Staking basisscholen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lies276

    lies276 Niet meer actief

    De dochter van de leerkracht van mijn zoon, is een vriendin van mijn oudste zoon.
    De leerkracht van mijn derde zoon is een " vriendin" van mij.
    Ik weet vrij precies hoeveel werk de vader 's avonds nog heeft (nagenoeg niks) en hoe lang de leerkrachten op school aanwezig zijn (tot 16.30 uur, want dan breng ik 1 van mijn zoons naar het werk en haal de schoonmaakster van onze school die bij ons in het dorp woont op en de school is dan al op slot).
    Ook mijn " vriendin" heeft 's avonds vrijwel niks te doen voor school.
    Alles gebeurt onder schooltijd ( als ouders de leerlingen begeleiden) en na schooltijd tot 16.30 uur.
    1 leerkracht is elke ochtend " al" om 7.30 uur op school.
    Hij vindt het fijn om dan zijn lessen voor te bereiden.

    Net zoals ik niet weet hoe het er bij jou op school aan toe gaat, weet ik dat bij ons op school wel.
    Hoe kan jij nou weten dat ik dat niet kan weten?!
     
    Syane vindt dit leuk.
  2. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    #2842 Uuz, 14 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2018
    Niks hopen, dat kan je toch uitzoeken? Werkdruk kan je meten, indelen, vergelijken, etcetera. Salarissen idem. Je kan eea opnieuw inschalen, bepaalde knelpunten opsporen en opruimen, zodat iedereen weet wat & waarom.
    In het bedrijfsleven gebeurt dat (voor zover ik weet) continu. De overheid loopt blijkbaar achter. Op die manier haal je tenminste belemmeringen weg voor mensen om dit vakgebied te kiezen. Daarna kan je ook nog inventariseren wat die mensen zelf graag zouden veranderen, daar kan je ook altijd een hoop uithalen.
     
  3. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Van mij mogen de onderwijzers flink bijgespijkerd worden op allerlei gebieden, en dan zou die horizontale groei ook beloond moeten worden. En veel meer ondersteunende functies erbij, zoals in het bedrijfsleven.
     
  4. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat het eerst goed onderzocht wordt, voordat er zomaar een zak geld naar het onderwijs wordt geschoven.
    Het lijkt me een goed plan om dan ook maar eens goed te onderzoeken of het onderwijs, zoals het nu is ingericht uberhaupt van deze tijd is en wat nu precies maakt dat het onderwijs onaantrekkelijk is geworden voor nieuwe aanwas.
    Wat dat betreft ziet het bedrijfsleven er ook heel anders uit.

    Nu is het de omgekeerde wereld: er moet geld komen voor iets wat helemaal niet bewezen effectief gaat zijn.
     
  5. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ja tuurlijk. Maar Den Haag gaat niet zomaar geld schuiven, daar doen echt wel mensen onderzoek. Blijkbaar een beetje laat en een beetje langzaam, vandaar die stakingen.

    Gek genoeg lijken zowel sommige ambtenaren als onderwijzers te denken dat het allemaal hemels geregeld is in het bedrijfsleven, dat is ook niet zo maar daar zijn doorgaans wel alle argumenten uitgezocht en op tafel..
     
  6. Annie24

    Annie24 Fanatiek lid

    2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Ik heb gezocht in de cao, maar ik kom er niet uit...

    Een standaard leraar die 5 dagen werkt (36 of 40 uur is dat denk ik?) Hoeveel verdiend die dan? Ik hoor wel dat de salarissen omhoog moeten, maar lees eigenlijk nergens voorbeelden.

    Iemand enig idee wanneer zuid holland gaat staken? Kan ik mijn baas weer blij maken:)
     
  7. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nee hoor, dat hoeft helemaal niet.

    Alleen de gedachte dat je eenmaal na pabo maar tot je pensioen voor de klas moet staan moet om.

    Jonge mensen zijn nu veel meer gericht op het opbouwen van skills en verbreden van hun loopbaan. Na bijv 10 jaar onderwijs ontwikkelt men zoveel kwaliteiten: organisatieskills, coaching, opvoedingproblematiek en vast nog veel meer die ik niet zo zie.
    Hiermee kun je jezelf op andere vlakken dan verder ontwikkelen. Binnen, maar ook buiten onderwijs.

    Als po de lerarenfunctie als een doorgroeifunctie neerzet en de ontwikkeling van capaciteiten ondersteunt als onderdeel van de loopbaan van de leerkracht, zou het beroep al een stuk aantrekkelijker zijn.

    Want het wordt echt steeds lastiger om jongeren te vinden vanuit de gedachte:
    'Vindt jij het leuk om met kinderen te werken? En wil je van je 22ste tot je 67ste voor de klas staan? Kom dan naar de pabo!'

    (Uit bovenstaande onderzoeken begrijp ik dat mannelijke scholieren bij de eerste zin al afhaken, terwijl het voor de meiden vaak de bepalende factor is voor hun keuze. Jongens willen kinderen concreet iets leren en zijn vakinhoudelijk gericht. Huidige pabo blijkt veel meer gericht te zijn op de 'het is een leuke opleiding en ik vind kinderen leuk' instelling van de meiden.
    Dat is een tweede punt wat ik als beroepsgroep zou aanpakken als ik de jongens wil aanspreken.
     
    merah, Uuz en lies276 vinden dit leuk.
  8. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Precies wat ik ook tegen mijn zoon heb gezegd die overwoog om de pabo te gaan doen: zie jij jezelf tot aan je pensioen voor de klas te staan? Het lijkt nu misschien helemaal te gek, maar heb je dat gevoel over 10 jaar nog?!
     
