Vraag aan huisartsen..

Discussion in 'De lounge' started by bunchy, Oct 16, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    Sep 6, 2013
    20,300
    23,432
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nou, dit dus! Goed omschreven!
     
    Lumiere and Anouk2005 like this.
  2. Damay77

    Damay77 VIP lid

    Apr 18, 2010
    13,737
    7,507
    113
    Female
    Minder patienten zien en consulten met 5 min verlengen werkt dus niet.
    Dat doet onze huisarts dus. Die verlengt vrij snel een consult voor wat meer tijd voor de patient met als gevolg dat je voor een afspraak 2 weken!! kan wachten. Spoeddingen natuurlijk wel tussendoor.
    En wilde je sneller geholpen worden dan kon je naar haar collega huisarts.
     
  3. RoIn

    RoIn VIP lid

    Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Als ze hier maar 4 patiënten per uur kunnen zien ipv 6 dan mogen ze hun spreekuur wel tot 22uur plannen. Helaas krijgen ze dat echt niet gedaan..
     
  4. bunchy

    bunchy VIP lid

    Aug 21, 2009
    6,683
    515
    113
    maar wie bepaalt dat ze ruim 2000 patienten per fte moeten aannemen.
    ze kunnen er toch ook voor kiezen om max 1000 patienten aan te nemen en dan dus minder patienten op een dag zien om de werkdruk te verlagen omdat je dan meer tijd over houdt voor administratie.
     
  5. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Hier hebben ze het 5 min spreekuur in het leven geroepen.
    Juist voor iets kleins met jezelf of je kindje. Mag maar 1 klacht zijn.
    ik vind het ideaal heb er voor de jongste al regelmatig dankbaar gebruik van gemaakt.
     
  6. bunchy

    bunchy VIP lid

    Aug 21, 2009
    6,683
    515
    113
    ik bedoel het niet belerend ofzo hoor maar gewoon uit nieuwsgierigheid.
    ik heb echt super veel respect voor huisartsen laten we dat voorop stellen..
     
  7. Umm85

    Umm85 VIP lid

    Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar waar moet de rest dan heen.
     
  8. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Administratie betaald natuurlijk niet.
    Plus niet iedereen wil zoveel tijd of heeft dit nodig.
    Ik sta altijd na 10 min weer buiten. Vraag antwoord oplossing cq doorverwijzing.
     
  9. Musti1234

    Musti1234 Actief lid

    Oct 10, 2018
    334
    166
    43
    Als dat de nieuwe norm zou worden zouden er een hoop patiënten zonder ha komen te zitten.

    Administratieve taken betalen zich ook niet uit, een patiënt op consult wel.
     
  10. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    Jun 10, 2013
    3,245
    2,363
    113
    Female
    Omdat er dan niet genoeg huisartsen zijn.. Momenteel zijn er ongeveer 10.000 huisartsen in Nederland, waarvan 2/3 praktijkhouder is en de rest in dienst of waarnemer. Als al die huisartsen een praktijk zouden openen en maar 1000 patienten zouden aannemen zitten er in NL 7 miljoen mensen zonder huisarts..

    O en met 1000 patienten ben je gewoonniet uit de kosten voor pand, assistentes, praktijkondersteuners, inventaris etc. En we hebben echt hart voor ons vak, maar we willen ook graag een dak boven ons hoofd, een afgeloste studieschuld en dat onze kinderen mee op schoolreisje kunnen en zo.
     
    Blijdorp, Riene, Aroma34 and 4 others like this.
  11. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    Mar 21, 2012
    23,290
    16,694
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier bellen de patiënten zelf voor de uitslag. Is echt geen doen om iedereen te bellen.
    Via mgn kan je ook afspraken maken.
    Wij werken sinds een half jaar met een terugbelsysteem, nooit meer in de wachtrij, patiënten die er voor kiezen om te wachten geven een pop up in het scherm en worden binnen 3 minuten geholpen en anders kun je kiezen voor een terugbeltijd, werkt uitstekend.
     
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    Mar 21, 2012
    23,290
    16,694
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zo werkt dat natuurlijk niet, dat zou betekenen dat er mensen zonder huisarts komen te zitten. Was het maar zo eenvoudig.
    Ik werk in een gezondheidscentrum dat valt onder een stichting en hier ben je gewoon verplicht om per arts een x aantal patiënten in je praktijk ingeschreven te hebben. Anders draaien we gewoonweg verlies en gaan we ten allen ten onder. Wij werken met 4 artsen waarvan 2 artsen een duo is, zij hebben een zeer zwaar belaste praktijk op dit moment, veel ernstig zieke mensen maar volgens de cijfers zouden ze nog steeds ruimte hebben om verder uit te breiden, dikke onzin natuurlijk want we lopen allen vast, de spreekuren lopen vol, de stapel administratie wordt steeds groter en de werkdruk wordt hoger, gelukkig heeft een andere collega arts tijdelijk haar praktijk opengegooid terwijl ze al aan de max zit maar wat moet je dan?
    Patiënten laten barsten en geen zorg meer verlenen? Kan niet en mag niet want je hebt gewoonweg een zorgplicht en die mag je niet weigeren.
     
  13. bunchy

    bunchy VIP lid

    Aug 21, 2009
    6,683
    515
    113
    helder! ik wist niet dat er zo'n tekort was aan huisartsen...
     
  14. RoIn

    RoIn VIP lid

    Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Zou wel een simpele oplossing zijn :D
    Maar dan komen ze niet meer rond vrees ik.. en krijgen we idd een groot tekort!
     
