Ik werk in een grote huisartsenpraktijk (18.000 patienten), en op het bandje bij de telefoon wordt ook duidelijk aangegeven dat de assistente in opdracht van de arts vraagt naar de klachten. Dit zodat een deel van de patiënten niet onnodig op het spreekuur komt als er net zo goed een telefonisch advies kan worden gegeven, zonde van de tijd van de patiënt en van de arts. Het is namelijk zo dat patiëntenzorg steeds meer tijd gaat kosten omdat de bevolking steeds ouder en veeleisender wordt. Waar men een paar jaar geleden nog 2350 patiënten per huisarts had, is dit nu teruggebracht naar 2095 en wil men zakken tot 1800. Juist omdat de huisartsen momenteel spaak lopen! Echter hebben de zorgverzekeraars hier nog niet zo heel veel zin in, dus als je wilt klagen dan graag niet bij je huisarts! Die is namelijk al een paar jaar hard bezig met dit probleem omdat het in de toekomst alleen maar erger gaat worden. Oh en weet je dat het 'irritante' triageren van de assistente ook vaak genoeg letterlijk mensenlevens redt?! Genoeg mensen die bellen omdat ze een afspraak willen voor een bepaalde dag in de week en die bij uitvragen toch direct met spoed moeten komen omdat er sprake is van hartklachten/trombose been etc.
Bij onze praktijk werkt het ook zoals bij jouw nieuwe praktijk. Ik vind het eigenlijk niet irritant, maar juist fijn dat ze zo goed screenen. Uiteindelijk heb ik daar profijt van, denk ik dan. Wat mij betreft mag de screening ook best 'strenger'. Ik heb vaak dat ik voor iets simpels bel waar ik echt geen afspraak voor hoef, alleen dat de assistente kort met huisarts overlegt. Wanneer ik dit zelf aangeef, gebeurt dat vaak ook. Huisarts heeft dan meer tijd voor belangrijke zaken en ik hoef niet langs te komen .
Hier vraagt de assistente er ook altijd naar. Ze zijn heel aardig dus ik vind het prima. Als ik twijfel of iets gezien moet worden kan ik dat ook prima aan hen vragen. Hier kun je met kinderen altijd dezelfde dag als je wilt, en volwassen als je voor 9 uur belt. Onze huisartsenpraktijk is geweldig, ben heel blij met ze.
Bij mijn huisarts gaat het ook zo. Ik vind het zelfs heel logisch. Wat eerder gezegd is, het is de triage van de huisarts. De huisartsen lopen al over. Soms is advies van een assistente al voldoende om de patient te helpen. En wat al eerder gezegd werd...soms onderschatten patienten hun klachten van pijn op de borst ect. Op mn werk regelmatig gehoord dat men de huis arts belde om een afspraak voor volgende week te maken. En vervolgens (gelukkig) met loeiende sirenes werden opgehaald. Als de assistent niet zou uitvragen zou men dus nog een week rond lopen....of erger....
Nee, het ging een keer over een gehoorgangontsteking bij mijn partner, bleek toen. Ehh, een blaasontsteking herinner ik me nog, waar ik nog vragen over had waar ze uiteraard geen antwoord op kon geven. Dat soort dingen. Ik heb ook geen diabetes trouwens. Het was om een dagcurve te maken in plaatst van de OGTT. Even ter informatie.
Daar hebben ze hier een wratten spreekuur voor. Doen de assistentes en das wel handig. Daardoor heeft de huisarts meer tijd voor andere afspraken
In de praktijk waar ik patiënt ben zijn de assistentes heel lief en meegaand. Ik ben ook sowieso 1x in de 2 weken in de praktijk en als er nog iets naast komt nog vaker.. ze kennen me inmiddels dus vrij goed en ik hen ook, erg prettig.
In BE is een doktersattest voor school verplicht, en het is belangrijk dat daarop de juiste datum staat, vandaar dat je dat niet zomaar even 's anderendaags kunt vragen, dus dat is "spoed" maar niet in de zin dat je naar het ziekenhuis moet, en vandaar dat de ha die attestjes ook wel tussendoor doet; je hoeft er niet altijd voor op spreekuur, soms kun je ze gewoon bij de inkom afhalen, bijv. als de oudste waterpokken had en de jongste een week later, ja, dan hoeft de ha de jongste niet te zien om een briefje te schrijven want die heeft het gewoon van de oudste gehad en mag ook niet naar school.
Wat een verschil met Nederland! Hier mag een school/werkgever/ verzekering etc wettelijk niet eens om een verklaring vragen! Als ze dat toch per see willen dan moeten ze dat schriftelijk opvragen met daarbij een machtiging van de patiënt. Daarbij mag je op de meeste scholen gewoon naar school als je waterpokken hebt.
Hier bellen tussen 8 en 9 voor dezelfde dag,assistente vraagt ook wat de klachten zijn. Je kunt ook voor 8 uur naar de praktijk komen voor het inloopspreekuur tot half 9 ongeveer.
Hier is bellen tussen 8.00u en 9.30u Wij kunnen altijd dezelfde dag terecht. Assistente vraagt wel altijd waar het om gaat. Zodat ze kunnen inschatten hoeveel tijd ze moeten inplannen. Onze dokter loopt altijd vrij goed op tijd qua afspraken. Ook echt een top dokter Mijn man had eens iets voor 5 zijn enkel gekneusd. Meteen gebeld, praktijk is maar tot 5 uur open. De dokter is gebleven tot wij er waren. En liep dus achter ons aan weg naar huis en achter ons werd alles gesloten Super netjes, want ze hadden ons ook naar de hap kunnen doorsturen Ben er erg blij mee.
Ik meld meestal uit mezelf wel waar ik voor kom, want meestal wil ik sowieso graag overleggen of ik langs moet komen (bijvoorbeeld met keelontsteking, of nekklachten na een ongeluk, dat soort dingen) en dan hoop ik dat zo'n assistente alvast die inschatting kan maken. Dus het lijkt mij alleen maar handig dat ze ernaar vragen. Wel vervelend vind ik dat als je voor je kind belt dat ze dan naar de geboortedatum vragen. Maar ook heel logisch natuurlijk, ik denk dat ik het vooral vervelend van mezelf vind dat ik dat dan eerst per ongeluk fout zeg en dat dan blijkt dat ze het ook nog verkeerd verstaan hebben en dan wordt het ineens zo'n vermoeiend gesprek. Ik zou dat soort belangrijke data gewoon op mijn arm moeten tatoeëren denk ik
Elke keer weer begin ik stante pede aan mezelf te twijfelen of ik het wel goed zeg. Bij de derde twijfel ik telkens over de dag (de eerste scheelt 2dagen qua hoeveelste in de maand), bij de tweede gaat het jaar soms moeilijk. Ik voel me altijd zo ontaard.
Nee hoor je bent echt niet de enige. Maar goed de 2 oudsten hebben dat betreft ook geen handige data. Lijkt veel op elkaar.
Hier beslist de assistente teveel (bijv dat het geen spoed heeft dat mijn jonge baby meer dan de helft vd voeding uitspuugde dagen lang en alleen maar huilde). Ik bel alleen voor afspraken als uk weet dat die assistente er niet is