‘Voorlopende / snellere' kinderen (deel 2)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Deliana, 14 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    inspectie rapport is vernietigend over toptalent onderwijs. Geen verrassingen voor ons toch? genoeg onderzoek geweest over de kwestie in de afgelopen jaren. geld opzij gezet door de overheid, maar toch heb je onvoldoende onderwijzers die bijvrbeeld een HBkind kunnen herkennen achter haar/zijn gemiddelde prestaties/scores. Omdat de lessen en de inhoud, dus hoe die bedacht zijn en voor wie die bedacht zijn, op zo een infantiele cognitieve niveau zijn en bijna altijd, zelfs de verrijking voor HB-leerling, praktisch van vorm is, dus heel weinig gericht op de theoretisch denkenden; is zoiets gewoon onmogelijk. Je hebt trouwens je turbo motor helemaal niet nodig op school om uitstekende cijfers te kunnen halen en op te vallen als zeer intelligent/hb?, als je alleen naar de juf luistert. want alles wordt uitgelegd tot aan de kleinste details. Grote denkstappen hoef je niet te nemen,. sterker nog, dat is niet eens toegestaan. cognitieve sprongen worden tegen gehouden door het kind met LEERgeweld aan een leerlijn vast te binden. dat is hoe ik het ervaar, als moeder van een kind op zijn 5de jaar P. onderwijs.
    https://www.universiteitleiden.nl/nieuws/2018/04/waarom-is-er-zo-weinig-animo-voor-zeer-makkelijk-lerenden
     
  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Vandaag hebben we een gesprek gehad op school met de juf, ib-ers en een externe orthopedagoog.
    Deze orthopedagoog gaat eind mei en begin juni zowel een IQ test, als een test om de sociaal emotionele ontwikkeling te beoordelen afnemen en aan de hand daarvan gaan we verder kijken.
    Voorlopig denkt men aan onderpresteren icm een fixed mindset, maar daarnaast legt ze de lat erg hoog (te hoog) voor zichzelf en is ze enorm prestatiegericht.
    Voor dit schooljaar helaas te laat, maar hopelijk kunnen ze wel een goede start maken in groep 4.
     
  3. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Hier erg positief nieuws gehad, Q mag na de meivakantie starten op de Leonardo afdeling van een andere school. Nu nog kijken hoe we het vervoer geregeld krijgen, de school is 18 km verder. Gelukkig wil de huidige school nog steeds meewerken om te proberen dat de gemeente iets kan betekenen in het vervoer. Met verschillende juffen van de huidige school ben ik alles behalve blij, maar de IBer is echt super!
     
  4. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Wat fijn. Als de school aangeeft dat zij geen passend onderwijs kunnen verzorgen en naar de leonardo doorverwijzen dan moet de gemeente wel tegemoetkomen in het vervoer. Laat je niet afschepen.
     
  5. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Ik heb al best veel uitgezocht, ook jurisprudentie gelezen en navraag gedaan bij een vriendin die jurist is. Helaas zit het toch iets ingewikkelder in elkaar. De reden daarvoor is dat voltijd onderwijs aan hoogbegaafde kinderen niet in de wet voor komt, niet bij passend onderwijs en niet bij leerlingenvervoer. Per gemeente moet gekeken worden hoe ze hier mee om gaan. Er zijn gemeenten die hier erg star in zijn en gemeenten die wel meedenkend zijn. Helaas wonen wij in een gemeente van het eerste type...
    Maar goed, we zorgen gewoon dat het geregeld gaat worden. Het zal ons wel veel geld gaan kosten, maar dat moeten we dan maar op de koop toe nemen.
     
  6. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Volgens mij gaat het er om dat je moet kunnen aantonen dat het het dichtstbijzijnde passende onderwijs is. Dat scholen dichterbij dus niet passend zijn. En dat is lastig.
     
  7. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Toen ik het voor de eerste keer aanvroeg voor de vorige hb school had ik het geluk dat het jaar daarvoor een ouder een rechtszaak had gewonnen betreft dit onderwerp tegen onze gemeente. Blijkbaar waren ze eerder ook van de eerste categorie ;)
     
  8. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Je moet inderdaad aan kunnen tonen dat er dichterbij geen passend onderwijs is voor je kind. Daarnaast valt ( vermoed ik) hoog begaafd zijn niet onder een geldende diagnose voor het toekennen van speciaal vervoer. Je kunt het aanvragen maar hou met een afwijzing rekening, dan kun je in beroep gaan en zullen ze je kind gaan keuren om vast te stellen of ze in staat is zelfstandig naar school te reizen. Voor dit alles zal ( en dat vermoed ik weer) je zwart op wit nodig hebben dat je kind hoog begaafd is , dit de enige school is die het passende onderwijs kan geven, de huidige school handels onbekwaam is een ze niet zelfstandig kan reizen. En het leuke van dit alles is, dat mag je elk jaar weer opnieuw doen/aanvragen. ( Ik mag in mei weer aanvragen voor mijn zoon)
     