  15. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Een vriendin van me is huisarts en heeft niets te kiezen. Een eigen praktijk beginnen wil ze niet (financieel best grote stap, meestal nog hogere werkdruk, etc.) en in de praktijk waar ze nu werkt heeft ze gewoon te doen wat haar verteld wordt. Als zij zou aangeven minder patienten op een dag te willen zien, denk ik dat iedereen heel hard zou gaan lachen. Iedereen zou dat wel willen....
    Punt is natuurlijk ook dat een huisartsenparktijk een bepaalde buurt "bediend" en er geen giga wachttijden voor patienten moeten ontstaan. Als alle huisartsen ineens minder patienten zouden gaan zien, zouden er meer huisartsenpraktijken nodig zijn om hetzelfde woongebied aan te kunnen. Dit zou de kosten aanzienlijk opvoeren, waar verzekeraars dan vast wel weer eea over te zeggen hebben. Kortom zo simpel is het allemaal niet.
     
  16. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    Jun 10, 2013
    3,245
    2,363
    113
    Female
    #36 MnnW, Oct 17, 2018
    Last edited: Oct 17, 2018
    Als waarnemer ben je ZZPer en kun je best eisen stellen aan je agenda. Misschien dat je dan wel minder opdrachten krijgt of een lager tarief moet hanteren.. Al je als HIDHA (huisarts in dienst van een huisarts) werkt heb je blijkbaar voordat je daar in diebst ging akkoord gegeven op je werkzaamheden, dus dan is het inderdaad niet anders (of je moet er weg gaan)
     
    Lovely83 likes this.
  17. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Ze is in ieder geval geen zpp-er. Ze werkt bij een prakijk van een wat oudere HA
    .
    Maar ik vraag me af of je wanneer je als zzp-er in een praktijk met meerdere HA's werkt als enige minder patienten voor meer tijd zou zien, in hoeverre daar door de anderen positief op gereageerd wordt. Vaak zijn er toch dingen zoals de cultuur en normen en waarden binnen de praktijk en wanneer jij eigenhandig iets heel anders doet dan alle anderen, dan roept dat in de eerste instantie vaak niet de meest positieve reacties op helaas. Het heeft immers indirect ook effect op de andere HA's.

    Ik zeg niet dat dit een reden is om het niet te doen, ik denk alleen dat het wel een kleine cultuurverandering vraagt en zo gemakkelijk is dat niet.
     
    jolien 1986 likes this.
  18. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    Jun 10, 2013
    3,245
    2,363
    113
    Female
    Ik ben wel ZZP'er, maar werk al 2 jaar 2 dagen per week in dezelfde praktijk, die dus van iemand anders is. Daarnaast doe ik invalwerk en diensten op de huisartsenpost.

    Ik denk dat het er meestal op neer komt dat je niet lang als waarnemer in een praktijk werkt als jouw visie niet overeenkomt met die van de opdrachtgever/praktijkhouder.

    Daarom gaf ik net aan dat je wettelijk gezien het recht hebt om dit zelf in te delen (dat is het hele idee van ZZP'er zijn, als je netjes doet wat de baas je opdraagt op de tijden die vastliggen is het een schijndienstverband), maar als je eisen te hoog zijn zul je weinig opdrachten krijgen, tenzij je tarief zo laag is dat dit compenseert voor de lagere inkomsten voor de praktijk..

    Een praktijk kan aangeven wat ze verwachten van een waarnemer (bijvoorbeeld ruimte bieden aan minimaal 25 consulten en 2 visites en bepaalde standaard adm taken zoals recepten accorderen en post verwerken), maar als ik aangeef dat ik liever een wat langer ochtendspreekuur doe, maar dan met een paar kortere pauzes tussendoor zodat ik minder uitloop, en dan het middagspreekuur iets naar voren schuif, zodat ik in alle rust kan afsluiten met administratieve taken, is dit meestal wel bespreekbaar. Niet als je ergens een dagje invalt, wel als je een langere samenwerking aangaat.
     
  19. Cin85

    Cin85 VIP lid

    Jan 12, 2010
    12,538
    14,058
    113
    Female
    Dit is bij ons ook zo, wij hebben 20.000 patiënten, dan is het echt geen doen voor de assistentes om iedereen te gaan bellen voor de uitslagen.
    Afspraken maken kan bij ons inderdaad via mgn maar ook via de website zelf (scheelt weer dat irritante inloggen met je digiD), alhoewel het binnenkort via dr mgn app een stuk simpeler moet worden.
    Werken jullie toevallig ook met teleq? Bij ons krijgt men een tijd toegewezen dat ze teruggebeld worden, deze tijd kan men zelf ook wijzigen. De hangers horen ook hoe laat ze aan de beurt zijn, ze kunnen dan besluiten om te blijven wachten of toch terug gebeld te worden.
     
    Silverwings and Anouk2005 like this.
  20. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    Mar 21, 2012
    23,290
    16,694
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja wij hebben ook teleQ, ben er erg tevreden over.
    Ja met dat digiD haken veel mensen af en dat begrijp ik wel want dat eeuwige inloggen met DigiD is ook gewoon vervelend.
    Nee wij gaan ook echt geen uitslagen doorbellen aan patiënten, is hun eigen verantwoordelijkheid en daar hebben we echt geen tijd voor.Bij afwijkende uitslagen wordt er natuurlijk wel gebeld.
     

Share This Page