Hier kan het ook altijd dezelfde dag. Zelfs als je om 12 uur belt vaak nog. Maar er zitten hier 3 huisartsen dus dan heb je wel kans dat je niet je "eigen" huisarts hebt. Ik zie niet in waarom je niet even je klachten tegen de assistent zou kunnen vertellen. Dan kunnen ze toch vaak de ernst inschatten en de tijd en soms kan je er met een tip af, die je eerst even zou kunnen proberen.
Hier moeten we bellen voor 11.00 uur. Ze vraagt altijd naar klachten en meestal zeg ik ook gewoon waarvoor ik kom. Ze doen dat niet uit nieuwsgierigheid maar om te bekijken hoeveel tijd er ingepland moet worden. Lijkt me vrij logisch..
Ik vind het best acceptabel dat je voor bijvoorbeeld het aanstippen van een wratje 2 a 3 dagen moet wachten.
Ligt aan de klacht. Als ik bel voor oorpijn kunnen we vaak dezelfde dag nog, maar zaken die geen haast hebben binnen 3 dagen
Ik werk bij een huisarts en bij oms kun je eigenlijk altijd dezelfde dag terecht. Ik vraag ook wat de klacht is. Enerzijds om in te kunnen schatten hoeveel tijd het in gaat nemen. Soms hebben mensen 2 klachten en dan plan ik een dubbel consult. Anders ga je alleen maar uitlopen. Als iemand een spiraal wil laten plaatsen en ik vraag nergens naar en patient meldt het bv niet, en ik plan maar 1 consult van 10 minuten, loopt het meteen 20 minuten uit. Wij lopen hier zelden uit daardoor. En soms is een consult niet nodig, en kunnen we er door de telefoon wel uitkomen met de patient. Er wordt hier door patienten niet moeilijk gedaan dat ik het vraag. En als ze wel vragen waarom ik dat wil weten leg ik het uit.
Ik kan als ik voor 9 uur bel dezelfde dag vaak nog terecht en soms de volgende dag ( ligt aan de klacht) Ik snap wel dat de assistente vraagt naar de klachten. Zo kan de tijd beter ingeschat worden van het consult. Er zijn ook mensen die denken dat ze altijd wat hebben en bellen bij elke scheet die ze dwars zit. Hier kan dan ook op een correcte manier op ingespeeld worden
Hier kan het meestal op de dag zelf, assistente vraagt altijd naar de klachten. Assistente doet ook veel zelf, zoals urine checken, bloed prikken, uitstrijkje bevolkingsonderzoek etc. Dus voor bv een blaasontsteking hoef je niet naar de huisarts.
Ik denk dat er meer klachten zijn waarbij het niet kan. Aanstippen van wratjes enz gebeurd bij ons bij de assistente. Het gaat bij de huisarts toch voornamelijk om pijn ergens, uitslag of weet ik wat. Dan kun je geen dagen rond blijven lopen.
Ligt eraan met wat. Voor de kinderen mag ik altijd dezelfde dag komen eigenlijk. Ik zelf heb nooit van die spoed dingen dus zit er wel eens een dagje tussen. Vind ik dikke prima. Assistent vraagt wel idd het een en ander. Maar dat vind ik logisch.
Het lijkt wel of we dezelfde huisarts hebben ts. Ik had hier al eens een topic over geopend. Wij mochten ook nooit komen, werden altijd afgescheept met pijnstiller nemen, uitzieken enz. Meerdere keren met grote en vervelende gevolgen voor onze dochter. De laatste keer had mijn dochter van 1 hoge koorts, diarree en moest overgeven. Komen was niet nodig. De griep heerste en ze moest het maar uitzieken. Omdat ik dit antwoord al verwachte en het niet vertrouwde heb ik de kinderarts gebeld. Ze moest gelijk langs komen, is onderzocht en ze moest ook gelijk blijven. Ze bleek o.a bijna uitgedroogd. Toen ze na een aantal dagen weer thuis was heb ik de huisarts gebeld dat ik een gesprek wilde, tijdens dat gesprek verteld hoe ik me voelde en er over dacht. Ze ging de assistente er op aanspreken en bood excuses aan. De keer daarna dat ik belde mocht ik inderdaad dezelfde dag komen. Dat de assistente vraagt waarvoor je komt kan ik begrijpen maar vooral met kinderen neem je geen risico’s vind ik.
Als ik bel. Dan kan ik altijd gelijk dezelfde dag terecht. Ze vragen wel altijd naar de klachten/vragen. Soms zit er geen haast bij en moet je inderdaad een paar dagen wachten.
