Hier krijgen ze in groep 5 boeken van geschiedenis, aardrijkskunde en natuur mee naar huis om te leren voor de toets. Dan krijgen ze een week om een les van ca 20blz te leren. (Meer plaatjes dan tekst natuurlijk) Maar dan nog, voor sommige kinderen is standaard leerwerk geen uitdaging. Ik heb hele discussies gevoerd met mijn zoon, hij heeft totaal geen aandacht voor die boeken thuis. En haalt dan alsnog een 9 of 10. Het gaat om de uitdaging op hun niveau voor bepaalde kinderen.
Het ging mij niet om de verrijking of uitdaging, maar of een school kinderen leert leren *daar ging eerder het gesprek over). En dat zou natuurlijk wel op niveau moeten gebeuren, want als jouw kind alles weet zonder daar aandacht aan te schenken, dan zou hij op een ander niveau moeten worden uitgedaagd. Maar staat los van de methodiek die je toepast om kinderen te leren leren.
Ik lees niet dat Mamale hoogbegaafd is, tenminste niet in de quote, wie weet staat het ergens anders. Waarom kun je als je VWO niet haalt en Havo wel je toch echt niet hoogbegaafd zijn? Doel je op Mamale’s situatie of in zijn algemeenheid? Hoogbegaafden rollen niet altijd het VWO door. En dat is precies de reden waarom ik op school, tegen bekenden etc. (hier op zo’n forum ken ik zowat geen hond) bijna nooit iets over de plusklas zeg en dat mijn kind hoogbegaafd getest is weten ook maar weinig mensen. Juist omdat veel mensen allerlei (soms onrealistisch) hoge verwachtingen daarbij krijgen van mijn kind. ‘Oh, hij is toch zo slim, maar dat kan hij dus niet en mijn Pietje wel’. Daarnaast ga ik er ook helemaal niet klakkeloos vanuit dat hij straks naar het vwo gaat. Er speelt zoveel mee wat daar invloed op heeft.
Ja idd. Bij mijn dochter in de klas zijn 2 kindjes getest HB en dat zijn zeker niet degenen met de hoogste punten op het rapport. Dat verwacht iedereen wel maar is echt niet zo.
Mavo snap ik, daar kan je met algemene kennis doorheen fietsen. Maar Havo vraagt veel leerwerk, en inzichten maar tot op zekere hoogte. Je komt niet zo snel op een abstract denkniveau, dat je het grote geheel gaat zien en verbanden kan gaan leggen enzo.
Klopt, begaafde leerlingen begrijpen vaak te simpele vragen niet. Ik ook niet vroeger. Je probeert te bedenken wat ze bedoelen en daar baseer je je antwoord op.
Omdat Havo veel meer praktisch leerwerk vraagt dan vwo. Juist dat leerwerk is waar begaafde leerlingen vaak moeite mee hebben, omdat die op een ander niveau (abstracter) denken. Natuurlijk zijn er vast wel die dat kunnen, maar dan zijn ze in elk geval op het vwo niet vastgelopen op studievaardigheden
Ik geloof toch echt dat dat (veel) te kort door de bocht is... Zou ook meteen een hoop geld schelen als je op die manier vast kon stellen of iemand wel of niet hoogbegaafd is... Er zijn zoveel dingen die mee spelen bij schoolsucces...en echt niet al die dingen gaan gelijk op, heel vaak juist niet. En juist daarvoor zijn plusklassen handig, bv. om executieve functies te leren. Zonder die functies red je het niet in het onderwijs en dat zegt weinig over wel of niet hb zijn...
O ik zeg ook zeker niet dat ik hoogbegaafd ben. Wat mijn punt is is dat ik op de basisschool nooit hoefde te leren en dat ik daar later op het voorgezet onderwijs en het hbo zeker last van heb gehad. Op de basisschool vond ik het gewoon prima maar weet zeker dat extra uitdaging (of dit nu in de vorm van extra taken of plusklas zou zijn geweest maakt me niet uit) had me zeker in mijn verdere opleiding verder geholpen. Het VWO vroeg zeker meer leerwerk van me en dat had ik nooit geleerd en heeft me ook zeker jaren gekost om me dat wel enigzins eigen te maken.
Het verschil tussen havo en vwo is énorm. Ik ben niet hb, ging van vwo naar havo omdat wiskunde maar niet lukte. Ging van een 3,2 naar een 9,3 zonder iets te doen. Ik denk dat je als hb-er zonder iets heel ver komt op de havo.
Heel ver waarin dan? Abstract denken vragen ze niet op de havo. Contextualiseren ook niet. Dat zijn vaardigheden waar een hb'er over beschikt, maar waar hij niks aan heeft op de havo.
Ze vragen het minder, niet niet... En er wordt nog zoveel meer gevraagd en hb zijn is ook zoveel meer dan dat...
'De HB'er' bestaat natuurlijk niet, daar ga ik dan ook geen uitspraken over doen. Ik plak sowieso liever niet dat soort stempels. Ik reageerde op MamaLe, die gelooft dat zij vwo had kunnen halen als ze maar meer studievaardigheden op de basisschool had geleerd. Dat geloof ik niet, studievaardigheden kan je je ten eerste op elk moment in je leven eigen maken; ik heb dezelfde ervaring als Juul75 wat dat betreft. Aan het begin van de middelbare school schenken ze er zelfs extra aandacht aan, en leerlingen die er moeite mee hebben kunnen een cursus volgen of bijles nemen. Ten tweede zijn studievaardigheden op de havo net zo belangrijk als op het vwo!
Nou je begon volgens mij zelf over HB zijn. Mamale heeft dat volgens mij nooit beweerd, misschien vandaar de verwarring. Studievaardigheden zijn wel net zo belangrijk op havo als op vwo, maar ik geloof wel dat als je erg slim bent, je die studievaardigheden minder nodig hebt op de havo.
Ik blijf het vreemd vinden dat je dit zo stellig zegt terwijl je mij totaal niet kent. Ik heb in mijn post alleen aangegeven wat mijn ervaring is. En deze is gewoon echt dat ik bijna zeker (100% zeker weer je het natuurlijk nooit) het VWO had gered als ik op de basisschool meer was uitgedaagd en daardoor dus echt meer had leren leren. Wellicht de fout van mijn middelbare school maar aan het eigen maken.van studievaardigheden was bij ons echt geen aandacht voor en al zeker geen bijles voor. Dus wat je aangeeft dat dit dan allemaal komt omdat je niet 'slim' genoeg bent lijkt me sterk. Ik ben nooit getest op hb overigens hoor en dat hoeft voor mij echt niet. Wat ts vraagt in haar openingspost is of een plusklas een verrijking kan zijn voor een leerling die niet direct aangeeft dat ze zich verveeld maar wel uit alle testen blijkt dat ze verder zijn. Dit is namelijk precies mijn verhaal (behalve dan die testen of ik daadwerkelijk verder zou zijn, dat was in mijn tijd op mijn school echt niet) en ja daar heb ik last van gehad in mijn latere opleidingen of jij nu denkt dat dat wel of niet kan...
Onderzoek en ook ervaring van meer dan N=1 toont aan dat het helemaal niet zo simpel ligt met studievaardigheden/executieve functies. Zou overigens fijn zijn als het wel zo was: zou enorm veel problemen voorkomen. Ik denk dat alle instanties en ook individuen open staan voor deze aanpak/oplossing als het zo eenvoudig was.