HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63

    ik vind dit echt zo raar.heel irritant. via het kindje perception managment.
    bij ons kwamen compacten wegens methode toets(wel vergat de juf af en toe om door te strepen, maar zoontje wist het beter). ze konden zonder de uitslagen van methode -en cito- toetsen geen compacten geven. Hoe deed je kindje met de methode toetsen?
    dat was dus daarom even een paar weken wachten op gr4(geen gr3 gehad) totdat een methode toets was. bij verhuizing was reken methode ook veranderd, dus toen moest hij ook wachten, 4 weken, totdat hij een methode toets kreeg.
    wanneer zoontje methode toets als voortoets kreeg vielen een boel lessen ook af(dus bij reken les iets anders doen).
    groep van zoontje heeft nu geen boekjes meer overgegaan naar een rekenles volledig op de computer. zeer adaptief en gaat alles dan automatisch. programma geeft dus de les en je verrijking en verdieping en stuur je soms naar pen en papier(wat zoontje overslaat helaas) het is een pilot, dus de makers testen het, om het straks nog te verbeteren. geen oefen boekjes meer geen werk boek en de les is minimaal. iedereen op eigen niveau.
    snap-it of zoiets.
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    gisteren was het bestand bekend gemaakt met inspectie verslag over t onderwijs en daarin heb je ook n deel over HB kinderen. ik moet nog beter ernaar kijken maar:
    ze vinden dus dat er veel en verschillende methodes,ideeen etc waren toegepast, vaak experimenteel van aard(dus zonder wetenschappelijk fundament voor de handeling) maar goed, het gaat helaas NIET goed met de Hb kinderen in het onderwijs. prestatie niveaus blijven zakken. wat de scholen doen zijn heel verschillend; van de scholen die aparte HB groepen vormen tot de scholen waar het kind in de gang in zijn eentje zonder uitleg en begeleiding sommen doet. de laatste is dus vaker, geen begeleiding alleen(zelfstandig? als je aan de school vraagt) in de gang werken... maar de uitkomst is dus niet goed na zoveel investering; gewenste hoge prestaties komen er niet en het zakt juist. bij de ministerie kun je het bestand downloaden.
     
  4. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
     
  5. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    of hij getest HB is of niet maakt niet zoveel uit. het gaat erom dat de leerlingen die hoog zouden moeten presteren. uitschieters zijn er minder dan verwacht. ministerie wilt dus resultaat zien. Waar blijven de hoge prestaties? dat is de vraag. ze doen dus steeds slechter ipv steeds beter. 'in de gang alleen' heeft mijn zoon ook helaas meegemaakt. hij vond het op een manier beter dan in de groep, omdat hij gepest werd en de les die de juf gaf wist hij al dus erg saai. je kindjes voorbeeld is dus wat ministerie zegt; het ergste geval.
    maar het houdt dus ook in dat de goede resultaten worden niet gehaald door HB groepjes en plus groepjes etc. effect is dus omgekeerd.
     
  6. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Hebben jullie ervaring met Acadin? Dit willen ze nu aanbieden aan mijn zoontje en het er wel leuk uit. Wat ervaringsverhalen zijn welkom!
     
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Weet niet of je het spel ondertussen hebt. Onze knul is van de week 5 geworden en heeft hem gekregen. (Blij dat je er naar vroeg omdat ik anders nooit gezien had!)

    Hij is heel leuk. Uk is enthousiast, heeft nu 4 puzzels gemaakt en vond het niet meteen heel makkelijk. Komt dus goed uit. Leuk spel!
     
    belize en zigzag vinden dit leuk.
  8. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    schijnt dat de school hiernaast ook leerlingen uit basisschool accepteert van gr8. ze hebben nu 6 leerlingen uit verschillende gemeenten. ik kreeg info over HB traject van deze school. vorig jaar praatte de juf van zoontje, dat hij dat zouden moeten doen. zoontje is zo enorm blij. niets is concreet natuurlijk maar zeker iets om straks bij de vergadering met de school over te praten. wat denkt de huidige juf denk weet ik niet.
     
    merah vindt dit leuk.
  9. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Fijn dat die optie er überhaupt is!
    In welke regio woon je? Dit klinkt namelijk ook erg interessant voor mijn zoon in de toekomst.
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Zoetermeer
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Onze knul heeft afgelopen week 3 dagen in groep 2 gezeten, hij vond het fantastisch!

