Ik zit ook bij CZ maar niet de familiepolis, dus nu krijg ik niets. Dan weet ik dat in het bij CZ niet ga redden.
Zit bij ZK en blijf hier ook. Heb net zitten rekenen en zelfs via de collectiviteitskorting van het werk van mijn man, ben ik bij ZK goedkoper uit dan via de zorgaanbieders waar zij de collectiviteit bij aanbieden. Krijg bovendien minder vergoed/dekking dan ik nu heb. We gaan bijna € 300 betalen, wat een geld! En dan te bedenken dat ik mijn ER al jaren op € 885 heb staan, ik verbruik gemiddeld € 10,00 per jaar..... Mijn man heeft wel het standaard ER. Verder een uitgebreide tandartsverzekering omdat we beiden toch regelmatig naar de tandarts en mondhygiëniste gaan. Bovendien voor onze twee kinderen orthodontie bijverzekerd voor € 2000 (100%). De oudste heeft inmiddels bijna 2 jaar zijn beugel en moet hierna ook nog een nachtbeugel, dus met die € 2000 gaan we het niet redden. De jongste moet nog maar die is nog niet klaar met wisselen. Ik zou bij kunnen verzekeren tot € 2.500 maar de premie wordt zo hoog dat je uiteindelijk meer gaat betalen dan dat je bijverzekerd.
Mijn zoon en ik hebben aevitae, voor orthodontie voor kinderen krijgen wij 100% vergoed en er zit geen max aan.
Ik zit bij Menzis, aanvullende verzekerd voor de tandarts. Dit jaar 140 euro en eigen bijdrage van 385 euro. Wat een geld..
Maar nemen jullie allebei de duurdere premie voor 2 kinderen, want je kan toch ook de ene een dure premie en de ander goedkoper? Misschien scheelt dat al wat?
Dat hebben we inderdaad ook! Mijn man heeft de uitgebreide, ik heb de normale. De kinderen zijn altijd meeverzekerd met de ouder die de meest uitgebreide verzekering heeft. Bovendien heb ik mijn ER op € 885 en mijn man op € 385.
Wij zijn verzekerd collectief via PMA maar dat is gewoon Menzis (ontvang je ook gewoon de papieren van) maar het scheelt wel. Wij betaalden voor mijzelf, man en 2 kinderen waarvan 1 de duurste tandartsverzekering ivm beugel (tm 2000 euro vergoed 194,84 per maand voor ons vieren. Kreeg net de nieuwe polis binnen en gaan nu voor exact hetzelfde 200,42 betalen in de maand. Wij blijven sowieso gewoon, nooit problemen met ze gehad. De verhoging van zo'n 6 euro valt mee. Wij nemen altijd het hoogste eigen risico en krijgen daarvoor 40 euro per maand korting op de polis, en nog eens 18,58 collectiviteitskorting.
De laatste zin, kan je die voor mij toelichten? Verzekeraars stellen inderdaad dat zij afspraken over kwaliteit maken, maar wat houdt dat in. Ik begreep bijv. dat fysiotherapeuten die patiënten na 6-8 behandelingen als afbehandeld wegsturen (gunstiger voor de verzekeraar) of praktijken die s avonds op zijn meer geld ontvangen. Dat vind ik zelf bijv. geen kwaliteit. Praktijken die niet s avonds open kunnen blijven, of praktijken die relatief meer patiënten hebben die meer zorg nodig hebben, worden op die manier afgestraft.