Als ik met iets dringends bel kan ik dezelfde dag nog terecht. Voor kinderen ook bijv nog om 17.15u of snel tussendoor. Als het kan wachten geef ik dat zelf aan en dan kan de afspraak gerust 2 a 3 dagen later zijn. Prima. Ik vertel uit mezelf al waar het voor is, vind dat ook heel logisch eigenlijk. Soms kan de assistente al wat tips geven tot de afspraak later die dag. Het is een praktijk van 2 huisartsen. Als je 's middags een afspraak hebt kun je standaard een half uur tot een uur wachten omdat het uitloopt. Da's wel irritant, maar daar staat dus tegenover dat je zelf soms ook tussendoor geholpen wordt.
Hier ook pas overgestapt en niet echt blij. Geen probleem ermee dat ze vragen waarvoor ik bel, dat deed de assistente van de vorige huisarts ook. Maar de laatste keer kreeg ik als reactie dat een afspraak niet nodig was! Dat ze in schat dat het wat langer kan duren en ik pas na 2 a 3 dagen terecht kan, prima. In dat geval was zelfs een telefonisch consult prima geweest. Maar de reactie, het is niet nodig viel bij mij nogal verkeerd. Bij vorige kon ik overigens ook niet dezelfde dag terecht, en ben overgestapt wegens verhuizing. Vorige keer was (behalve de kennismalingsafspraak waar ze anderhalf uur uit liep) de eerste keer. Dus ik geef het nog een keer en anders toch maar naar een ander hier in de buurt.
Vanuit assistente bekeken. Ik help wel eens uit aan de telefoon. Belde een meisje voor afspraak voor haar moeder. Als ik niet had uitgevraagd had ik afspraak gegeven voor 2-3 dagen later. Maar gelukkig vroeg ik wel uit en heb ik gelijk ambulance er heen gestuurd. Moeder had CVA! Niet iedereen is mondig genoeg om te vragen voor direct een afspraak!
De assistente vraagt altijd naar de klachten. Meestal geef ik dat gewoon aan zodat ze de tijd goed kan inschatten. Ik heb ook wel eens gezegd dat ik dat liever met de huisarts zelf wilde bespreken en dat was geen probleem. Als je voor 10 uur belt kun je meestal dezelfde dag terecht. Tenzij het iets is zoals wat weghalen, wratjes, spiraal plaatsen of verwijderen etc. Dan word een wat langer consult ingepland omdat mijn huisarts dat niet altijd snel snel tussendoor wil doen. Als er iets acuut is, dan kan er ook na 10 uur gebeld worden en kun je meteen terecht.
Bij pijn/uitslag of dergelijke kijk ik het zelf vaak ook een paar dagen aan, dan maakt 1 dag meer of minder niet uit. De meeste klachten gaan uit zichzelf over. Als de pijn dusdanig is dat ik vind dat ik niet kan wachten, dan maakt het niet uit wanneer op de dag ik bel, dan verwacht ik zo snel mogelijk terecht te kunnen. Ik ben laatst met de jongste met een vermoedelijk zondagsarmpje gewoon meteen naar ze toe gegaan. Ben best wat gewend, maar ze was echt ontroostbaar terwijl ze een aardig harde tante is. Daar deed ook niemand moeilijk over, dan wordt bij onze huisartsenpraktijk zo snel mogelijk een arts geregeld. Hetzelfde toen de oudste uit het klimrek viel, dan wordt je (toen wel even gebeld) zo snel mogelijk er tussen geplaatst. Daarom vind ik het ook logisch om de assistente uit te leggen waarom je belt, zij weten wie er nog meer op de planning staat, kunnen redelijk inschatten of het spoed heeft en kunnen soms gewoon goed advies geven.
meestal overleg ik even met assistente met de kinderen meestal dezelfde dag langskomen. Voor mezelf geef ik aan dat geen haast heeft en dan kan ik een dag later. Er wordt eigenlijk nooit moeilijk gedaan.
Gaat een beetje hetzelfde als bij jou @ts. De laatste keer dat ik belde was met een galstenenaanval. Belde maandagochtend en mocht vrijdagmiddag komen. De huisarts zei die vrijdag dat ze vond dat ik maandag al ingepland had moeten worden dan hadden we maandag bloed kunnen prikken en dinsdag een echo kunnen doen. Nu was tijdens de echo de steen al gepasseerd en was er niks te zien. Ze zei tegen me dat ik de volgende keer meer voor mezelf op moest komen. Een andere huisarts uit die praktijk had al een keer gezegd dat de assistentes de huisartsen soms "te goed beschermen".
Voor de kinderen komt de ha hier zelfs op huisbezoek; ze wil ze graag dezelfde dag zien en soms is er dan alleen nog plek tijdens de visites. Mijn jongste is een keer keihard achterover gevallen en begon te spugen, huisarts was hier binnen 15 minuten om gewoon even te checken. Vind ik echt super fijn! Bij mijn oude huisarts werd ik met een heftige blindedarmontsteking naar huis gestuurd met paracetamol