HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    molenspel is ook leuk. ook heel simpel.
    er was ook een bordspel dat je blokken voor je tegenstander zet.. ik weet dat even niet. dat is misschien ietsje moeilijker.
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    misschien even bij je profiel de leeftijd op schrijven. anders krijg je steeds die vraag.
     
  3. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Ja ik denk dus ook dat het enthousiasme van korte duur zal zijn.
     
  4. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Dat klinkt fijn!
     
    liefebees vindt dit leuk.
  5. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Super fijn zeg!

    Zou je wel adviseren een vinger aan de pols te houden. Mijn zoon deed ook "eigen werk" terwijl de rest van de klas bezig was met het aanleren van letters. Maar op de gegeven moment kwamen we erachter dat dat vooral lezen, lezen, lezen inhield.... soms was hij bezig met woordzoekers en andere puzzels, maar verder eigenlijk niks. Uiteindelijk raakte hij zwaar gefrustreerd omdat hij ook zo graag wilde leren. Succes! :)
     
    Roanna en liefebees vinden dit leuk.
  6. liefebees

    liefebees VIP lid

    6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Dit heb ik idd voor de vakantie aangegeven toen duidelijk werd dat dochter een afwijkende leerlijn zou krijgen in groep 3, ik wil wel dat zij ook gewoon 'les' en aandacht krijgt van juf. Dat begrepen ze zeker en was ook niet de bedoeling dat zij alleen met een boekje op de gang zou zitten als de rest in de klas bezig was.
    We hebben er natuurlijk pas 2 dgn opzitten maar ben voorzichtig positief. Ze hebben voor de zomer avi toets en cito m3 en e3 afgenomen en aan de hand daarvan bekeken hoe ze haar gemotiveerd konden houden in gr 3. Ik zie in haar laatje andere leerboekjes liggen dan in bijv laatje van haar vriendinnetje en ze komt vooralsnog blij uit school en vertelt dan ook wel dat zij iets anders ging doen als de rest. Ze heeft een dobbelsteen met rood, groen en een vraagteken en als ze juf wat wil vragen moet ze de dobbelsteen dan op het vraagteken zetten, wil ze niet gestoord worden door klasgenootjes gaat hij op rood en bij groen mogen ze haar dingen vragen, ook bijv voor hulp.

     
    Deliana vindt dit leuk.
  7. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    12.493
    13.951
    113
    Vrouw
    Mijn zoon is weer gestart met deeltijds hb onderwijs, hij is helemaal blij omdat hij voor volgende week een soort werkstuk over Australië moet maken. Het is de bedoeling dat hij op school in zijn normale klas ook een uur aan dit huiswerk zit, dus hij had al bedacht dat hij zn vriendjes dan tegelijkertijd uitleg kan geven over dingen opzoeken op Google en Wikipedia.
    Echt heel fijn dat hij zo enthousiast is, hopen dat dit de rest van het schooljaar weer zo mag blijven.

    Hij zit nu in groep 5 en is net 8 geworden, hij gelooft zover ik weet nog wel heilig in sinterklaas. (Of hij doet heel goed alsof omdat hij anders bang is om geen cadeaus te krijgen?) Maar ik ben bang dat als ik de waarheid vertel dit best een klein drama kan worden, hij kan namelijk totaal niet tegen liegen en onrechtvaardigheid en daarnaast is het voor hem heel moeilijk omschakelen van iets wat altijd zo gaat naar iets anders. Beetje autistisch wat dat betreft. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
     
