Als ik mensen niet aardig vind, vind ik het juist makkelijker. Dan kan ik een beetje fel de confrontatie aan gaan en hoef ik niet telkens na te denken hoe ik iets aardig kan brengen.
Tuurlijk wel... maar fuck die mensen Sorry, language haha Maar net zoals de kapper... die zie je erna toch niet meer... dus wat maakt het uit
Ja ik woon in een klein dorp, dus die vlieger gaat helaas niet op haha. Daarom wil ik het juist ook graag een beetje netjes afhandelen. Al ben ik nu gewoon pissed nu ze zo moeilijk doet
Nou als je in een dorp woont maakt het ook niet uit... in een dorp vind iedereen toch wel iets van je en weten ze elke stap toch al die je zet
Ik herken het wel. Ik ben ook altijd iemand die liever een soort van middenweg/compromis zoekt ipv confrontatie. Vaak heb ik voor mezelf al hele gesprekken voorbereid en mezelf helemaal opgeladen hoe ik het zal gaan brengen. Maar merk dat als het eenmaal zover is, dat ik het dan zo spannend vind dat ik of helemaal dichtklap of de boodschap heel afgezwakt overbreng, waardoor het gesprek heel anders loopt dan verwacht. Overigens kan ik bij vreemden ook eerder voor mezelf opkomen of kritiek geven dan bij bekenden.
In t begin van je topic vroeg je hoe je bent in 1 op 1 confrontatie en die zoek ik steeds vaker op als ik vind dat dit nodig is. Ik heb daar enorm veel moeite mee en stel t vaak uit waardoor ik er lang mee blijf zitten. Ik kijk vooral naar wat ik er mee wil bereiken. Is het een collega waar Ok mee samen werk dan spreek ik het uit. Zoals iemand anders al zei: spreek uit vanuit jezelf en vertel jouw gevoel erbij. Maar als het gaat over een stoïcijnse kapper die niet tegen feedback kan, ja dikke doei, dan is het pech voor die kapper, weer een klant minder, eigen schuld! Ik zou me, dan nadat ik al meerdere keren niet tevreden was, en dit een paar keer respectvol te hebben gezegd, niet schuldig voelen als ik mn abonnement op zeg. En dan zou ik die confrontatie écht niet nog n keer voeren.
Ik heb dit ook en bereid gesprekken altijd voor. Als het via telefoon moet leg ik altijd een briefje klaar met antwoorden op mogelijke reacties. Het gaat altijd anders en ik laat heel snel over me heen lopen. Het wordt al beter en de hormonen helpen nu ook wel maar het blijft irritant. Overigens lees ik hier veel het tegenovergestelde en dat dit irritant gevonden wordt. Niet door mij, ik heb zelf juist graag 100% duidelijk. Waarom ik dan zelf nooit helemaal duidelijk mijn mening durf te geven is me een raadsel.
Als het gaat om feedback geven.. daar kun je trainingen in volgen. Hou het bij jezelf, beschrijf objectief wat jij ziet en beschrijf wat het met jou doet. Zonder oordeel over de ander, zonder aannames te doen. Ik probeer het soms te oefenen met kleine dingetjes, zodat ik het ook durf bij grotere dingen. Het is ook iets wat ik nodig heb voor mijn werk... maar wat ik ook echt heeeeeel moeilijk vind. Maar soms moet het gewoon en voor werk vind ik het dan weer makkelijker dan prive.
goh wist niet eens dat zoiets bestond. Maar waarom werd de kapper boos op jou/je zus? De kapper deed toch iets fout?
Ja hoor, en dan doe ik even een stapje terug, praten we eerst even over waarom diegene boos is, en begin ik daarna weer opnieuw over mijn probleem
Ok snap ik in de werk of persoonlijke situatie. In de kapper situatie denk ik dan "stik er lekker in"..
Hangt een beetje van mijn humeur/energie af. Al kan ik er ook wel een principezaak van maken. Bij de kapper ben ik liever niet teveel tijd kwijt, dus die hebben een makkelijke aan mij. Ze doen ook regelmatig iets gratis, dus niet teveel klagen loont in mijn geval
Ik trok altijd m'n mond meteen open, maar dat ging in sommige gevallen tegen mij werken. Baan verloren, iedereen dacht hetzelfde alleen ik was enige die wat zei. Baas geconfronteerd en kwam mega discussie, hij vond dat ik de enige was die zo dacht. En ben per direct opgestapt. Nu wel geleerd dat niemand eerlijk is, merk het nu weer bij m'n baantje, onderling zeggen ze zo veel maar ze doen er geen reet mee. En maar klagen. Ik hou nu wijs m'n mond. Ik heb mijn lesje geleerd. Wat betreft jouw kapper incident, ja daar was ik echt wel mee terug gegaan, was echt niet goed gedaan. Onprofessioneel om zo tegen een (opzeggende) klant tekeer te gaan ook. Klant heeft altijd gelijk, vroeger bij ons in de salon was het een no-go om tegen een klant in te gaan
Op mijn werk vind ik het makkelijker. Daar heb ik immers een taak en verantwoordelijkheid en daar (ga ik vanuit) pakken mensen bepaalde kritiek ook minder persoonlijk op. Maar in privé vind ik het veeeeel moelijker, zeker bij mensen die dichtbij me staan. Tegen een tuinman durf ik nog wel te zeggen dat iets anders moet of dat ik niet tevreden ben of iets dergelijks, maar confrontaties met vrienden vind ik lastig. Ik ben dan geneigd om iemand helemaal uit te gaan sluiten, als ze steeds over mijn grens gaan. Na een paar keer houdt het gewoon op, dan reageer ik niet meer op die persoon. Dat is niet netjes van mij, maar ik wil die persoon dan gewoon echt niet meer zien of spreken.
Ik ga niet heel graag de confrontatie aan. Vaak klap ik dicht en als het gesprek dan afgelopen is denk ik, had ik dit of dat maar gezegd of oh dit had ik ook nog moeten zeggen en dan is het voor mij dus nog steeds niet helemaal afgesloten. Maar, ik dwing mezelf wel om het vaker te doen. Zo heb ik van de week mijn leidinggevende opgebeld, de dag voor hij op vakantie ging, en gezegd wat mij allemaal dwars zat. (ik hoorde o.a. dat hij achter mijn rug om met collega's over mij had gepraat -negatief- en dat pik ik niet). Dat ik hem dus confronteerde vond hij niet zo leuk hoorde ik achteraf want na mijn telefoontje was hij dus de rest van de dag niet te spreken
Geen moeite mee Maar het op een nette manier verwoorden vind ik wel lastig dan moet ik er eerst 3x over nadenken en meestal flap ik het er gelijk al uit Ik ben heel makkelijk en kan me edcht ergeren aan 'moeilijke' mensen
‘Ik denk er even over na en kom er bij je op terug, goed?’ Evt een tijdstip of dag erbij noemen wanneer je een antwoord hebt. Als het dan toch een keer ‘misgaat’: ‘Ik heb er nog even over nagedacht, maar ik vind het bij nader inzien toch geen goed idee.’ Nee ik heb er geen probleem mee om de confrontatie aan te gaan, maar ik doe dat wel graag voorbereid. Dus nadat ik er even overnagedacht heb. Gelijk reageren lukt mij ook vaak niet, daarom gebruik ik vaak bovenstaande zinnen.