Overgang groep 2 naar groep 3

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door liefebees, 18 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liefebees

    liefebees VIP lid

    6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Onze dochter gaat na de zomer naar groep 3. Ze heeft dan 2.5 jaar gekleuterd en is zeer toe aan meer dan de kleuterklas. Ze leest al goed, en kan al wat schrijven.
    Ze hebben haar vorige week de taalcito m3 en E3 afgenomen. M3 scoorde ze allemaal A, E3 1 x C en rest B. Dit waren haar 1e toetsen, ze is door de ib'er uit de klas gehaald dus totaal vreemde setting voor haar.

    Wij zijn bang dat groep 3 een desillusie voor haar gaat zijn. Ze leest nu boeken op eind groep 4, midden groep 5 niveau.
    Juf kwam vandaag bij me en ik heb volgende week een gesprek met haar en de ib'er. Ze zijn op school heel terughoudend met extra uitdagingen enz, daardoor hebben we dit hele schooljaar thuis een vreselijk boos kind want school is saai en ze kan alles al. (Haar woorden).

    Wat zijn jullie ervaringen met overgang van 2 naar 3? Waar moet ik op inzetten tijdens gesprek volgende week?
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    18.314
    17.215
    113
    Is er een plusklas? Mijn dochter kon ook al lezen etc en mocht gelijk naar de plusklas met andere kinderen die konden lezen.
     
  3. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.497
    4.335
    113
    Vrouw
    Mijn dochter gaat ook naar groep 3 en kan ook lezen. De vorige Cito zat in A en na deze Cito ben ik ook al aangesproken dat ze haat taal-cito erg goed gedaan heeft. In de klas krijgt ze ook lees-werkjes. Mijn dochter zit niet in het pusklasje (woensdagochten een apart klasje) omdat ze nu al last heeft van faalangst en ze graag speelt iok nog.
    Maar in groep 3 hebben ze hier leesniveaus. Er lezen in mijn dochters klas al 5 kinderen (van de 23). Volgens mij is dat helemaal niet zo bijzonder meer aangezien ze al zo met letters bezig zijn.
    Groep 3 is meer dan alleen maar lezen en rekenen.

    Wat verwacht je van dit gesprek? Of hoe zie jij het zelf voor je?
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Mijn ervaring is juist dat het in groep 3 juist wel voornamelijk om leren lezen en schrijven draait. En daarna om leren rekenen. Dat is ook wat de leerkrachten hier zeggen; er ligt vooral in de eerste maanden heel veel nadruk op de letters leren en leren lezen. Voor een kind wat al kan lezen kan met name het begin van groep 3 dus erg saai zijn. Ik zou met haar bespreken waar groep 3 voor de meeste kinderen om draait en daarnaast van school ‘eisen’ dat ze ook dingen ‘op niveau’ aangeboden krijgt. Dat is namelijk prima mogelijk, maar dan moet school het weld doen.
     
  5. liefebees

    liefebees VIP lid

    6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Precies daarom idd. Ze kan niet 'al een beetje' lezen maar gewoon al heel goed lezen. Leest bijv boeken als Dolfje Weerwolfje of voorleesboeken van Carry Slee over Iris en Michiel.
    Ik zeg ook niet dat het bijzonder is maar ik wil dat ze met plezier naar school gaat en dat is dit schooljaar drama. Ze is thuis veel boos en opstandig en vind alles saai en makkelijk op school. Ze kijkt heel erg uit naar groep 3 want dan gaat ze eindelijk leren... denkt ze. Maar ik ben zo bang dat ze vreselijk teleurgesteld gaat zijn en we weer drama thuis hebben.
    Ben daarom dus heel erg benieuwd naar gesprek maandag, ze hebben haar niet voor niets de cito's van groep 3 afgenomen denk ik dan.

     
  6. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.497
    4.335
    113
    Vrouw
    Dan zal dat wel anders zijn dan hier? Hier kennen ze alle letters al en alle cijfers trouwens ook. En ze schrijven ze ook al.

    Ik doelde ook op het sociale, de ‘echte’ groepsvorming en de basis voor vriendschappen worden gelegd vanaf groep 3.

    Als ze hier hoog scoren testen ze sowieso door, op de basisschool waar ik vorig jaar werkte deden ze dit ook. Vandaar dat ik ook dacht dat dat ook normaal is. Mijn dochter is doorgetest tot m3 verder niet volgens mij...

    Maar hoe doet ze het met rekenen dan? Ligt ze daar ook ver mee voor?
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik zou haar wat temperen dan, uitleggen wat groep 3 (ook) inhoudt en waarom.

