Niemand ontkent volgens mij dat de slavenhandel niet erg en mensonterend was. Het is alleen geen feit dat de zwarte piet afstamt van de slavenhandel, dus waarom dat feest vergelijken met een gruwelijke oorlog?
Laten we nu gewoon eens met z'n allen in Nederland eens blij zijn dat het dan roetveeg pieten zijn geworden. Dat past inderdaad het beste bij het verhaal dat we ophangen tegen onze kinderen. En stop toch eens met dat gezeur over hoe iemand eruit moet zien. Ik word daar zo moe van. Dus roetveeg piet prima klaar met dat gezeur en door met je leven.
Niemand zegt dat zwarte Piet afstamt van de slavernij. Het doet DENKEN die tijd. Zwarten waren hulpjes van witte mensen. En laat het nou net zo zijn dat zwarte Piet op een negroïde man lijkt uit de tijd van de slavenhandel!!! en dat zwarte piet een hulpje van een witte sint is. DAAR gaat het om. En daarom doet het pijn. Het lijkt te te te te teveel op elkaar. Daarbij ben ik het niet eens dat er steeds wordt gezegd dat het iets van deze tijd is dat we tegen zwarte piet zijn en dat er door de anti piet acties gepest wordt. Dat is gewoon niet waar. Men komt in deze tijd veel meer voor zichzelf op (goed recht en groot gelijk). Ik heb het al meerdere malen gezegd in dit topic dat ook ik gepest werd met mijn zwarte vader. Hij werd ook gezien als zwart piet dat was in de jaren 80.
Maar is het echt pesten? Jullie hadden dus toendertijd al negatieve gedachten over Zwarte Piet. Anders had je het niet als negatiefs iets gezien. Er is zovaak tegen mij gezegd dat mijn vader Sinterklaas was (baard). Ik had er geen positieve of negatieve associatie bij, dus interesseerde me het niet. Maar... waarschijnlijk deed het jou wel wat omdat je vader donker is. Wat ik echt wel begrijp! Maar waarom daardoor een negatieve lading op zwarte piet leggen, terwijl het eigenlijk gewoon racistisch is zulke opmerkingen? En dat heeft dus niks met zw piet of sinterklaas te maken, maar met de huidskleuren van willekeurige mensen. Nu wordt zw piet aangepast, zodat donkere mensen daar niet meer mee vergeleken worden. Is het pesten dan opeens over? Nee, want er zijn tal van scheldwoorden om te zeggen als blanke tegen een donker iemand. En dát moet aangepakt worden.
Het grappige is dat ik dus in mijn eerste post met geen woord heb gesproken over de holocaust. Ik had het over mensen met een gele kerst-ster op hun jas. Kerst-ster he? 5-puntig, en gewoon geel, zoals in alle kinderboekjes over kerst. En toch denk jij meteen aan iets vreselijks. En een trein? Dat is toch gewoon een ding waar we iedere morgen mee naar ons werk reizen? Zo sterk is de kracht van associatie dus. Ik gebruik geen enkel woord dat refereert aan Joden, deportatie, Auswitsch, Hitler, Nazi's... Niks. En toch schiet "gele kerstster op hun jas" meteen bij verschillende mensen - waaronder jij - in het verkeerde keelgat. De kracht van beelden! Perfect gedemonstreerd. Is het dan ook echt zo moeilijk te geloven dat bij mij het beeld van een boot vol donker gekleurde mensen hetzelfde gevoel oproept als mijn post bij jou deed? Ook al zijn er dan "misschien maar een paar symbolen [...] te herleiden naar een koloniaal verleden" Één symbool kan al genoeg zijn om een compleet verhaal te vertellen. En genoeg zijn om iemand te kwetsen.
Je eerste bericht vond ik juist een heel mooi voorbeeld om het probleem duidelijk te maken. Ik begrijp wat je bedoelt. De reactie erop is dus precies hoe de andere partij zich voelt.
Dank je wel! Maar dat uit zn verband rukken ben je zelf mee begonnen toen je deze misplaatste vergelijking maakte.
OK, denk je serieus dat jouw eerste post zó subtiel was dat we echt alleen maar in onze duistere gedachten een bepaalde associatie konden oproepen? Kom op nou...
