Mijn zoon was ook erg laat met praten ,eerst zei hij wel enkele woordjes maar ineens was het over.Hij leek me wel te begrijpen en wees iets aan als hij iets wilde hebben.Verder praatte hij binnensmonds of hij ging er naar toe.Het cb heeft een vve indicatie afgegeven en ik ben zelf naar een KNO arts gegaan ,gestart met logopedie toen mijn zoon 2.2 jaar was ,vervolgonderzoek bij Kentalis ,MEE en GGZ.Uiteindelijk bleek dat mijn zoon ASS en PTSS heeft en een laag iq.Wil niet zeggen dat het bij jou dochter ook zo is natuurlijk maar ik weet wel dat bv ASS bij meisjes vaak gemist word omdat de typische kenmerken anders zijn.Gebarentaal kan nooit kwaad ,net als een bezoekje aan de KNO arts om dingen uit te gaan sluiten zoals problemen met de oren of amandelen en meestal weet de KNO ook wel hoe verder (bij mij wel in ieder geval).
Hier een jongetje van (over 2 weken) 2 jaar die ook tweetalig wordt opgevoed, en (bijna) niet praat. Het enige wat hij zegt is 1 2 3 4 en 6 in zowel Nederlands als Frans. Nu heb ik het idee dat er bij hem meer aan de hand is qua sociale ontwikkeling (hetzij een vorm van autisme of iets anders) , maar het kan ook zeker liggen aan de talen. Zeg maar een combinatie van of iets. Sinds een maandje of 2 gaat zijn taalbegrip eindelijk een beetje ontwikkelen. Het is nog steeds wel minimaal, maar hij begrijpt korte opdrachtjes (in het Nederlands) als zitten, geef maar, kom hier, blijf af, doe dicht, ga maar liggen. Ik denk omdat die opdrachtjes gekoppeld zijn aan een directe actie ( ; ik zeg "dicht" terwijl ik het kastdeurtje dichtdoe) of een simpel gebaar ( ; ik doe mijn hand open wanneer ik zeg "geef maar") , maar moeilijkere opdrachtjes als Pak maar, gooi maar of zoek maar .. Dat begrijpt hij niet. Ook objecten/dieren/mensennamen als speen, poes, papa, neus, lepel, auto begrijpt hij niet. Frans verstaat hij minder maar begint nu ook te komen. Wij zijn ook bezig met gehoortesten maar het lijkt erop dat hij prima hoort (links een kleine afwijking waarvoor we nog terug moeten maar hij hoort wel). Woensdag hebben we zijn 2 jaar controle bij de kinderarts. Dan zullen we het opnieuw ter sprake brengen. Ben benieuwd. Hier (Frankrijk) gaan kinderen al met 3 jaar naar school dus ik wil graag dat er voor die tijd al gekeken wordt naar het (eventuele) probleem zodat hij niet straks school begint met enorme frustratie.
Ik vind het nog wat jong om logopedie in te zetten. Ik zou eerst eens zelf kijken, wat gaat er gebeuren als je zelf meer bewust Nederlands oefent? Hier is zo platte woordjes leren geen favo bezigheid. Maar als ik dit boek erbij pakte, en dan met ze ging zitten en echt een verhaal maakte van de plaatjes die ik zag, was het reuze interessant. Mijn kids hebben hier beide veel van geleerd. https://www.bol.com/nl/p/het-leukste-kijkwoordenboek/9200000049484471/?s2a=
Zou het ook kunnen dat er iets niet helemaal soepel loopt in de taalontwikkeling? Waarom denk je aan autisme of een vorm ervan? Is het alleen de taalontwikkeling of spelen er ook nog andere zaken? Heb het een paar keer op dit forum verteld maar mijn dochter was ook laat in haar taalontwikkeling. Ze is nu net 2 maar ook taalbegrip kwam hier vrij laat. Ze wist bijv pas na haar 1,5 jaar papa aan te wijzen daarvoor wist ze het gewoon echt niet. Ze had ook geen interesse in taal; zowel niet in spreken als taal ontvangen(dus het receptieve taalgebruik was ook minimaal). Ik heb toen ook weleens aan autisme gedacht. Ze zat gewoon best lang in haar eigen bubbel. Maar toen ik de symptomen naging besefte ik dat het 'probleem' eigenlijk alleen in de taal zat. En al het andere vloeide daaruit voort. Ze deed toen trouwens al wel simpele opdrachtjes als doe het licht maar aan, geven en nemen en bijv dierengeluiden. Maar ook was er altijd al goed oogcontact en geen sprake van andere kenmerken als fladderen, tenenlopen en wel altijd imiteren etc. Kortom alles was eigenlijk prima behalve de taal. Ineens kwamen er woordjes als auto, koek, eend etc. Zomaar uit zichzelf want mijn dochter vertikt het dus ook om iets na te zeggen. Pas als ze iemand anders iets na hoort zeggen doet ze mee(ze is zooooo toe aan psz). Maar goed nu kent ze echt superveel woorden. En qua taalbegrip begrijpt ze nu echt veel. Papa en mama(ze noemt me baba ) en de namen van de rest van gezins- en familieleden weet ze nh ook allemaal. Ik loop wel met haar bij logopedie maar die doet nu sowieso niks tot 2.5 jaar. Ze kijkt gewoon met een half oog mee want dat wil ik graag. Nu zit ik te wachten op 2-woordzinnetjes. Waarom ik dit vertel is dat soms iets niet is wat het lijkt. Ik wil je vragen geen zorgen te maken. Je zei eerder ook al dat je wellicht aan autisme dacht maar het kan ook echt een taalding zijn. Vooral als je verder weinig andere kenmerken ziet. Ze zeggen wel vaak kinderen met een taalstoornis vertonen autistisch gedrag. Dat komt natuurlijk omdat zij de communicatie niet begrijpen en daarom hun eigen gang gaan. Nu mijn dochter wel communiceerd denk ik totaal niet meer aan iets van autisme. Ze speelt nog steeds het liefst alleen maar zoekt kindjes wel op in de speeltuin en is nieuwsgierig naar wat ze doen. Probeer eens puur te kijken naar gedrag los van taal. Lacht je kindje terug als je naar hem lacht? Doet hij je na? Is er wederkerigheid? Als je echt heel onzeker bent zou je hem kunnen laten testen maar je zou het ook nog ff wat tijd kunnen geven. Miss komt het net als bij mij nog vanzelf...