    Youtan, geen idee, maar hier kenden echt niet alle kinderen die naar groep 3 gingen alle letters (incl. dubbelklanken ed) al. Ook halverwege het jaar waren er nog kinderen die er moeite mee hadden en nu nog een enkeling. Maar er waren/zijn ook kinderen die al op groep 5/6/7 niveau lazen. Voor rekenen precies zo. Hier gaan ze daar behoorlijk goed mee om, maar ondanks dat is het soms toch saai (iets meer dan ‘gemiddeld’, zeg maar ;)). Als je op een school zonder verrijking ed zit moet dat nog veel erger zijn.
     
  8. liefebees

    liefebees VIP lid

    6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Rekenen geen idee, ze kan sommetjes tot 20 vrij makkelijk maken maar heb geen benul wat het rekenen in groep 3 gaat inhouden.

    Groepsvorming is niet zo van toepassing want ze gaat gewoon met haar huidige klas door naar groep 3. Ze draait sinds de kerstvakantie 2 middagen in de week mee in groep 3 tijdens het lezen en heeft aantal goede vriendinnen, zowel in huidige gr 3 als in haar eigen gr 2 klas.

    We gaan het wel zien en merken volgend schooljaar. Eerst straks genieten van de zomervakantie!
     
    Youtan vindt dit leuk.
  9. Lief

    Lief VIP lid

    26 sep 2007
    5.040
    2.850
    113
    Ze gaan ook de echte schrijfletters leren en rekenen. Denk dat ze daar best ff uitdaging in zal vinden.. Maar het lezen zal zeer zeker saai voor haar zijn als school niet extra gaat inzetten, maar gok dat ze dat zelf ook doorhebben aangezien ze getest is. Hopelijk zijn ze pro actief in het gesprek!

    Mijn dochter leest nu eind groep 3 nog geen dolfje weerwolfje ;) Komt in de buurt nu maar even ter vergelijking.
     
  10. Veran

    Veran Bekend lid

    1 mrt 2014
    630
    489
    63
    Wij zitten in dezelfde situatie. Vanuit school is besloten om begin van het jaar direct opnieuw een test af te nemen en daarna zullen ze beslissen wat ze gaan doen. Ze twijfelen tussen hoogintelligentie en hoogbegaafdheid. Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren als het echt te makkelijk blijkt te zijn. Ik hoop vooral dat hij er niet teveel last van heeft. Hij heeft wel door dat hij veel dingen gemakkelijker kan dan andere kinderen.

    Hier hebben ze ook een Cito voor rekenen afgenomen, ook hier scoorde hij op het hoogste niveau. Hebben ze dit bij je dochter niet afgenomen?
     
  11. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hoe is haar rekenen? Want dat wordt natuurlijk ook veel in groep 3 gedaan.
    Hier twee kinderen die vooral erg goed zijn in rekenen. Zoon zat al vrij snel daarvoor op een eigen leerlijn, maar bij dochter heeft dit wat langer geduurd.
    Dochter kon ook al lezen toen ze naar groep 3 ging, maar nog niet heel goed, en ik krijg haar nog steeds niet echt aan het lezen; maar scoort voor taal ook bovengemiddeld.

    Zoon deed het trouwens super in groep 3 (hij kon niet lezen toen hij naar 3 ging), maar liep met rekenen dus wel ver voor.
    Dochter was in het begin heel enthousiast, maar dat werd na een aantal weken minder, maar daar speelt wel meer mee (HB/onderpresteren enz)
     
  12. Sascha87

    Sascha87 Actief lid

    3 dec 2014
    419
    114
    43
    Wij hebben toevallig vorige week een gesprek gehad met de ib-er. Zoon was ook uit de klas gehaald om getest te worden hoe ver hij nu is.

    Hij zit met taal en rekenen beide op eind groep 4 niveau. (Nu eind groep 2)

    Plan is als volgt: hij gaat gewoon naar groep 3. Doet met rekenen en taal niet mee met klassikale uitleg maar wordt apart genomen door een extra juf (die is aangenomen door het extra budget wat vrij is gekomen in het onderwijs). Gaat vervolgens met zijn eigen werkjes aan de slag op zijn eigen niveau. Dit waarschijnlijk tot de kerstvakantie. Dan bespreken we of hij met taal en rekenen mee gaat doen met de klassikale lessen van groep 4.

    Aan het eind van groep 3 kijken we dan of hij klaar is om naar groep 5 te gaan. Wat natuurlijk sociaal emotioneel gezien ook goed moet voelen.

