen hem die tijd ook geven.
    Ik vind het wel jammer dat school verder niks voor hem kan doen. We hebben voor nu afgesproken dat wij (school en wijzelf) hem in de gaten houden. En samen blijven we in gesprek over zijn voortgang. De meester heeft frequent overleg met zoon en indien nodig neemt hij contact met ons op. Of wij met hem!
    Hebben jullie je kind laten testen op hoogbegaafdheid en heeft het (negatieve) gevolgen gehad?
     
  15. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    Jan 17, 2018
    1,965
    933
    113
    Female
    Wie van jullie kan mij adviseren over hoe ik hem zelfstandig kan leren leren?
    Hij vindt het absoluut niet prettig om zelfstandig te leren. Hij wil dat ik er naast kom zitten en kijk hoe hij het doet. :rolleyes:
    Hoe leer ik hem dat hij dit gewoon zelf (alleen) gaat doen?
     
  16. pluk

    pluk VIP lid

    Dec 13, 2005
    16,266
    4,500
    113
    Mijn zoon had toen wel wat begeleiding nodig omdat hij toch struikelde over woorden als aquarium , pinguin etc, was toen wel fijn dat ook de kleuterjuf hem daarin meehielp met de uitspraak.
     
  17. pluk

    pluk VIP lid

    Dec 13, 2005
    16,266
    4,500
    113

    Onze zoon is op zijn 5de getest maar ook meer omdat er andere punten op sociaal/emotioneel gebied waren die daar aanleiding toe gaven. Ze (wij, school, ib-er en ab-er) twijfelden heel erg tussen hoogbegaafdheid en asperger. Bleek asperger te zijn met een disharmonisch iq profiel. Laatst heeft hij weer een iq test gehad (krijgen op zijn school alle kinderen van groep 8) Daarin scoorde hij verbaal 127 (en dit was naar beneden gehaald door zijn slechte rekenscore - hij heeft discalculie) perfomaal scoorde hij 70 ( wat staat voor zeer moeilijk leren) Wat kortweg inhoud dat hij het dus technisch allemaal heel makkelijk kan maar dat hij het heel moeilijk in de praktijk kan toepassen.

    Maar of dit alles negatief is, weet ik niet, hierdoor weten wij dat hij anders benaderd moet worden en dat veel dingen geen onwil is maar onmacht.

    Bij mijn dochter hebben ze (klasikaal ) een test afgenomen die liet zien wat de leercapaciteit is, hierin kregen we te horen dat mijn dochter zeer hoog scoorde. Tot nu toe ziet school geen reden haar verder te testen omdat ze geen problemen met haar onder vinden. Pas als school tegen een muur aan loopt krijgt ze een iq test. Willen wij het zelf testen mag dat maar moeten we de kosten zelf dragen, juf zij dat een iq test (gedaan door psycholoog/orthopedagoog) ongeveer € 1500,- zou kosten. Dat is voor ons, op dit moment gewoon even te veel.
     
  18. nelta

    nelta VIP lid

    Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    @Gymgirl, Onze dochter is nog niet getest, maar binnenkort wordt ze wel geobserveerd door de orthopedagoog op school en ze heeft sinds kort wekelijks een gesprekje met iemand van het wijkteam (ook op school). Geen idee hoe dit traject verder gaat verlopen, maar wij liepen/lopen tegen steeds meer dingen aan en ze voelt zichzelf ook steeds rotter, dat wij er wel wat mee moesten.
     
  19. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    Jun 20, 2014
    295
    60
    28
    Niet getest hier, vind ik ook niet nodig. Maar waarom zou het negatieve gevolgen hebben.. het is niet echt een aandoening ofzo, zoals ADHD of autisme. Daar zou ik niet zo bang voor zijn..

    En qua leren leren; opbouwen?
    Eerst samen en hem dan steeds meer alleen laten doen.
    Maar lijkt me dat ie t prima kan? Waarom wil hij het perse samen doen? Aandacht?
     
  20. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    Jan 17, 2018
    1,965
    933
    113
    Female
    @pluk Wat doet een ib-er en ab-er?

    @nerdygirl123 Met negatieve gevolgen bedoel ik dat hij anders gezien gaat worden. Hij wil liever niet naar een buitenschoolse plusklas omdat hij dan gezien wordt als nerd. Hij is bang dat ze hem dan stom gaan vinden en gaan pesten.

    Qua leren: Ik weet niet waarom ik bij hem moet zitten als hij leert. Misschien faalangst ofzo? Hij móet dingen goed doen. Als het niet in 1 keer lukt wordt hij vaak boos en raakt hij gefrustreerd. Wij proberen hem dan uit te leggen dat als het nog niet lukt dat niet erg is, want dan gaat het volgende keer waarschijnlijk al beter.
    Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat het vooral gaat bij het aanleren van vaardigheden; bijvoorbeeld bij het typen als hij een nieuwe letter krijgt. Die moet hij direct goed kunnen. En ook bij een nieuw muziekstuk. Hij wil dat gelijk goed kunnen spelen.

    De meester heeft aangegeven dat hij dit schooljaar nog niet klassikaal heeft gerekend. Hij maakt alleen de toetsen. In de tijd dat de klas rekenles heeft gaat hij plustaken doen. (hoorde iets over kangoeroe test?)
     

Share This Page