    Na de vakantie start hij weer in groep 1 om de kring te draaien en de middag.
    Groep 2 is er ook al aan gewend, toen hij maandagochtend niet in de kring zat zeiden ze tegen juf dat ze nog moest wachten.

    Na de vakantie staat een gesprek in de planning. Ben benieuwd wat ze beslissen, als ze dan al een beslissing hebben genomen.
     
  12. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Dank je! Dat ga ik zeker in mijn achterhoofd houden, wij wonen in A ad R, dus met de bus is dit zeker een optie voor mijn zoon.
     
    belize vindt dit leuk.
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    in welke groep zat je zoon? weet ik even niet.
     
  14. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    #1014 Poolvos, 26 apr 2019
    Laatst bewerkt: 26 apr 2019
    Hey dames!

    Afgelopen week wat gelezen hier in jullie clubje en ik zou me graag een beetje aansluiten bij jullie. Ik heb geen idee in hoeverre alles aktuell zal zijn/worden voor ons. Maar toch fijn om een beetje aansluiting te vinden.

    Een beetje achtergrond:
    Zelf als kind volledig vastgelopen op de basisschool en uiteindelijk pas in groep 7 getest - behoorlijk HB. Mijn ouders hebben echt jarenlang vanalles geprobeerd en tegen veel onbegrip aangelopen totdat er dan eindelijk die test kwam (zelf geregeld, niet via school). In groep 7 nog van school gewisseld, de laatste 1,5 jaar montessori gedaan waar ik veel uitdaging kreeg, met wat ik maar wilde aan extra werk - en toen doorgestroomd naar een gymnasium waar ik net genoeg aanwezig ben geweest om geen gedoe te krijgen met de leerplichtambtenaar. Uiteindelijk in de 3e klas staatsexamen gedaan en zo in een keer m’n VWO diploma gehaald. Verder gestudeerd (twee studies tegelijk - geneeskunde en een universitaire talenstudie) en me daarmee wel weten te vermaken.
    Alles is dus redelijk op z’n pootjes terecht gekomen. Wat helaas niet geldt voor m’n broer die nooit ook maar een school heeft afgemaakt en zelfs nu op volwassen leeftijd flink onderpresteert en vaak ongelukkig is.

    Intussen heb ik zelf een dochter van 1,5jr (dus nog geen schoolkind, maar die van jullie zijn vast ook klein geweest :) ervaring zullen jullie wel hebben) die behoorlijk pienter is. Tot nu toe was het nooit echt superduidelijk, maar wel opvallend dat ze zowel motorisch als mentaal snel dingen oppakt (wat voor mijzelf als peuter trouwens niet eens zo was. Zeker motorisch was ik helemaal niet zo vroeg).
    Ze liep met 10 maanden los en is redelijk vroeg begonnen praten. Ze heeft nu een flinke woordenschat en spreekt sinds een maandje ook een lading twee tot drie woord zinnetjes. In twee talen, want wij wonen niet in Nederland.
    Het was me best opgevallen, maar tegelijkertijd heb ik er nooit zo bij stilgestaan. Met maar één kleintje thuis en veel ouderschapsverlof kunnen we ons voorlopig nog prima aanpassen aan haar behoeften. En echt vergelijkingsmateriaal had ik niet. Maar inmiddels is ze ook begonnen op de opvang. En die signaleert nu al dat ze veel met de oudere kindjes meedoet (vertikaal klasje 1-5 jr), motorisch en verbaal vroeg is. Maar wel uitdaging genoeg kan vinden in t speelgoed en de lessen van de oudere kindjes (speelt nu vooral met de 3 jarigen).

    So far so good dus. Maar stiekem ben ik best al bezorgd. Gaan ze haar kunnen uitdagen tot ze 5 is? En waar moet ik op letten als ouder? Hoe kan ik haar thuis voldoende uitdagen? Hoe en waaraan signaleer je als dat niet zo is?
    Ik besef dat ik ben gekleurd door mijn eigen jeugd. Ik wil geen problemen schapen die er niet zijn - maar ik wil ook niet dat mijn dochter in hetzefde schuitje beland. Misschien is ze ook wel helemaal niet HB hoor - maar blijkbaar in ieder geval snel in haar ontwikkeling.

    Lang verhaal. Sorry! Maar super fijn om van me af te schrijven en alle tips, feedback en kritiek is welkom.
     
