Wij hebben al jaren dezelfde huisarts en wij waren altijd heel tevreden over deze praktijk. Het zijn 2 huisartsen en 2 assistentes. Als ik bel voor de kinderen Word ik door de assistente niet serieus genomen. Om er geen heel lang verhaal van te maken zal ik niet alles vertellen behalve wat er nu is gebeurd. Mijn dochter van bijna 2 heeft een geschiedenis. Ze heeft al eerder 4x in het ziekenhuis gelegen (laatste keer lag ze er bijna 3 weken) en is onder controle van de kinderarts wegens slechte groei en daardoor vaak ziek. In principe mag ik altijd de kinderarts bellen en hoef ik niet eerst naar de huisarts maar dit voelt vaak als een grote stap. Nu waren mijn beide dochters ziek. De klachten van de jongste waren: hoge koorts 40+, diarree, spugen, oppervlakkig ademen, koorts zakte niet met pcm en ze hield bijna geen vocht binnen. Eten deed ze al sinds zaterdag niet. Ik heb de huisarts gebeld en bovenstaand verhaal verteld. Ik wilde graag dat de huisarts even zou kijken want ik maakte me zorgen. Dit was de eerste keer in ruim een jaar dat ik de ha belde, normaal belde ik de ka. De assistente heeft niet haar geboorte datum gevraagd, en dus volgens mij niet in haar dossier gekeken en gaf als advies uitzieken en dat kon wel een paar dagen duren. Omdat ik het niet vertrouwde toen toch de ka gebeld. Die assistente ging gelijk overleggen. we moesten langskomen om haar te laten onderzoeken en daarna is ze gelijk opgenomen. Mijn gevoel klopte dus (zoals eigenlijk altijd als het om m’n kinderen gaat) Dit was dus niet de eerste keer dat zoiets gebeurde. Ook mijn oudste mag nooit komen. En nee ik bel echt niet vaak of voor elk klein dingetje. Mijn vertrouwen in met name de assistente is weg. Mijn man wil nu sowieso bij deze praktijk weg. Maar ik vind de huisarts een hele fijne arts. En ik wil geen andere arts maar zo kan het ook niet.. Mijn vraag is wat zouden jullie doen? Overstappen? In gesprek met de arts gaan? En als er een doktersassistente leest, had jij als assistente dezelfde beslissing genomen? Hoorde ze niet het dossier van onze dochter te lezen voor ze advies gaf?
Ik vind idd dat de assistente dit heel slecht aangepakt heeft. Haar advies is in principe goed goed maar die geef je pas wanneer je wel alle informatie over patiënten hebt doorgespitst. Ik zou dit zeker aangeven bij je huisarts.
Mee eens. Er dient volgens mij altijd in een dossier gekeken te worden voor een bepaald advies gegeven wordt. Anders kunnen we ook wel gaan googlen en het algemene advies opvolgen, we bellen juist omdat we persoonlijk advies willen Zou hier gewoon een gesprek met je huisarts over aangaan, als niemand dit doet dan komt dit misschien ook niet helemaal goed door en verandert er nooit iets?
Als je wel blij bent met deze arts, zou ik wel bij deze praktijk blijven. Je weet namelijk nooit wat je ervoor terugkrijgt en ik kan uit ervaring vertellen dat het heel vervelend is om voor je zorg afhankelijk te zijn van een huisarts die je niet vertrouwd. Ik zou daarom met je huisarts in gesprek gaan hierover. Het is zijn/haar taak de assistenten aan te sturen.
Praat erover met je huisarts. Moet je echt doen hoor! Al is het maar om een volgend kindje te helpen in een soortgelijke situatie. Waarom is je dochter uiteindelijk opgenomen? Uitdroging?
Aangezien je niet vaak dokters nodig hebt voor je kids zou ik meteen de KA bellen ... ze hebben immers aangegeven dat goed te vinden. Dan heb je ook dit soort situaties niet meer. En ja ik zou het wel aankaarten als je voor jezelf eens bij de arts moet zijn ... of misschien voor jezelf een afspraak maken en het dan voorleggen? Succes ... dit is absoluut niet zoals het hoort.
Ik zou dit helder terugkoppelen naar die assistente, zodat ze in het vervolg bij andere patienten wél in het dossier kijkt. En voor je dochter zou ik de stap naar de ha toch overslaan, aangezien ze zo te horen bij de ka super goed handelen en vanuit hun het juist laagdrempelig klinkt; voel je niet slecht om te bellen! Zelfs als blijkt dat het toch wel mee valt, maar in dit geval zat je dus gewoon goed. Hier laten ze kinderen bij de ha eigenlijk altijd komen, zelfs bij 1 vlekje of kuchje doen ze niet lastig. Plus ze kijken altijd even in de computer. Dus in jullie situatie vind ik het heeeel raar hoe het is gegaan, zo ben ik dat hier niet gewend.
Ik ben zelf assistente en weet van sommige patienten zo de geboortedatum of de naam en die hoef ik dan niet aan de patient te vragen om in het dossier te kijken dus je weet niet zeker of zij het dossier is ingeweest of niet. Verder zou ik dit terugkoppelen naar de huisarts mocht het niet prettig voelen binnen de praktijk.