Ja dat klopt wel wat je zegt. Alleen ligt het helaas nog lastiger. Er zijn factoren waar je als praktijk niet direct invloed op hebt en waar je wel op afgerekend wordt als je er niet aan voldoet. Bijv een minimaal aantal ingevulde tevredenheidsenquetes. Niet genoeg ingevulde enquetes terug betekent een terugval in tarief of terugbetalen. En die 6-8 x wat je zegt is een gemiddelde aantal behandelingen. Zit je er te ver boven, dan wordt je als praktijk gekort. Met als gevolg dat veel praktijken steeds minder behandelen en daardoor het gemiddelde verder zakt. Eisen als openingstijden, binnen 30 min antwoordapparaat luisteren en terugbellen, een bepaalde minimale oppervlakte per behandelkamer etc tellen ook mee. Dossiers die verplicht heel uitgebreid en ellenlang ingevuld moeten worden incl. een minimaal aantal vragenlijsten (ook als je voor een relatief eenvoudige klacht komt) en ga zo maar door. En dat alles tegen een vergoeding die al jaren ruim 30% onder de kostprijs zit (tarieven al 10 jr ongeveer hetzelfde of soms zelfs ietsje lager), terwijl de eisen steeds meer worden. Edit: gemaakte afspraken is eigenlijk niet merr als tekenen bij het kruisje
Van mij mag het wel in een apart topic ipv een pb, zodat meerdere mensen kunnen meepraten. Hier overigens sector ggz en zelfstandige. Ik overweeg om vrije contractzorg te gaan bieden. Dan krijg ik wel het nza-tarief en minder tijd kwijt aan niet-betaalde administratie om weer aan een of andere eis te voldoen. Sommige eisen zijn onmogelijk voor een eenmanspraktijk en dat is best frustrerend. Ik besteed deze tijd liever aan mijn cliënten om inhoudelijk beter werk te kunnen leveren.
Het is een heel lastig begrip, kwaliteit. Je wilt het liefst een goede definitie hebben van kwaliteit waar zowel de zorgaanbieders als de klanten iets mee kunnen. Voor klanten zijn openingstijden heel belangrijk. Ik denk daarom dat daarop gestuurd wordt. Voor behandelduur proberen wij de richtlijnen van de beroepsgroep aan te houden, maar hoe dat bij andere verzekeraars gaat weet ik niet. Dat bepaalt elke verzekeraar voor zich. Wat ik persoonlijk erg lastig vind is dat onze klanten aangeven dat ze zorg willen die dichtbij huis is, makkelijk toegankelijk (ook ‘s avonds) en kwalitatief goed. De eerste twee kan je vrij makkelijk wat mee door bijvoorbeeld extra tarieven toe te kennen als ze er aan voldoen, de laatste is erg ingewikkeld. Want als kwaliteit is ‘ik heb een goede band met mijn behandelaar’, hoe moet ik dat als verzekeraar dan meten? Daarnaast heb ik zoals ik al zei in mijn eentje de verantwoordelijkheid om ongeveer 3000 zorgaanbieders te contracteren. Ik kan moeilijk iedereen persoonlijk langs gaan om te bekijken of ze goede zorg leveren. Maar als dat niet kan; hoe bepaal ik dan wie wel kwaliteit levert en wie niet? Wat we nu vooral doen waar ik werk, is aansluiten bij wat brancheorganisaties al beoordelen in de praktijk. Dus visitaties. Als iemand dan een geldig visitatiecertificaat heeft, krijgt hij een hoger tarief dan iemand die dat niet heeft. Maar zegt dat alles? Is dat nou kwaliteit? Als iemand het antwoord heeft hoor ik het graag . Ik moet namelijk binnenkort weer een inkoopbeleid opleveren (een jaarlijks beleidsdocument waar in staat waar zorgaanbieders aan moeten voldoen voor een contract met de zorgverzekeraar).
Ook niet helemaal waar helaas. Als ongecontracteerde krijg je, zeker van de grote verzekeraars, het ‘marktconform’ tarief. Heeft de NZa goedgekeurd. Dat is meestal lager dan het 100% NZa tarief. En voor alle klanten gaat er dan nog een percentage af omdat ze naar een ongecontracteerde zorgaanbieder gaan. Maar goed, dat hoef jij niet door te berekenen natuurlijk!