https://images2.persgroep.net/rcs/aHR5O4Mo3Vr8QPTomQJYpqChClk/diocontent/128227865/_crop/0/0/900/1168/_fitwidth/763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8 https://images4.persgroep.net/rcs/8pVYX-Fa9iEYrxZP67aTJhAyqeg/diocontent/128227866/_crop/0/0/900/1221/_fitwidth/763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8 https://images1.persgroep.net/rcs/JtZJapTVMZJEcPZIHAuDJBf_PaQ/diocontent/128227849/_crop/0/0/900/1123/_fitwidth/763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8 Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/geen-twijfel-zwarte-piet-stamt-af-van-kindslaven-~bef5d321/ Of de traditie van zwarte piet nou wel of niet op een slaaf is gebaseerd wordt een louter academische vraag als je meeneemt dat de weergave van zwarte piet zeer waarschijnlijk wel is gebaseerd op kindslaven. Om het even heel kort te stellen, hoewel eind 19de eeuw de slavernij al was afgeschaft, voelden blanken in die tijd zich nog superieur aan niet-blanken. Dus toen bijvoorbeeld Jan Schenkman een beeltenis nodig had in zijn verhalen over zwarte piet, had hij er geen enkele moeite mee om zich te laten inspireren door plaatjes van kindslaven, want die waren in zijn ogen ook zwart en ze zagen er 'leuk' uit in die kleurrijke kleding. Hij had er totaal geen boodschap aan dat juist die kleding als verschrikkelijk symbool werd ervaren door de mensen die gedwongen werden deze te dragen. Dus ik denk dat we nu moeten erkennen dat we de traditie van de verhalen van zwarte piet niet veranderen als we veranderen hoe (zwarte) piet eruit ziet. Dat is niet één en hetzelfde! Want laten we niet vergeten dat sint Nicolaas juist slaven bevrijd heeft, vreemd om juist dan zijn werknemers/helpers er nog uit te laten zien als kindslaven. Sint Nicolaas hielp volgens de overlevering de onderdrukten, dan gaan we toch niet een feest wat op deze verhalen gebaseerd is verpesten door een grote groep te herinneren aan een gruwelijke, mensonterende en eeuwenlange onderdrukking: de slavernij?
Ik denk dat mijn eerste post precies even subtiel is als de symboliek van de zwarte pieten. Tegenover die trein zet ik een boot. Tegenover die gele kerstster een page-pakje en tegenover die getatoeerde armen een bataljon volledig zwarte personen met kroeshaar. De score is 3-3
Maar de vergelijking met zwarte Piet is toch net zo subtiel? En helemaal vanuit het buitenland bekeken...
Ja natuurlijk! Een fictief karakter vergelijken met 6 miljoen mensen die op onmenselijke wijze aan hun einde zijn gekomen. Maar jij hebt gewonnen hoor, met je 3-3...
Kijk, laten we even eerlijk zijn. Wie heeft er ooit in zijn leven zwarte piet als slaaf gezien van sinterklaas toen ze jong waren. We hebben allemaal genoten van de muziek, de gezelligheid, de spanning (dat zwarte piet op de deur bonkte en pepernoten strooide en dat we allemaal schreeuwden en nog harder zongen), de cadeautjes en noem maar op. Het is een kinderfeest dat op 5 december plaatsvindt 1x in het jaar. Er is niks aan de hand. Het is een kinderfeest. Een heel gezellig, liefdevol, vol met cadeautjes, zang, feest, spanning. Gewoon laten zoals het is. Het wordt nu gezien als een slaven feest. Waar dan? Wie? Hoe en wat? Net zoals iemand hier eerder zei; het stopt niet. Ze blijven doorgaan tot alle tradities in Nederland worden afgeschaft. Ik heb ook al gelezen dat kerst afgeschaft moet worden, wat gaat er nog meer volgen?
Inderdaad. Volgens mij zit dat ook in die documentaire van Sunny Bergman? Dan laten ze Britten plaatjes zien van het feest en gaan ze als pieten de straat op. Het onbegrip is groot en de reacties zijn niet mals. De meest waardevolle geschiedenisles die ik ooit heb gehad was deze: als je met je neus tegen een olifant aan staat, zie je helemaal niet dat het een olifant is. Dan zie je alleen een grijs vlak. Pas als je 10 stappen achteruit zet zie je de hele olifant. We staan met onze neus te dicht op die olifant. Het Sinterklaasfeest doordrenkt de vezels van onze kindertijd. En daardoor kunnen we het objectieve plaatje niet zien. Mensen die deze jeugdherinneringen niet hebben kijken er van een afstand naar en vinden het een bizarre vertoning. Dat zegt toch genoeg?
Dus eigenlijk vind je een ieder die het Sinterklaasfeest als een onschuldig kinderfeest ziet, een stelletje onwetende figuren die met hun kinderen in november een slavenhandelaar met al zn slaven binnenhaalt? En daar feest om vieren?
En DIT is lieve mensen precies wat symboliek doet.. Niemand vertelt je waar een symbool aan geaccossieerd wordt. Het is de samenstelling van beelden en symbolen die je terugvoeren naar iets wat ooit zo verschrikkelijk fout was. En waarom draaien onze magen om als iemand verteld over lieve vriendelijke kerstkindjes die met de trein kadootjes komen brengen? En waarom is het zo in onze collectieve geheugen geprent dat we WERKELIJK denken dat dit het beeld is van een schoorsteenveger:
Wat ik zeg is dat voor veel mensen de positieve associaties met een gezellig kinderfeest zo sterk zijn, dat ze er niet objectief naar kunnen kijken en kunnen zien wat de rest van de wereld wél ziet. Namelijk dat het feest nu iets (of veel) te veel lijkt (onafhankelijk wat de oorsprong is) op een uitbeelding van het slavenhandelaarsverleden.
Dat zegt ze niet! Ze zegt dat de slavernij en de holocaust ongeveer vergelijkbaar zijn. En dat dus de intocht hoe die door sommige mensen per se gevierd wil worden ongeveer vergelijkbaar zou zijn met zo'n 'trein-intocht' als ze schetste.
De rest van de wereld??? Volgens mij is het op dit moment nog steeds een KLEIN groepje dat tegen zwarte piet is. De meerderheid ziet het gelukkig nog steeds als een onschuldig kinderfeest.