HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik snap het idee van een kring wel, maar als de kring in groep 1 saai is, dan weet ik niet of je veel kunt verwachten van de kring in groep 2. Niet als daar verder niets tegenover staat (dus: als je nu stilzit, dan mag je straks een werkje doen).
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee. ik bedoelde dat ze leren het door te staan. sommigen leren kring te domineren(niet mijn verlegen zoontje hoor) het is gewoon zo dat je als n kind zijnde zoveel meer verwacht van de grote school; en wat zie je meteen; je moet daar nog en keer leren wat je al weet(tenminste; mijn zoon zei dat tegen de juf toen hij bij de deur op de grond lag te huilen om niet naar binnen te gaan)
    ik merk bij mijn zoon dat hij nu van vwo veel te veel verwacht.
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    elke weekend nog steeds op de grond liggen enrm huilen; 'morgen naar school; ik wil niet naar school.' Een Hb deskundige vroeg zich af of we het thuis zo leuk maken. te leuk dus. ik werd toen zo bosig. het verschil met thuis is dat hij thuis alles kan leren wat hij wilt; boeken; internet(dat is een huis waar papa mama ook steeds aan het leren zijn) etc. bijvrbeeld nu: hij is nu rusland aan het bestuderen; 46 oblasten van rusland en 86 samen met republieken en autonome gebieden. en hij danst er af en toe bij! luistert 'two steps from hell'; epic muziek(music makes you braver) tussendoor het duitse geschiedenis leren. hij is gewoon vrij en leert graag op zijn eigen manier en tempo; daar wordt hij dus gelukkig van.
     
  4. wwrr

    wwrr Fanatiek lid

    14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Heel logisch dat je zoontje zich zo uit! Heel herkenbaar hier dat ze geen antwoord of reactie krijgt van de kindjes waarmee ze iets probeert. Roept zoveel frustratie op. In het geval van onze dochter sluit ze zich hierdoor helemaal af en de frustratie uit ze thuis. Juf heeft dan ook niks in de gaten op dat gebied en vindt dat het allemaal wel ok is. Dochter zelf vindt dat uiteraard niet en voelt zich vreselijk alleen. In ieder geval hebben wij ook gezien dat, toen onze dochter volledig mee mocht gaan draaien in groep 2, het nul effect had m.b.t uitdaging en aansluiting. In eerste instantie waren er een paar verwachtingsvolle/hoopvolle dagen waarin ze zelf nog leek te verwachten dat er nu iets zou veranderen, maar dat was al snel verdwenen en toen waren we weer terug bij af. Het verschil tussen groep 1 en 2 is minimaal. Nu moet ik er wel bij zeggen dat onze dochter in een combinatiegroep zit, wellicht maakt dat verschil.
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    @NiekeKris de kring gesprekken zijn in ieder geval iets moeilijker, er zkt veel overlap in zoals hakken en plakken gebruiken ze moeilijkere woorden.

    Hij mocht uitleggen wat hij kwam doen in groep 2, hij vertelde dat hij groep 1 wat makkelijk vond en daarom de kring mocht doen.

    Wij vinden het ook lastig dat hij alleen een kring mag doen, liever werkjes want dat van groep 1 is klaar. Nu worden de werkjes afgeraffeld want dan kan hij wat anders doen.

    Juf van groep 2 vroeg zich wel af of dit niet ook te makkelijk was.

    @Jo79 dat gekke gedoe komt inderdaad door de verveling, de wiebelkussen helpt wel iets. Als hij werkelijk na moet denken moet hij echt even aangezet worden. Zijn hoofd is nu echt lui, hoeft niks te doen. Op maandag hebben ze het kringgesprek over het weekend dus dan komt hij pas smiddags in de kring.

    @merah het is niet zo dat de kring inhoudelijk moeilijk is maar hij verveelt zich enorm. Ze bespreken dingem die hij al lang kent. Als hij het niet kent is 2 keer herhalen ook meer dan ruim voldoende en kent hij het.

