ik heb een kleine onderneming naast vaste baan.. ik bel veel met klanten vanaf mijn privé telefoon. Hoe kan ik deze kosten aftrekken? En kan ik aanschaf nieuw telefoon ook aftrekken? Ik hoor graag!
Heb je een boekhouder? Je kunt je facturen zakelijk indienen, mijn boekhouder doet dat voor 50% van het factuurbedrag. Een telefoon (of eigenlijk alles) kun je uiteraard zakelijk aanschaffen, zolang het maar aannemelijk is dat je die voor je werk nodig hebt. Maar dat is bij een telefoon eigenlijk wel heel logisch Ik heb die van mij ook zakelijk gekocht.
Als je je telefoon voor meer dan 10% zakelijk gebruikt mag je de aanschaf en abonnementskosten aftrekken. Hijvalt dan wel onder je zakelijke inventaris, dus valt dan vaak buiten je prive reis/inboedelverzekering..
Ik trek de abonnementskosten volledig af en heb mijn telefoon (+hoesje, lower bank) zakelijk gekocht.
Ik heb een zakelijk abonnement en kan deze gewoon aftrekken. Weet niet hoe dit zit als je een particulier abonnement hebt.
Wij voeren 60 euro per maand op voor de vaste lasten ten goede komen van de onderneming omdat we vanuit huis gewerkt wordt. En de hele telefoon en abonnement. Auto privé en tegen kilometer vergoeding op geven als zakelijke kosten.
Wij hebben hem zakelijk gekocht en in de jaarrekening staat een klein percentage als privegebruik telefoon. Je mag namelijk niet alle btw aftrekken van een zakelijke telefoon of auto.
Meiden, hoe kan ik m zakelijk kopen? Moet ik dan naam van mijn bedrijf ? Ik werk ongeveer 8 uur er als zelfstandige bij en huur een ruimte etc. Twee opdrachtgevers. Ik heb niks met btw te maken... geld het dan nog steeds? Ik gebruik
Ik heb een zakelijk internet abonnement thuis, ondanks dat we ook een kantoor hebben. En mijn mobiele telefoon + abo kosten ook volledig. Maar ik gebruik alles voornamelijk zakelijk.
Je hebt een kvk nummer toch? Dan ga je naar een einkel waar je ook zakelijk af kunt sluiten of online. De meeste providers hebben een zakelijk en een particulier deel op de website. Je moet dan meestal je kvk en btwnummer doorgeven. BTW heb je als ondernemer altijd mee te maken. Ook als je onder de BTW norm valt en geen afdracht hoeft te doen moet je altijd een nul aangifte indienen.
Niet altijd.. Mijn werkzaamheden zijn vrijgesteld van BTW, dus ik heb geen btw nummer en hoef dus ook geen bet aangifte te doen.. Maar on topic: zorg dat je bedrijfsnaam op defactuur staat en de betaling vanaf je zakelijke rekening komt en verwerk het goed in je administratie (afhankelijkvan de aanschafwaarde valt het onder gewone kosten of investering (dan schrijf je hem af))
Ik heb ook geen speciale zakelijke rekening.... Kan ik niet gewoon tel en abo kopen op eigen naam en toch aftrekken? Ik ben hier zo niet handig in. In dec 2017 begonnen en nog geen boekhouder in de hand genomen. Ga ik nu wel doen
@bunchy ik raad je aan eerst een boekhouder of administrateur te nemen. Zorg dat je een zakelijke rekening hebt, daarmee maak je de Belastingdienst ook aannemelijker dat je de dingen voor je bedrijf koopt. Aanvullend voordeel: geld op je zakelijke rekening valt niet in box 3 bij je zolang je aannemelijk kunt maken dat je het voor zakelijke investeringen nodig hebt. Zoals een telefoon, een auto, een bedrijfspand. Ook al gebruik je het daar niet voor, het blijft dan buiten box 3. BTW: volgens mij moet je hier dan ook een BTW nummer hebben. Zelfs als je BTW vrijgesteld werk verricht kun je de BTW op zakelijke investeringen (zoals een telefoon) terugvorderen, is toch weer 21% in de pocket.
Ik heb een zakelijke spaarrekening waar allle inkomsten op gestort worden. Ik moet uitgaven eerst naar betaalrekening overmaken (waar reguliere loon op gestort wordt van man en mij en hypo van afgeschreven wordt) en daar betaal ik huur, evt uitgaven als huur, koffie en thee van etc....
Het meeste is al antwoord op gegeven, maar 2 opdrachtgevers is wel discutabel bij de belastingdienst. 3 is eigenlijk het minimale.
Klopt! Ik voldoe ook niet aan de minimum tijdsbesteding van 24 uur dus volgens mij ben ik geen echte ondernemer volgens de bd... wel zelfstandige en ik kan hopelijk wel kortingen krijgen en aftrekposten gelden dan toch evengoed? Ik verdien bruto ong 13-16000 als zzp er bij per jaar....
Als je vrijgesteld bent van BTW mag je niet de BTW terugvorderen van je eigen kosten en investeringen. Ik weet niet of je zelf een boekhouder hebt, maar zomaar € 60 per maand aan kosten opvoeren omdat je vanuit huis werkt is niet toegestaan.
Ik heb zelf een boekhouder en hij doet dit dus het mag zeker wel. Waarom is dit volgen jou niet toegestaant? Wij doet BTW plichtig werk, dus vandaar dat ik ook het voorbehoud maakte dat ik niet zeker wist.
Dat is niet geheel waar. Als je alleen btw vrijgesteld werk doet hoef je geen btw af te dragen, maar kun je het ook niet terugvragen. Je doet dan namelijk helemaal geen btw aangifte..