HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Maar... even een andere vraag waarom zien jullie herfstkinderen iets korter laten kleuteren als een versnelling? De grens is 1 januari... En als ik het goed zie is de zoon van belize 1 keer echt versneld, herfstkind dus iets korter gekleuterd en dan 1 keer een groep overgeslagen. Mijn andere kind is 6,5 en gaat naar groep 4 en school heeft het absoluut niet benoemd als een versnelling.
     
    amdaa en Jaimio vinden dit leuk.
  3. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Dat vroeg ik me ook af inderdaad.
     
  4. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Ik zie het inderdaad ook niet als versnellen. Mijn jongste is van december en hem heb ik juist extra laten kleuteren omdat hij nog erg speels was en emotioneel te kwetsbaar. Hij heeft thuis ook de 'benjamin rol', dus het was nu ook een mooi moment om te oefenen met rol als 'oudste' en een andere verantwoordelijkheid te leren. Dat heeft hem echt weerbaarder gemaakt.

    Dus hij heeft tot 2 jaar en 7 maanden in de kleuterklas gezeten. Hij is op cognitief niveau uitgedaagd met lezen, schrijven en rekenen. Gelukkig hield hij ook van spelen, dus er was geen sprake van verveling.

    Dochter is van februari, juf wilde dat ze ging versnellen, maar wij hebben dat tegengehouden. Tegenovergestelde van haar broertje, is zij erg perfectionistisch, alles goed willen doen. Ook hier zijn we heel blij dat we hier niet in zijn meegegaan. Onze angst was namelijk dat ze echt op haar tenen had gelopen, juist omdat ze geen fouten wilde maken. Er was genoeg uitdaging, verrijkingsklas en thuis kon ze ook haar creativiteit goed kwijt.

    Conclusie is ook echt je gevoel moet volgen, jij kent je kind immers het beste.
     
  5. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Let er wel op dat ze de gelegenheid krijgt om juist wel fouten te maken. Dus dat ze werk krijgt net buiten haar comfortzone. Want een voedingsbodem voor faalangst is geen fouten willen maken en ook niet leren dat fouten maken erbij hoort doordat het werk steeds binnen de comfortzone ligt.

    Maar als er genoeg uitdaging blijft zit dat al goed natuurlijk.
     
    Angel1980 en merah vinden dit leuk.
  6. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Herfstkinderen door laten gaan zie ik idd ook niet als versnellen. Had ook niet door dat dit bij Belize het geval was, al loopt hij inmiddels wel behoorlijk voor natuurlijk.
    Onze oudste is van begin november. Haar hebben we bewust lang laten kleuteren.
    Onze middelste is van april. Dat zien ze bij ons wel echt als versnellen.
     
  7. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier zien ze het wel als versnellen; tenminste voor onze dochter van tweede helft december. Dochter is destijds ook gestart in groep 0, met kinderen vanaf december tot de zomer. Zij is de enige die doorgestroomd is naar groep 2 toen.

    Ik vind het eigenlijk best een slechte ontwikkeling dat steeds meer kinderen sneller door moeten en korter mogen kleuteren. (Niet voor alle kinderen natuurlijk)
     
    Roanna vindt dit leuk.
  8. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik merk ook dat je me niet meer volgt, vanwege je reactie op ikkie's 'frustratie' bericht bijvoorbeeld. 'mooi verwoord' zei je. maar goed, stel dat je gelijk hebt, maar waarom moet dat perse van mijn persoonlijke ervaring komen vanwege mijn 'uitzonderlijk' hoogbegaafde versnelde kind? hoe weet je dat zo zeker? waarom ga je zo makkelijk hiervan uit? kan het niet komen dat ik het voor mijn eigen kind goed geregeld hebt, maar dat ik via andere wegen zoveel negatieve voorbeelden zie? van mensen die dat echt niet kunnen, nooit zouden kunnen, die echt geen kans hebben om goed daarmee om te kunnen gaan; wegens geld gebrek, tijd gebrek, gebrek aan deskundigheid van huis uit, op de school etc. We zijn geen doorsnee gezin hier qua opleiding/deskundigheid/inkomen etc. voor zoontje hebben we vanaf 3 jaar oud een HB deskundige bijvrbeeld. die wij zelf betalen. Ik weet ook daarom hoeveel inzet, geld en deskundigheid er nodig is om 1 HB kind op de rails te kunnen zetten en houden in dit land. Kan het volgens jou dan niet zo zijn dat ik gewoon soms 'boos' ben, en 'gefrustreerd' (niet dat ik dat ben hoor, ik ben vrij rustige gelukkige moeder) vanwege het feit dat dit alles nog niet beschikbaar is voor alle HB kinderen, omdat ik misschien, gewoon een sociaal democraat ben of zoiets, iemand die misschien nog in de dingen zoals de kansengelijkheid gelooft, en dat ik dan ook echt verwacht, van de overheid, van een land zoals nederland, waar je tot je 18de leerplichtig bent en een land dat eigenlijk heel hoog staat in de internationale rankings voor onderwijskwaliteit? moet niet iedereen de kans krijgen om het beste uit zichzelf te halen? over reëel blijven: hoe denk je dat ik over de nog te publiceren onderzoeksverslagen kan praten? komt het volgens jou omdat ik een rijke fantasie heb? want een gemiddelde googleaar waar we heel rijk aan zijn in dit land bedenkt zoiets toch niet?
    je kunt weer zeggen dat ik weer gefrustreerd overkom, maar dat ben ik weer niet. ik ben gewoon wakker om het zo te zeggen, en dat is te heftig voor jou, misschien.