  8. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Mijn dochter van net 5 is vorige week versneld begonnen in de middenbouw (groep 3/4/5 op montessori school) en ik hoor haar ook klagen over lezen, lezen, lezen. Ze heeft begin groep 1 leren lezen en schrijven, en het 'trucje' vindt ze interessant maar lezen zelf boeit haar niet echt. Nu heeft ze in haar laadje op school liggen 1 werkboek lezen, 1 werkboek rekenen, 1 werkboek schrijven en 1 leesboek. En dan is er blijkbaar 1 kast met spel/leer-materiaal. Voordat ze iets uit die kast mogen pakken moeten ze eerst allemaal 2 bladzijden lezen uit hun leesboek. Voor dochter klinkt het bijna als straf, en ze is jaloers op het jongetje naast haar dat de letters nog moet leren. :rolleyes: (er zitten 8 kinderen ingedeeld in groep 3 en er zijn er maar 3 in de hele klas die nog moeten leren lezen)
    Bij mij vroeger in groep 3 was het dat we klassikaal een opdracht kregen, en als je vroeg klaar was mocht je kiezen tussen tekenen of lezen. Ik had een hekel aan lezen dus heb heeeeel veel getekend.
    Bij dochter lijkt het nu dus andersom (als het klopt). Als ze moeten werken mogen ze zelf kiezen welk werkboek ze doen. Die werkboekjes vindt ze wel leuk, vooral rekenen en schrijven, en niet iedereen heeft dezelfde. Maar als ze dus materiaal uit die kast willen pakken moeten ze eerst allemaal lezen. Althans, dat is hoe dochter het vertelt, de juf heb ik nog niet gesproken. In de kleuterklas deed ze zo ongeveer niks meer behalve rondlopen en kletsen (onderpresteren volgens de kleuterjuf). Vooral dat kletsen aan tafel mist ze, dat het serieuzer is en ze niet eens mag fluisteren zegt ze. Binnenkort wel een infoavond voor ouders en ik ben wel benieuwd hoe het programma er nou echt uitziet op een dag, of dat dochter het niet helemaal correct vertelt. Maar echt enthousiast over groep 3 is ze op deze manier niet, dat bieb-boek gooit ze liefst uit haar laadje denk ik :p
     
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    bij montessori hoort inderdaad eerst leestijd, elke dag. en ze lezen ook bij de juf. eerst je verplichte leesmap en als je daar klaar mee bent je avi bieb boek. ze houden leeskilometers echt in de gaten. maar leesplezier is ook heel erg belangrijk. ze gaan dat misschien eerst aan pakken bij jou dochter? ze doen ook vaker avi leestoets als ze zien dat een kind sneller gaat.
     
  10. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    @Kiwi25 balen zeg dat ze lezen helemaal niet leuk vindt.... Alhoewel er natuurlijk altijd vakken die de leuker en minder leuk vinden, kunnen ze genoeg doen om het lezen wel leuker te maken natuurlijk!

    Ik zou het sowieso even 2 weken aankijken; al die "regeltjes" in groep 3 en het "moeten werken" zijn sowieso wennen... daarna aankaarten bij de juf als er geen verbetering is. Wellicht zijn er boeken die ze wel leuk vindt om te lezen? Of losse verhalen? Of misschien kan ze iets met begrijpend lezen gaan doen, dan is het gelijk meer een werkje ;) Mijn zoon mocht op een gegeven moment begrijpend lezen voor groep 4/5 doen. Een verhaal lezen en dan een paar vragen beantwoorden op de computer, dat was dan weer wel leuk...
     
  11. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    @Kiwi25 , Ik vraag me ook af of ze dan wel uit boeken mag kiezen die ze leuk vind. Mijn dochter vond op die leeftijd ook de 'echte' leesboeken op haar niveau niet leuk (alleen Heksje Lilly vond ze leuk). Ze las graag boeken die bedoeld waren om voor te lezen zoals Mega Mindy, Woezel en Pip en andere prentenboeken.
     
    belize vindt dit leuk.
  12. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Even een korte update:
    Vanochtend gesprek gehad en daar werd aangegeven dat er binnenkort een plusgroepje zal starten waaraan mijn zoontje mee zal mogen doen. Dat is dan 2 ochtenden per week. Ze zullen in projectvorm werken maar het hoe en wat is mij verder nog niet helemaal duidelijk. Ook willen ze hem de groep 3 cito laten maken om te zien hoe ver hij is omdat het beeld dat ze van hem hebben nu nog heel onduidelijk is. Binnenkort zal hij dus even uit de klas gehaald worden om die te doen met de juf die ook de plusklas begeleidt. Daarna zal er weer een gesprekje zijn voor de terugkoppeling.