    Voor nu voelt dit als een goede aanpak. We hebben volgend jaar minimaal 4x een gesprek met de ib-er om de voortgang te bespreken.

    Edit: in groep 3 leert hij natuurlijk nog hoe hij uberhaupt stil moet zitten aan een tafel, hoe hij moet schrijven. De gymles in een grote gymzaal ineens. Dus echt alleen met taal en rekenen gaat hij op zijn eigen niveau verder.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Nou, rekenen en taal op het gemiddelde niveau is inderdaad erg saai in groep 3 voor kinderen die wat verder zijn. Vooral rekenen, qua taal leer je bijv. nog netjes schrijven, maar die sommen gaan geloof ik maar tot 20.
    Hebben ze qua lezen wel verschillende niveaugroepen, dat scheelt al iets.
    Mijn zoon werd een draak in groep 3 door de verveling en die opdrachten ‘zet een rondje om het plaatje waar 8 eendjes staan’, ‘zet een kruisje linksonder’, bussommen etc. Helaas vertrokken de vaste leraren aan de lopende band en kwam er de eerste 7 maanden niets van de afspraken die in het handelingsplan stonden terecht. Het meest vreselijke jaar tot nu toe.
    Ik zou dus zeker wel willen dat school een plan heeft om dit voor haar meer passend te maken.
     
  14. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Als ik dit soort verhalen lees, ben ik zo blij met de beslissing om onze dochter maar anderhalf jaar te laten kleuteren! Ik snap dat je voor een hb-kind daarmee niet alle problemen voorkomt, maar ze gaat vooralsnog tenminste met plezier naar school.

    @TS, ik zou in het gesprek met de ib-er uitleggen wat de verveling en het onderpresteren nu al met jullie dochter doet. Of weten ze dat al? Ik zou zelf ook benieuwd zijn wat hun plan van aanpak is. Ze hebben haar door de ib-er apart laten testen. Dat doen ze natuurlijk ook niet voor niks. Dat laat zien dat ze zelf ook wel inzien dat ze iets met haar moeten. Als ze niet met een goed plan komen zou ik ook de vraag neerleggen waarom ze terughoudend zijn met verrijkingsstof aanbieden. Ze verzaken m.i. daarmee hun plicht om passend onderwijs te bieden.
     
  15. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Zou in jullie geval een overstap halverwege het schooljaar overwegen. Groep 3 is echt een lang jaar als alles al op beheersingsniveau zit en het is niet altijd fijn om iets anders te doen dan de rest van de groep.
     
  16. Sascha87

    Sascha87 Actief lid

    3 dec 2014
    419
    114
    43
    Dankje voor je reactie! Dat ga ik zeker meenemen in de gesprekken met de ib-er!
     
    Madeliefke vindt dit leuk.
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.328
    10.295
    113
    Waarom is de school terughoudend in extra uitdaging? Ik ben blij dat de school waar onze zoon op zit daar geen problemen mee heeft.

    Ze zien een pienter knulletje dat juist gekker doet op school. Zit nog geen 1.5 maand op school. (Kan ook al wat lezen)Hij krijgt nu werkjes uit groep 2 om uit te proberen, hij doet ook mee met de moeilijke werkjes van eind groep 1. Volgend schooljaar groep 1 maar maak me nog geen zorgen dat ze hem niet genoeg kunnen aanbieden.

    Zou vooral vragen waarom ze terughoudend zijn en wat hun plan dan is, hoe houden ze haar geïnteresseerd in school? Onderpresteren is niet goed hoor.
    Ben bang dat je dochters hoge verwachtingen niet waar gaan komen.

    (Dochter van een vriendin wou ook naar groep 3 want dan kon ze eindelijk leren, was erg teleurgesteld toen het zo ver was, gelukkig bied de school meer)
     
  18. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik zou het gewoon eens in groep 3 bekijken.
    Onze dochter ging ook al lezend naar groep 3 en scoorde haar cito's hoog. Dan was ze ook nog eens jong (ze gaat na de zomer met haar 6 jaar naar groep 4.

    Ze deed evengoed enthousiast mee met de klassikale uitleg, hielp kinderen met lezen en doet haar ding op haar eigen niveau. Helemaal niets aan de hand dus, heeft het prima naar dr zin. Veranderde van een ietwat verlegen en stil meisje in een bonk aan zelfvertrouwen doordat ze zo'n voorsprong had. Ik denk overigens dat dit redelijk rechtgetrokken is nu met de rest van de klas. Ik heb nog geen Cito uitslagen gezien.
     

Deel Deze Pagina