    en voor iedereen: dat de versnelde kinderen geen verrijking krijgen; dat is dus tegen t protocol. als een kind voldoende voorsprong heeft om te kunnen versnellen moet t dus WEL verrijking krijgen in de groep waar hij/zij terecht is gekomen. maar dat gebeurt dus niet? of, de verrijking wordt niet op niveau gegeven? niet goed geregeld. waarom is dat? is het gewoon gemakzucht, luiheid, laksheid? dat je zomaar over je eigen protocol en beleid heen onderwijs geeft? wegens gebrek aan juffen tijd? wat is dat? waarom is dat zo gewoon geworden?
     
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eens Nelta. Ik denk ook dat het de drang is van veel ouders, ‘want, mijn kind kan al...’. Het is iets om trots over te kunnen praten (niemand hoeft zich hier specifiek aangevallen te voelen hier hoor!). Velen vergeten hoe waardevol de kleutertijd is. Als je je kind geen geweld aandoet, dan moet een kind zo lang mogelijk kunnen kleuteren. Dat een kleuter al kan lezen is mi geen argument om maar door te stromen. Het hele plaatje moet kloppen voordat je zo’n keuze maakt.
    Maar blijft een lastige kwestie. Onze oudste heeft lang gekleuterd en daar zijn we heel erg blij mee, al was de keuze moeilijk. Ik was daarom nóg blijer dat het bij onze middelste een uitgemaakte zaak leek. Ze is immers van april. Maar hier is de keuze toch anders gevallen.
     
    Roanna, cowgirl80, Angel1980 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Belize, dat versnellen icm verrijking moet, dat hebben ze bij ons dan weer wel begrepen gelukkig. Ik heb er zelfs naar gevraagd. Ik dacht (als leek), ze gaat ook al versnellen. Is dat niet een beetje dubbelop? Vond het een beetje eng. Maar in gesprek is met wel duidelijk geworden dat hier over na is gedacht. Blij dat ik van jou hetzelfde hoor!
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee hoor dat is echt geen luxe, geen dubbelop! zo een kind moet 'leren leren' om het met trendy woorden te zeggen, daar is die verrijking opgericht. Ik heb dat gevoel ook vaak over wat zoontje allemaal moet doen. is dat niet veel te veel? nee dus. keer op keer bewijst het dat het zo veel beter werkt voor de kinderen en voor de juffen op de lange termijn. maar de gr3 juf moet dus de extra tijd hebben om het kind te begeleiden. want overgang van kleuter profiel naar schoolkind profiel is best een werk-specifiek. En trouwens projectmatig werken van jullie school die je toen noemde, volgens mij, ook het beste voor iedereen. maar de juf moet goed daarin opgeleid zijn. klinkt dus heel goed bij jullie.
     
  12. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    ‘Leren leren’ is idd iets waar ik zelf heel alert op wil zijn. Ik herken bij mijn dochter valkuilen die ik zelf vroeger had (en nog heb). Eigenlijk alleen dingen aan durven pakken waarvan je zeker bent dat je zult slagen bv. Altijd alles met twee vingers in de neus, tot verveling aan toe. Tot ik half vwo ineens moest gaan leren. Ik kon het niet. Had het nooit gedaan/geleerd. Ik heb mijn eindexamen dus twee keer moeten doen. Tijdens studie hier steeds weer tegenaan gelopen. Had zoveel meer kunnen worden. Ben ingeloot geweest voor geneeskunde. Heb me teruggetrokken. Bang dat ik het niet zou kunnen. Heb een diploma hoor, en een baan. Maar ach... als het toch allemaal anders had gekund.... Ik hoop dat het voor mijn dochter anders zal lopen. Maar vind het dus moeilijk ondat ik zelf niet zo’n goed voorbeeld ben vokr haar, maar haar wel alle kansen gun.
     