    @75599 wat jammer dat het zo herkenbaar voor je is. Hij sluit zich niet af, als hij het er niet mee eens is zegt hij het ook direct.
    We verwachten ook geen wonderen van dit stukje extra in groep 2 zijn. Nog steeds blijft hij boos, snel geïrriteerd.
    Hij zegt zelf ik wil naar groep 3, als je vraagt waarom geeft hij aan dat ze daar tenminste rekenen. Hij zegt ook dat de andere kinderen langzaam zijn.

    Juf geeft aan dat hij rekening moet houden met andere kinderen. Niet duwen of wat afpakken etc. Hij heeft al dingen aangegeven en ze doen het neit dus dan maar zelf, hij is al vele stappen verder met het denken. Maakt het niet goed maar ik begrijp hem ook wel. Hij lijkt daardoor sociaal achter terwijl hij eerder voor loopt

    Zijn juf heeft heel veel begrip en doet echt haar best om ook bij de kring in groep 1 uitdaging aan te bieden, net wat moeilijkere vragen voor de kindjes die verder zijn.

    Dat betreft zou het inderdaad handig zijn geweest als hij in een combi klas zat. Dan was er ook geen wen periode maar was hij al langzaam overgestapt.

    Ze willen nu 6 weken aankijken. Geen idee waarom zoveel tijd, hij oefent thuis met rekenen en lezen. Nog even en hebben we een omgekeerde wereld, thuis leren en op school spelen.

    Nu maar weer afwachten.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Het is bij heel veel kinderen, helaas, de omgekeerde wereld.

    Ik zou niet al te lang afwachten, geloof ik. Als je merkt dat het niet goed gaat, dan zou ik dat toch weer aangeven bij de juf. Hoe langer je wacht, hoe groter de problemen worden. Misschien dat de juf van groep 2 hier iets in kan betekenen? Ook mbt het aanbieden van andere werkjes, lijkt me dat dat toch ook heel eenvoudig in groep 1 moet kunnen.
     
    belize vindt dit leuk.
  7. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    @owly ik snap dat hij zich verveelt. Juist daarom snap ik deze zet niet. Inhoudelijk is een groep 2-kring echt niet heel anders dan een groep 1-kring. Dus ik snap niet waarom ze verwachten dat hij nu opeens wel mee gaat doen in de kring (maar misschien was ik daarin niet duidelijk genoeg). Ik zou er dan eerder voor kiezen om hem af en toe mee te laten lopen met een project van groep 2 of zo. Iets waar hij echt naar uit kan kijken. Zo van ‘als ik netjes in de kring mee doe, dan mag ik straks naar groep 2’
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    De bedoeling is denk ik ook om te kijken of hij in de groep past. Dat wat je schrijft hebben wij ook. Heb al aangegeven dat als er niks veranderd het gedrag ook niet gaat veranderen. Hij gaat gek doen, voor nu gaat het goed maar ja ditmis 8ok maar dag 3.

    Snap ook niet waarom we tot begin mei moeten wachten, daarna zou er eventueel wat tijd bijkomen. Ik heb liever dat ze serieus kijken wat het plan is. Voor ons is het nog niet duidelijk of hij na de zomer nasr groep 2 gaat. Ben wel benieuwd wat ze hem dan gaan aanbieden. Of dat ze hem na de zomer naar groep 3 doen.
    We houden niet zo van die onduidelijkheid.geen idee hoe lang ze er over willen doen om het te bepalen.
     
