Jij zegt dat ik geen overwicht op jouw kind heb, anders had hij dit niet gedaan. Het feit dat je dit en meer van dit soort dingen tegen mij zegt waar hij bij is heeft er natuurlijk niks mee te maken?!
Tegen de school van mijn dochter, waarom moeten in godsnaam al die kinderen al om 8 uur in de schoolbanken zitten?? Ik ben zo moe van iedere morgen zo vroeg te moeten opstaan, kind al om 10 over 7 op de fiets, nu even een bak koffie drinken en dan die andere twee aansporen om op te staan
Jeetje wat vroeg.. hoe laat zijn ze daar dan uit? Trekt jouw dochter dat wel? Ik krijg die van mij echt moeite uit bed en die start om 8.45.
Dat wisselt nogal, 1 dag tot 3 uur, 1 dag tot kwart voor vier, 2 dagen tot 2 uur en 1 korte dag tot 1 uur. Opzich kan ze het goed hebben maar er is best wat ziekteverzuim in de klas, kinderen die dan steeds een dagje ziek zijn, is vaak wel een teken aan de wand. Ze moet ook drie kwartier fietsen. Mijn oudste zit in de derde van het VO en daar start het eerste uur om half 9, je hebt dan net een beetje speling in de ochtend en kunnen ze net wat langer blijven liggen. Ze hebben dat 8 uur starten destijds gestart omdat er veel scholen zitten op de fietsroute en uit veiligheid hebben ze dan wisselende aanvangstijden. Is wel iets voor te zeggen maar nu steeds in het donker en nooit eens een uurtje uitval in de ochtend Nog even doorzetten en dan wordt het weer wat lichter in de ochtend, heerlijk vooruitzicht.
Dus VWO is tijdverspilling als je daarna geen WO gaat doen? Wat een onzin zeg. Ik heb na het VWO HBO gedaan, maar heb ook daar zeker wat aan mijn VWO gehad.
Ik ben het hier ook niet helemaal mee eens, omdat ik zelf heel stellig altijd zwemjuf wilde worden. Na mijn vwo wilde ik toch wat anders. Ik heb daar zeker mijn tijd niet verspild. Ik bedoel ermee te zeggen dat ik het daarmee lastig vind om op een kind van 12 te vertrouwen dat hij of zij precies weet wat ie wil. Ze zullen er zijn, maar het gros heeft denk ik geen flauw idee wat ze allemaal kunnen worden. Dat gezegd hebbende wil ik dus wel dan mijn kind op het niveau zit wat hij of zij aankan. En niet maar zo hoog mogelijk. Mijn zoon gaat straks zeer waarschijnlijk naar het vmbo en dat is helemaal prima. Daar hoeven we echt geen havo van te maken met extra bijles en geduw en getrek bijv. Maar ook geen praktijkonderwijs omdat ie het allemaal wel best vind.
Maar dan nog. Weet je op je 11e of 12e al zeker wat je worden? En mocht je het een paar jaar later nog zeker weten, dan kun je na 3 VWO ook uitstromen naar het MBO. Ook al ga je na 6 jaar VWO naar het MBO, dan heb je nog niet je tijd zitten verdoen op het VWO.
En andersom kan ook. Je kunt altijd doorstromen. En zelf eerst ook vwo gedaan en werd er erg ongelukkig van, maar ja moest he.
Dat kan zeker, maar ik zou mijn middelbare schoolkeuze niet af laten hangen van een evt beroepskeuze. Zeker niet voor 11- of 12-jarige; dan kan nog zovaak veranderen. Hier was het VWO juist een verademing, na een onwijs saaie basisschooltijd. Daarnaast vond ik het zelf wel fijner om pas met 18 jaar het vervolgonderwijs in te stromen, dan al met 16.
Hier ben ik het mee eens. Kijk als een niveau lager gewoon echt op dat moment beter is voor het kind om diverse redenen, helemaal prima. Maar gewoon een lager niveau gaan doen omdat het kind op dat moment zeker denkt te weten dat het een bepaald soort vervolgonderwijs wil gaan doen terwijl het kind het hogere niveau wel gewoon zonder problemen zou kunnen. Nee, dat vind ik echt zonde en toch een soort van luiheid. Want hoe kan een kind van een jaar of 12 al helemaal zeker weten wat het worden wil? Er zal vast een enkeling zijn die hier inderdaad echt aan vast houdt, maar het merendeel zal waarschijnlijk van mening veranderen. En dan is het toch zonde als je genoegen hebt genomen met een lager niveau? Want met het niveau hoger had je dan meer keuze in vervolgopleidingen gehad. En als die vervolgopleiding vervolgens toch mbo is terwijl je havo hebt gedaan bijvoorbeeld dan is dat toch ook goed? En niet iedereen van het VWO gaat naar het WO hoor, veel gaan er ook naar het hbo. Ik had zelfs een klasgenoot die na haar eindexamen VWO naar het mbo ging. Dan kun je dat ook weer zonde vinden, maar ik had daar oprecht bewondering voor. Ze heeft VWO gedaan omdat dat het niveau was wat ze aankon. En vervolgens heeft ze goed nagedacht over wat ze wilde en dat was een praktijkopleiding. En daar ging ze voor, ongeacht wat anderen daar van vonden. Want geloof me, daar wordt dan ook weer heel wat van gevonden
Mijn zusje en ik ook beiden. Tja, daar vonden mensen inderdaad wat van, maar dat is hun probleem. Maar er wordt altijd gedaan alsof het zo definitief is, na de havo kun je prima doorstromen naar vwo of je gaat voor een propedeuse.
Dat staat er dus niet he? Je kunt na je vwo best mbo of hbo gaan doen. Maar anderom kan ook. Een kind dat een duidelijke wens voor een vmbo richting heeft kan vervolgens na mbo ook naar hbo doorstromen.
Maar dat stond er ook niet . Het ging om een kind van 11 a 12 met een (tijdelijke) beroepskeuze op het MBO. Aangezien de kans erg groot dat dit nog gaat veranderen, zou ik niet alleen om die reden kiezen voor het VMBO, bij een HAVO/VWO advies.
Nou ik wel. Als mijn kind weet dat tie een bepaalde kant op wil waar een passende vmbo richting bij hoort hoeft die van mij niet eerst naar havo of vwo.
Hoe zeker ben je ooit? En in dat geval geldt ook, doorstromen kan altijd nog. En is denk ik zelfs voor sommige leerlingen beter dan andersom
Wat heb je er nou toch aan om je kind(eren) naar de HAVO/VWO/WO te pushen alleen omdat je weet dat het er in zit. Ik heb liever dat mijn kinderen kiezen voor datgene waar hun hart ligt en dat ze zich DAAR volledig en naar eigen kunnen voor inzetten, dan dat ik ze willens en wetens een kant op duw waar ze niet willen zijn. Met als gevolg dat we ons groen en geel betalen aan van alles en nog wat, terwijl zij er vrolijk met de pet naar gaan gooien. En wie weet, tegen de tijd dat de klaar zijn met "maar" Vmbo, Mavo of whatever, willen ze misschien wel vanuit hun eigen intrinsieke motivatie, verder leren. Dát lijkt mij een grotere garantie op succes geven, dan je kind een leerrichting door te strot te duwen.