Wat vind je als MR dan van het feit dat schoolklassen geen les kunnen krijgen vanwege ziekte en dat daar dan geen vervanging voor is te organiseren? Dat gepensioneerden opgeroepen worden om weer voor de klas te gaan staan omdat er te weinig leerkrachten zijn?
Zo ging het hier de vorige keren ook hoor. Allemaal doorbetaald en allemaal een dagje uit met de eigen kinderen of thuis op de bank. Hier zijn de ouders flink gaan protesteren. Iedereen was het zo zat! De ouders moesten telkens maar wat regelen, om over de extra kostennog maar niet te spreken. Op de basisschool hier is de werkdruk echt niet te hoog! Kleine klassen, weinig kinderen met een etiket en heeeel veel ondersteuning van betrokken ouders. Toen ze de laatste keer weer gingen staken hebben we als ouders besloten om de rest van het schooljaar niet meer op school te helpen ( wel buiten schooltijd om de kinderen niet te duperen). Daar hebben ze behoorlijk last van gehad. Nu gaan ze niet staken.
De definitie van een staking is dat de tijd NIET wordt betaald door de werkgever. Daar komt die opmerking vandaan en is zeer terecht, aangezien een betaalde dag niet werken 'gewoon' een extra vrije dag is. En hoeveel procent van de leraren hebben actief actie gevoerd tijdens de vorige stakingen? Betaald thuis blijven is niet staken, en wordt dus ook niet zo gezien door de rest van de maatschappij. Het is ook beetje hypocriet om deze vorm van staking te voeren tegen 'slecht imago van het lerarenvak'. Het wordt er niet beter van zeg maar..
Hoezo? Ze zegt gewoon hoe het bij haar op school is. Benoemt de feiten. Mag je als je in de MR zit dat niet doen? Mag je niet kritisch zijn? Moet je alleen maar JA knikken?
Ik heb het niet over ja knikken. In de mr moet je kritisch zijn. Maar ook samenwerken met leerkrachten. En als je dan opmerkingen maakt als: dan kunnen ze weer lekker in het zonnetje zitten, dan vraag ik mij af of de MR de juiste plaats is.
Maar als ze bij de vorige stakingen inderdaad betaald lekker in het zonnetje hebben gezeten mag dat toch best benoemd worden?
Hier staken de scholen ook. Kregen een nette mail vanuit de overkoepelende organisatie met een lange uitleg over het waarom. Ik sta ook volledig achter de staking en gun de leerkrachten die extra dag thuis
Ik heb het uitgezocht, er blijkt een brief van het bestuur geweest te zijn waarin staat dat het salaris net als bij vorige stakingen gewoon doorbetaald wordt! Schandalig en hypocriet vind ik dat. Als ik een kotsende smily kon vinden, had ik deze nu gebruikt.
Of er door wordt betaald wordt per school/organisatie bepaald. Als de organisatie deze actie ondersteunt zal merendeel gaan staken, maar dat betekent niet dat iedereen dat gaat doen. Sommige docenten staken niet vanwege principiële redenen of hebben andere redenen. Als de school wordt dichtgegooid, omdat het merendeel gaat staken, dan hebben ze niet veel keuze dan thuis aan de slag. Op enkele scholen zijn de problemen minimaal, maar als je het nieuws volgt zou je toch moeten weten wat er allemaal speelt en waarom het belangrijk is dat er dingen veranderen. Grote tekorten in het PO, maar dat zie je nu ook al steeds vaker binnen het VO. De enige andere plek waarvan ik hoor dat de uitval even groot is, is bij de politie. Bij verschillende vakken is het nu al onmogelijk om aan een docent te komen.
Ik zal wel in een andere regio zitten maar wij sturen op een lager ziekte verzuim en bij ons is er nog geen enkele klas naar huis gestuurd.