    Wat ik wél een beetje jammer vond is dat ze zijn clownesk gedrag van de afgelopen paar dagen bestempelden als zijnde nog niet zo rijp op sociaal-emotioneel vlak. Ik heb duidelijk kunnen aangeven dat hij juíst als hij niet uitgedaagd wordt zich gek gaat gedragen en ook elke keer de grenzen opzoekt op school en vervolgens thuis huilerig is en zijn draai niet vindt. Qua aansluiting in de klas - die is er (nog) niet.. heb wel aangegeven dat hij vaak niet begrepen wordt en doorgaans betere aansluiting vindt bij kindjes van 6/7 jaar. De middenbouw heeft echter een eigen speelplein dus de mogelijkheid is er voor hem ook niet om daarmee in contact te komen. Ondanks dat de juf van gr3 dus aangegeven had dat hij wel eens mee mocht komen doen zal hier voorlopig geen sprake van zijn omdat ze denken dat ze e.e.a. kunnen opvangen in de plusklas.

    Dus ook al heb ik wel een positief gevoel wat betreft bereidheid om mee te denken vind ik het toch allemaal wel spannend en ben ik stiekem toch ook een beetje ongerust omdat mijn zoontje er echt op aan't wachten is om mee te doen met groep 3, hij vraagt elke dag. Ik kan alleen maar hopen dat de plusklas voldoende uitdaging zal bieden zodat hij minder hunkert naar het meedoen met groep 3 (wetende dat hij de stof waar ze nu in groep 3 mee bezig zijn al kent :rolleyes:).
     
  13. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Waarom mag hij niet naar groep 3?

    Hij vertoont na 3 weken al clownesk gedrag, hij kan al lezen, hij heeft meer aansluiting met kinderen van 6/7 jaar en hij wil graag leren. Wat heeft hij dan nog te zoeken in groep 2?

    De voorsprong die hij nu heeft gaat alleen maar groter worden. Ik zou school vragen die cito van groep 3 zsm af te nemen en van daaruit een plan maken. Wellicht dat hij na de herfstvakantie nog over kan stappen naar groep 3.
     
  14. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    880
    395
    63
    @zigzag Dan is je zoontje echt al heel ver op cognitief gebied dus... Wat betekent het dat hij de groep 3 stof al beheerst? Bedoel je dan lezen/taal/rekenen?
    Zelf zou ik er niet zo blij mee zijn als ze mijn zoontje mee zouden laten doen met groep 3. Hij zit in groep 2, daar is volgens mij zoveel mogelijk om extra aan te bieden zonder je kind direct een uitzondering te laten zijn (hoewel hij dat natuurlijk wel is qua voorsprong). In de kring moeilijke vragen stellen; bij het spelen extra problemen inbrengen (bij fantasiespel); er zijn speciale spelmaterialen voor slimme kleuters etc...

    Ik zou - in jouw geval - naar mijn zoon positief benoemen dat hij naar de plusklas gaat en dat hij daarom geen werkjes in groep 3 gaat doen.
     
    liefebees vindt dit leuk.
  15. liefebees

    liefebees VIP lid

    6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Eens.

    @zigzag hoe oud is je zoontje, hoe lang kleutert hij? En waar baseer je op dat hij de groep 3 materie allemaal al beheerst?

    Plusgroep is al fijn denk ik, en goed dat school er voor open staat om cito's gr 3 af te nemen.

    Mijn dochter zat vorig jaar in gr 2 en was ook al een stuk verder. Maar toch is kleuteren nooit slecht, het ligt er wel echt aan hoe een leerkracht er voor open staat.

     
  16. liefebees

    liefebees VIP lid

    6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Overigens begrijp me niet verkeerd @zigzag ik weet hoe frustrerend het is als je je niet gehoord voelt op school. Jammer dat de gr 3 juf al toezeggingen heeft gedaan terwijl dat nog helemaal niet van toepassing was.
     