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja het is echt om gek van te worden. we wachten hier ook al maanden. 3april HB deskundige gesprek met zoontje en daarna weer weet ik veel wat allemaal en eind mei denk ik dan concrete veranderingen...zo traag en moeizaam allemaal.
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Ze hebben niet vaak versnellers op school dus ik snap dat ze voorzichtig zijn. Ze hebben het bezoek van buitenschool al gehad en die snapt waarom ze willen versnellen. Ook eerst de kring is prima maar 6 weken lijkt me erg veel, waarom dan weer zo lang, tegen die tijd zit er alweer herhaling in de stof die hij tegen die tijd al kent. Vandaag waren ze bezig met splitsen van het getal 10.
    Niks nieuws voor hem, die hebben we weken geleden al behandeld hahaha. Hij vond het leuk dus dat is fijn.

    Fijn dat jullie al bijna een gesprek hebben, ben benieuwd hoe lag er tussen zit voor er weer wat gedaan is. Weken vliegen voorbij.

    We zijn al bijna een jaar verder sinds zijn start en ze waren super snel met zien dat hij zo vlot was maar elke keer zitten er weer weken overheen. Concreet gezien lijkt er als of ze weinig doen. Gelukkig weet ik ook dat ze echt hun best doen om hem in de klas uit te dagen, eerst ging hij nog mee met de ib'er maar die stopt er mee dus dat gaat niet meer door.

    Ben ook wel echt benieuwd wat ze gaan doen volgend jaar als hij niet door gaat. Dan zullen we thuis veel gaan doen. Eigenlijk wat jij ook schrijft het thuis leren en ontdekken.
    Hij heeft zich zelf leren lezen en leert zich zelf nu schrijven door het hakken en plakken van de woorden. Dus het woord letter wou hij schrijven en door het hakken kwam hij er zelf achter dat je 2 keer de t schrijft. Wel nog mooi de u in plaats van de e hahaha dus lettur. Vond het knap gedaan.
     
  11. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    @owly gaan ze in die 6 weken echt alleen die kring uit groep 2 mee laten doen of gaan ze daarnaast ook andere dingen aanbieden / testen / bekijken? Als dat laatste het geval is snap ik die 6 weken wel. Anders gewoon nog eens in gesprek gaan.
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Ze hebben al allerlei testen gedaan in groep 1. Voor nu is het echt alleen kring in groep 2. Wel handig voor de juf van groep 2 om hem wat beter te leren kennen en observeren hoe ver hij is.
    We wachten 2 weken af en zullen daarna vragen over hoe en wat. Had liever gehad dat hij ook mocht werken in groep 2. Nu krijgt hij in de klas ook werkjes vanngroep 2 of puzzels. Voordeel van de school is dat groep 1 ook altijd de mogelijkheid heeft om een groep 2 werkje te doen. (Geen moet werkje )
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat bedoel je dat jullie splitsen al behandeld hebben? doe jij zelf thuis of zo? zo ja=niet doen. Kijk, splitsen is een automatiseren vakje. hij moet dus een heleboel achter elkaar op tempo kunnen. dat is dus saai oefenen. is ook een les uit gr3.
     
  14. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Een paar vragen.
    Op ‘ze hebben het niet zo op versnellen’ dat is toch ook logisch? Versnellen zou alleen moeten gebeuren wanneer al het andere is gedaan en er al behoorlijk wat verbreding is aangeboden én met een gedegen plan. Hoe sta je daar dan zelf in?

    Dat hakken en plakken, meestal doen ze dat toch voor ze (zichzelf) leren lezen. Heeft hij dat dan niet gedaan?

    Qua zelf thuis aan de slag gaan, zijn de insectenplaatjes van de ah niks voor hem? Er staat veel informatie bij en je kan er alle kanten mee op, vooral ook lekker buiten. En anders eens kijken hij schaken bij hem past..
     
