Zeker wel. pak maar eens de gemiddelde Pool die in een fabriek werkt. Die mag de ziektewet niet in, want dan wordt hij onslagen. Ze werken voor een scheitloontje (ik geloof 3 euro per uur) enz enz. slavernij op ten top. Je hoort er alleen nauwelijks iets over, en ik begrijp ook werkelijk niet dat deze mensen nauwelijks beschermd worden door de Nederlandse wetgeving.
En als ik me nou meer geraakt voel door een verhaal over mijn betovergrootmoeder dan door een verhaal over een wildvreemde in het nu? Want we leven massaal en intens mee met de slachtoffers van een eenmalig stom ongeluk. Maar structureel leed dat mensen elkaar aandeden en aandoen, is blijkbaar minder erg, want daar hoor je dan weer geen kip over. Of, als het blijkbaar een kwestie van zichtbaarheid is, als iemand een film maakt over datgene dat mijn voorouders ook hebben meegemaakt? En ik zie nog steeds daar de sporen van of parallellen met nu?
Voorbeeld 1 Slaaf uit het jaar 1800. Wordt gemarteld, vernederd, uitgescholden, uitgebuit. Vreselijke situatie. Voorbeeld 2 Donker gekleurd iemand, misschien nageslacht van degene hierboven, uit het jaar 2018. Wordt uitgescholden of belachelijk gemaakt om zijn huidskleur, behoort volgens sommigen tot een groep die regelmatig stennis schopt. Wordt ondanks het recht op gelijke kansen toch net iets anders behandeld. Conclusie: nee, hij of zij heeft niet precies hetzelfde meegemaakt als zijn voorouder. Hij is niet letterlijk geschopt (of misschien ook wel, wie weet), niet verkracht (denk ik, weet ik niet), niet als slaaf gebruikt (hoop ik). Het zal vast niet helemaal te vergelijken zijn met het 1e voorbeeld. Andere tijd, andere situatie. Maar het gevoel en de vernedering die deze persoon voelt is daardoor, al is deze misschien niet exact hetzelfde, niet minder erg. Het mag prima erkend worden zonder dat iemand ze de mond snoert door te zeggen dat ze niet moeten zeiken of zich aan moeten stellen omdat zij niet exact weten wat hun voorouders hebben meegemaakt. Het nare gevoel is aanwezig, de vernedering wordt gevoeld en dat is al goed genoeg om zo'n iemand serieus te nemen. Hoeft diegene niet exact hetzelfde voor te voelen.
Dat kan zeker. Meeleven. In elk geval om de dingen die nu gebeuren. Maar ik heb dat niet met dingen die honderden jaren geleden gebeurd zijn. Dat wil niet zeggen dat het niet vreselijk is dat bepaalde dingen gebeurd zijn in het verleden, maar ik vind het dan toch echt wel ver van mijn bed hoor. En hoe je het ook wend of keer. In iedere tijd, in ieder land, in iedere eeuw, gebeuren wel verschrikkingen. Als ik me alles moet aantrekken heb ik geen leven. Maar goed, ik huil ook niet bij films om maar iets te noemen. Ik trek me niet heel snel iets aan eigenlijk. Als voorbeeld: die stint dat raakt me, maar 11 september al heel lang niet meer. tuurlijk op dat moment zelf wel, maar nu inmiddels is dat voor mij alweer zo lang geleden.
nee voor mij niet en die hele kleine minderheid wellicht wel, maar ja dan kun je overal wel dingen aan veranderen. Er zijn op alle vlakken wel mensen die het met bepaalde dingen niet eens zijn. Je hebt nu eenmaal met 17 miljoen mensen allemaal verschillende meningen.
En dat is nou het mooie daaraan, verandering. En dan haal ik het verleden er weer even bij..gelukkig maar dat verandering een constant iets is!
En daar is op zich naar mijn idee ook niks mis mee. Maar het ligt er wel aan, wanneer en waarom. En voor mij is er dus weinig noodzaak aan om zwarte piet compleet in de ban te doen. Roetveegpieten prima voor de landelijke intocht, maar voor de plaatselijke intochten is het logischer om compleet gesminckte pieten te doen. ivm die herkenbaarheid. óf dorpen onderling van pieten laten wisselen. Dan kun je evt landelijk roetveegpieten doen.
Mijn beste vriendin tot mijn tienerjaren was een marokkaanse. Ik heb daar wat uren thuis gezeten ook rond ramadan en het offerfeest. Ook ik herken het niet. Grootste herinnering die ik eraan heb is dat haar moeder ontzettend gastvrij was en iedereen altijd mee kon eten en ik hele schalen lekker eten voor mijn ouders mee kreeg.
Dat lijkt me niet nodig, sinterklaas wordt tenslotte ook niet zwart gemaakt en geen kind die die man/vrouw herkent, ze zien alleen maar sinterklaas. Hetzelfde zal voor de nieuwe pieten gelden.
Piet krijgt ook een pruik en die vegen in het gezicht zullen net zo bedekkend zijn als een baard. Op mijn basisschool werd sinterklaas letterlijk aangekleed waar de kleuters bij waren, het was altijd dezelfde leerkracht, als sinterklaas vervolgens omliep via de achteruitgang en groots werd binnen gehaald via de kleuteringang was er geen een kleuter die doorhad dat het die leerkracht was.