Is er hier iemand met haar klein vaar bewijs aanwezig? Ik ben aan het leren, het 18 juli examen. Heb net een fout gemaakt op mijn oefen examen en ik snap niet waarom mijn antwoord fout is! Dus hoop hier iemand te vinden waar ik de vraag aan kan stellen en die mij kan uitleggen waarom mijn antwoord fout is. Onder de noemer #vanjefoutenmoetjeleren
De vraag was, je vaart op een rivier met sterkte stroming en er staat een krachtige wind. Er gaat een man overboord. Waar hou je rekening mee? a. met de wind b. met de stroming c. met beide Het antwoord is alleen met de wind, ik zou denken met beide.
Hm ja ik zou ook zeggen beide. Maar is ook weer afhankelijk van je boot denk ik. Als wij geladen zijn heeft de stroom meer invloed. Leeg heeft de wind veel invloed.
Even aan mn man gevraagd. Als hij antwoord laat ik het weten, hij is tenslotte de schipper aan boord en heeft meer geleerd. Of beter gezegt... moest meer leren Kan me niet herinneren dat het bij ons in de boeken stond
Maar het is wel handig om dan te weten wat de wind en/of stroming met je boot doet. Je moet wel dichtbij komen maar niet er overheen. En als je het stuur moet los laten moet hij ook niet (snel) afdrijven
leek mij dus ook logisch! Hopelijk een fout in het examen. Ik kan het antwoord wel voor waar aannemen maar ik wil snappen waarom
Zie het antwoord van @toch3. je moet ad hand van de wind en stroming bepalen hoe je de drenkeling benaderd met de boot (gevaar voor overvaren, in de schroef komen, afdrijven enz).
Ik heb een klein vaarbewijs! Al bijna 100 jaar Ik weet nog dat een hekje 90cm hoog moet zijn en dat er drie verschillende onderkanten zijn. En er was iets met rode en groene lichten/boeien op het water en iets met bakboord en stuurboord Ik denk dat ik nu gezakt ben
Ik heb dit gevonden. Het lijkt erop dat de vraagstelling van jouw vraag niet helemaal volledig is: Bij man over boord op breed stromend water, worden zowel de drenkeling als de boot meegevoerd door de stroom. Staat er tevens wind, wordt het een ander verhaal. De wind heeft namelijk veel meer invloed op de boot dan op de drenkeling. https://www.vaarbewijzen.nl/nieuwe_examen_onderwerpen/man-over-boord/
Mijn man heeft een klein vaarbewijs, is een ervaren zeiler en we hebben een zeilboot. Getriggerd door deze vraag, hebben we het net even besproken. Tijdens de voetbalwedstrijd, dus wel wat 'losjes'. Zijn aanvankelijke antwoord was ook beide (mijne ook), maar naarmate we de casus 'drenkeling redden' bespraken, vonden we de wind steeds belangrijker worden. Zodra je dichterbij de drenkeling komt, wordt de wind het grote gevaar (niet overvaren/schroef-gevaar). En door de nabijheid zit de drenkeling veelal in dezelfde (sterke) stroming? Dan is de wind de grote factor die invloed heeft op de boot en niet de drenkeling. Ik blijf beide het betere antwoord vinden, ook bij kolken e.d.. Maar het kan een uitleg zijn?
Dank je wel! Ik ga de link bekijken, de vraag was wel waar moet je rekening mee houden? Maar dit verklaart misschien het antwoord wel.