De titel zegt het al, kan het eindadvies voor het VO lager uitpakken dan het voorlopig advies uit groep 7? Wat ik overigens wel vermoed, maar ik ben nieuwsgierig naar ervaringen. Mijn dochter had vorig jaar een voorlopig advies Havo/VWO (rekenen altijd rond de II, taal, begrijpend lezen, spelling altijd een I) Vorig rapport was idem, dus volledig begrijpelijk dat er gekozen werd voor een dubbel advies. Nu heeft ze gisteren haar cito's gehad (en ook de cijfers al) en nu is alles gelijk gebleven of omhoog qua taal, spelling en begrijpend lezen (dus allemaalI of I +), maar met rekenen is ze iets achteruit gegaan. Haar meester gaf aan het echt minimaal was, maar nu wel het verschil tussen een lage II (vorig jaar) en nu een hoge III (dat staat toch anders op zo'n rapport). Werkhouding is ZG, net als haar concentratie. Methode toetsen staat ze gemiddeld 8,5 voor rekenen. Nu weet ik dat jullie niet in een glazen bol kunnen kijken , maar hebben jullie ervaringen met kinderen die een ander (lager) advies hebben gekregen dan het oorspronkelijke voorlopig advies? Edit: aan de meester ga ik het niet vragen, rapportgespreken zijn in januari, dus ik zal hoe dan ook geduld moeten hebben..
Het uiteindelijke advies kan lager worden inderdaad, maar det zal van meer afhangen dan een enkel toetsresultaat (dat minimaal lager is), lijkt me.
volgens zoon zijn juf is de cito niet het belangrijkste voor het voorlopig advies omdat dit een momentopname is. als ze in de klas wel goede resultaten halen kan dat verklaard worden met een slechte dag. Als de resultaten in de klas en de citoscore samen dalen is het een ander verhaal.
Maar...eh....nu al cito's? Cito wordt in januari/februari afgenomen. Of werd er een entreetoets afgenomen?
Scholen kunnen ervoor kiezen om in groep 8 in oktober/november Citotoetsen af te nemen (B8) ipv in januari (M8).
Dank jullie wel. Haar resultaten zijn eigenlijk al jaren stabiel en zo ook haar gedrag, inzet en motivatie (het is echt zo'n verschrikkelijk braaf meisje met een een concentratie-gave waar menig pesoon jaloers op is, inclusief mezelf ). Het enige wat wisselend is geweest zijn haar rekencito's, variërend van een I tot en met groep 5 en daarna een keer een hoge III en en lage II. Dus als je het reken niet zou meetellen (wat natuurlijk niet kan), is het in cijfers en persoon een VWO meisje. Maar het rekenen is zeker niet haar sterkste kant, ook niet super slecht, maar nu wel weer iets minder dan eind vorig jaar.
Ja, school heeft ervoor gekozen om de cito's al af te nemen. Argumenten zijn: stof blijft beter hangen dan na een vakantie en cito's worden minder zwaar berekend.
Cito's worden minder zwaar berekend?! Huh hoe legt school dit precies uit dan? Lijkt mij onmogelijk namelijk! Dat is een landelijke ' berekening' Na de eindtoets mag het advies niet naar beneden worden bijgesteld. Hoger wel https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/overgang
In groep 8 heb je 2 cito's. Eentje in oktober/november (B8) of januari/februari (M8) en eentje in april de eindcito. Ik denk dat de school bedoeld dat bij landelijke berekening/normering van de b8 toets er rekening mee rekening wordt gehouden dat het pas oktober/november is.
Oke, dank. Alleen waar ik dan aan denk is het verschil tussen een II en een III. Of zou dat niet uit moeten maken? Je ziet namelijk minder snel als je van een hoge II naar een lage II gaat, er blijft immers een II staan op je rapport. Nu staat er een III.
De lk geeft een advies. Het leerlingvolgsysteem is een bron, net als hoe een ll in de klas presteert en hoe zijn of haar gedrag is en tot slot de eindtoets. Het zou erg zijn als één keer een mindere score direct dergelijke grote consequenties heeft, toch?
Leerkrachten kijken niet alleen naar I II III IV V niveau. Dat praat wel makkelijk, maar is een vrij grove indeling natuurlijk. Wij kijken meer naar de vaardigheidsscore. En dan vooral naar de groei in vaardigheidsscore ten opzichte van de vorige toets. Op de grafiek kun je dat ook wel redelijk goed zien. Voor het VO-advies kijken we daarbij zeker niet alleen naar de laatste afname, maar naar de 'trend' van de laatste paar afnames. In antwoord op je vraag: ja, het uiteindelijke advies kan lager (of hoger) uitvallen dan het advies eind groep 7. Als het goed is, is er toen ook bij verteld dat het om een voorlopig advies ging. Over het algemeen zal het niet grandioos veel schelen. Maar van een dubbel advies zoals HAVO / VWO een enkel advies maken (alleen HAVO of alleen VWO) komt wel voor. Veel middelbare scholen (in ieder geval bij ons in de omgeving) hebben dat ook liever. Beetje onzinnig trouwens, aangezien ze allemaal gemengde brugklassen hebben. Of het in het geval van jouw dochter ook tot aanpassing van het advies leidt, kan ik onmogelijk zeggen. Ik ken je dochter niet en ik ken de school / leraar niet. Sowieso is hij nu waarschijnlijk nog niet zo heel erg met de adviezen bezig. Dus zorg dat hij, tegen de tijd dat hij wel echt met de adviezen aan de slag gaat, mooie scores van de methode toetsen heeft naast de iets lagere CITO-afname.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. En ja, dat is zeker iets waar we wat mee kunnen. De methodetoetsen gaan vooralsnog goed, dit zijn de vier cijfers die ze sowieso terug heeft gekregen (10, 9, 8.2 en 7.9). We zijn vooral benieuwd welk onderdeel ze lastig vindt zodat we haar misschien kunnen ondersteunen. Alleen geeft ze aan dat er geen specifieke onderdelen zijn die ze moeilijk vindt, dus een analyse zou fijn zijn (al hebben we die eerder gehad in groep 7 en toen kwam er ook niks uit, er was geen enkel onderdeel wat eruit sprong). Overigens zijn er bij ons in de buurt veel scholen die Havo/VWO brugklassen hebben, eigenlijk allemaal als ik er zo over nadenk.
Update: dochter heeft vandaag een gesprek gehad met de meester n.a.v. de cito's (meester heeft dat met alle leerlingen gedaan). Conclusie is dat het advies sowieso blijft staan (havo/vwo), maar als zij haar rekenen ophaalt in april (eind cito), zij een vwo advies krijgt. Aan mijn dochter gevraagd of ze tevreden is met dit advies (wat natuurlijk een prachtig advies is!) of dat ze nu extra hulp wil om haar rekenen op te halen. Ze gaf aan dat ze graag extra wil inzetten op rekenen. Reden is dat ze graag het gymnasium wil doen vanwege de talen en dit heeft ze ook aangegeven bij de meester (geen idee of het haalbaar is). Dus nu maar eerst uitvogelen waar ze tegenaan loopt bij rekenen en kijken of wij haar hierin kunnen helpen. En als je het mij vraagt is havo/vwo meer dan goed, maar ik vind het wel ook wel weer mooi om te zien dat ze een duidelijk doel voor ogen heeft en bereid is daar harder voor te werken.