  17. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    @belize Ik wist niet dat het standaard bij Montessori hoorde. Op zich ben ik positief verbaasd over de mogelijkheden voor (evt. hb) kinderen die voorlopen bij Montessori onderwijs, individueel is er veel mogelijk aan maatwerk. Maar misschien dat ik met mijn eigen hekel aan lezen met dochter meevoel als ze klaagt over dat elke dag saai boeken lezen, al wil ik geen negativiteit overbrengen ;)

    @Deliana @Jaimio Het eerste half jaar dat mijn dochter zichzelf leerde lezen (4 tot 4,5 jaar) zijn we veel in de bibliotheek geweest, was alles nieuw, en wilde ze alle klanken/leesregels weten. Ze las E3, maar liefst wel boeken met veel plaatjes (en inderdaad al die leesboeken draaien om de leefwereld van kinderen van 6-7 jaar). Maar tussen 4,5 en 5 jaar heeft ze het leesplezier verloren lijkt het en wilde ze niet meer lezen en moest ik weer voorlezen. Ik heb het zo gelaten, omdat ik een kind van 4 niet wilde pushen in richting lezen. Werkjes doen met letters/lezen en computer vindt ze wel leuk, maar technisch lezen gaat eigenlijk in hetzelfde tempo als een jaar gelezen, en begrijpend lezen krijgt ze ook niet alles 100% mee volgens mij. Dit weekend rommelmarkt, misschien kan de Donald Duck haar weer enthousiast maken ofzo :rolleyes: Ze was nu op school begonnen aan een nieuw boek over een vogel die in de afwas viel, en dat vond ze geloof ik wel grappig. Ze wil wel heel graag nieuwe dingen leren, dus ze zal denk ik ook moeten wennen dat groep 3 ook erbij hoort dat je niet alleen de dingen kan doen die je leuk vindt (en je soms gewoon je mond moet houden en je neus in een 'saai' boek steken :p).
    Sociaal gaat het gelukkig wel supergoed! Ze heeft goed aansluiting met de kinderen van groep 3&4 en veel nieuwe vriendinnen. En de kinderen van groep 5 vinden haar wel schattig volgens mij :D

    @zigzag Lastig dat dilemma tussen groep 2/3! Ik begrijp dat jouw zoontje nog wat maanden jonger is dan mijn dochter (net 5), maar hier hebben we ook een half jaar getwijfeld wat nou de beste keus zou zijn versnellen of in de kleuterklas blijven. Mijn dochter is nu wel naar groep 3/middenbouw gegaan, maar met de afspraak dat als ze wil/behoefte heeft ze even middagje terug mag naar haar vertrouwde onderbouwjuf en klas. Dus eigenlijk andersom, vanuit 3 eventjes terug naar 2. Prettig dat er tegenwoordig wat meer flexibiliteit is, maar wel vreemd om eerst je zoon te beloven dat hij groep 3 werk mag, en dat dan die 'belofte' weer in te trekken!
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, eind groep 4/begin 5 verteld, drama! Hij vond het vreselijk dat we tegen hem hadden gelogen en dat dus ook die ring niet bestond die het eeuwige leven gaf, want die wou hij voor ons proberen te krijgen.
    Ik voelde me wel schuldig, ik heb zelf ook een hekel aan liegen en achteraf gezien had ik er eigenlijk niet (zo lang) in mee willen gaan.
     
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
     
  20. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    @Kiwi25 Heel eerlijk, als ik verstand met gevoel combineer zie ik dit ook als een mogelijk goede oplossing voor mijn zoontje... Maar zoals je ook al aangeeft.. het is en blijft een moeilijke beslissing en ik weet ook niet goed te doen. Voor mijn gevoel doen we hem tekort door hem niet mee te laten doen met groep 3, maar aan de andere kant maak ik me ook wel zorgen over wat er zou gebeuren als hij wél die kans zou krijgen. Niet zozeer voor nu maar meer voor latere jaren. Hij zal altijd de jongste zijn binnen zijn klas.
    Was het in eerste instantie jullie suggestie (groep 3 starten met mogelijkheid tot af en toe een middagje terug naar de onderbouwjuf) of was het de school die met dit idee kwam? Daar ben ik dan wel heel benieuwd naar.