Kijk je geen luizenmoeder @tuc? De OR is de vriendenclub met de leraren. De MR gaat over medezeggenschap,de oudergeleding wordt door ouders gekozen (niet door leerkrachten) en je hoeft geen maatjes met elkaar te zijn. En hoezo laat ik me 'zo' over de leerkrachten uit? Ze zaten toch betaald in tuin of bij eengroeps uitje in de Efteling? Of mag ik dat niet zeggen omdat ze het zo zwaar hebben dat ze af en toe best dagje vrij verdienen in plaats te gaan protesteren op het Malieveld?
Een werknemer staakt om de werkgever te dwingen iets veranderen. Als het bestuur (de werkgever) de problemen onderkent moeten zij iets veranderen in plaats van met de wolven mee huilen. Het is makkelijk om de handen de lucht gooien, voor Sinterklaas te spelen en extra vrije dagen uit te geven en er vervolgens geen bal aan doen. Daar is staken niet voor. En als ze er niets aan kunnen doen kunnen ze zich beter opheffen want als je geen verschil kunt maken hoef je ook geen te kosten. En ja, dat heb ik ook wel eens tegen ons bestuur gezegd Bah die slachtoffer mentaliteit in het onderwijs maakt het zo onaantrekkelijk.
Ik weet heel goed wat de MR inhoudt. Jij blijkbaar niet wat de OR doet Ik vind de afkeurende manier van praten daar niet bij passen. Bovendien wordt de oudergeleding gekozen door ouders maar werk je samen met leerkrachten. Uberhaupt vind ik zo'n opmerking niet oke als je zo'n rol vervult binnen een school. Je kunt op een andere manier je ongenoegen over een staking aanpakken. Of je nu in de MR of OR zit maakt niet uit vind ik.
Redelijk kort door de bocht. Er zijn zeker scholen die de zaken beter kunnen regelen, maar er zal vanuit bovenaf iets moeten veranderen, dit kan niet alleen binnen de school worden opgelost. Hoe moeten de scholen zelf het lerarentekort aanpakken? De keuze voor kleinere klassen of extra onderwijsassistenten? Daar is geld voor nodig, dan zal er op een ander vlak moeten worden bezuinigd. Daarmee worden de huidige problemen opgelost, maar er ontstaan weer nieuwe problemen. Ter info: Alle politieke beloftes ten spijt: de problemen zijn nog lang niet opgelost, zegt Henrik de Moel van de Algemene Onderwijsbond (AOb). “Ik denk dat heel veel mensen niet doorhebben hoe nijpend de situatie in het onderwijs is momenteel. Hoe hoog de werkdruk is, in alle sectoren, hoeveel mensen daardoor stoppen met hun baan of ziek worden. Hoe moeilijk het is om een vervangende docent te vinden – niet alleen in het voortgezet onderwijs, of in het hoger onderwijs, maar ook op het mbo. Wat we zien is een sluipend verval van het onderwijs in ons land, terwijl het toch echt prioriteit zou moeten hebben.” Jan Boersma van het FNV Onderwijs en Onderzoek is het daar roerend mee eens. “Als we ons in Nederland verder willen ontwikkelen, met onze diensteneconomie, goed opgeleid personeel willen hebben, dan moeten we daarin investeren. We kunnen niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.”
