Ik zou haar zelf laten kiezen. Dl (4,5) wilde toen ze naar klas 1 al perse allemaal neutrale dingen, die is zich erg bewust van alles. Alleen waterspeelgoed en knuffelbeesten ontsnappen eraan. (En laten nu net de 6-jarigen uit haar combi-klas ook dol zijn op kinderachtige knuffelbeesten ) Bikini zou ik ook aan haar voorleggen, gewoon neutraal vragen of ze dat leuk vind. Bij onze zwemles zitten ook wel meiden alleen nog in een zwembroek, maar die zijn zwaar in de minderheid dus op een gegeven moment ga je toch die kant op.
Dit is het ook, en het zal de rest van haar schoolcariere dan zo blijven dat ze bijna altijd de jongste zal zijn. En dat confronteert mij, omdat ik (en school) die keuze nu voor haar maken en ze dat niet zelf kan inzien. In groep 3/4/5 zal ze een stuk minder 'kind' zijn dan tussen de kleuters nu (al was ze na een half jaar groep 1 al wel echt helemaal 'klaar' met kleuteren, zit haar tijd met moeite uit). En nu gaat het nog over broodtrommels/tassen maar later als de rest van de klas zich bijv al met zoenen bezig houdt, dan zal ze ook sterk in haar schoenen moeten staan om haar eigen keuzes te maken. Dus kan ze misschien maar beter oefenen nu met Minnie mouse
Ten eerste is Minne Mouse voor alle leeftijden, de bff van mijn dochter (bijna 9) is er nog steeds (ook al vanaf kleuter zijnde) groot fan van. Als ze al een keer uitgenodigd is voor een feestje door oudere kinderen, terwijl zij een stuk jonger is, dan mag je er toch op een redelijke wijze vanuit gaan dat ze zich wel zal gaan redden in de groep.
Ik zou me er allemaal niet druk om maken en je kind lekker laten kiezen waar het blij van wordt. Eenheidsworst genoeg op deze planeet.
Volgens mij wisselt het een beetje per school wat gebruikelijk is. Bij mijn dochter in groep 3 staat de eettafel helemaal vol met bakjes met prinsessen, frozen, paw patrol en superhelden. Ook printjes op kleding worden daar uitgebreid bewonderd. Mijn dochter ging ook op haar vijfde naar groep 3. Ik merk dat ik dat ook nog steeds af en toe spannend vind. Zij zelf echter niet. Ze gaat als een tierelier. Past prima tussen de andere kinderen en komt ook cognitief heel goed mee. Moraal van het verhaal: relax. Ontspan. Jullie hebben deze keuze niet voor niks gemaakt. Het komt echt goed. In de praktische voorbeelden die je noemt (bakjes, badkleding), zou ik vooralsnog geen initiatief nemen om iets te veranderen. Als je dochter iets anders wil, hoor je dat heus snel genoeg.
Mijn dochter heeft voor haar negende verjaardag een handdoek gehad van Paw Patrol. Ze is er dolgelukkig mee! Afgelopen week zei ze dat ze die handdoek graag mee naar het zwembad wil nemen. Bij het overblijven gaat af en toe haar broodtrommel en drinkbeker van Frozen mee. Niet omdat ze die nog geweldig vindt, maar omdat ze nog goed zijn. Zelf vindt ze dat niet vervelend, volgens mij. Ze wordt er in ieder geval niet mee gepest. Haar Frozen rugzak is inmiddels wel vervangen door een stoere meidentas. Ik herinner me ineens weer dat ze opeens haar K3 rugzak andersom ging dragen (in groep 3, volgens mij). Toen ik vroeg waarom ze dat deed, zei ze dat ze zich schaamde voor haar tas. Die is toen ook vervangen. Wat iemand hiervoor al typte: wat wil je jouw dochter meegeven? Mag ze zichzelf zijn of wil je dat ze zich aanpast aan anderen? Kinderen zijn nog zo puur ; ik zou gewoon lekker met jouw dochter meegaan. Voor je het weet, zijn ze groot.
Dochter had een nijntje tas, voor dr 6e verjaardag een andere gekregen, 1 die volgens ons beter bij dr paste (ze wilde ook een nieuwe) maar loopt nu toch telkens weer met nijntje
Bij ons op school ook gr3-4-5 in een klas en dat gaat prima. En je ziet idd allerlei broodtrommels voorbij komen van Disney, paarden, K3, gewone effen. Dochter heeft nog een oude van LEGO friends en als ze de andere twee niet inlevert dan krijgt ze die gewoon mee, ze is een bovenbouwer in gr6-7-8. Haar keuze, maar geplaagd wordt ze er niet mee. Bovendien zou het haar ook totaal niet kunnen schelen. Zoon heeft nog steeds soms weleens een Cars broodtrommel als hij de giraf en de dino broodtrommel vergeet, maar ook daar geen commentaar op, want hij zou het zich wel aan trekken itt zus. Hier zitten wel meer 5 jarigen in gr3, ik vind het altijd grappig om te zien hoe ze na de herfstvakantie ineens groot en echt kleuteraf zijn. De eerste weken zijn het nog echt kindjes en ineens zijn ze dan groot/groter. Komt wel goed hoor deze combi, de oudste helpen de kleintjes en de kleintjes zijn niet onder de indruk van grote groep 5-ers. Zoonlief was net 6 en met stip de allerkleinste en jongste van die klas.