    @liefebees geen zorgen, ik heb helemaal niks van wat je zei als vervelend ervaren o.i.d. :) Natuurlijk zal ik het allemaal heel positief brengen naar mijn zoontje toe - als ik dat niet zou doen dan werk ik hem actief tegen in het plezier vinden op school en dat is wel het laatste dat je als ouder wil doen. Het is uiteraard ook echt niet zo dat meedoen met groep 3 per definitie het walhalla zou zijn. Het is de toezegging naar mijn zoontje toe dat het pijnpuntje is.

    @Deliana En het wordt nog leuker.. vandaag wilde hij niet naar school :confused:. Zei dat hij zich niet lekker voelde, is volgens mij helemaal niet zo. Ik heb hem dus gewoon naar school gebracht en gezegd dat ik hem straks ophaal om samen te lunchen en dan zien we wel hoe hij zich dan voelt. Ben benieuwd.. vorig jaar duurde het 8 weken voordat we op dit punt aankwamen, dit jaar gaat het sneller.
    Het gesprek gisteren was het eerste echte kennismakingsgesprek dus ik moet zelf ook nog aftasten wat ik wel en niet kan zeggen zonder dat ze gelijk op hun achterste poten staan. Ze benadrukten dat ook al heeft hij (nog?!) geen aansluiting gevonden binnen de klas er een aantal pientere kindjes in zijn klas zitten en dat dat dus wel goed moet komen. Zij zien een kind dat de clown uithangt maar eerlijk ik zie bijvoorbeeld ook het nut niet van iedere dag goeiemorgen zeggen tegen een knuffel genaamd Snuffie. Mijn zoontje ook niet, maf gedoe, dus gek vind ik het niet dat ie dan ook maar suffe dingen als goeiemorgen poepie dit of dat tegen die knuffel gaat roepen i.p.v. goeiemorgen Snuffie als hij aan de beurt is. Juf zegt dus dat hij af en toe bewust tegendraads is en ze suggereerden tussen de regels door het nog niet rijp genoeg zijn voor bv een groep 3. Ik zie het 180 graden anders.. sociaal emotionele problemen ontstaan bij hem pas op het moment dat hij niet uitgedaagd wordt, geen aansluiting vindt en hij zich probeert aan te passen. Ik heb af en toe op mijn tong moeten bijten, maar ben in grote lijnen nog altijd positief gestemd over het gesprek. Er gaat actie komen tenslotte en vanuit daar kijken we wel weer verder. Die groep 3 cito zal als het goed is ergens in de komende weken worden afgenomen. Ben zelf ook wel benieuwd hoe dat gaat en hoe zijn antwoorden geïnterpreteerd gaan worden.. hij geeft niet altijd standaard antwoorden op dingen die simpel lijken te zijn.. er komt een hele redenatie kijken bij zijn antwoord. Nu is dat gelukkig niet bij alle onderdelen een issue (denk: rekenen) dus dat scheelt :p
    Het voelt voor mij als een hele hoop en dat ik er best al snel bovenop zit :$. Ik kan alleen maar hopen dat dit zich zal vertalen naar een schooljaar waarin mijn zoontje zich prettig zal voelen.. linksom of rechtsom.

    @Roanna Nee, niet zozeer dat hij álle stof van het hele jaar al beheerst (gelukkig niet!) maar hij is wel al duidelijk verder in alles dan waar ze nu in groep 3 mee begonnen zijn. Grote uitzondering is de fijne motoriek.. hij heeft daar echt nog moeite mee. Hij wil wel heel graag maar krijgt die schrijfletters niet op papier. Daar staat dan weer tegenover dat hij wel al mid groep 4 niveau leest, zowel technisch als begrijpend.
     

Deel Deze Pagina