Onze dochter heeft nu weer cito's. Weet iemand hoe belangrijk die zijn? Onze dochter is snel moe, in cito weken gaat ze daarom vroeg naar bed, want vermoeidheid beïnvloed haar cito. Maar zelf zegt ze dat de juf vertelt dat het helemaal niet uitmaakt hoe ze de cito maakt en dat het niks voorstelt allemaal. Dat het niet belangrijk was. Snap ik natuurlijk wel, maar zover ik weet word mede hierdoor ook haar uitstroom bekeken. Iemand die hier meer van weet?
Cito is volgens mij de grondslag waarop het advies voor voortgezet onderwijs op wordt gebaseerd. Dus wel degelijk belangrijk lijkt mij.
Verschilt toch per school. Ik zou dat even nalezen in de schoolgids of even duidelijk navragen hoe ze hun adviezen bepalen. Op de school van mijn dochters nemen ze de midden cito’s mee in het advies vanaf groep 6.
Volgens mij telt het wel degelijk mee. Maar toch juist fijn als de juf het een beetje relativeert? Sommige kinderen vinden het heel.spannend
Hier erg belangrijk. Vanaf groep 6 worden alle scores meegenomen en mede daarop wordt het eindadvies gebaseerd.
Hier tellen de cito's ook mee vanaf groep 6 (bij dochter nu dus) maar ook ik ben er luchtig over en heb gezegd dat het mij helemaal niks uitmaakt wat de uitslag is. En dat vind ik ook. Ik blijf het bijzonder vinden dat die citotoetsen meetellen in het advies. Ik zou dit veel liever geheel bij de school/kerntoetsen over alle jaren bovenbouw laten. Maar goed mocht er meer in een kind zitten dan dat er uit de cito blijkt,dan komt dat er vanzelf uit. Ik zeg hier dat ik het belangrijk vindt dat ze haar best doet maar dat het ons verder echt niks uitmaakt.
Hier ben ik het mee eens. Ik vind het ook bijzonder raar dat er zoveel afhangt van een paar momentopnames terwijl leraar een kind elke dag ziet. En ik heb ook aangegeven dat wanneer de cito lager uitvalt, dat dat uiteindelijk toch wel duidelijk wordt op de middelbare school.
Cito telt mee vanaf groep 6 inderdaad, maar daarnaast natuurlijk ook 'gewoon' wat de leerkracht in de klas ziet. Ik denk dat de juf het vooral zegt in de hoop dat de kinderen niet enorm gaan lopen stressen, dat werkt eerder averechts dan dat ze er iets aan hebben.
Ja tuurlijk is het fijn dat de juf zo reageert, al dat gestress is natuurlijk helemaal niet nodig. We leggen er ook geen druk op, willen alleen dat ze wel gewoon optijd naar bed gaat ervoor want we hebben gezien dat je het precies kan zien aan haar resultaten wanneer ze moe was.
Cito wordt wel degelijk naar gekeken maar doorgaans is de Cito niet heel afwijkend met wat kinderen laten zien in hun hele schoolcarrière, uitzonderingen daargelaten, soms weleens verrassend hoge scores en soms teleurstellende lage scores
Ik hoor en zie toch wel regelmatig aardig afwijkende cito's t.o.v. schoolcijfers. Verschilt zo enorm per kind. Maar een goede leerkracht ziet dat ook en neemt dat ook mee in het schooladvies/houdt daar rekening mee.
Ja sorry maar ik zou niet zo blij zijn met zn juf. Als mijn kinderen zoiets horen, doen ze dus helemaal niks want waarom zouden ze als het toch nutteloos is. Ik zeg altijd dat ze het serieus moeten nemen en gewoon hun best moeten doen, niet voor de juf of voor mij maar voor hun zelf. Laatst kwam mijn oudste thuis en zei: vandaag hebben wij de cito gedaan, het stelde niks voor maar ik heb toch maar mijn best gedaan.
En zo zou ik weer niet tevreden zijn over een juf die er niet luchtig over doet. Door de spanning zouden ze al niet meer helemaal top kunnen functioneren.
Als ze de cito niks voor vinden stellen dan is het makkelijker te zeggen dat het belangrijk is,want ze hebben er ws geen enkele moeite mee. Maar als je al vanaf de kleuters altijd slecht scoort op cito's dan ligt dat niet zo makkelijk en zakt bij elke cito de moed dieper in je schoenen. Maar of een kind het nu makkelijk of moeilijk vindt, ik vind de cito's nog steeds totaal onbelangrijk.
Ja het is natuurlijk een moment opname. En daar zullen ze natuurlijk ook wel naar kijken op school. Maar ze kan bij de ene cito een a halen en vervolgens bij de volgende keer een c halen doordat ze moe was. En ja, als ze dan alles slecht maakt zal dat denk ik wel invloed hebben op haar uitstroomprofiel. Verder vind ik de cito's ook de grootste onzin. Ze zien toch aan de hand van gemiddeldes wat ze kunnen. Zelf mijn zoon (sbo) groep 1 krijgt ze. Geen idee wat daar te toetsen valt. Maar daar hebben ze ook al bepaald wat ze denken wat voor niveau hij gaat hebben in groep 8. Heel raar.
Luchtig over doen is in mijn ogen toch wat anders dan helemaal wegvouwen. Geen nadruk op leggen/korte uitleg geven is helemaal prima maar roepen dat het totaal onbelangrijk is tegen mijn kinderen (ik heb het over mijn kinderen) krijg je eerst vragen over en daarna een leeg blad terug (was toch niet belangrijk dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan). Maar zal waarschijnlijk voor iedereen anders zijn.
Dat heb ik ook van sommige leerkrachten gehoord, maar ja ze zijn verplicht om de citos af te nemen. Moet je ook kijken hoeveel tijd het kost om de kinderen door te toetsen en de uitslagen te analyseren.
Ja ze zijn het verplicht en dat is heel jammer. Het zou leuk zijn als er daar eeb hele ommezwaai in zou komen. De ib'er en directrice op onze school zijn zich enorm aan het verdiepen in een methode leren zonder toetsen. Omdat uit verschillende onderzoeken gebleken is dat toetsen niet voor een optimaal leerklimaat zorgen en ze de prestaties ook niet per se ten goede komen. Maar hoever ze daarin ook willen gaan op school bij ons, ze blijven vastzitten aan de inspectie en het verplichte aftoetsen.
@suus1983 ik heb je een pb gedaan. Overigens wordt er hier luchtig overgedaan en ook in 3 delen en toch heb ik deze weken een zoon thuis die schoolziek is...