  9. maliro

    maliro Niet meer actief

    Volgende week krijg ik het complete rapport van mijn dochter. De psych meldde wel dat er geen scores boven 120/130 zijn gevonden. Ze is dus zowiezo niet hb. Maar afgaande op deze informatie verwacht ik wel dat haar iq bovengemiddeld is.
    Ik ben erg benieuwd naar het psychologisch rapport en naar de exacte bevindingen.
     
  10. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    @pluk er is idd sprake van hb. Maandag krijgen we, naast het rapport van de psycholoog, IQ test en het toelatingsrapport van het hb onderwijs, een verslag van een externe partij die met Q op de huidige school heeft gewerkt. De IBer zei dat er sowieso in dat rapport staat dag ze gebaad is aan onderwijs met Peers. Dat kunnen ze op de huidige school niet bieden. Een andere hb school die precies even ver is heeft al een uitgebreide mail gestuur waarin omschreven is waarom daar geen plaats is. Aan al deze voorwaarden zijn dus al voldaan. Ook heb ik ruim van te voren contact gezocht met de ambtenaar die over leerlingenvervoer gaat. Zij zegt gewoon dat het zeker niet mogelijk is. Daarna heb ik nog contact gehad met de leerplichtambtenaar maar hij reageert niet op alle vragen. Dus tja, wat moet je dan nog he...

    @maliro hopelijk krijg je een duidelijk rapport. Weet je al wanneer je dit krijgt?
     
  11. maliro

    maliro Niet meer actief

    Wat fijn dat ze daar mag beginnen. Hopelijk sluit het helemaal goed aan bij haar. Toch weer een spannende periode denk ik
     
  12. maliro

    maliro Niet meer actief

    @maliro hopelijk krijg je een duidelijk rapport. Weet je al wanneer je dit krijgt?[/QUOTE]

    Ergens begin komende week. Exacte datum weet ik niet.
     
  13. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Zorg bij elk gesprek dat je al je rapporten/ brieven etc bij je hebt. Ze kopiëren hier altijd alles en een jaar later zijn ze het weer kwijt. Zou het vervoer gewoon gaan aanvragen, als het goedgekeurd wordt is het fijn, maar met een afkeuring kun je in ieder geval beroep aantekenen. Voor hun is het natuurlijk fijner dat je je laat afschrikken door de woorden dat het sowieso al niet wordt toegekend, scheelt hun natuurlijk heel veel werk.
     
    debq vindt dit leuk.
  14. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    Hier idem, mijn zoontje is een maandje ouder dan jouw meid. Heb het wel op school aangekaart maar er wordt verder niks mee gedaan ook al leest hij inmiddels e3/m4. Zijn juf zei "Tja sommige kindjes kunnen al wat lezen, er zijn er wel meer die letters kennen. Hier liggen werkjes waar hij woordjes als vos, maan, kaas kan leggen". Daar kon ik het mee doen. Dit soort woordjes legde hij al toen hij 3 was maar ik heb het voor nu laten rusten. Thuis lezen we vrolijk verder.. Hij ligt ook op andere vlakken voor en begon een paar weken terug heel ander gedrag te vertonen. Opnieuw een gesprek gehad en daarin gaf de juf aan hem mee door te nemen naar groep 2 na de zomervakantie. Zijn juf denkt heel erg in hokjes en houdt vast aan bepaalde routines is me duidelijk geworden en constateert wel dingen maar kan de vertaalslag niet maken naar een passende "oplossing". Ik hou gewoon een vinger aan de pols, voor nu is mijn zoontje weer wat vrolijker omdat hij echt werkjes mee mag doen. Nog altijd super saai volgens hem (vb: boekje met cijfers 1 t/m 10, hij moet op elke bladzijde een boom tekenen met hetzelfde aantal appels erin als het cijfer ernaast aangeeft). Ik zie het een beetje als bezigheidstherapie, al kan het leer element hierin zijn dat hij moet doorzetten en iets echt moet afmaken ook al vindt hij het geen leuke opdracht. Nog 2 maandjes lekker spelen met andere kindjes en dan is het zomervakantie.. Na de zomervakantie kijken we wel weer verder. Voor mij is het belangrijkste dat mijn zoontje lekker in zijn vel zit.
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat is dus niet zo makkelijk. scholen doen het op deze manier helaas omdat ze de spullen die er nodig zijn niet uit de kast willen/kunnen halen als het om 1 kindje gaat. zo stom. mijn zoontje zit nu na 2x versnellen op gr6, krijgt de verrijking op niveau van andere kinderen die aan de top van zijn klas zitten + wat extra werkjes uit bovenbouw. maar het blijft steeds van ' ook de saaie werkjes moeten worden gedaan' alsof de uitdaging steeds daar in ligt voor mijn zoon. leren stom en saai werkjes maken ook als je de inhoud weet en je laat zien bij citos en andere toetsjes dat je het weet. Zo gaat hij natuurlijk niet zo graag naar school. want school is de plek waar je de dingen die je al weet opnieuw moet leren maken op de wijze die bedoeld is voor de gemiddelde leerling, bedoeld om gemiddelde leerling te leren leren. en de juffen denken dat iedereen moet oefenen met, bijvrbeeld in de columns op schrijven hoeveel 1000 den hoeveel 100den hoeveel tienen zijn in 3280, en dat 100 maal per week moeten doen 'leren leren' is, aangeboden door de school met zo een 3 jaar vertraging.
     