  9. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Er is al geld toegezegd. Zonder dat men weet of dit gaat helpen om de problemen op te lossen.
    Het onderwijs schreeuwt dat er nog meer geld moet komen.
    Zonder dat men weet of dit de problemen op gaat lossen.
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-verdien-ik-als-leraar-in-het-basisonderwijs

    De meester van mijn dochter staakt alleen voor een lagere werkdruk, het salaris vindt hij prima.

    Ja, ik ben ook benieuwd wanneer ze ze gaan staken in Gelderland/regio midden.
     
  11. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    En ook hier wordt weer genoemd dat er teveel leraren in de La schaal zitten:
    Meer doorgroeimogelijkheden leraren
    De overheid heeft met de werkgevers afgesproken dat er meer leraren zullen doorgroeien naar een hogere schaal. In het primair onderwijs zit op dit moment 73,6% van de leraren in schaal LA. 26% zit in LB en 0,3% in LC. De overheid heeft met de werkgevers afgesproken dat de verdeling 58%, 40% en 2% wordt.

    Hoezo geen doorgroeimogelijkheden of mogelijkheden om meer salaris te gaan verdienen?
     
  12. Jessie80

    Jessie80 VIP lid

    3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ja, klopt heel veel voorbeelden... maar die zijn niet allemaal gelijk. En niet allemaal uitvoerbaar met 500 miljoen. Het lijkt veel geld maar uiteindelijk is het qua handjes dus idd maar 1 misschien 2 FTE per school. Daarvan ga je dus niet de klassen zoveel kleiner kunnen maken.

    En hier op het forum werd zelf gezegd... wat heb ik nou aan 0,4 FTE. En daar is precies waar ik zo boos om kan worden. Ga wat doen met die zal geld ipv moeten dat het niet genoeg is!
     
  13. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    Een vriendin van mij is lerares en die vind de stakingen echt grote onzin.
    Ze zegt dat als leraren zogenaamd veel thuis moeten doen en over moeten werken dat ze gewoon niet goed kunnen plannen.
    Zij begint om 8 uur en is om 16:30 gewoon vrij en heeft dan de dingen gedaan die ze moet doen.
    Ook het loon vind ze meer als genoeg.
    Wij hebben de lonen eens naast elkaar gelegd.
    We werken beiden 24 uur
    Ik in de zorg en zij in het onderwijs.
    Ik verdien netto zo'n 600 euro minder.
     
    bosi333 en lies276 vinden dit leuk.
  14. lies276

    lies276 Niet meer actief

    De salarissen in het bedrijfsleven zijn vaak hoger dan in het onderwijs.
    Maar daar staan ook hele andere voorwaarden tegenover.
    Het salaris van een HBO verpleegkundige ligt een behoorlijk stukje lager dan het salaris van een leerkracht.
    Maar de werkdruk in de zorg is dan natuurlijk ook stukken lager en de werktijden stukken gunstiger ( sorry, even sarcastisch).
     
  15. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Dat meen je?! Dat wist ik niet.
     
  16. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Omscholen??
    Er zijn nog wat mensen nodig.
     
    merah, Syane en Whysteria vinden dit leuk.
  17. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ik denk, let op ik denk, dat Gelderland en Overijssel na NB en Limburg komen. Het zal dan ergens halvewege/eind mei zijn. Daarna komen Zeeland en Zuid Holland in juni, want ze zullen de reeks in Den Haag willen afsluiten en dan is Zuid Holland logisch als laatste provintie.
     
  18. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Mee eens! Het is zwaar, maar ik weet zeker dat er echt veel zwaardere beroepen zijn.
     
  19. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Even over werktijden/plannen/werkdruk...

    Ik ben ‘smorgens om 7.45 uur op school en ga meestal pas na 17.00 uur naar huis. Kinderen zijn dan vanaf 15.15 vrij. Op woensdag zijn de kinderen om 12.00 uur vrij, ik ga vaak tot 15.00 uur door.

    Het ligt ook aan het rooster van de kinderen. Als je elke dag tot 14.00 uur met de kinderen bent, snap ik dat je eerder klaar bent dan iemand die nog tot 15.15 de kinderen heeft.

    Plannen: ik heb eens geteld... vorige week bv: 2,5 uur extra werk na schooltijd aan 1 zorgleerling. Gesprekken, administratie, ouders proberen te bereiken, observaties voor- en nabespreken, enz. Deze week zit ik nu al aan een uur werk aan alleen deze leerling. Het overige werk schuift dan allemaal op. Een gevolg van passend onderwijs. Laat naar huis gaan heeft zeker niet altijd met het gebrek aan planning te maken.

    Bijscholing: zeker doen! Bij ons in de onderbouw hebben we dit jaar heel veel bijscholing. Nieuw observatiesysteem, ontwikkelingsgericht werken en ik doe een 1-jarige opleiding specialist jonge kind. Die cursusmomenten zijn allemaal na schooltijd, op verschillende dagen. Weer het gewone werk dat opschuift... weer een reden om op andere dagen later naar huis te gaan. Is niet erg, maar heeft dus niet met plannen te maken.

    Ja, als je onder schooltijd veel kan doen scheelt dat natuurlijk enorm! Maar op de meeste scholen word niet zo gewerkt. Onder schooltijd ben je doorgaans zelf met je kinderen. Je eigen werk doe je als ze weg zijn
     

Deel Deze Pagina