Ik werk ook in het onderwijs (mbo). Onze school erkent het recht om te staken, maar staat er niet achter. Loon wordt dus ook ingehouden op die dag. Je kunt een deel terugkrijgen van de bond als je lid bent. Wat ik elke keer zo jammer vind is dat er veel onbegrip is. Deels doordat de meerderheid geen idee heeft wat er speelt. Voor de crisis hadden we speciaal onderwijs en regulier onderwijs. Veel scholen hadden naast docenten ook onderwijsassistenten en een rt'er in dienst of deze kwam regelmatig naar de school. Er waren vakdocenten voor gym en/of de creatieve vakken. Toen de crisis begon werd daar als eerste op bezuinigd. Gevolg, juf of meester moest alles zoveel mogelijk zelf doen. Vervolgens werd bedacht dat kinderen in het so weer naar school moesten kunnen in het reguliere onderwijs. En hoppa, passend onderwijs is geboren. En veel leerkrachten/pedagogen so konden naar huis. Gevolg is dat de druk op de leerkrachten regulier steeds groter werd. Er kwamen kinderen bij waarvan ze niet genoeg bagage hadden om ze te kunnen begeleiden. De extra overleggen kost allemaal heel veel tijd. Daarnaast gaat dit ten koste van de zwakke leerlingen, die ineens niet meer zo zwak lijken en de pientere kinderen die met een boekje op een andere werkplek gezet worden. In het algemeen geldt dat alles teveel vast gelegd moet worden, ieder gesprekje dat je voert met een student, adviezen, oudergesprekken, stageafspraken, verslagjes daarvan. Naast je taak voor de klas en al je bijkomende taken; mentoraat, voorbereiding/ nazorg, onderwijsontwikkeling, stagebezoeken, vergaderingen, kwaliteitszorg, teamontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling, overkoepelende bijeenkomsten etc. Ik heb heel wat stagebezoeken op mijn vrije dagen moeten plannen. Ik kan vertellen dat het in het mbo, hbo en op de universiteit allemaal net zo druk is. En er wordt nog steeds bezuinigd op personeel omdat de bekostiging per student is, dus een paar studenten minder betekent ook minder geld te besteden, soms betekent dat een klas minder, dus ook minder collega's waarover je het werk kunt verdelen en dus meer werkdruk voor de overgebleven mensen, want ja, al die neventaken blijven even groot. Tel daarbij op dat er collega's ziek worden of een burn-out krijgen en de stoom komt iedereen uit de oren. Besturen vinden het wel best dat iedereen zich een slag in de rondte werkt om alles gedaan te krijgen. Als de cijfertjes maar kloppen. Inspectie blij, schoolbestuur blij. Het gaat dus niet om het salaris het gaat om kwalitatief goed onderwijs voor onze kinderen. Daar hebben ze héél véél voor over, maar ergens moet er een grens getrokken worden. En dat kan alleen door te laten weten dat de maat vol is. Door blijven werken zet geen zoden aan de dijk, hoe vervelend dat ook is voor ouders die weer wat moeten regelen voor hun kinderen. Maar echt ik zou ook niet meer weten hoe je 'die beste stuurlui' in Den Haag van de ernst moet laten doordringen. Het gaat op deze voet echt mis.
Ik vind jouw betoog juist heel concreet en helder. Mijn mening is dat men helemaal niet zo kritisch is vanwege 'regelen voor kinderen', juist niet. Het is meer het gebrek aan duidelijkheid en structuur in de hele actievoering. Er wordt geld gevraagd zonder concrete bestedingsplannen, de boodschap is dat 'het zo niet meer kan' maar po-raadkomt ook niet met een concreet voorstel wat dan wel werkt. Concreet, transparant en vertaalt in benodigde actieplannen. Nu lijkt het alsof iedereen een eigen stakingsdoel heeft (meer loon, meer studenten naar de pabo (hoe kun je daarvoor staken?), minder administratie, andere onderwijsvorm, dit allemaal?), en in de praktijk ziet men voornamelijk vrijetijdsbestedende leraren op stakingsdagen. Ik denk dat het sector veel meer kan bereiken als het met concrete plannen komt en een alternatief model. Waarin ook een hervorming van huidige opgebouwde reserves wordt betrokken.
Ik denk dat er zo veel moet veranderen, en waarschijnlijk op iedere school weer iets anders ( de ene school heeft bijv meer te maken met het stukje passend onderwijs, terwijl da andere school last heeft van te weinig invalkrachten etc) dat er daarom niks concreets komt. Het is gewoon een enorm probleem geworden. Ik hoop toch wel dat het beter wordt. Kinderen zijn de toekomst, ze brengen een groot deel van hun leven door op school, daar mag niet op bezuinigd worden!