  16. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    School is ook niet bijzonder leuk :) Als het goed is, zorgt de juf voor een gelijkmatige ontwikkkeling zodat er later geen leerproblemen ontstaan. De hersenen ontwikkelen namelijk niet gelijkmatig.

    Dl kent alle letters en kan al een beetje lezen en schrijven, daar doen ze wat mee op school maar ze richten zich vooral op de dingen die ze niet zo snel uit zichzelf oppikt. En daar zie ik zeker het nut van in.
     
  17. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Ben blij dat ze op de school van mijn dochter bezig zijn hier verandering in te brengen. Wanneer uit toetsen blijkt (en ze toetsen regelmatig door) dat een kind een bepaalde leerstof onder de knie heeft mag dit kind door met daar waar hij/zij is . Dit gebeurt toch regelmatig met zijn tweeën (of meer) , ze zitten dan bij elkaar met koptelefoon op in de klas of ze kunnen met een stagiaire mee op een aparte plek zitten om verder te werken. Dat gebeurt dus dit jaar voor het eerst bij mijn dochter en we hebben echt een ander kind terug (tuurlijk heeft ze nog steeds haar buien maar ze gaat voor het eerst sinds groep 1 met plezier naar school).
     
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Wat goed zeg! ze hebben dus voor jouw dochter een werk maatje gevonden. Bij ons lukt dat niet. zoontje kreeg dus met rekenen dat. hij doet in die tijd bovenbouw boekjes. maar hij is alleen.
     
  19. MoederK

    MoederK Fanatiek lid

    19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Inmiddels een gesprekje met de juf gehad. Niet perse hiervoor maar gewoon ook algemeen hoe het gaat in de klas.

    Blijkbaar was ze de eerste 3 dagen heel spontaan en kletsend in de klas en nu is ze wat stilletjes en terug getrokken en loopt ze vaak wat onzeker rond als ze zelf een werkje mag pakken.

    Dus ze durft zich helaas nog niet te laten zien in de klas.
    Ze zal zich dus eerst op haar gemak moeten voelen en dan zullen ze eerder zien wat ze al kan want nu zien ze daar dus weinig van terug.

    Wat ook niet erg is, plezier in school staat voorop dus hoop dat ze zich snel prettig gaat voelen daar.
     
  20. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    Dat is het hem nu net.. het zou fijn zijn als school het hier ook zo zou oppikken als bij jouw dochter. Ik heb zelf al dingen aangehaald en er wordt gewoon niks mee gedaan. Ik krijg constant te horen dat hij dat nog allemaal niet hoeft. Zoontje wil thuis vanalles (sommetjes bv want, in zijn woorden, "dan kan ik het alvast voor als ik het op school moet doen"). Ik wijt het er ook aan dat de juf het niet overziet hoor.. er is bijvoorbeeld geen klassen assistent of iets dergelijks. Ze heeft mij letterlijk gezegd dat ze soms moet denken "okay X en Y zijn 3e kinderen thuis dus die redden zich wel als ik hen in de poppenhoek zet" zodat ze haar handen vrij heeft om met andere kids bezig te zijn... :cool: Mijn zoontje is heel gevoelig en komt geregeld thuis met verhalen dat de juf altijd boos praat tegen dat en dat kindje en doet dan een imitatie, soms gevolgd door de vraag waarom ik denk dat ze zo doet...
    Adem in adem uit, het loopt hopelijk allemaal wel los. Ik laat mijn zoontje in ieder geval nieuwe dingen proberen (op sportief gebied etc) zodat hij uitgedaagd wordt op een heel andere manier dan je op school kan verwachten. Zolang hij goed in zijn vel zit ben ik een tevreden mama.
     

Deel Deze Pagina