  15. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Poolvos, welkom!
    Ik zou haar gewoon lekker volgen in haar ontwikkeling en niet veel focussen op de schoolse dingen; die voorsprong is namelijk vaak al groot genoeg. Hier hebben ze gelukkig alle 3 een brede interesse en gaat dat prima.

    Op de opvang ging het hier eigenlijk wel prima, maar nu zaten ze er maar 2 dagen en de jongste nu maar 1 dag.

    Hier kwamen de 'problemen' met dochter pas toen ze naar school ging. De eerste weken was ze enorm enthousiast, maar toen bleek het toch tegen te vallen na een paar weken. Ze was moe, down, sliep slecht. Ze mochten toen versneld doorstromen naar groep 2, maar daar ging het eigenlijk hetzelfde. Begin groep 3 begon ze weer enorm enthousiast en dat kakte weer in naar een paar weken. In dat schooljaar is ze getest en bleek ze HB. Nu met wat aanpassingen op school, gaat het redelijk, maar helemaal happy is ze nog niet.

    Maar het kan ook gewoon goed gaan. Zoon van 9 zit groep 5 (niet getest) en zit daar prima op zn plek. Hij krijgt wel extra uitdaging en hoeft niet veel te doen voor school, maar zit lekker in zn vel. Dat vinden wij het allerbelangrijkst.

    De jongste gaat over 9 maanden naar school en dat vind ik best spannend. Ik geniet nu nog maar van onze heerlijke onbezorgde peuter en hoop dat ze niet haar zus achterna gaat (al lijkt dat er wel steeds meer op)
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  16. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    @nelta bedankt voor je reactie!

    Ik ben voorlopig ook niet direct ongerust over de opvang - maar we zullen zien hoe dat over drie jaar is, als ze zelf tot de oudste daar behoort :)
    Spannend dat jullie jongste straks naar school gaat! Ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken

    In ieder geval fijn om met jullie mee te kunnen lezen. Zo al een beetje een referentiekader op te bouwen dat anders is dan alleen mijn eigen ervaringen als kind.
     
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    @Poolvos welkom!

    Zoals mijn voorganger zegt haar ontwikkeling gewoon volgen, wij gingen ook in op wat hij vroeg en boden verder niet veel meer aan dan extea spelletje of grotere puzzel. Hij leerde bijv de kleuren door duplo blokje te laten zien en vroeg dan en dees?

    Hij liep al eerder dan de basisschool tegen problemen aan. De peuterspeelzaal was vooral gericht op anders talige kinderen. In het begin hadden ze hem sl snel in de kring bij de oudste peuters gezet maar daarna kwam er geen uitdaging.
    Hij ging heel vervelend gedeag vertonen in de kring, ging met zijn gedrag terug naar peuter gedrag (afpakken, duwen etc). Bij het wegbrengen was het in eens brullen!

    We hebben hem er eerder afgehaald, eenmaal op school was hij blij!
    Wel van korte duur, bij het uitzoeken van een school zou ik echt uitzoeken of de school er mee bekend is en dingen wil ondernemer.
    Onze school is gelukkig alert en is nu aan het bekijken of hij wel of niet gaat versnellen.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  18. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    @owly bedankt voor je reactie!

    We gaan d’r zeker in de gaten houden. Ze is nu pas 5 maandjes op het kdv en vermaakt zich dus nog prima. Voor nu geen direct probleem. Maar het eerste “oudergesprek” afgelopen week was de aanleiding voor mijn bericht hier.
    Er kwamen veel voorbeelden van dingen die ze volgens de leidsters toch al vroeg doet - behalve praten en motorisch de grote glijbaan opklimmen en driewieleren - ook dingen als op d’r beurt wachten en empathie tonen.
    Vooralsnog beschrijven ze L. qua gedrag precies als thuis - en dat is doorgaans gewoon heel gemakkelijk. Ik zie dat maar als een goed teken.

    Wat betreft de school ben ik benieuwd straks. Ik zal me eens wat gaan inlezen in scholen hier. Algemeen sowieso nodog, omdat we niet in Nederland wonen, heb ik heel weinig zicht op hoe het systeem eigenlijk in elkaar zit :)
    Gelukkig heb ik nog wat tijd.
     
    owly vindt dit leuk.
  19. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Poolvos vindt dit leuk.
  20. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Yup!!
     
    belize vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina