Rapport perikelen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Strijkkraal, 28 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Cito bij kleuters zegt niets. De toets is uit het leerlingvolgsysteem gehaald.
    https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/07/06/geen-toetsen-meer-voor-kleuters

    De juf is wel heel negatief in het rapport en misschien is het rapport een goede weergave van je dochter, maar niet leuk om te lezen en te laten zien.

    Grappig dat ouders dan gelijk in de aanval gaan en de leerkracht de schuld geven of grijpen naar hb.

    Ik zou met een open mind de gesprekken ingaan, met ib-er!
     
  2. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Waar zeg ik dat dan?
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Ach ja, grappig of niet, mijn kind is hoogbegaafd (ja, officieel getest hoor) en ik herken er veel in.
    En ik had daar als ouder nooit aan gedacht, dacht eerder aan adhd ofzo, maar het was de juf die dat aankaartte. In groep 3 is hij getest toen het echt niet goed ging met zijn gedrag.
    Ik reageer nu voor het eerst in dit topic, ik weet niet of het wel of niet speelt bij het kind van TS, maar ik zou er als je zo vastloopt met school toch hulp inschakelen om te kijken wat de oorzaak is van haar gedrag. Zolang ze dat niet weten en ook niet weten hoe ze er mee om moeten gaan, zal er niet snel iets veranderen. Vooral niet als volgend jaar weer dezelfde juf voor de klas staat.
    En hoogbegaafd staat niet garant voor toprapportjes enz.
     
  4. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Mijn kinderen zijn niet getest omdat ik dat niet nodig vind maar zijn niet dom. De citos van de jongste waren altijd erg middelmatig. Deze cito ronde ben ik toch in gesprek met hem gegaan en uitgelegd dat de citos toch een beetje belangrijk zijn en invloed op zijn middelbare schoolkeuze kunnen hebben en dat hij toch serieus mee moet omgaan, tijd nemen, goed lezen etc. Tja de uitslag was deze keer toch anders alles op 1 of 1+.... Ik bedoel het is hoe gemotiveerd het kind is om zijn best voor zn toets te doen. En zeker bij de kleuters zegt het allemaal nog niet zoveel.
     
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Precies. En bij de kleutercito kreeg mijn dochter vragen als ‘zet een cirkel om de strijkplank’. Tja. Zij had nog nooit van het woord strijkplank gehoord. En dat snap ik heel goed (slechte huisvrouw, hahaha)
     
    IkbenTess, Paardenbloem en cowgirl80 vinden dit leuk.
  6. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Ik weet alleen hoe het bij ons op school gaat, maar zoon heeft een individueel plan, waarin is opgenomen wat de doelen zijn en wat de stappen zijn die genomen gaan worden en de afspraken. Dit plan bevat zowel cognitief, sociaal en emotioneel. En elke 6 a 8 weken evalueren wij dit plan met de juf en IB-er. In het rapport staat niks over de uitdagingen die hij heeft waar het individuele plan over gaat, of alleen heel globaal benoemd zonder inhoud. Zijn rapport is gewoon een standaard verhaaltje wat opa of oma ook gewoon kan lezen.
     
  7. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Pfff... Niet leuk. Ik heb om een gesprek gevraagd met de directrice en de juf aangaande haar rapport via het school informatie systeem.
    Dat het rapport vragen ons oproept en dat wij graag de achtergrond en de insteek van het rapport willen bespreken. Om zo ook goed de zomervakantie in te gaan en een goeie start te maken voor het nieuwe jaar.

    Krijg ik een lang verhaal terug dat ze (de juf) niet begrijpt waarom we dit gesprek willen en dat we toch in ons laatste gesprek afspraken hebben gemaakt voor groep drie. En dat deze gesprekken er juist zijn om te zorgen dat er geen vragen meer zijn bij het rapport. en dat ze ons toch op de hoogte had gebracht van haar gedrag en andere zaken en dar ze toch echt geen tijd heeft voor een gesprek voor de vakantie en dat we daarvoor het kennismakingsgesprek hebben in de 2e week van het nieuwe jaar.

    :confused:
     
  8. tuc

    tuc Niet meer actief

    Zo gaat het hier ook. Beide kinderen een individueel plan waarin alles beschreven staat en regelmatige evaluatie.
     
  9. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Dat vind ik niet helemaal terecht. TS baseert haar idee dat dochter erg voor loopt niet alleen op de Cito scores. De vaardigheden die ze noemt bij haar dochter zijn ook wel opvallend voor haar leeftijd.

    Ik snap wel dat het frustrerend is dat dan alleen het negatieve benadrukt wordt.
     
  10. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ze gooit echt haar kont tegen de krib om het zo maar te zeggen..
    Ik zou het nog een keer rustig uitleggen zoals je nu ook beschrijft, dat je graag met een goed gevoel de vakantie in wilt gaan en fris wilt starten en ook gewoon aangeven dat het vorige gesprek dus niet voldoende is geweest.
    Als ze hier geen gehoor aan geeft rechtstreeks naar de directrice gaan. Dat ze zo’n negatief rapport schrijft is 1 ding, maar dat ze dan niet open staat voor verdere gesprekken/toelichting vind ik wel flauw.

    Verder was ik benieuwd of je mijn vorige post had gelezen. Waar bijvoorbeeld die 3 mails over gingen, hoe heftig waren die incidenten?
    En heb je al met je dochter gesproken over waar ze zelf denkt dat haar gedrag vandaan komt? (In Jip en Janneke bewoordingen dan)
     
  11. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Excuus... Gemist :oops:

    De eerste in de laatste mail was ivm met best heftig gedrag. Beide gevallen ging het om spelen en dat mijn dochter dat ook wilde doen. En dat kon niet. Ze is daarop boos geworden en de eerste keer heeft ze geknepen, in het geval van de laatste mail gestompt op de arm (het andere meisje heeft haar vervolgens een trap gegeven. Actie reactie en dat heb ik mijn dochter ook verteld, dat dat de consequentie was van haar gedrag).

    De middelste mail ging over kattekwaad in mijn optiek. Samen met twee vriendinnen zijn ze naar een plek op het schoolplein gegaan waar ze niet naartoe mochten. Ze zijn betrapt en met z'n drieën naar binnen gestuurd. Twee meisjes hebben toegegeven dat ze daar waren. Mijn dochter heeft alleen geknikt en niet mondeling toegegeven dat ze fout zat. toen ik haar smiddags vroeg waarom ze niet eerlijk kon zijn zei ze tegen me dat ze dat niet durfde.

    Best pittig gedrag dus. En dat ontken ik ook niet
     
  12. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Tja inderdaad. Ik ben geen deskundige op dat gebied en heftig is het wel maar ik vind de docent toch erg negatief in het geheel. Je dochter heeft ook ongetwijfeld hele positieve eigenschappen en die benoemt ze niet.
    Voelt je dochter zich wel veilig en fijn in de klas?
     
  13. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    We hadden vanmiddag een verjaardag dus ik heb kon niet echt met haar praten. Mijn zusje vroeg wel hoe ze het op school vind en toen kwam er een nonchalant "ja hoor" uit en ze te de weg. Later toen ik even alleen was met haar vroeg ik het ook. En toen zei ze "het is saai".
    Dus ik vraag waarom ze dan tegen tante zegt "dat ze het wel leuk vind". Daar heeft ze dan geen antwoord op.
    Op de vraag wat ze dan wel leuk vind krijg ik "spelen, knutselen en de huishoek"
    Maat je vond het saai vroeg ik toen, en toen zei ze dar ze het moeilijk vind om dingen te doen.

    Conflicterend dus... En het was de plek en de tijd niet om erover door te gaan.
    Ze is nu hij haar vader. Dus ik heb haar verder niet gesproken. Die gaat morgenmiddag, als de mogelijkheid zich aan dient wel even zitten met haar.

    Over de juf heb ik het even nog niet gehad. Kon even geen leidende vragen voorkomen dus dat moet ik nog even voor mezelf uitzoeken hoe ik die vraag ga stellen
     
  14. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ja begrijpelijk.. Lastig hoor. Ik ben niet thuis in testen op hoogbegaafdheid en vanaf wanneer dat kan maar voor mezelf zou ik het toch graag willen weten. Als dat aan de orde is, verklaart dat een hoop. En hopelijk krijgt ze dan ook beter passende begeleiding daarop afgestemd, mocht dat aan de orde zijn.
     
  15. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik zit alle berichtjes eens na te lezen (om te kijken of ik iets nog gemist heb aan tips oid) en kom deze melding tegen van jou.

    Exact hetzelfde heeft mijn dochter ook gedaan. Staat ook in een van de mails, dat ze ondanks dat dat niet mag, zelf iets uit de kast had gehaald. Ging over papier als ik me niet vergis. De juf heeft met mijn dochter gesproken en uitgelegd waarom de regels er waren (iets met chaos in de klas). En heeft haar vervolgens het laten opruimen.
    Ik had graag gehad dat het negatieve gedrag van haar (niet luisteren, eigenwijs toch doen wat je zelf wilt) had omgebogen naar een positieve draai zoals bij jouw zoon is gebeurd. Had zoveel gescheeld denk ik.
     
  16. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    16.269
    25.739
    113
    Nou vind ik eigenlijk als ouders een gesprek aanvragen omdat ze met vragen zitten over een rapport dat dat gewoon mogelijk moet zijn. Ik heb geloof ik nog nooit een afspraak me een ouder geweigerd, hoe druk het ook was. En ik zou dan ook zeker reageren dat je juist nog met veel vragen zit en die graag voor de vakantie wil bespreken.
    Maar, ik vraag me wel af waarom je meteen de directeur erbij wil hebben. Dat maakt het in mijn optiek wel logischer dat de juf in de verdedigingsstand schiet. Een gesprek met vragen over een rapport en eerdere gang van zaken hoort alleen met een juf (en evt. een ib’er), en niet al met een directeur erbij. Pas als de problemen met de juf groter worden en jullie komen er samen niet uit, kan daar een directielid bijkomen. Dus in mijn optiek ga je daar wat te snel en ‘heftig’.
     
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Heel herkenbaar.

    Ga het gesprek aan voor groep 3, en vraag of ze de startcito avi willen afnemen. Dan krijgt ze een aangepast programma.
    Schrijven zou ik thuis nog niet stimuleren, op school leren ze de juiste schrijfmethode.
     
  18. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Even alleen over het niveau dat je beschrijft : mijn dochter gaat ook volgend jaar naar groep drie en kan exact het zelfde als dat jij zegt. Toch vind ik niet dat zij voor loopt, dat blijkt ook niet uit haar CITO toetsen. Ze zit op gemiddeld tot net iets boven gemiddeld.
     
  19. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Omdat de eerste twee gesprekken, inclusief het gesprek waar de ib-er bij was, niets hebben opgeleverd in mijn optiek. Vandaar dat ik haar erbij wilde hebben. Ik voelde me daar prettiger bij. Daarbij is de directrice ook betrokken geweest bij het laatste incident.

    Ze weigert een gesprek. Vind dat er geen tijd is en dat we dat in de tweede week van het nieuwe jaar kunnen doen.
     
  20. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Ik had hierboven al kort gereageerd over het al dan niet voor lopen, maar nu dan even een uitgebreidere reactie op je openingsbericht.
    Wat vervelend dat je zo’n rapport hebt gekregen, dat is natuurlijk niet leuk als ouder om te ontvangen
    Dat gezegd hebben hè, lees ik veel van de opmerkingen die de juf heeft opgeschreven terug in wat jij zelf ook al beschrijft aan gedrag wat je bij je dochter ziet. Het had natuurlijk een hoop gescheeld als de juf ook haar positieve kanten had opgeschreven, want die zijn er uiteraard. Elk kind heeft zijn leuke kanten!
    Je beschrijft dat je dochter op heel veel vlakken voor loopt, ik vind dat zelf wel meevallen als ik ga vergelijken met mijn dochter die even oud is. Een voorbeeld: een jongen uit mijn dochters klas vroeg afgelopen herfst al aan mij: hoe oud ben jij? Ik zei 37 en vrijwel onmiddellijk zei hij, oh dan ben je twee jaar jonger dan mijn moeder want die is 39. Dat vind ik dus wel erg voor lopen voor die leeftijd. De dingen die jij hebt beschreven (maar dat zijn natuurlijk maar een paar dingen) vind ik passen bij een kind wat echt toe is aan groep drie en op sommige vlakken al best wat kan. Maar zelfs al loopt ze wel misschien wat voor; op het sociaal emotioneel vlak loopt ze blijkbaar wat achter, want ze kan nog niet goed met bepaalde dingen om gaan en die sommige andere kinderen wel al kunnen op die leeftijd.

    Als ik het gedrag zo lees, dan denk ik zeker niet aan een stoornis of afwijking of iets dergelijks waarvoor cluster vier scholing nodig zou zijn! Om eerlijk te zijn denk ik dat je thuis hiermee aan de slag moet! Ik denk op basis van wat je vertelt, dat je dochter te veel haar zin thuis krijgt en niet gewend is om zich aan te passen in een grote groep van 30 kinderen. Het is niet leuk dat de juf alleen de negatieve dingen heeft opgeschreven, maar het is waarschijnlijk wel een teken dat het gedrag inmiddels wel heel erg op de voorgrond staat. In het belang van je dochter denk dat het goed is om thuis strenger met dit gedrag om te gaan. Je doet je dochter er een groot plezier mee en in die zin vind ik het eigenlijk wel een verdienste en ook knap van de juf dat ze dit heeft opgeschreven. Ze had zich ook op de vlakte kunnen houden, maar ik denk dat dit uiteindelijk in het belang van je dochter is om er iets mee te gaan doen.
    Succes ermee!
     

Deel Deze Pagina