Ik ga deze zomer op vakantie naar Frankrijk. Met de auto. Waar we precies langs rijden, weten we nog niet. Maar ik ben dus al wel een beetje aan het kijken hoe dat per land zit met de regelgeving wat betreft dashcams. Want, zoals je vast niet ziet aankomen, rij ik dus rond met een dashcam. Zelf heb ik überhaupt pas een jaar een rijbewijs en ben dus ook nog niet echt buiten Nederland geweest met de dashcam. Nu lees ik her en der (o.a. de website van de ANWB) dat het gebruik van een dashcam sowieso in Luxemburg verboden is. En eerder vandaag kwam ik ook iets tegen over Duitsland. En Oostenrijk en Portugal ook, maar daar kom ik sowieso niet door. Mijn vraag is dus ook eigenlijk, wat weten jullie hier nu van qua regelgeving. Hoe groot is het risico op gedoe als ik wel door betreffende landen rij terwijl mijn dashcam aangesloten in de auto hangt? Of kan ik hem er toch beter af klikken dan? Misschien ook handig om te weten, ik heb mijn dashcam er eigenlijk vooral hangen voor mezelf. Mocht ik in een ongeluk belanden, dat ik dan ook beelden heb die mijn verhaal kunnen bevestigen. Of als er een rare situatie voordoet die wel goed gaat (een auto die er ineens voor vliegt bijvoorbeeld), ik dan nog eens terug kan kijken in hoeverre de fout bij mij ligt. Of ik dus eerder op de rem had gekund bijvoorbeeld. Situaties om van te leren dus. En ik heb hem dus niet echt erin hangen om maar leuke filmpjes op youtube te kunnen plaatsen ofzo.
Als het niet mag zou ik hem eruit laten. Zou het niet riskeren om een boete te krijgen. Vaak zijn ze extra alert bij buitenlandse kentekens namelijk . Ik heb geen idee hoe hoog boetes zouden zijn.
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/andere-verkeersregels/dashcam-verboden Lijkt me toch vrij duidelijk?
Ach over een paar jaar zit er standaard in elke nieuwe auto een dashcam, in Rusland is het volgens mij nu al verplicht. Als je via België naar Frankrijk gaat is er niets aan de hand.
Ik weet nog niet precies hoe ik ga. Is afhankelijk van mijn ouders, want daar rijden we achteraan. Maar voor zover ik weet, gaan we wel via Luxemburg ook. En omdat we in het oosten van het land wonen, is de kans dat we via Duitsland gaan ook aanwezig, vandaar dat ik de regelgeving precies wilde weten. Die pagina had ik ook al gevonden. En Luxemburg is inderdaad vrij duidelijk. Maar Duitsland dus niet. En daarnaast probeer ik via dit topic ook het risico te peilen voor als ik de regels wil negeren. Want de beelden zijn hoe dan ook voor eigen gebruik. De meeste bekijk ik eigenlijk niet eens. Want ik snap ook dat ik ze niet moet gaan publiceren. Dan had ik net zo goed geen dashcam kunnen hebben. Want in mijn openingspost heb ik staan waarvoor ik hem eigenlijk vooral heb. Misschien zou ik alsnog niks kunnen met de beelden als bewijs bij een eventueel ongeluk. Maar daarnaast, mocht er een situatie zijn waar ik ineens plotseling op de rem moet, dan vind ik het erg fijn om de beelden terug te kijken zodat ik daar nog wat van kan leren. Of ik de situatie echt niet al eerder had kunnen zien aankomen bijvoorbeeld. Of dat wat ik dacht te zien, dus inderdaad de situatie was. Lijkt me toch dat ik daar alleen maar een betere bestuurder van kan worden. Ik kan hem er inderdaad af klikken ja. En de kans is ook wel aanwezig dat ik dat wel gewoon ga doen in die landen. Maar wellicht sta ik er ook niet eens bij stil dat ik hem eraf moet halen zodra ik bijvoorbeeld Luxemburg in rij.
Doe je dit ook als je fietst, loopt? Eerlijk gezegd vind ik het best een ‘raar’ verhaal. Ben je zo onzeker in de auto? Is het dan wel veilig om zo’n eind te gaan rijden. Geen aanval hoor maar dit zijn de vragen die het bij mij oproept.
Wij hebben er ook eentje in beide auto’s. Eentje is echt ingebouwd, de andere zit los er aangeklikt. Wij rijden veel en ver, al in aardig wat landen met dat ding gereden. Tja, als het verboden is kun je hem er toch afklikken?
Ik vind het best apart dat dit als 'raar' verhaal gezien wordt. Hoewel ik hem ergens ver weg wel snap, vind ik deze post wel best overtrokken. En om antwoord te geven op deze post; nee, ik ben niet onzeker achter het stuur. Ik ben eerder het type dat liever 5 te hard gaat dan 5 te langzaam. En ik vertrouw wel redelijk op mijn kunnen. Echter is het wel zo dat ook ik gewoon een mens ben. Een mens maakt fouten, en helaas ook achter het stuur. En in plaats van maar te gaan roeptoeteren als er iets mis gaat dat het hoe dan ook niet aan mij kan liggen, want ik rij zo perfect, lijkt het me veel beter om ook kritisch naar mijn eigen handelen te kijken. En dat werkt dan toch het best als je de situatie opnieuw kan bekijken zonder schrikreactie.
Dat vroeg ik mij eigenlijk net ook af bij het bijlezen van de reacties... Als je op jezelf vertrouwt heb je die toch niet nodig? Of ben je onzeker idd? Maar het argument 'alleen voor eigen gebruik' telt vast niet bij een controle. Dat kan iedereen wel roepen dan.
Wauw jongens, dit is wel heel zwart-wit zeg. Los van het feit dat mijn vraag hier verder totaal niet mee beantwoord wordt, zien jullie dus maar twee opties als bestuurder? Bestuurder A, die overtuigd is van zijn eigen kunnen, maar hier wel in doorslaat omdat hij/zij zo perfect rijdt? Of Bestuurder B, die zich er bewust van is ook fouten te kunnen maken, maar die gelijk als onzekere bestuurder wordt neergezet die beter niet zo’n afstand kan gaan rijden. Of die misschien wel helemaal niet achter het stuur moet? Er is ook een tussenweg hoor. Maar mochten jullie dus beweren dat ik een ontzettend onzekere bestuurder ben, haal dan ook de exacte punten aan waarin ik zo op jullie over kom.
Volgens mij schreef ik letterlijk op dat t geen aanval was maar dat t deze vragen bij mij opriep. Daarnaast stond ‘raar’ tussen aanhalingstekens, maar alsnog excuses als je je aangevallen voelt.
Volgens mij stellen we alleen vragen en zeggen we niet direct dat je onzeker bent. Je denkt nu zelf best zwart/wit vind ik. Als jij je er prettig bij voelt moet je het gewoon gebruiken. Ik kan me er alleen niet zoveel bij voorstellen voor mezelf. Ik zie dat je ook pas relatief kort je rijbewijs hebt. Scheelt misschien dat ik 'grootgebracht' ben in een tijd zonder mobieltjes en dashcams en al ruim 20 jaar mijn rijbewijs en rijervaring heb in Nl en buitenland.