Nee dat klopt, je hebt gelijk. Het is inderdaad iets lager, maar nog steeds hoger wat ik krijg bij gecontracteerde zorg. Het is vooral voor de klant vervelend dat ze een eigen bijdrage moeten betalen. Uiteraard staat ze het vrij om naar de grote ggz-instelling 20km verderop te gaan met een wachtlijst van 3-6 maanden, die de afgelopen jaren tientallen keren negatief in het nieuws geweest. Deze instelling voldoet namelijk wel aan de zogenaamde ‘kwaliteitseisen’. Wat betreft de visitaties. Dat is echt onaandoenlijk voor een eenmanspraktijk. De kosten zijn zo hoog en de onbetaalde tijd is zo fors dat het niet uit kan en dat betekent automatisch al een lager tarief voor kleine praktijken. Ik snap het dilemma wel, want wat is kwaliteit? Het hebben van een kwaliteitsstatuut, waarvan je 95% van de antwoorden hebt gekopieerd uit een ander goedgekeurd statuut? Groot genoeg zijn, zodat je een medewerker in dienst kan nemen die zich fulltime bezig houdt met visitaties en documenten schrijft die niemand leest en daarmee zorgt voor een hoger tarief? Nu zeg ik misschien iets raars, maar waarom wil je als verzekeraar zo graag deze kwaliteit meten. Is de conclusie niet heel simpel dat het niet te meten is op deze wijze? Misschien moet je simpelweg ook verwachten van professionals met tien jaar opleiding, honderden uren aan supervisie en leertherapie dat ze heus wel weten wat ze doen en kwaliteit leveren. Die big-registratie hebben ze niet bij een pakje boter gekregen en het is juist het doel van het big-register om de kwaliteit te waarborgen. Dit zou mijn inziens voldoende zijn. Als je dan toch zou meten zou ik eerder de tevredenheid willen weten als zorgverzekeraar dan een poging doen om de inhoud te meten. Zijn mensen tevreden over het contact, de bejegening, de informatieverstrekking, de communicatie etc.
Wij zijn bij de cz verzekerd ik via mijn werk gewoon de basisverzekering. Mijn man ook bij de cz maar dan wel via België omdat hij daar werkt. Zijn basisverzekering wordt wel 30 cent duurder en gaat nu per maand 7.90 betalen echt een lachertje in vergelijking met de Nederlandse verzekering.
Leuk zo'n laag bedrag in België maar zou daar liever meer betalen per maand zodat je als oudere zonder zorgen in een verzorgingshuis terecht kan wanneer nodig, nu is dat daar belachelijk duur en kinderen zijn verplicht mee te betalen als de ouder het niet alleen lukt en dat lukt vaak niet.
Wilde overstappen naar unive(zit mijn partner) en dan was de vergoeding 2500 euro voor een beugel. Echter een jaar wachttijd voordat je recht op vergoeding hebt. Nu dus mijn partner over naar mijn verzekering (cz) en goedkoper uit maandelijks. Wel maar tot 2045 euro vergoed maar scheelt maandelijks meer dan 40 euro. Kost me uiteindelijk niks meer (want bij unive zou ik het eerste jaar al 480 euro extra kwijt zijn dan bij cz en geen recht hebben op vergoeding) aan vergoeding. Nu het hele gezin voor 309 euro verzekerd(385 euro eigen risico . Mijn partner extra aanvullend verzekerd ivm vasectomie begin volgend jaar.
We blijven bij FBTO, heb mijn tandverzekering eruit gedaan en man een lagere tandverzekering. Dan zijn we 100 euro goedkoper uit dan vorig jaar. Ik had een tandverzekering van 100% vergoeding tot 250 euro. Daar betaalde ik 170 euro aan. 2 x Controle plus tandsteen verwijderen kost 80 euro totaal. Moest een verstandskies laten trekken, dat wordt dan weer niet vergoed blijkbaar. Een tandverzekering loont voor mij dus niet.
Voor ons wordt het 202 euro met zn 4en. Ik gezond, maximaal eigen risico (kom al jaren nooit boven de 100 euro uit), mijn vriend met auto-immuunziekte en meerdere behandelend specialisten met 385 (in 2016 diagnose gekregen, dat jaar zat hij nog op 885 en hadden we pech). Geen aanvullende of tandartsverzekering. Wel via Ditzo, die bieden een pechvogelpakket met extra vergoedingen als je door 'pech' (ongeval, val, etc) extra kosten maakt buiten je pakket. Als ik na een ongeval dus fysio oid nodig heb wordt het wel vergoed, maar als ik 'gewoon' last van mn rug heb betaal ik het zelf.. Er zit ook een tandongevallenverzekering standaard bij in. De controles betalen we zelf wel. Is trouwens ongeveer 8 euro duurder dan vorig jaar.
Is dat hier anders dan? Ik kan mij herinneren dat mijn oma (in Nederland, Tilburg) 1400 euro per maand mocht neertellen voor haar serviceflat (klein donker hol op 8 hoog).