Misschien niet het antwoord waar je op hoopt, maar ik ben zelf geen voorstander van versnellen, precies hierom. Ik zat zelf toevallig ook als vijf-jarige in groep 3/4/5 op een Montessori school en moest op mijn tenen lopen om sociaal emotioneel bij te blijven.
Onze dochter is net 5 geworden en gaat na de zomer ook versneld naar groep 3, maar het zal haar echt aan haar r**t roesten als klasgenootjes haar Frozen-trommel niet mooi vinden! Het is háár trommel. Kortom, kijk een beetje naar je kind. Is ze gevoelig voor pesten if staat ze haar mannetje. Maar zelfs als... dan kun je tzt altijd toch nog voor iets anders gaan?! En wat betreft de bikini: ik vind het zelf echt compleet onnozele dingen, zeker voor kleuters (je trekt ze toch ook geen hotpants aan?!), dus die krijgen ze bij mij uberhaupt niet. Maar een badpak van Frozen: no problem!
Je schrijft dat die andere klasgenoten ‘natuurlijk’ heel goed weten dat ze eigenlijk een klas lager hoort... Dat vraag ik me af. Onze middelste is na een paar maanden doorgestoomd naar groep 2. Dat is in de kring ook verteld en haar naambordje ging ook fysiek naar de groep 2 kinderen. De kinderen reageerden er eigenlijk niet op. Vinden het ook maar apart dat dat zo benoemend werd, want ‘natuurlijk’ hoorde fiene in groep 2. Dat was toch allang duidelijk (door de werkjes die ze maakte en de kindjes waar ze mee omging etc). De meeste vragen en kritische blikken heb ik gekregen van de ouders van die kinderen: ‘hoezo al groep 2? Ze is toch pas 4???!’.
Sluit ik me volledig bij aan. Ik wist geeneens dat een Gr 3/4/5 bestond. Ik vind combiklassen al helemaal niks maar deze setting zou voor mij een reden zijn om van school te wisselen.
Ik ben hier werkelijk allergisch voor.. wat een ander denkt en wat wel en niet sociaal wenselijk gedrag is. Ik leer mijn kinderen vooral te kiezen wat ze zelf mooi vinden, niet wat een ander vindt. Angst on gepest te worden vind ik zo erg. Ik leer ze liever zich weerbaar op te stellen. En ja ik weet wat het is om gepest te worden. Godzijdank had ik een moeder die me leerde voor mezelf op te komen en vooral te kiezen wat ik zelf wilde. En dat resoluteerde regelmatig in outfits waar ik eerst om werd gepest maar waar later de hele school mee liep. Losers.
Zo mee eens. Door je aan te passen uit angst voor pesters leer je je kind dat de pester gelijk heeft. En dat het je eigen schuld is wanneer je gepest wordt om iets wat afwijkt van de standaard. Door jezelf te durven zijn straal je eigenheid en zelfvertrouwen uit, waardoor pesters juist minder kans krijgen. En ja.. ook ik weet uit ervaring wat pesten is. En buitensluiten ook. Erbij horen dwing je niet af door je anders voor te doen als jezelf. Maar juist door jezelf te zijn.
Ik ben juf van groep 3. De tekenfilm bakjes zijn in mijn klas altijd vollop aanwezig! Zeker de helft van de klas. Aantal kinderen met ook tekenfilm tas (laat zeggen 1/3 van de klas). Het is eerder zo dat een mooie Frozen tas, of coole Minions beker wordt bewonderd door anderen. "wow, die wil ik ook wel maar ik mag die niet" In groep 4 zijn er ook nog enkele tekenfilmtassen en tekenfilmbakjes, ik heb nog nooit meegemaakt dat kinderen daar moeilijk over doen tegen elkaar. Het is zelfs zo dat kinderen vaak een bakje bij zich hebben van hun broer of zus (dus een jongen met een frozenbakje of meisje met Cars beker). Ik denk dat over het algemeen ouders daar moeilijker in zijn dan de kinderen zelf... Natuurlijk kunnen sommige kinderen elkaar wel eens ergens mee plagen of voor de gek houden. Maar dat ligt echt niet alleen aan de spullen die ze bij zich hebben, dat kan gaan over elk willekeurig onderwerp. (Wat ze zeggen in de klas, wel/niet hard kunnen rennen, "verliefd" zijn etc.)
Hier Jenaplan en groep 3, 4 en 5 en allerlei soorten broodbakjes, neutraal, met disneyfiguren enz. Mijn zoon zit in groep 5 en hij heeft ook nog een Cars broodbakje, nog uit groep 1. Hij krijgt er nooit commentaar op. Niet dat Cars hem nog interesseert hoor, maar het zal hem gewoon een zorg zijn wat er tegenwoordig nog op zijn broodbakje staat. En bij mijn dochter in de bovenbouw zitten ook nog een paar kinderen met bakjes van de Minions, Minnie Mouse enz. Een meisje is gek op frozen. Ik zou het lekker zo laten, je kunt er altijd nog wat mee doen als ze zich niet prettig meer voelt bij al die printjes/figuren. Er zijn toch ook kinderen die met 4 jaar op zwemles zitten. Sowieso zag ik daar vanalles, bikini’s, zwempakken en soms alleen een broekje.