  15. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja idd. Ik zou ook niet de schoolse dingen thuis oefenen. Onze kids hebben een hele brede interesse en dat is ideaal wat dat betreft. Een museum bezoeken doet het altijd goed, maar ook ‘zelf’ laten koken/bakken enz vinden ze erg leuk. Oudste twee zitten ook op de scouting en dat is ook wel een succes.
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Het is niet zo dat we aan tafel gaan zitten en vervolgens dat zo gaan oefenen. Hij was bezig met houten staafjes (1 vierkantje telt voor 1, 2 naast elkaar voor 2 etc) er zit een meetstaafje bij (samen 10). 2 blokjes passen is 1 meetstaafje en dat zocht hij bij elkaar.
    Dus 1 blokjeben 1 blokje met 9 blokjes aan elkaar.

    Het was dus passen en meten.

    Hoe ze het gedaan hebben in groep 2 weet ik niet daar behandelde ze splitsen.
     
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Ik schreef dat ze weinig ervaring hebben met versnellingen niet dat ze er op tegen zijn.
    Ze kwamen zelf met het voorstel, het probleem is dat hij nu klaar is met groep 1 en alle extra's ook goed doet. Ze hadden het er ook over dat hij heel ver is met de groep 2 stof. Zal bij het volgende gesprek vragen of hij 2 uit is.

    We zien dat wat hij nu aangeboden krijgt nog steeds te weinig is. Als ze zeggen hij moet nu nog groep 2 doen is dat prima maar willen we wel een plan met wat ze gaan doen omdat hij ver is.

    Als hij gaat naar groep 3 moet er goede communicatie zijn met de leerkracht van groep 3, als hij gaat versnellen is dat vaak niet voldoende en zal hij andere dingen aangeboden moeten krijgen.

    Beide kanten is goed mits een goed plan.

    Thuis doen we niet echte schoolse dingen, hij vraagt om dingen en wij geven antwoord. We bieden het niet actief aan maar houden hem ook niet tegen.

    Het is geen echt speelkind, wil ook echt dingen leren.
    De plaatjes van de ah zijn leuk! Moet ze allemaal lezen. Misschien eens kijken of ik er ringetje in kan doen dan kan hij ze mee naar buiten nemen.
    Vandaag nog in het bos naar de pissebedden en paddestoelen gekeken, die zag hij onderweg.
     
  18. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Niet thuis oefenen... ik vind het nogal een ding. In de basis ben ik het er wel mee eens, maar mijn (nog net) 5jarige wil tafels leren. Op school willen ze het haar niet leren (want dan heeft ze in groep 4 en 5 niets meer), maar als ze thuis roept: ‘mam, zeg eens een som!’, dan ga ik echt niet zeggen: ‘wacht maar tot groep 4’.
    Dus ja, wij oefenen eigenlijk ook. Het gaat voor een deel nog niet geautomatiseerd (hogere tafels), maar wat zij doet vind ik eigenlijk veel knapper.
    Als ik zeg ‘4x8’, dan doet zij 2x8 (want dat kan ze wel geautomatiseerd) en daarna doet ze 16+16=32. En dan heel snel.
    En als ik 9x7 doe, dan doet ze 10x7-7.
    Kun je als school wel zeggen ‘doen we niet’, nee, met vellen vol 7+2 thuiskomen, dat is inspirerend voor zo’n kind. NOT ;)
     
  19. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Automatiseren is wel een dingetje bij hb ers. Dochter kan hier ook pijlsnel de tafels uitrekenen, maar helaas is niet snel genoeg voor de tafels in groep 4.

    En natuurlijk geven wij ook wel antwoord op zo n vraag, maar ga er vervolgens niet werkbladen, opdrachtjes of zo mee doen.
     
  20. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee klopt. Dat doen wij ook niet. Maar de gretigheid waarmee mijn dochter zich dingen eigen wil maken... dat gaat haar toch wel lukken zeg maar. Ik denk soms dat het bijna een illusie is dat je dat kan tegenhouden. Dan zoekt ze wel een filmpje of een site of een boek... Dus ik zal het haar niet zelf voorschotelen, maar ik hoef ook geen gefrustreerd kind omdat het niet kan doen/leren wat ze wil.
     

Deel Deze Pagina