Bedankt voor jullie reacties! Inderdaad voor m’n jongste bel ik voortaan gelijk de ka maar mijn oudste is verder gezond en geen patiënt bij de kinderarts. Maar ook zij mag nooit komen. Ook niet toen ze elke keer huilde van de pijn in de buik. Uiteindelijk tijdens de vakantie door een invaller doorgestuurd naar de ka waar uit onderzoek bleek dat ze parasieten had die de pijn veroorzaakten. En zo zijn er meer dingen. Maar de arts is wel een hele fijn arts en wanneer we weer thuis zijn ga ik met haar een afspraak maken voor een gesprek. Daarna kunnen we altijd nog overstappen.
Ik zou absoluut een (telefonisch) gesprek aangaan met de huisarts zelf en een klacht indienen over de assistente! Bij mijn 1e zwangerschap heb ik 5 dagen lang gebeld dat ik zoveel pijn had en bloedverlies, en zij bleven volhouden dat het van mijn blaasontsteking kwam (had ik nl. ook op dat moment). En toen kwam ik op de spoedeisende hulp > buitenbaarmoedelijke zwangerschap. Ook na de bbz veel ziek, ontzettend moe, laag ijzergehalte na het bloedprikken... Weer gebeld, maar moest volgens de assistente eerst maar meer appelstroop en spinazie gaan eten, en naar een psycholoog gaan. Heb een gesprek geeist met de huisarts, een klacht ingediend en nu staat er een soort blokkade in mijn dossier dat ik altijd mag komen.
Idd dit, en ik had al ruim een jaar de ha niet voor haar gebeld en ze is nog geen 2 dus geen patiënt die erg bekend is.
Klopt, zeg ook verder niet dat ze goed gehandeld heeft en vind het raar dat er zo ¨moeilijk wordt gedaan als ouders bellen om een afspraak te maken. Maar bedoelde meer dat ze wel in het dossier geweest kan zijn zonder de geboortedatum te hebben gevraagd.
Ik heb een soortgelijke ervaring met mijn vorige huisartspraktijk. Ik voelde me niet gehoord door mijn huisarts en ook de assistent leek hiervan op de hoogte, want ik kreeg vaak geen afspraak ("Ik zie niet de noodzaak van een afspraak, mevrouw"), of pas een week later. Ik ben uiteindelijk overgestapt naar de praktijk waar ook mijn man zit en dat was een verstandige beslissing. Als ik bel mag ik dezelfde dag of hooguit een dag later langskomen en ik ben inmiddels waanzinnig goed geholpen/doorgestuurd naar specialisten. Eindelijk, na jaren kwakkelen, heb ik nu een juiste diagnose en behandeling. Ik wou dat ik dat eerder gedaan had. Nu begrijp ik dat je tevreden bent met jouw huisarts, dus in die situatie zou ik nog wel proberen om het gesprek aan te gaan. Het is zo waanzinnig belangrijk om serieus genomen te worden als het je gezondheid of de gezondheid van je kind betreft... Ook door de assistent!
Ik weet niet wat ik zou doen als ik jou was, ik weet wel dat ze bij ons ze juist heel laagdrempelig laten komen als je voor een kind belt... Ik heb het nog niet zo heel vaak aan de hand gehad maar altijd was het: nou kom maar even langs, kunnen we voor de zekerheid even kijken. Kan me niet voorstellen dat ze anders hadden gehandeld als ik had beschreven wat jouw kind had.
Ugh, assistenten zijn soms echt raar. Ben blij dat ze hier in FR geen assistenten hebben die filteren. Ik heb bij mijn huisarts in NL ook wel eens geklaagd over een assistent. Dit werd toen serieus genomen. Ik zou een gesprek aanvragen. Beterschap voor je meiden!
Ik heb gehad dat mijn zoontje van 2 maanden koorts kreeg. Protocol is dan bellen en zelfde dag nog zien. De assistent vond echter dat het wel kon wachten en plande me een dag later in. Toen ik daar kwam vroeg de huisarts waarom ik nu pas kwam. Uitgelegd en hij heeft de assistente erop aangesproken. Hij was het er namelijk niet mee eens. Ik zou dus zeker met de huisarts in gesprek gaan!
Ik zou zeker bij de arts klagen over de assistente. Is toch overduidelijk dat zij gefaald heeft als de kinderarts zelfs tot opname besloot. Ze had zeker het dossier van je kind moeten checken. Als de klacht serieus genomen wordt, zou ik overwegen om te blijven vanwege de fijne arts en anders weggaan. Ik heb het idee dat je wat betreft assistentes vaak wel een ‘rotte appel’ ertussen hebt zitten. Bij mijn vorige huisarts hoopte ik ook altijd dat ik 1 van de 3 niet zou krijgen omdat je dan echt moest leuren om fatsoenlijk geholpen te worden en op redelijke termijn gezien te worden door de arts.
Kom er altijd wel door heen. Al is het maar bij de praktijkverpleegkundige. Niet leuk dit soort dingen.