  13. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Zoon heeft 2,5 jaar gekleuterd en dat heeft hem echt goed gedaan, ondanks dat het ook een slimme jongen is en met name met rekenen een grote voorsprong heeft. Hij is groep 2 misschien cognitief niet heel veel gegroeid maar sociaal emotioneel wel en dat is ook gewoon belangrijk.
    De jongste is ook van februari; ik hoop dat zijn ook gewoon 2,5 jaar gaat kleuteren.
     
  14. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Belize, de manier waarop jij communiceert is defensief, boos met veel aannames. Als jij zegt dat je een rustige en gelukkige moeder bent, dan geloof ik je. Maar begrijp goed dat hoe jij overkomt voor mij een ander beeld schetst van jou. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd, zou kunnen. Het is ook geen aanval, maar ik begrijp jouw felheid gewoon niet.

    En we kunnen nu eenmaal niet voor elk individu maatwerk leveren, zeker niet in deze tijden met de tekorten aan leerkrachten. Dus roeien we met de riemen die we hebben. That's life zou ik haast willen zeggen, probeer het te relativeren.

    Verder ben ik heftige mensen gewend als therapeut, dus no worries, ik red me wel ;)
     
    Kiwi25 vindt dit leuk.
  15. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Zeker, dat was al een doel in de kleuterklas en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven. Dus soms zijn we blij als ze fouten heeft gemaakt tijdens een toets, dan kunnen we juist het gesprek aan en het normaliseren. We zouden haar bijna willen belonen als ze een fout maakt :rolleyes:
     
  16. Tienn

    Tienn Niet meer actief

    @belize Ik snap je frustratie wel. Het onderwijs in Nederland is van basisschool tot en met vervolgopleiding inderdaad niet goed. Vooral middelbaar/vervolgonderwijs gaat nergens over. Maar goed, daar kunnen de leerkrachten natuurlijk niks aan doen. Dat ligt bij de overheid. Ik vind het heel goed dat je daarmee bezig bent! Ik denk alleen dat wij er niks aan kunnen veranderen. Niet dat ik dan vind dat je dan maar op moet geven, zeker niet. Maar voor jezelf scheelt het misschien wat frustratie als je beseft dat je weinig invloed hebt op het totale plaatje.
     
  17. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Dit is inderdaad wel heel erg herkenbaar (inclusief de Donald Duck trouwens...).

    Ik merk dat ik het lastig vind om hier een goede modus in te vinden, ik heb vooral bij mijn zoon steken laten vallen... had er echt meer bovenop moeten zitten en duidelijker moeten zijn in mijn verwachtingen naar school toe ipv 'alleen' mijn zorgen te uiten.

    Aankomende schooljaar ga ik dit beslist anders aanpakken... maar hoe?
     
  18. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Relax. Einstein kreeg dat allemaal ook niet, denk ik. Persoonlijk hoef ik mijn kind niet zo nodig op de rails te zetten, met vallen en opstaan leren ze het meeste.
     
  19. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hoezo de overheid?? Die leraren staan voor de klas, die moeten het doen!
     
  20. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ah wat vervelend dat je in dezelfde situatie zit. Klopt helemaal ik heb nu ook geleerd dat je als ouder er bovenop moet zitten ipv het aan de leerkracht over te laten. Wat ik nu gedaan heb: ib’er erbij betrokken, dan weet iig nog iemand anders behalve de leerkracht wat er speelt. Mijn zoon mag vanaf september een dagdeel extern naar een passend onderwijs groep. Waarschijnlijk mag hij ook intern naar een verrijkingsgroep, deze is echter nieuw dus afwachten hoe het loopt. School heeft toegegeven dat het niet goed gegaan is en heeft beterschap beloofd. Wij krijgen tussentijds meer gespreksmomenten ( ipv 2 keer per jaar) om te kijken hoe het gaat. En ik zal het strak in de gaten houden want afgelopen schooljaar was gewoon schadelijk voor mijn kind.
     

Deel Deze Pagina