Heb je eigenlijk voldoende informatie gekregen tijdens kies- en aanmeldingsproces? Ik lees eigenlijk alleen negatieve ervaringen met die school en je kind is niet eens gestart! Bij ons krijgen geïnteresseerde ouders een avondvullend kennismakingsprogramma met alle mogelijke info over de school: schoolbeleid, visie, onderwijsaanpak, werkgroepen, maar ook hoe ziet de rooster eruit per klas (ongeveer), de school-jaaragenda voor volgend jaar. En er staan juffen van alle klassen + per klas 2 ouders waar nieuwe ouders al hun vragen aan kunnen stellen. Na die avond weet je zowat hoeveel stukjes fruit gemiddeld meegegeven worden, laat staan wanneer activiteiten gepland staan. School moet toch een jaaragenda hebben? En een schoolreis is meestal aan het begin vh schooljaar bekend, niet 4 weken van te voren. Wij organiseren deze vanuit OR, ouders zouden flippen als we er zo laat mee aankwamen.
Veel is al genoemd. Ik vind ook dat 6 dagen tevoren in principe nog heel redelijk is. Je kind zit nog niet op school en ik kan me dus heel goed voorstellen dat ze in eerste instantie vergeten dat ze nog een ouder moeten informeren ergens over. Het is tenslotte een hele drukke tijd nu op scholen met rapporten, formaties etc. Dus een kind wat niet dagelijks gezien wordt (want niet op school) heeft niet de hoogste prioriteit nu. Verder is het vervelend dat het contact niet goed verloopt naar je zin. Maar dat zal nog wel vaker voorkomen op school. Mocht je nog een keer een gesprek hebben zou je het evt kunnen aangeven dat het eerdere gesprek je tegengevallen was. Ik denk dat het ook nog zou kunnen dat de ib-er ook nog niet goed wist wat de bedoeling van jouw kant was. Misschien hadden jullie beide verkeerde verwachtingen ervan. Ik ben geen ib-er of juf. Maar als er iemand zou komen bij mij met een verslag over prikkelverwerkingsproblemen van bijv een ergotherapeut of een andere zorgverlener, zou ik misschien ook aan bijv autisme kunnen denken. Dat icm met geen duidelijke hulpvraag/verzoek/motivatie van jou om te komen, snap ik dat ze wellicht die kant op denkt. Ik zou het er vooralsnog bij laten en je kind zo blanco mogelijk laten starten in eerste instantie. Juffen zien vaak vrij snel hoe een kind in elkaar steekt. Ik denk dat als het kind van tevoren al een 'stempel' heeft, het ook niet helemaal een eerlijke kans krijgt om zich te laten zien, omdat de juf dan vaak al bevooroordeeld is en niet objectief kijkt. Uitzonderingen zijn natuurlijk de kinderen met echt grotere problemen of bijzonderheden . Maak er een leermoment van voor jezelf en voor je kind. Omgaan met tegenslagen of teleurstellingen is ook iets wat men moet leren. En zeker in deze tijd.
Veel is ook al genoemd door mij en we komen op hetzelfde terug. Conclusie is dat de communicatie van de meeste scholen kort op termijn is en dat ik daar een te hoge verwachting van heb. Dat de ib-er niet tactisch is met haar informatie en ik het misschien verkeerd interpreteer wat ze zegt. We zullen het wel zien woensdag Voor nu wil ik het los laten. Bedankt voor de inzichten en meningen van iedereen. Ik laat het topic sluiten @Beheer