Het kan natuurlijk. Ik ben geen psychiater, ik kan geen diagnose stellen . Maar dat er meer aan de hand is dan alleen een taalontwikkelings-achterstand is voor mij wel duidelijk. Hij laat ook meer kenmerken zien dan alleen niet/moeilijk/laat praten. Maar wat dat dan precies betekent, tja, dat weet ik niet natuurlijk. Ik gooi het nu maar op 'moeite met het hele sociale interactie-gebeuren / austisme-achtig', en taal valt daar voor mij ook onder. Maar misschien is het taalprobleem wel een losstaand probleem door bijv de meertaligheid. Dat weet ik niet, dat moet een professional dan uitpluizen.
Even OT maar wat heftig joh dat je kindje zo jong al de diagnose PTSS heeft! Krijgt ie goede begeleiding daarvoor?
Zijn vader heeft dit bij ons beide veroorzaakt ,inmiddels is hij al lang uit beeld.Ik ben bij hem weggegaan toen mijn zoon 5 maanden was, eerst bezocht hij ons nog regelmatig maar sinds november 2015 niet meer. Praten over zijn vader is nog steeds taboe, we hebben wel hulp van de GGZ gehad hierbij om het te verwerken.Mijn zoon heeft alleen een fotografisch geheugen dus alle geluiden die hem doen denken aan zijn vader bezorgen hem stress en soms een paniekaanval ,nu we in een nieuwe woning wonen en praktisch niets meer horen gaat het weer goed. Omdat ik zelf hulp nodig had om de relatie met mijn ex te verwerken ben ik gaan kijken wat voor invloed dat heeft op een klein kind/baby ,de kenmerken van PTSS bij een kind vertonen heel veel overeenkomsten met ASS vandaar dat ik al op hele jonge leeftijd een diagnose had. @Ts ,je kan ook vragen of ze thuis komen observeren om te kijken of er verder onderzoek gewenst is ,dit kan je via het cb aanvragen.Anders via intergrale vroeghulp/MEE ,ze hebben mij toen ook heel fijn geholpen.
Mijn kinderen worden ook tweetalig opgevoed en begonnen ook laat met praten. Gaat je kind naar een opvang of peuterspeelzaal? Toen mijn kinderen op de psz begonnen merkte ik dat het praten ook steeds meer kwam. Toen mijn zoon daar pas begon zei die maar een paar woordjes. Inmiddels heb ik wel logopedie voor mijn zoon, maar dat komt omdat hij een korte tongriem had (vandaag geknipt). Hij spreekt nederlands beter, maar als het goed is zal het nu gaan verbeteren omdat hij turks wel kan, maar de uitspraken niet kon maken. Hij snapt namelijk alles. Mijn dochter word deze maand 4 en spreekt beide talen vloeiend. Dus laat praten hoeft niet te betekenen dat er iets aan de hand is.
Toen ze anderhalf was zijn de neusamandelen verwijderd, maar dit is toen eigenlijk voor niets geweest want ze zijn even hard weer terug gegroeid. Een jaar later zijn opnieuw de neusamandelen samen met de keelamandelen verwijderd, 2,5 was ze dus. Sindsdien heeft ze zelden een loopneus, bijna nooit verkouden maar natuurlijk het belangrijkste ook dat ze ineens heel vlot vooruit ging met praten.
Bedankt voor jullis reacties Hier begint uit het niets vooruit gang. Ze is erg geïnteresseerd in dieren. Ik leer samen met haar woordjes. Zo doen we elke dag 10 woordjes en plaatjes samen na lezen. Ze heeft er niet veel zin in.. Maar goed. Ze zegt nu wel wat woorden, zoals Mama papa auto ndje (hondje) shoeshje (poesje) woef woef, miaw, kwekwek, kekker (lekker) akosh (asjeblieft) so (sorry) shoeshoe (goedzo) dadaa(dagdag) Ik ben hier al erg blij mee en probeer alles te benoemen wat ik raak, doe of zie. Ik denk dat het een kwestie van tijd is ivm tweetalig. Want aan haar gehoor mankeert niks... Ze is gewoon erg ondeugend en is niet doof haha.
Het komt vast helemaal goed. Kan ook dat je kindje gewoon geen zin heeft en wat lui is qua taal. Fijn dat er iig vooruitgang geboekt wordt.